Yalnız Mesajı Göster

Sünen-İ Nesai Talak (Boşanma)

Eski 07-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Sünen-İ Nesai Talak (Boşanma)






Sünen-i Nesai Talak (Boşanma)
27- TALAK (BOŞANMA) KİTABI
1- BOŞAMA VAKTİ VE HÜKMÜ
3336- Abdullah b Ömer (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Nafi’in haber verdiğine göre, İbn Ömer karısını hayızlı halinde iken boşamıştı Babası Ömer, bunun fetvasını Rasûlullah (sav)’e sordu ve: Abdullah karısını hayızlı iken boşadı dedi Rasûlullah (sav): “Oğlun Abdullah’a söyle karısına geri dönsün sonra karısı bu hayızdan temizlenip tekrar hayız oluncaya kadar beklesin ikinci hayızdan temizlendikten sonra dilerse onunla cinsel ilişki kurmadan boşasın dilerse aile hayatı devam etsin İşte bu kadının iki defa adet görüp temizlenme zamanı erkeklerin kadınları boşamaları için Allah’ın emrettiği iddet süresidir” (Buhârî, Talak: 1; İbn Mâce, Talak: 2)
3337- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, bizzat kendisi Rasûlullah (sav) zamanında karısını hayızlı iken boşamıştı Ömer b Hattab ta Rasûlullah (sav)’e bunun hükmünü sorunca Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Ona söyle karısına dönsün sonra kadın temizlenip tekrar hayız görüp tekrar temizleninceye kadar onunla birlikte yaşasın daha sonra dilerse hanımını yanında tutsun ve aile hayatını devam ettirsin dilerse bu müddet içersinde kadına cinsel ilişki yapmaksızın boşasın İşte bu kadının iki hayız ve iki temizlik zamanı erkeklerin hanımlarını boşayabilmeleri için Allah’ın belirlediği bir zamandır” (Buhârî, Talak: 1; İbn Mâce, Talak: 2)
3338- Zübeydî (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Zühri’ye, “İddet müddetine göre boşama nasıl olur?” Diye soruldu O da: “Sâlim b Abdullah b Ömer bu konuda şunları haber verdi” dedi Abdullah b Ömer dedi ki: Rasûlullah (sav) hayatta iken ben karımı hayızlı halindeyken boşamıştım Babam bunu Rasûlullah (sav)’e sorunca Rasûlullah (sav) benim böyle yapmama kızmış ve şöyle buyurmuştu: “Oğlun Abdullah karısına dönsün sonra tekrar hayız görüp temizleninceye kadar onunla birlikte yaşasın ikinci hayızdan temizlendikten sonra boşamak isterse temiz olduğu halde ve ona yaklaşmaksızın onu boşasın İşte bu Allah’ın bildirdiği iddet müddetine göre boşamadır” Abdullah b Ömer diyor ki: “Karıma geri döndüm ve vermiş olduğum talakı da bir talak olarak hesap ettim” (Buhârî, Talak: 1; İbn Mâce, Talak: 2)
3339- Abdurrahman b Eyman (ra)’den rivâyete göre, bizzat kendisi İbn Ömer’e: “Karısını hayızlı iken boşayan adam hakkında ne dersin?” dedi O da ona dedi ki: “Abdullah b Ömer karısını Rasûlullah (sav) zamanında hayızlı iken boşamıştı, babası Ömer de bunu Rasûlullah (sav)’e sormuştu ve şöyle demişti: Oğlum karısını hayızlı iken boşamış ne yapmalıyız? Bunun üzerine Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Abdullah karısına dönsün” Yaptığım talakı hoş bulmamıştı ve şöyle demişti: “Karısı temizlenince isterse boşasın isterse beraber yaşasın” İbn Ömer diyor ki: Rasûlullah (sav) daha sonra Talak sûresi 1 ayetini okudu: “Ey Peygamber kadınları boşamaya niyetlendiğinizde onlar için belirlenmiş süreyi gözeterek boşayın” (Buhârî, Talak: 1; İbn Mâce, Talak: 2)
3340- İbn Abbas (ra)’tan rivâyete göre, Allah’ın Talak sûresi 1 ayeti hakkında: “Onları iddetlerine doğru boşayınız” demektedir dedi (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir)
2- SÜNNETE UYGUN BOŞAMAK NASIL OLUR?
3341- Abdullah (ra)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Sünnete uygun talak; Kişinin hanımını temiz iken ve cinsel ilişkide bulunmaksızın bir talak ile boşamasıdır Kadın tekrar hayız olup temizlenince ikinci talakı verir Tekrar hayız görüp temizlenince de tekrar üçüncü talakı verir Sonra da iddet süresini bekler” A’meş diyor ki: İbrahim’e bu konuyu sordum aynen bu şekilde söylemişti (İbn Mâce, Talak: 2; Buhârî, Talak: 1)
3342- Abdullah (ra)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Sünnete uygun talak (boşama) bir erkeğin karısını cinsel ilişki kurmaksızın temiz iken boşamasıdır (İbn Mâce, Talak: 2; Buhârî, Talak: 1)
3- HAYIZLI İKEN KARISINI BOŞAYAN NE YAPAR?
3343- Mü’temir (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Abdullah b Ömer’den işittim Nafi Abdullah (ra)’tan şöyle aktarmıştır: O karısını bir talak olarak hayızlı iken boşamıştı Babası Ömer Rasûlullah (sav)’e gidip durumu anlattı Peygamber (sav)’de ona şöyle buyurdu: “Abdullah’a emret karısına dönsün, kadın hayızdan temizlenince ona dokunmasın Kadın ikinci defa hayız görüp ondan da temizlenince ona cinsel ilişki yapmaksızın dilerse boşasın dilerse de ailenin devamını isterse kadını bırakmasın İşte bu Allah’ın kadınları boşamak için takdir ettiği müddettir” (İbn Mâce, Talak: 2; Buhârî, Talak: 1)
3344- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, bizzat kendisi karısını hayızlı iken boşamıştı Durum Rasûlullah (sav)’e aktarılınca Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Ona emret karısına geri dönsün sonra mutlaka boşamak istiyorsa kadın temiz iken veya hamile iken boşasın” (İbn Mâce, Talak: 2; Buhârî, Talak: 1)
4- HAYIZLI İKEN KARISINI BOŞAYAN KİMSEYE NE YAPILIR?
3345- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, bizzat kendisi hanımını hayızlı iken boşamıştı Fakat Rasûlullah (sav) kadını temiz iken boşaması için geri getirtti (İbn Mâce, Talak: 2; Buhârî, Talak: 1)
5- İDDETE RİAYET EDİLMEKSİZİN BOŞAMA DA BİR TALAK YERİNE GEÇER
3346- Yunus b Cübeyr (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn Ömer’e karısını hayızlı iken boşayanın durumunu sordum şöyle dedi: Abdullah b Ömer’i biliyor musun? O hanımını hayızlı iken boşamıştı Babası Ömer Rasûlullah (sav)’e bunu sordu Rasûlullah (sav)’de: “Karısına dönmesini ve iddet süresi olan iki hayız iki temizlik süresini beklemesini” emretti Ben de: “Bu yapılan bir talak yerine geçer mi?” diye sordum O da şöyle dedi: “Bu soru çok yersiz, o kişi karısına dönmekten aciz olur ve ahmak olursa o zaman bu talak hükmü ondan düşer mi? Acaba!” dedi (İbn Mâce, Talak: 2; Buhârî, Talak: 1)
3347- Yunus b Cübeyr (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn Ömer’e: Bir adam karısını hayızlı iken boşamış dedim O da dedi ki: Abdullah b Ömer’i bilir misin? O karısını hayızlı iken boşamıştı, babası Ömer Rasûlullah (sav)’e gelerek durumu sordu Rasûlullah (sav)’de: “Abdullah’ın tekrar karısına dönmesini ve kadının iki hayız iki temizlik süresini beklemesini” emretmişti O zaman ben: “Bir adam karısını hayızlı iken boşadığında böylece talak haklarından birini kullanmış sayılı mı?” dedim O da şöyle buyurdu: “Bu soruya gerek yok, eğer o kimse bunları yapmaktan aciz olur ve ahmakça davranırsa talak durumu ondan düşer mi?” (Buhârî, Talak: 1; İbn Mâce, Talak: 2)
6- ÜÇ TALAK BİRDEN VERİLEBİLİR Mİ?
3348- Mahmud b Lebid (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav)’e bir erkeğin karısını üç talakla bir seferde boşadığı haber verilince Rasûlullah (sav) kızarak ayağa kalktı ve: “Ben aranızda iken Allah’ın Kitab’ıyla mı oynuyorsunuz?” Bir adam kalktı ve: “Ey Allah’ın Rasûlü! Onu öldüreyim mi?” dedi (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir)
7- ÜÇ TALAKIN BİR SEFERDE VERİLDİĞİ DE OLUR MU?
3349- Sehl b Sa’d es Saîdî (ra)’nin haber verdiğine göre Uveymir el Aclanî Asım b Adiy’e gelerek: “Ey Asım ne dersin? Bir adam karısını başka bir adamla zina ederken yakalasa o adamı öldürürse Müslümanlar da onu kısas olarak öldürürler mi? yoksa o adam ne yapmalı” diye sordu ve Ey Asım ne olur bu soruyu Rasûlullah (sav)’e bir soruver dedi Bunun üzerine Asım bu meseleyi Rasûlullah (sav)’e sordu Rasûlullah (sav) bu tür sorulardan hoşlanmaz ve ayıp sayardı Bu sebeple Rasûlullah (sav)’den işittikleri Asım’a çok ağır geldi Asım evine dönünce Uveymir gelerek: “Ey Asım bu konuda Rasûlullah (sav) ne buyurdu” dedi Asım, Uveymir’e bana hayırlı bir iş yaptırmadı senin sorduğun o sorudan Rasûlullah (sav) pek hoşlanmadı dedi Bunun üzerine Uveymir dedi ki: Vallahi Rasûlullah (sav)’e bizzat kendim gidip sormadıkça bu işin peşini bırakmam dedi Ve sonunda Uveymir Rasûlullah (sav)’e gitti Rasûlullah (sav) insanların arasında oturuyordu ve: “Ey Allah’ın Rasûlü! bir kimse karısını başka biriyle zina ederken yakalasa o adamı öldürür mü? Siz de kısas olmak üzere onu öldürür müsünüz? Yoksa o adam ne yapmalı?” diye sordu Rasûlullah (sav)’de: “Seninle karın hakkında ayet nazil olmuştur, git karını getir” buyurdu Sehl diyor ki: “Ben insanlarla birlikte Rasûlullah (sav)’in yanında iken bu karı koca bir birleriyle mülaane yaptılar Mülaaneyi bitirdikleri zaman Uveymir dedi ki: “Ey Allah’ın Rasûlü! eğer ben bu kadını nikahımda tutarsam ona karşı yalan söylemiş iftira etmiş olurum” dedi ve Rasûlullah (sav) kendisine emretmeden o anda bir defa da karısını üç talakla boşayıverdi (İbn Mâce, Talak: 4; Buhârî, Talak: 3)
3350- Fatıma binti Kays (ranha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Peygamber (sav)’e geldim ve: Ben Halid oğullarının kızıyım, kocam falan bana boş olduğumun haberini gönderdi Ben de onun ailesinden nafaka ve kalacak yer istedim, onlar bunu kabul etmediler ve onun kocası üç talakla boşamıştır dediler Bunun üzerine Rasûlullah (sav): “Nafaka ve oturacak yer bir ve ikinci talakla boşandığında olur dolayısıyla senin için bunlar yoktur” buyurdu (İbn Mâce, Talak: 4; Buhârî, Talak: 3)
3351- Fatıma binti Kays (ranha)’dan rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Üç talakla boşanmış kadın için nafaka ve oturacak yer temin edilmez” (İbn Mâce, Talak: 4; Buhârî, Talak: 3)
3352- Yine Fatıma binti Kays (ranha)’dan rivâyete göre, Ebu Amr b Hafs el Mahzumî onu üç talakla boşamıştı Bunun üzerine Halid b Velid, beni Mahzum’dan birkaç kişi ile beraber Rasûlullah (sav)’e gelerek: “Ey Allah’ın Rasûlü! Ebu Amr b Hafs, Fatıma’yı üç talak ile boşadı, ona nafaka vermesi gerekir mi?” diye sordu Rasûlullah (sav)’de: “Onun için nafaka ve kalacak yer verilmez” buyurdu (İbn Mâce, Talak: 4; Buhârî, Talak: 3)
8- ÜÇ TALAK TEK TALAK MI SAYILIR?
3353- İbn Tavûs (ra) babasından aktarıyor: Ebu’s Sahba, İbn Abbas’a gelerek: “Ey İbn Abbas! Peygamber (sav) zamanında Ebu Bekir döneminde ve Ömer’in halifeliğinin ilk yıllarında üç talakın bir sayıldığını bilmiyor musun?” diye sordu İbn Abbas’ta: “Evet biliyorum” dedi (İbn Mâce, Talak: 4; Ebû Davud, Talak: 10)
9- BOŞANMIŞ KADIN, ESKİ KOCASINA TEKRAR HANGİ ŞARTLARDA HELAL OLUR?
3354- Aişe (ranha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav)’e: “Karısını boşayan ve başka bir kocaya varan ve onunla birlikte olduktan sonra cinsel ilişki olmadan ikinci kocası da o kadını boşamış olsa acaba bu kadın ilk kocasına helâl olur mu?” diye soruldu Bunun üzerine Rasûlullah (sav)’de: “Hayır ikinci kocası onun, o da ikinci kocasının balcağızından tatmadıkça helâl olmaz” buyurdu (Buhârî, Talak: 4; Müslim, Talak: 17)
3355- Âişe (ranha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rıfaa el Kurazi’nin karısı Rasûlullah (sav)’e gelerek, Ey Allah’ın Rasûlü! Kocam beni boşadı, ben de Abdurrahman b Zübeyr ile evlendim fakat Abdurrahman’ın erkekliği şu elbise saçağı gibi gevşektir, kocalık vazifesini yapamıyor dedi Bunun üzerine Rasûlullah (sav): “Sanırım ki sen eski kocan Rıfaa’ya dönmek istiyorsun fakat bu mümkün değildir İkinci kocan Abdurrahman senin balcağızından sen de onun balcağızından tatmadıkça bu olamaz” buyurdu (Buhârî, Talak: 4; Müslim, Talak: 17)
10- KESİN OLARAK BOŞAMAK
3356- Aişe (ranha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rıfaa el Kurazî’nin karısı Peygamber (sav)’e geldi Ebu Bekir’de Rasûlullah (sav)’in yanındaydı ve şöyle dedi: “Ey Allah’ın Rasûlü! ben Rıfaa el Kurazî’nin nikahında idim beni üç talakla kesin olarak boşadı Ben de Abdurrahman b Zübeyr ile evlendim Fakat Abdurrahman’ın erkekliği şu elbisenin saçağı gibi gevşektir dedi ve elbisesindeki saçağı gösterdi Halid b Said kapıda idi Rasûlullah (sav) onun içeri girmesine izin vermemişti Halid: “Ey Ebu Bekir bu kadın Rasûlullah (sav)’in huzurunda neler söylüyor?” dedi Rasûlullah (sav)’de: “Sen herhalde tekrar eski kocan Rıfaa’ya dönmek istiyorsun?” dedi “Ama bu; ikinci kocan senin balcağzından sen de onun balcağzından tatmadıkça mümkün olmaz” buyurdu (Buhârî, Talak: 3; Müslim, Nikah: 17)
11- İŞİN KENDİ ELİNDEDİR SERBESTSİN DEMEK
3357- Hammad b Zeyd (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Eyyûbe; karısına serbestsin diyen kimsenin bu ifadesini Hasan’ı Basri’nin dışında üç talak sayılır diyeni biliyor musun?” dedim “Hayır” dedi Sonra: Allah’ım affına sığınırım ancak Katade’nin, İbn Semure’nin azatlısı Kesir’den onun da Ebu Hureyre’den onun da Rasûlullah (sav)’den rivâyet ettiği hadiste Rasûlullah (sav)’in üç talak sayılır dediğini duydum Kesir ile karşılaştım ona sordum hatırlamadı Ebu Katade’ye gittim ona da sordum o da unutmuş Ebu Abdurrahman diyor ki: Bu hadis münkerdir (Ebû Davud, Talak: 14; Tirmizî, Talak: 4)
12- BOŞANAN KADIN İLK KOCASINA NASIL HELAL OLUR?
3358- Aişe (ranha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rıfaa’nın karısı Rasûlullah (sav)’e gelerek şöyle dedi: “Kocam beni boşadı ve üç talak vererek işimi bitirdi Ben de ondan sonra Abdurrahman b Zübeyr ile evlendim Fakat Abdurrahman’ın erkekliği elbise saçağı gibi gevşektir Rasûlullah (sav) güldü ve: “Sen herhalde eski kocan Rıfaa’ya dönmek istersin” dedi “Fakat ikinci kocan senin balcağızından sen de onun balcağızından tatmadıkça bu mümkün olamaz” buyurdu (Buhârî, Talak: 3; Müslim, Nikah: 17)
3359- Aişe (ranha)’dan rivâyete göre, bir adam karısını üç talakla boşamıştı Kadın bir başkasıyla nikahlandı fakat bu ikinci kocası kadına dokunmadan onu boşadı Bu kadın önceki kocasına helâl midir? diye Rasûlullah (sav)’e soruldu Rasûlullah (sav)’de: “İkinci kocası ilk kocası gibi o kadının balcağızından tatmadıkça bu iş olmaz” buyurdular (Buhârî, Talak: 3; Müslim, Nikah: 17)
3360- Abdullah b Abbas (ra)’tan aktarıldığına göre, Gumeysa veya Rumeysa isimli kadın Peygamber (sav)’e gelerek: Kocasının kendine dokunmayıp ilgilenmediğinden şikayet etti Çok geçmeden kocası da geldi ve: “Ey Allah’ın Rasûlü! O kadın yalan söylüyor, halbuki ben onunla ilgileniyorum fakat o ilk kocasına dönmek istiyor” dedi Bunun üzerine Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “İkinci kocan senin balcağızından tatmadıkça bu imkansızdır” (Buhârî, Talak: 3; Müslim, Nikah: 17)
3361- İbn Ömer (ra)’den rivâyet edilmiştir Bir adam karısını boşuyor sonra o kadın başka bir kocaya nikahlanıyor, o ikinci kocada münasebette bulunmadan o kadını boşuyor, bu kadın ilk kocasına dönebilir mi? diye soruldu Rasûlullah (sav)’de: “Hayır ilk kocasına dönemez, ikinci koca ile o kadın birbirlerinin balcağızlarından tatmadıkça” buyurdu (Buhârî, Talak: 3; Müslim, Nikah: 17)
3362- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Peygamber (sav)’e şöyle soruldu: “Bir adam karısını üç talakla boşuyor, o kadını da başka bir adam nikahlıyor, kapılar kapanıp perdeler çekiliyor (Yani baş başa kalıyorlar) daha sonra da o ikinci koca o kadını cinsel ilişki kurmaksızın boşuyor Bu kadın ilk kocasına helâl olur mu?” Rasûlullah (sav)’de: “İkinci kocasıyla cinsel ilişki yapmadan ilk kocasına helâl olmaz” buyurdu (Buhârî, Talak: 3; Müslim, Nikah: 17)
13- YAPMACIKTAN NİKAH YAPILIR MI?
3363- Abdullah (ra)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav) dövme yapana ve yaptırana, saç aktarana ve aktarılana, faiz yiyene ve yedirene ayrıca ilk kocasına helâl olabilmek için bir başkasına yapmacık ve geçici nikah yapana ve yaptırana lanet etmiştir (Buhârî, Nikah: 32; İbn Mâce, Nikah: 44)
14- PEYGAMBER (SAV) HANGİ KADINI HEMEN BOŞAMIŞTI?
3364- Evzaî (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Zühri’ye: Rasûlullah (sav) ile evlenip Allah’a sığınan bir kadının kim olduğunu sordum O da şöyle dedi Urve Aişe’den şöyle aktarmıştır Kilabiyye isimli kadın evlenip de Rasûlullah (sav) ile beraber olacaklarında: “Senden Allah’a sığınırım” dedi Bunun üzerine Rasûlullah (sav): “Sen çok büyük olan Allah’a sığındın Haydi ailenin yanına dön” buyurdu (İbn Mâce, Talak: 18; Buhârî, Talak: 2)
15- BOŞAMAK UZAKTAN HABER GÖNDERMEKLE DE OLUR MU?
3365- Fatıma Binti Kays (ranha)’dan rivâyete göre, şöyle diyordu: Kocam beni boşadığını bildirerek bana haber gönderdi Ben de elbisemi bürünüp Rasûlullah (sav)’in yanına gelip durumumu arzettim Rasûlullah (sav): “Seni kaç talakla boşadı” diye sordu Ben de: “Üç talakla” dedim Rasûlullah (sav): “O zaman sana nafaka yok, amcanın oğlu Ümmü Mektum’un evinde iddetini tamamla, onun gözleri görmez bu sebeple dış elbiseni onun yanında çıkarabilirsin İddetin bitince de bana haber ver” buyurdu (İbn Mâce, Talak: 4; Müslim, Talak: 6)
16- TAHRİM SÛRESİ 1 AYETİNİN YORUMU
3366- İbn Abbas (ra)’tan rivâyete göre, kendisine bir adam geldi ve: Ben karımı kendime haram kıldım dedi İbn Abbas: Yalan söylüyorsun karın sana haram olmaz dedi Ve şu ayeti okudu: (Tahrim sûresi 1 ayet ) “Ey Peygamber eşlerinden herhangi birini memnun etmek için neden Allah’ın sana helâl kıldığı şeyleri kendine haram kılıyorsun? Ve sana büyük keffaret olan köle azâd etmen gerekir” dedi (İbn Mâce, Talak: 28; Müslim, Talak: 3)
17- AYNI AYETİN BAŞKA BİR YORUMU
3367- Peygamber (sav)’in hanımlarından Aişe (ranha)’dan rivâyete göre, Peygamber (sav), Zeyneb’in yanında kalır ve bal şerbeti içerdi Hafsa ve ben şöyle anlaşıp sözleştik: Rasûlullah (sav) hangimizin yanına gelirse: “Sende megafîr kokuyor” diyelim Nihayet Peygamber (sav) bizlerden birinin yanına girince o anlaştığımız şekilde söyledi O zaman Rasûlullah (sav) “Zeyneb’in yanında bal şerbeti içmiştim” dedi Megafîr falan değil dedi ve bir daha bal şerbeti içmeyeceğim buyurdu Bunun üzerine Tahrim sûresi 1- 3- 4 ayetleri nazil oldu Tahrim 4 ayeti Aişe ve Hafsa için nazil olmuştu 3 ayet ise: “Sadece bal şerbeti içmiştim” sözünü açıklamış oluyor Bu olayların hepsi Ata’nın rivâyetinde de vardır (Buhârî, Talak: 7; Müslim, Talak: 3)
18- AİLENİN YANINA GİT DEMEK BOŞAMA SAYILIR MI?
3368- Abdullah b Ka’b b Malik (ra)’ten rivâyete göre, şöyle demiştir: Ka’b b Malik’ten duydum Tebük savaşında Rasûlullah (sav) ile gitmeyip geri kalmasının hikayesini anlatırken şöyle demişti: “…Rasûlullah (sav)’in gönderdiği adam gelip Rasûlullah (sav) hanımından ayrı kalmanı emrediyor deyince, ben onu boşayayım mı yoksa ne yapayım? diye sordum O da: “Hayır boşama, sadece yalnız bırak ve ondan uzak dur, ona yaklaşma” dedi Ben de hanımıma: “Ailenin yanına dön ve Allah bu konuda bir hüküm indirinceye kadar orada kal” dedim (Müslim, Tevbe: 9; Tirmizî, Tefsirül Kur’an: 10)
3369- Abdurrahman b Abdullah b Ka’b b Malik babasından naklederek şöyle diyor: Babam Ka’b b Malik’ten işittim -Babam Tebük savaşına katılamayan ve tevbeleri Allah tarafından kabul edilen üç kişiden birisidir- şöyle anlattı: Rasûlullah (sav) bana ve diğer iki arkadaşıma bir adam göndermişti Gelen adam: “Rasûlullah (sav) hanımlarınızdan uzak kalmanızı emrediyor” dedi O zaman ben: “Hanımımı boşayayım mı? Yoksa ne yapmalıyım” dedim O kimse de: “Hayır boşama fakat ondan ayrı kal ve ona yaklaşma” dedi Ben de hanımıma: “Ailenin yanına dön ve orada kal” dedim O da ailesinin yanına döndü, orada kaldı (Müslim, Tevbe: 9; Tirmizî, Tefsirül Kur’an: 10)
3370- Abdullah b Ka’b (ra)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Ka’b’tan işittim Tebük savaşına Rasûlullah (sav) ile birlikte katılamayıp geri kalmasının hikayesini anlatırken şöyle diyordu: “… Rasûlullah (sav)’in gönderdiği adam bana gelip te; Rasûlullah (sav), “Hanımından ayrı kalmanı istiyor” deyince, ben: “Onu boşayacak mıyım yoksa ne yapayım” dedim O da: “Ondan ayrı dur ve ona yaklaşma” dedi Diğer iki arkadaşıma da aynı şekilde haber göndermişti Ben de hanımıma ailenin yanına dön Allah bu konuda hükmünü bildirinceye kadar onların yanında kal dedim (Müslim, Tevbe: 9; Tirmizî, Tefsirül Kur’an: 10)
3371- Ubeydullah b Ka’b (ra)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Babam Ka’b’ın şöyle anlattığını duydum: “… Rasûlullah (sav) bana ve diğer iki arkadaşıma haber göndererek şöyle demişti: Rasûlullah (sav) hanımlarınızdan ayrı kalmamızı emrediyor Ben o gelen kimseye: “Karımı boşamam mı gerekiyor yoksa ne yapmalıyım?” Diye sordum O da: “Hayır ondan uzak dur ve ona yaklaşma” dedi Bende hanımıma ailenin yanına dön, Allah bu konuda bir hüküm indirinceye kadar orada kal dedim O da ailesine dönüp gitmişti (Müslim, Tevbe: 9; Tirmizî, Tefsirül Kur’an: 10)
3372- Abdurrahman b Ka’b b Malik (ra) babasından naklediyor Ka’b b Malik Tebük savaşına katılmayışının hikayesini anlatırken şöyle dedi: “… Rasûlullah (sav)’in gönderdiği zat bana geldi ve, hanımından ayrı kalacaksın” dedi Ben onu boşamalı mıyım diye sordum O da hayır fakat ondan uzak dur ve ona yaklaşma dedi (Müslim, Tevbe: 9; Tirmizî, Tefsirül Kur’an: 10)
19- KÖLENİN BOŞAMASI NASILDIR?
3373- Ömer b Muattib (ra)’ten rivâyete göre, Beni Nevfel’in azatlı kölesi Ebu Hasan şöyle anlattı: “Ben ve hanımım ikimiz de köle idik Ben hanımımı iki talak ile boşamıştım sonra ikimizde hürriyetimize kavuşturulup azâd olmuştuk Bu talak durumunu İbn Abbas’a sordum: “Eğer tekrar hanımına dönmek istiyorsan bu senin yaptığın iki talak tek sayılır Rasûlullah (sav) bu konuda böyle hüküm vermişti” dedi (Ebû Davud, Talak: 6; İbn Mâce, Talak: 32)
3374- Beni Nevfel’in azatlısı Hasan (ra)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: İbn Abbas’a; karısını iki talakla boşayan daha sonra da azâd edilip hürriyetine kavuşturulan kölenin tekrar eski karısıyla evlenip evlenemeyeceği soruldu İbn Abbas: “Evet evlenir” dedi Soruyu soran kimse bu fetvayı nereden aldın dedi O da: “Rasûlullah (sav) bu şekilde fetva verdi” diye cevap verdi (Ebû Davud, Talak: 6; İbn Mâce, Talak: 32)
20- AKİL BALİĞ OLMA YAŞI VE BELİRTİSİ NEDİR?
3375- Kesir b Saib (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Kureyza kabilesi çocukları bana şöyle anlattılar Kureyza savaşının arkasından beni Kureyza’lı çocuklar Rasûlullah (sav)’e arz edildiler Onlardan akıl baliğ olan etek, koltuk tüyleri bitenler öldürüldüler Akıl baliğ olmayan ve etek koltuk tüyleriyle sakal ve bıyıkları bitmeyenler ölümden kurtuldular (İbn Mâce, Hudud: 4; Ebû Davud, Hudud: 17)
3376- Atiyye el Kurazî (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Beni Kureyza savaşı sonunda kimin öldürülüp kimin sağ kalacağı konusunda Sa’d b Muaz’ın hüküm verdiği gün ben de çocuktum Benim çocuk mu yoksa ihtilam olanlardan mı olacağım konusunda tereddüte düştüler fakat benim ergenlik alametlerinden olan kıllarımın bitmediğini gördüler ve beni bıraktılar İşte o günden bu yana yanınızdayım (İbn Mâce, Hudud: 4; Ebû Davud, Hudud: 17)
3377- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Uhud savaşında ben on dört yaşımdaydım, savaşa katılmak için Rasûlullah (sav)’e arz olundum, Rasûlullah (sav) izin vermedi Hendek günü on beş yaşındaydım savaşa katılmama izin verdi (İbn Mâce, Hudud: 4; Ebû Davud, Hudud: 17)

Alıntı Yaparak Cevapla