Yalnız Mesajı Göster

Sünen-İ Nesai Namaz Vakitleri

Eski 07-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Sünen-İ Nesai Namaz Vakitleri






Sünen-i Nesai Namaz Vakitleri
6- NAMAZ VAKİTLERİ
1- CİBRİL NAMAZ VAKİTLERİNDE NAMAZ KILDIRMIŞTIR
490- İbn Şihab (ra)’tan rivâyete göre, Ömer b Abdulaziz; ikindi namazını biraz geciktirdi Bunun üzerine Urve: Cibril (as), Rasûlullah (sav)’e imam oldu namaz kıldırdı deyince, Ömer dedi ki: “Ey Urve, ne dediğini iyi bil” Bunun üzerine Urve şöyle dedi: Beşir b Ebî Mes’ud’tan işittim şöyle diyordu: Rasûlullah (sav)’den duydum şöyle diyordu: “Cibril indi bana imam oldu Parmaklarıyla beş vakti sayarak sonra namazı onunla kıldım, sonra namazı onunla kıldım, sonra namazı onunla kıldım, sonra namazı onunla kıldım, sonra namazı onunla kıldım” (Müslim, Mesacid: 31; Buhârî, Bed-ül Halk: 6)
2- ÖĞLE NAMAZININ VAKTİ
491- Seyyar b Selame (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Babamdan işittim; Ebû Berze’ye, Rasûlullah (sav)’in namaz kıldığı vakitleri sorduğunu işittim dedi “Ebû Berze’nin işittiklerini sen de işittin mi?” dedim Seyyar: Şimdi senin söylediklerini işittiğim gibi işittim Babam Ebû Berze’ye Rasûlullah (sav)’in namaz kıldığı vakitleri sordu O da Rasûlullah (sav) yatsı namazını bazen gece yarısına kadar geciktirirdi Yatsıdan önce uyumayı, yatsıdan sonra da konuşmayı sevmezdi, diye cevap verdi Şu’be diyor ki: Daha sonra Seyyar ile karşılaştım, Ebû Berze’den başka neler duyduğunu sordum Şöyle dedi: Öğle namazını güneş tam tepe noktasından batıya kayınca kılardı İkindiyi kıldıktan sonra bir adam güneş canlılığını kaybetmeden Medine’nin en uzak yerine ulaşabilirdi Akşam namazının vakti hakkında ne söylediğini hatırlamıyorum, dedi Sonradan yine onunla karşılaştım namaz vakitleri konusunu sorduğumda şöyle dedi: Rasûlullah (sav), sabah namazını kılardı Namazdan dönen kimse arkadaşının yanına vardığında onun yüzünü görüp tanıyabilecek kadar ortalık ağarmış olurdu Sabah namazında altmış ile yüz ayet kadar okurdu (Ebû Davud, Salat: 3; Müsned: 18956)
492- Enes (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav), güneş zevalden batıya kayınca çıkar ve cemaate öğle namazını kıldırırdı (Dârimi, Salat: 13; Tirmizî, Salat: 118)
493- Habbab (ra)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav)’e öğle namazını kılarken kumların sıcaklığından şikayet ettik Bu şikayetimize çözüm olacak erken kılma işini kabul etmedi Ebû İshak’a öğle namazının erken kılınmasından mı? denildi O da: “Evet” dedi (Müslim, Mesacid: 33; İbn Mâce, Mesacid: 14)
3- YOLCULUKTA ÖĞLE NAMAZININ ERKEN KILINMASI
494- Enes b Malik (ra)’ten rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (sav), bir yerde konakladığında öğle namazını kılmadan hareket etmezdi” Bir adam: Gündüzün yarısında olsa da mı? deyince, Enes: “Evet gündüzün yarısında da olsa dedi” (Ebû Davud, Salat: 272; Müsned: 11860)
4- SOĞUK (KIŞ) GÜNLERİNDE ÖĞLE NAMAZINI ERKEN KILMAK
495- Enes b Malik (ra)’ten rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (sav), sıcak günlerde namazı geciktirir soğuk günlerde ise erken kılardı” (Buhârî, Cuma: 15)
5- ŞİDDETLİ SICAKLARDA ÖĞLE NAMAZINI GECİKTİRMEK
496- Ebû Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Sıcak şiddetlendiği zamanlarda öğle namazını biraz geç kılınız çünkü sıcağın şiddeti Cehennem ateşindendir” (Tirmizî, Salat: 118; Ebû Davud, Salat: 4)
497- Sabit b Kays (ra), Ebû Musa’dan merfu olarak rivâyet ederek şöyle diyor: “Öğle namazını serin vakitlere geciktirin, o sıcaklar Cehennemin ateşindendir” (Tirmizî, Salat: 118; Ebû Davud, Salat: 4)
6- ÖĞLE NAMAZININ SON VAKTİ
498- Ebû Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurmuştur: “Bu Cibril’dir, dininizi öğretmek için gelmiştir Sabah namazını tan yeri ağarırken kıldı Öğle namazını güneş batıya kayınca kıldı İkindiyi bir şeyin gölgesi kendi kadar olunca kıldı Akşamı güneş batınca kıldı ki o vakit oruçlunun orucunu açacağı vakittir Sonra yatsı namazını; güneşin batmasından sonra ortaya çıkan kızıllığın kaybolduğu anda kıldı Sonra ertesi gün tekrar geldi ve sabah namazını ortalık biraz ağarınca kıldı sonra öğle namazını her şeyin gölgesi kendisi kadar olunca kıldırdı Sonra ikindi namazını her şeyin gölgesi iki katı olunca kıldırdı Sonra akşam namazını yine aynı vakti olan güneş batınca kıldı ki bu vakit oruçlunun orucunu açacağı vakittir Sonra yatsıyı vakit biraz ilerleyince kıldı ve sonra şöyle dedi: Namazlar dünkü kıldığın vakitlerile bu günkü kıldığın vakitler arasındadır Yani namazların kılınacağı ilk ve son vakitler bunlardır” (Tirmizî, Salat: 115; Müslim, Mesacid: 20)
499- Abdullah b Mes’ud (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (sav), yaz günlerinde öğle namazını gölge üç beş ayak uzayınca; kış aylarında ise beş yedi ayak uzayınca kılardı” (Ebû Davud, Salat: 4)
7- İKİNDİ NAMAZINI İLK VAKTİNDE KILMAK
500- Câbir (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Bir adam Rasûlullah (sav)’e namaz vakitlerinden sormuştu da O da şöyle buyurmuştu: “Benimle birlikte kıl (ve öğren) “Öğle namazını güneş batıya kayınca kılmıştı İkindiyi her şeyin gölgesi iki katına ulaşınca kılmıştı Güneş batınca da akşam namazını kılmıştı Yatsı namazını da kızıllık kaybolunca kılmıştı Ravi şöyle dedi: Sonra öğle namazını insanın gölgesi bir misli olunca, ikindi namazını insanın gölgesi iki misli olunca, akşam namazını güneş kaybolur kaybolmaz kıldı Abdullah b Haris diyor ki: Sonra yatsı namazı hakkında şöyle dedi: “Zannedersem gecenin üçte biri geçinceye kadar” (Ebû Davud, Salat: 5; Tirmizî, Salat: 120)
8- İKİNDİ NAMAZINI ACELE KILMAK
501- Aişe (ranha)’dan rivâyete göre, Rasûlullah (sav), ikindi namazını güneş yüksekte iken, odamda henüz gölge uzamamış iken kıldı (Tirmizî, Salat: 120; İbn Mâce, Salat: 5)
502- Enes (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) ikindi namazını kıldıktan sonra güneş henüz yüksekte iken bir kimse Kuba’ya gidip gelebilirdi
Bir başka rivâyette: “Onlar namaz kılarken Kuba’ya gidip gelirdi” Başka bir rivâyette de: “Güneş yüksekte iken” diye geçmektedir (Ebû Davud, Salat: 5; İbn Mâce, Salat: 5)
503- Enes (ra)’ten rivâyete göre, Rasûlullah (sav) güneş yüksekte ve parlak iken ikindi namazını kılar yine güneş yüksekte iken bir kişi uzak mıntıkalara gidip gelebilirdi (Ebû Davud, Salat: 5; İbn Mâce, Salat: 5)
504- Yine Enes (ra)’ten rivâyet edildiğine göre, Rasûlullah (sav) güneş bembeyaz ve yüksekte iken, Rasûlullah (sav) bize ikindi namazını kıldırırdı (Ebû Davud, Salat: 5; İbn Mâce, Salat: 5)
505- Sehl b Huneyf (ra)’ten rivâyete göre, şöyle demiştir: Ümâme b Sehl’den işittim şöyle diyordu: Ömer b Abdulaziz ile birlikte öğle namazını kıldıktan sonra çıkıp Enes b Malik’in yanına gitmiştik Onu, ikindi namazını kılarken gördük: Ona: “Amca, bu kıldığın namaz hangi namazdır?” dedim O da: “İkindi namazıdır Bu, Rasûlullah (sav) ile birlikte kıldığımız ikindi namazı vaktidir” diye cevap verdi (Ebû Davud, Salat: 5; İbn Mâce, Salat: 5)
506- Ebû Seleme (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Ömer b Abdulaziz zamanında öğle namazını kıldık sonra Enes b Malik’in yanına vardık, namaz kılıyordu Namazını bitirince bize: “Namazı kıldınız mı?” dedi Biz de öğle namazını kıldık dedik Bu sefer O: Ben de ikindi namazını kıldım dedi Kendisine erken kılmışsın denilince; Ashabın kıldığı gibi kılıyorum, dedi (Ebû Davud, Salat: 5; İbn Mâce, Salat: 5)
9- İKİNDİ NAMAZINI GECİKTİRMEK
507- Âla (ra)’den rivâyete göre, kendisi Enes b Malik’i, Basra’daki evinde ziyaret etmişti Enes, Öğle namazından gelmişti, evi mescidin bitişiğinde idi Yanına biz girince, “ikindiyi kıldınız mı?” dedi Biz de: “Hayır, daha yeni öğle namazından çıkmıştık” dedik “İkindiyi kılın” dedi Biz de hemen kalkıp ikindi namazını kıldık Biz namazı bitirince şöyle dedi: “Oturup oturup, güneş şeytanın iki boynuzu arasına ininceye kadar ikindi namazını kılmayıp geciktirip dört rekat namaz kılar, onu da çarçabuk kılıp Allah’ı pek az anar ve pek az okuyan kimsenin namazı münafığın namazıdır” dedi ve: “Rasûlullah (sav)’den böyle derken işittim” dedi (Ebû Davud, Salat: 5; Tirmizî, Salat: 20)
508- Sâlim, babasından aktararak der ki: Rasûlullah (sav); “İkindi namazını geçiren kimse sanki ailesi ve malı kaybolmuş kimse gibidir” buyurdular (Ebû Davud, Salat: 5; Buhârî, Mevakît: 17)
509- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “İkindi namazını geçiren kimse sanki ailesi ve malı kaybolmuş kimse gibidir” (Ebû Davud, Salat: 5; Buhârî, Mevakît: 17)
10- İKİNDİ NAMAZININ SON VAKTİ
510- Câbir b Abdullah (ra)’tan aktarıldığına göre, şöyle demiştir: Namaz vakitlerini öğretmek için Cibril Rasûlullah (sav)’e geldi ve İmam oldu Rasûlullah (sav), O’nun arkasında insanlarda Rasûlullah (sav)’in arkasında durdular Güneş tepeden batıya doğru kayınca öğle namazını kıldılar her şeyin gölgesi bir misli olunca yine Cibril Rasûlullah (sav)’e geldi Önce yaptığı gibi Cibril öne geçti Rasûlullah (sav) arkasında, cemaatte Rasûlullah (sav)’in arkasında; ikindi namazını kıldırdı Sonra güneş batınca tekrar geldi Cibril öne geçti, Rasûlullah (sav) O’nun arkasında cemaat de Rasûlullah (sav)’in arkasında akşam namazını kıldılar Sonra ufuktaki kızıllık kaybolunca Cibril önde Rasûlullah (sav) O’nun ardında, cemaat de Rasûlullah (sav)’in ardında yatsı namazını kıldılar Sonra şafak sökünce geldi Cibril ilerledi Rasûlullah (sav) O’nun ardında insanlar da Rasûlullah (sav)’in ardında sabah namazını kıldılar
İkinci gün insanın gölgesi bir misli olunca geldi, bir önceki günkü yaptığı gibi yaparak öğle namazını kıldı Sonra insanın gölgesi iki misli olunca geldi, bir önceki günkü yaptığı gibi yaptı ve ikindi namazını kıldırdı Sonra güneş batınca geldi, bir önceki günkü yaptığını yaparak akşam namazını kıldırdı Akşamı kılınca uyuduk sonra uyandık tekrar uyuduk tekrar uyanınca Cibril geldi, dünkü yaptığı gibi yaparak yatsıyı kıldırdı Sonra tekrar geldi, tan yerinin ağarması yayılınca sabah olunca, yıldızlar henüz görünmekte iken bir önceki günkü yaptığını tekrar yaparak sabah namazını kıldırdı Sonra şöyle dedi: “Dünkü kıldırdığım vakitler ile bugünkü kıldırdığım vakitler arası o namazların ilk ve son vakitleridir” (Buhârî, Bed-il Halk: 7; Tirmizî, Namaz: 113)
11- SABAH VE İKİNDİ NAMAZLARINA YETİŞME ZAMANI
511- Ebû Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurmuştur: “Her kim güneş batmadan ikindi namazının iki rekatına yetişirse veya güneş doğmadan sabah namazının bir rekatına yetişirse o namaza yetişmiş olur” (Ebû Davud, Salat: 5; Dârimi, Salat: 22)
512- Yine Ebû Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurmuştur: “Güneş batmadan önce ikindi namazının bir rekatına yetişen kimse ve güneş doğmadan sabah namazının bir rekatına yetişen namaza yetişmiş sayılır” (Ebû Davud, Salat: 5; Dârimi, Salat: 22)
513- Yine Ebû Hüreyre (ra)’den aktarıldığına göre, Peygamber (sav) şöyle buyurdu: “Güneş batmadan ikindi namazının bir rekatına yetişebilen kimse ile, güneş doğmadan sabah namazının bir rekatına yetişebilen kimse namazını tamamlasın çünkü o namaza yetişmiş olur” (Ebû Davud, Salat: 5; Dârimi, Salat: 22)
514- Yine Ebû Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Her kim güneş doğmadan sabah namazının bir rekatına yetişirse sabah namazına yetişmiş sayılır Kim de güneş batmazdan önce ikindi namazının bir rekatına yetişirse o namaza yetişmiş sayılır” (Ebû Davud, Salat: 5; Dârimi, Salat: 22)
515- Nasr b Abdurrahman’ın dedesi Muaz (ra)’den aktarıldığına göre, Muaz ile beraber Kâbe’yi tavaf ettiğimizde namaz kılmadı da, kendisine; namaz kılmıyor musun? Deyince şöyle dedi: “Rasûlullah (sav): ikindiden sonra güneş batıncaya kadar, sabah namazından sonra güneş doğuncaya kadar namaz yoktur” (kılınmaz) buyurdular (Müsned: 17244)
12- AKŞAM NAMAZININ İLK VAKTİ
516- Süleyman b Büreyde, babasından aktarıyor ve şöyle diyor: Bir adam Rasûlullah (sav)’e geldi ve namaz vaktinden sordu Rasûlullah (sav): “Bizimle beraber iki gün kal” buyurdu Rasûlullah (sav), fecr vakti Bilal’e kamet getirmesini emretti ve sabah namazını kıldı Sonra güneş tepeden batıya doğru kayınca kamet etmesini emretti ve öğle namazını kıldı Sonra güneş bembeyaz iken kamet etmesini emredip ikindi namazını kıldı Sonra güneş batınca kamet ettirdi ve akşam namazını kıldı Ufuktaki kızıllık kaybolunca kamet ettirdi ve yatsı namazını kıldı
Ertesi gün, ortalık ağarmaya başlayınca sabah namazını, hava serinleyince öğle namazını, sonra iyice serinleyince ve güneş bembeyaz iken geciktirerek ikindi namazını, sonra ufuktaki kırmızılık kaybolmadan önce akşam namazını kıldı Daha sonra gecenin üçte biri geçince Bilal’e kamet getirmesini emretti ve yatsı namazını kıldı Sonra Rasûlullah (sav): “Namaz vakitlerini soran kimse nerededir” dedi Rasûlullah (sav): “Namaz vakitleriniz bu gördüğünüz iki vaktin arasındadır” buyurdu (Müslim, Mesacid: 31; İbn Mâce, Salat: 1)
13- AKŞAM NAMAZINI ERKEN KILMAK
517- Peygamber (sav)’in ashabından Eslem kabilesinden bir kişi anlatıyor: Ashab, Peygamber (sav) ile birlikte akşam namazını kılarlar sonra Medine’nin en uzak yerlerine kadar giderler ve o esnada oklarla vurulabilecek hedef yerlerini görürlerdi (İbn Mâce, Salat: 7; Ebû Davud, Salat: 6)
14- AKŞAM NAMAZINI GECİKTİRMEK
518- Ebû Basra el Gıfarî (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav), Muhammes denilen yerde ikindi namazını kıldırıp şöyle buyurdu: “Bu namaz sizden öncekilere de emredilmişti de bu emre uymayıp bundan kazanılacak sevabı kaybetmiş oldular Kim ikindi namazını kaçırmayıp vaktinde kılarsa ona iki kat sevap verilir Bu namazdan sonra şahit ortaya çıkıncaya kadar namaz kılınmaz şahit, yıldızdır” (Ebû Davud, Salat: 5; Dârimi, Salat: 16)
15- AKŞAM NAMAZININ SON VAKTİ
519- Abdullah b Amr (ra)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Şu’be; Bu hadisi bazen merfu olarak bazen da merfu olmaksızın rivâyet ederek şöyle derdi: Öğle namazının vakti, ikindi namazı vakti girinceye kadardır İkindi namazının vakti güneş sararıncaya kadardır Akşam namazının vakti, ufukta kızıllık geniş yerler kaplayıncaya kadardır Yatsı namazının vakti ise gece yarısı olmayıncaya kadardır Sabah namazının vakti ise güneş doğmayıncaya kadardır (Ebû Davud, Salat: 3; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 9)
520- Ebû Musa (ra) babasından aktarıp şöyle dedi: Bir adam Rasûlullah (sav)’e geldi ve namaz vakitlerinden sordu Rasûlullah (sav) ona cevap vermedi Şafak sökünce Bilal’e kamet getirmesini emretti Sonra güneş tepeden batı tarafa kayınca öğle namazı için kamet etmesini emretti Birisi gündüz yarılandı diyordu Rasûlullah (sav) ise bunu en iyi şekilde biliyordu Sonra güneş henüz yüksekte iken ikindi namazı için kamet etmesini emretti Sonra güneş batınca akşam namazı için kamet etmesini emretti Sonra ufuktaki kızıllık kaybolunca yatsı namazı için kamet etmesini emretti
Ertesi gün sabah namazını geciktirdi Birisi güneş doğmak üzeredir diyordu Sonra öğle namazını, önceki günün ikindi namazı vaktine kadar geciktirip kıldı Sonra ikindiyi geciktirip kıldırdı Birileri güneş sararmış diyordu Sonra ufuktaki kızıllık kayboluncaya kadar akşam namazını geciktirdi Sonra gecenin üçte biri geçinceye kadar yatsı namazını geciktirerek kıldı ve: “Namaz vakitleri bu iki vaktin arasıdır” buyurdu (Ebû Davud, Salat: 2; Müslim, Mesacid: 31)
521- Beşir b Selam (ra) babasından aktararak şöyle diyor: Ben ve Muhammed b Ali, Câbir b Abdullah’ın yanına gittik ve Rasûlullah (sav)’in namazlarından bahsetmesini istedik ki Yusuf b Haccac’ın zamanındaydı Dedi ki: Güneş tepeden batıya doğru kayınca Rasûlullah (sav), odasından çıktı öğle namazını kıldı Fey = yani eşyanın dibine düşen gölgesi takunya kayışının genişliği kadardı Sonra bir insan gölgesi kadar gölgeler uzayınca ikindi namazını kıldı Güneş batınca akşam namazını kıldı Sonra ufuktaki kızıllık kaybolunca yatsı namazını kıldı sonra gün doğmaya yaklaşınca da sabah namazını kıldı
Ertesi gün öğle namazını; gölgeler adam boyu olunca kıldı İkindi namazını gölgeler iki adam boyu olunca kıldı (Yani bir binitli akşama hızlı bir yürüyüşle Zulhuleyfe’ye varabilirdi) sonra güneş batınca akşamı kıldı sonra yatsı namazını gecenin üçte biri geçince veya yarısı (Şüphe eden Zeyd’tir) geçince kıldı Ortaklık iyice ağarınca da sabah namazını kıldı (Müslim, Mesacid: 31; Tirmizî, Salat: 115)
16- AKŞAM NAMAZINDAN SONRA UYUMAK HOŞ DEĞİLDİR
522- Seyyar b Sellame (ra) anlatıyor ve diyor ki: Ebû Berze’nin yanına girdim babam, Ebû Berze’ye Rasûlullah (sav)’in nasıl namaz kıldığını sordu O da dedi ki: “Rasûlullah (sav) ilk namaz dediğimiz öğle namazını güneş tepeden batıya kaydığı vakit kılardı İkindi namazını kıldıktan sonra, güneş batmadan binitle Medine’nin en uzak yerine gidip dönebilirdik Akşam namazı hakkında ne söylediğini unuttum Ateme adı verilen yatsı namazını geç kılmayı severdi Yatsı namazından önce uyumayı ve yatsıdan sonra da konuşmayı sevmezdi Sabah namazını kıldıktan sonra kişi arkadaşının yüzünü görüp tanıyabilecek kadar ortalık ağarmış olurdu Sabah namazında ise altmış ile yüz ayet arası okurdu” (Tirmizî, Salat: 122; İbn Mâce, Salat: 12)

Alıntı Yaparak Cevapla