Yalnız Mesajı Göster

Riyazü's Salihin - Allah Ve Resulü'nün Yasaklandığı Şeylerden Sakınmak

Eski 07-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Riyazü's Salihin - Allah Ve Resulü'nün Yasaklandığı Şeylerden Sakınmak






Riyazü's Salihin - Allah ve Resulü'nün Yasaklandığı Şeylerden Sakınmak
HADİS icinde Riyazü's Salihin - Allah ve Resulü'nün Yasaklandığı Şeylerden Sakınmak konusu , Riyazü's Salihin - Allah ve Resulü'nün Yasaklandığı Şeylerden Sakınmak


ALLAH VE RESÛLÜ’NÜN YASAKLADIĞI
ŞEYLERDEN SAKINMAK

Âyetler
[color="purple"]لَا تَجْعَلُوا دُعَاء الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاء بَعْضِكُم بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
1 “Peygamberin emrine aykırı davrananlar, başlarına bir felâket gelmesinden veya kendilerine korkunç bir azâbın isâbet etmesinden sakınsınlar
Nûr sûresi (24) 63

[color="purple"]يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ
2, kendisine karşı gelmekten sakınmanızı emrediyor
Âl-i İmrân sûresi (3), 30

[color="purple"]إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ
3 “Şüphe yok ki Rabbinin yakalayıp helâk etmesi çok korkunçtur
Bürûc sûresi (85) 12

[color="purple"]وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ
4 “Rabbin, zâlim olan toplulukları cezalandırdığı zaman, O’nun azâbı şüphesiz pek korkunçtur
Hûd sûresi (11) 102

Yukarıdaki dört âyet, mü’minleri ’ın ve Resûlü’nün emirlerine uymaya davet etmekte, onların buyruklarına karşı gelmekten sakındırmakta, ve peygamber sözü dinlemeyen toplulukların başına pek korkunç belâlar geldiğini hatırlatmaktadır
İlâhî kitabımızın birçok âyetinde tekrar tekrar hatırlatıldığı üzere, bir zamanlar yeryüzünde pek saltanatlı şekilde yaşayan bazı milletler, ’ın buyruklarını, kendilerine gönderilen peygamberlerin uyarılarını dinlemedikleri, bunları önemsemedikleri için değişik şekillerde yok edilmek suretiyle cezalandırılmışlardır Onlar ’ın ve peygamberlerinin sözüne kulak vermemek suretiyle kendi sonlarını hazırlamışlardır
Ne yazık ki bazı kimseler, Nûh, Âd, Semûd, Lût kavimleri gibi günahkâr milletlerin haritadan silinmiş olmalarını, onların yaptıkları günahlara bağlamayıp bu felâketleri bir tabiat olayı diye görmek ve yorumlamak istemişlerdir Gerçeği görmek, şüphesiz bir akıl, iz’an ve basîret meselesi olmakla birlikte, gönlünde korkusu taşımakla da ilgilidir Sinesinde gönül taşıyan akıllı insanlar, tarihte bazı milletlerin başına gelen felâketleri onların yaptıkları zulüm ve haksızlıklara bağlamaktan başka çıkar yol bulamazlar
Zulüm ve haksızlığın en büyüğü ’ı tanımamaktır Diğer bir söyleyişle, ’ın bir eşi ve benzeri bulunduğunu iddia etmek, yeryüzünde başka tanrılar da olduğunu ileri sürmek en büyük haksızlıktır Kur'ân-ı Kerîm’in ifadesiyle söyleyecek olursak ’a şirk koşmak, şüphesiz büyük bir zulümdür” [Lokman sûresi (31) 13]
Netice itibariyle ’ı inkâr eden, peygamber sözü dinlememek suretiyle ’a meydan okuyan insanlar ve milletler, hem bu dünyada hem de âhirette başlarına gelecek felâketlerden sakınmalıdır Şüphesiz sadece kâfirler değil, müslüman olduklarını söylemekle beraber ’ın emirlerine aykırı hareket edenler de başlarına gelecek büyük sıkıntılardan, belâlardan uzak durmalıdır
Bunun yanı sıra müslümanlar, içinde yaşadıkları zillet, hakaret ve perişanlığın sebepleri üzerinde de iyi düşünmeli ve bundan dersler çıkarmaya çalışmalıdır İşte yukarıdaki âyetlerde verilen öğütler bunlardır
Hadis
1810- وَعَنْ أبي هُرَيْرَةَ رضي اللَّه عَنْهُ أنَّ النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قَالَ : « إنَّ اللَّه تَعَالى يَغَارُ ، وَغَيْرَةُ اللَّهِ أنْ يَأْتيَ المَرْءُ مَا حَرَّمَ اللَّه عَليهِ » متفقٌ عليه
1810 Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
Teâlâ da kıskanır O’nun kıskanması, kulun ilâhî yasakları çiğnemesi sebebiyledir
Buhârî, Nikâh 107; Müslim, Tevbe 36 Ayrıca bk Tirmizî, Radâ‘ 4

Açıklamalar
Kıskançlık duygusu insanoğluna mahsus bir özelliktir Gazap hali ile yakın ilgisi vardır Kıskançlık duygusuna kapılan kişi, duyduğu derin üzüntü sebebiyle sükûnet halinden öfke haline geçer, sinirlenip heyecanlanır Böyle değişken haller Cenâb-ı Hak için kesinlikle söz konusu değildir Şüphesiz kulun kıskanması ile Teâlâ’nın kıskanması birbirinden tamamen farklı şeylerdir Teâlâ’nın kıskanması, kulun ilâhî emirler doğrultusunda hareket etmeyip yasaklara meyletmesi sebebiyle hoşnutsuz olmasıdır
Konuyu biraz açalım: Teâlâ insanı, dünya hayatında kısa bir denemeden geçirdikten sonra ebedî âlemde mutlu etmek için yaratmıştır Bu deneme, kulun, dünyada bulunduğu süre içinde Cenâb-ı Hakk’ın istediği gibi bir hayat sürmesidir Diğer bir ifadeyle ’ın buyruklarını yapması, yasaklarından kaçınmasıdır Kul bu iki esasa uyarsa sonsuz hayatta ebediyyen mutlu olacaktır Onun yapacağı her günah ise kendisini bu bahtiyarlıktan uzaklaştıracaktır Kulun ilâhî emirlere uygun hareket etmesi Cenâb-ı Mevlâ’yı memnun eder İlâhî yasakları çiğnemek suretiyle ebedî saâdetini yıkması ise Teâlâ’yı gücendirir Cenneti kendisi için yarattığı kulunun ben cenneti istemiyorum, cehenneme gideceğim diye direnmesi O’nun hoşnutsuzluğunu artırır İnsan çok sevdiği birini bir başkasına kaptırma korkusuyla nasıl kıskançlık duyarsa, Teâlâ da çok sevdiği kulunu cehenneme kaptırmaktan dolayı hoşnutsuzluk duyar İşte Peygamber Efendimiz Cenâb-ı Hakk’ın duyduğu bu hoşnutsuzluğu kıskançlık sözüyle ifade etmiştir
Şu geçici imtihan dünyasında kulun sadece bir görevi vardır: ’ı hoşnut etmek, O’nun rızâsını kazanmak Bütün peygamberler bunun için gönderilmiştir Onlar insanları ’a giden yolda yürümeye teşvik etmişler, ilâhî buyruklara uymamanın kötü sonuçlarını göstermişler ve onları cehennem azâbıyla korkutup uyarmışlardır
Bu hadisi 65 numara ile “’ın Kullarını Denetlemesi (Murâkabe) bahsinde okumuştuk

Hadisten Öğrendiklerimiz
1 Teâlâ kullarını cennetine ve cemâline ermeleri için yaratmıştır
2 Haram ve yasak sınırlarını, kullarını günahlardan korumak için koymuştur
3 Kulların ilâhî buyruklara karşı gelmesi, cennet yerine cehennemi tercih etmesi kâinatın Rabbini gücendirir

Alıntı Yaparak Cevapla