07-27-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Zayıf Ve Uydurma Hadisler Serisi
37- ( من حدث حديثا ، فعطس عنده ؛ فهو حق )
( Kim bir hadis söylerde onun yanında aksırılırsa; o haktır ) [b]
Hadis batıldır
İbnu’l-Cevzi[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn95] rivâyete batıl demektedir Ebû Hâtim de bu yalan bir hadistir demiştir eş-Şeyh Aliyyu’l-Kârî[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn96] İbn Kayyım’dan şöyle nakleder: « Bazı insanlar bu hadisin senedinin sahih olduğunu söyleseler bile, his bunun uydurma olduğuna şahittir  Peygamber (s a s ) den rivâyet olunan bir hadisin yanında yüzbin kişi aksırsa dahi, aksırma ile hadise sahih hükmü verilmez  »
38- ( أصدق الحديث ما عطس عنده )
( Sözün en doğrusu, yanında hapşurulandır )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn97]
Bu hadiste batıldır
39- ( تعاد الصلاة من قدر الدرهم من الدم ) وفي لفظ: ( إذا كان في الثوب قدر الدرهم من الدم ؛ غسل الثوب، وأعيدت الصلاة )
( Namaz dirhem mikdarı kandan dolayı iade edilir ) Başka bir lafız da ise : ( Elbisede dirhem mikdarı kadar kan varsa, elbise yıkanır ve namaz iade edilir)[b]
Hadis uydurmadır
İbn Hibbânşöyle der: « Bu haber şüphesiz uydurmadır Allâh Resûlu (s a s ) bunu söylememiştir Bunu Kûfe Ehli uydurmuştur (Râvilerinden olan) Ravh sika (güvenilir) ravilerden uydurma rivâyetlerde bulunur »
İbn Hibbân’ın bu sözüne ez-Zeylaî[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn99] ve İbnu’l-Mulakkan[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn100] da katılmıştır el-Buhârî’de « bu hadis batıldır » der
Hadis başka bir yol ve lafızla da gelmiştir:
40- ( الدم مقدار الدرهم ؛ يغسل، وتعاد منه الصلاة ) ( Dirhem mikdarı kan yıkanır ve ondan dolayı namaz iade edelir )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn101]
Hadis uydurmadır
Râvilerinden olan Nuh b Meryem yalancıdır Bu hükme ez-Zeylaî de katılır Ancak bu ve bir önceki rivâyeti es-Suyûtî el-Câmi de zikreder!!!
Bu hadis, Hanefî mezhebinin, mugallaza olan necâsetin dirhem mikdarı kadar olduğuna dair delilidir Bu hadisin uydurma olduğunu anladıysan, böyle bir sınırlamanında batıl olduğunu bilirsin Dirhemdende daha az olsa bile necasetten kaçınmak farzdır Çünkü temizliği emreden hadisler geneldir
41- ( العنكبوت شيطان مسخه الله ؛ فاقتلوه ) ( Örümcek şeytan olup Allâh onun şeklini değiştirmiştir, dolayısıyla onu öldürün )
Hadis uydurmadır
İbn Adiy[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn102] rivâyet etmiştir Râvilerinden olan Mesleme hakkında şöyle der: « Meslemenin hadisleri, tamamen veya genelde mahfûz değildir »
Bu hadisin bâtıl olduğuna başka bir delilde, Müslim[b] de gelen hadisle çatışmasıdır:
( Allâh hayvana dönüştürdüğü hiçbir şeye nesil ve soy kılmamıştır )
İbn Hazm Muhalla[b] da şöyle der: « Maymun ve domuz dışında gelen her mesh (dönüştürme), batıl, yalan ve uydurmadır »
Ancak es-Suyûtî adeti üzere yine muhâlefet ederek hadisi Câmi de zikreder!
42- ( من استشفى بغير القرآن ؛ فلا شفاه الله تعالى )
( Her kim Kur’an dan başkasıyla şifa isterse, Allah Teâla ona şifa vermesin )
Hadis uydurmadır
es-Sâgânî el-Ehâdis el-Mevdûa[b] da zikreder el-Aclûnî el-Keşf[b] te buna katılır Hadisin aslını el-Vahidî Tefsirinde[b] rivâyet eder
Râvilerinden olan İbnu’l-Hâris’in hadisi terkedilmiştir ez-Zehebî Tarihu’s-Sahâbe adlı kitabında bu haberin sahih olmadığına işaret etmiştir
Bu hadis maddi tedaviyi terkedip, yanlız Kur’ân tilâvetine güvenmeye işaret etmektedir Bu ise Resul (s a s )’in kavlî ve fiili sünnetiyle uzak ve yakından uyuşmamakta Resûl (s a s ) defalarca maddi tedavi ile muâlece olup bunu emretmiştir Şöyle buyurur:
( Ey Allâh’ın kulları! Tedavi olun ; Allâh indirdiği her hastalığa bir de ilaç indirmiştir ) Bu hadisi el-Hâkim sahih bir senedle rivâyet etmiştir
43-( إن الله عز وجل وملائكته يصلون على أصحاب العمائم يوم الجمعة ) ( Allâh Azze ve Celle ve Melekleri cuma günü sarık saranlara salât getirirler )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn108]
Hadis uydurmadır
İbnu’l-Cevzî[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn109] şöyle der: « Bu hadisin aslı yoktur, (ravilerinden olan) Eyyub teferrud etmiştir Ezdî şöyle der: Bu hadis Eyyub’un uydurmasıdır, Yahyâ b Main onun yalancı olduğunu söylemiştir, ed-Dârekutnî de onu terketmiştir »
44-( أحبو العرب لثلاث ؛ لأني عربي ، والقرآن عربي ، وكلام أهل الجنة عربي )
( Üç şeyden dolayı Arabları sevin ; Çünkü ben arabım, Kur’ân arabçadır, Cennet ehlinin dili de arabçadır )[b]
Hadis uydurmadır
Bu senedin üç tane illeti vardır:
İlki: Ravilerinden olan el-Alâ b Amr hakkında ez-Zehebî metrûk olduğunu söyler, İbn Hibbân ise, mutlak olarak kendisiyle ihticac etmenin câiz olmadığını söyler
İkincisi: Diğer bir râvi olan Yahyâ b Yezîd, muhaddislerce zayıf addedilmiştir
Üçüncüsü: İbn Cureyc hadisi an ana sigasıyla rivâyet etmiştir Kendisi müdellistir
Hadisi İbnu’l-Cevzî[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn111] el-Ukaylî’nin yoluyla zikrederek, el-Ukaylî’den hadisin münker olduğunu ve aslının olmadığını aktarır
45- ( أنا عربي ، والقرآن عربي ، ولسان أهل الجنة عربي ) ( Ben arabım, Kur’ân arabçadır, Cennet ehlinin lisanı da arabçadır )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn112]
Hadis uydurmadır
Râvilerinden olan Şibl b el-Alâ b Abdurrahman hakkında İbn Adiy; « Münker rivâyetleri vardır » der Hâfiz el-Irâkî[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn113] de şöyle der: « Ancak (râvilerinden olan) Abdul Azîz b İmrân ez-Zührî hakkında en-Nesâî ve başkaları metrûk olduğunu söylerler el-Buhârî hadisinin yazılmayacağını bildirir Dolayısıyla bu hadis sahih değildir » İbn Arrak[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn114] ta bu hükme katılır
Bu rivâyetin Allâh Resûlu (s a s )’e nisbetinin bâtıl olduğuna bir başka delilde, (s a s )’in arablığıyla övünmesidir Bu ise, İslam’a göre tuhaf sayılıp şu âyetle uyuşmaz:
( Muhakkak ki Allâh yanında en değerli olanınız, O’ndan en çok korkanınızdır )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn115]
Aynı zamanda sahih hadislerle de uyuşmaz:
( Arabın arab olmayana üstünlüğü yoktur   üstünlük ancak takva iledir )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn116]
Ebû Dâvut ve et-Tirmizi’nin hasen olarak rivâyet ettikleri başka bir hadiste:
( Gerçekten Allâh Azze ve Celle sizlerden câhiliyye âdetini ve ecdâd ile övünmeyi gidermiştir İnsanlar Âdem’in çocuklarıdır, Âdem ise topraktandır Mümin takvalı , facir ise şakî olandır Bazıları cehennem kömürü olan insanlarla övünmeyi bıraksınlar Yoksa Allâh’ın yanında, ağzı ile pisliği iten böcekten daha değersiz olurlar )
Allâh Resûlu (s a s ) ümmetini bu şekilde yönlendiriyor ise, onun yasakladığı şeyi kendinin yapması hiç bir zaman makûl değilir
|
|
|