Prof. Dr. Sinsi
|
Zayıf Ve Uydurma Hadisler Serisi
Ravilerinden olan Abdullâh b el-Mugire hakkında el-Ukaylî; « aslı olmayan rivayetlerde bulunur » der ez-Zehebî bu rivâyetle birlikte onun diğer hadislerini de getirerek; « bunlar uydurmadır » der
Buna rağmen es-Suyûtî hadisi el-Câmi’s-Sagîr de zikreder
Bir de İbn el-Mugire’nin Şeyhi olan el-Muallâ b Hilâl hakkında muhaddislerin yalancı olduğuna dair ittifakları vardır Bunu el-Hâfız, et-Takrib de böyle ifade eder
86-( ما مات رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى قرأ وكتب ) ( Allâh Resûlu (s a s ) ölmeden önce okudu ve yazdı )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn183]
Hadis uydurmadır
es-Suyûtî, rivâyeti Zeylu’l-Mevdûat adlı kitabına almıştır
87- ( يقوم الرجل للرجل؛ إلا بني هاشم؛ فإنهم لا يقومون لأحد ) ( Kişi diğeri için kalkar; ancak Benî Hâşim bundan hariçtir Çünkü onlar hiç kimse için kalkmazlar )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn184]
Hadis uydurmadır
Ravilerinden olan Cafer b ez-Zübeyr hakkında Şu’be şöyle der: « Allâh Resûlu (s a s )’in üzerine dörtyüz hadis uydurmuştur »
Bu hadisin uydurulmuş olduğuna bir başka delil de hadisin; sahabenin Peygamber (s a s )’le olan adetine ters düşmesidir O (s a s ) Benî Hâşim’in seyyididir Buna rağmen onun bundan hoşlanmadığını bildiklerinden, sahabe onun için ayağa kakmazdı En hayırlı yol Muhammed (s a s )’in yoludur
Bu rivâyet aynı zamanda aşağıdaki zayıf hadise de muhaliftir:
88-( لا تقوموا كما تقوم الأعاجم؛ يُعظِّم بعضهم بعضا ) ( Birbirinizi tazim eder şekilde acemlerin birbirlerine kalktığı gibi sizde kalkmayın )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn185]
Bu hadis zayıftır
Hadisin isnadında iddirab, zaaf ve cehâlet olmak üzere üç illeti vardır
Ama hadis mâna yönüyle sahihtir Bu konuda gelen daha açık ve sahih bir hadiste, Enes b Mâlik (r a ) şöyle der:
( ما كان شخص في الدنيا أحب إليهم رؤية من رسول الله صلى الله عليه وسلم، وكانوا لا يقومون له لما يعلمون من كراهيته لذلك )
( Onlar için dünyada Allâh Resûlu (s a s )’den başka, görülmesi daha sevimli bir kişi yoktu Buna rağmen hoşlanmadığını bildiklerinden onun için ayağı kalkmazlardı )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn186]
Eğer Nebî (s a s ) kendisi için kalkmayı hoş görmüyor ise, öyleyse bu kalkma işi şeytanın kışkırtmalarından kaynaklanan bir masiyettir Dolayısıyla kendisi hakkında fitneye düşmesinden korkulan bir kişi için, bunu kerih görmesi daha evlâdır Buna rağmen bir çok Meşayih ve diğer insanlar bu kalkmayı uygun görmüşlerdir Sanki bu, dinde meşrû imiş gibi konu hakkında kitab ta yazmışlardır Hayır, onların dediği gibi değildir Hatta bazısı bu kalkmayı ( قوموا إلى سيدكم ) ( Efendinize kalkın ) hadisi ile istidlâl ederek mustehâb görür Onlar mekrûh olan; ihtiram ve saygıdan dolayı kalkma ile, ihtiyaçtan dolayı kalkma; meselâ: karşılanması, bineğinden inmesi için yardım edilmesi gibi, ikisi arasındaki farkı gözden kaçırmışlardır Bu hadisten murad olan da budur Buna Ahmed’in rivâyeti delâlet eder: ( Efendinize kalkın ve onu (bineğinden) indirin ) Bu hadisin senedi hasendir el-Hâfız el-Feth adlı eserinde hadisin senedinin kuvvetli olduğunu söyler
Bu konuda eş-Şeyh el-Kâdi İzzu’d-Din Abdurrahim b Muhammed el-Kâhiri el-Hanefî’nin Tezkiretu’l-Enâm fi’n-Nehy Ani’l-Kıyâm adlı risalesi de vardır
89-( هو الوزغ ابن الوزغ، الملعون ابن الملعون ؛ يعني: مروان بن الحكم ) ( O kertenkele oğlu kertenkele, lanetli oğlu lanetlidir Yâni, Mervân b el-Hakem )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn187]
Bu hadis uydurmadır
el-Hâkim hadisin isnadının sahih olduğunu söyler! Bunu, ez-Zehebî reddederek şöyle der: « Hayır Allâh’a yemin olsun ki, (râvilerinden olan) Minâ’yı, Ebû Hâtim tekzib etmiştir »
90-( من مات ولم يعرف إمام زمانه؛ مات ميتة جاهلية ) ( Kim zamanının imamını bilmeden ölürse, câhiliyye ölümüyle ölür )
Hadisin bu lafızla aslı yoktur
Şeyhu’l-İslâm İbn Teymiyye şöyle der: « Allâh’a yemin olsun ki, Allâh Resûlu (s a s ) bunu böyle söylememiştir Bilinen, Müslim’in rivâyet ettiği hadistir: İbn Umer Allâh Resûlu (s a s )’in şöyle söylediğini bildirir:
( من خلع يدا من طاعة؛ لقي الله يوم القيامة ولا حجة له، ومن مات وليس في عنقه بيعة؛ مات ميتة جاهلية )
( Her kim taat’tan elini çekerse, kıyâmet günü Allâh ile delilsiz karşılaşır Kim de boynunda biat olmadan ölürse câhiliyye ölümüyle ölür ) »
Bu konuda Şeyh el-Elbânî şöyle der: « Bu hadisi bazı şii kitablarında gördüğüm gibi Kadiyâniler’in kitablarında da gördüm Bu hadisi deccalları olan Mirza Gulam Ahmed’e iman etmenin gereğine dair delil getirirler Bu hadis sahih olsa bile, bunda onların bu zanlarına en ufak bir işâret dahi yoktur Bu hadisin delalet ettiği mana; müslümanların imam ittihaz ettikleri kimseye biat etmelerinin gereğidir Müslim de ki hadiste beyan edildiği gibi, hak olan da budur »
Yukarıdaki hadisi, şia alimlerinden olan el-Kuleynî el-Usûl mine’l-Kâfî[b] adlı kitabına almıştır Ancak râvileri hakkında kitablarında bir bilgi olmadığı gibi, bizlerin kitablarında da o râviler hakkında bir malumat yoktur
Buna rağmen el-Humeyni Keşfu’l-Esrar adlı kitabında şöyle der: « (yukarıdaki hadise işaret ederek) Şia ve Ehli Sünnet indinde bilinen bir hadis vardır   »!
91-( يا علي ! أنت أخي في الدنيا والآخرة ) ( Ey Ali ! Sen dünya ve Ahirette benim kardeşimsin )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn189]
( Nebî (s a s ) Medineye geldiğinde Sahabelerini birbirleriyle kardeş kılar, Ali (r a ) gözlerinden yaş akarak gelir; « Ey Allâh’ın Resûlu Ashabını birbirine kardeş yaptın, ama beni başkasıyla kardeş yapmadın » deyince, Resûl (s a s ) yukarıdaki sözü söyler )
Hadis uydurmadır
Ravilerinden olan Cemi b Umeyr hakkında İbn Hibbân « Rafizidir hadis uydurur » der İbn Numeyr ise, onun insanların en yalancısı olduğunu söyler
Dolayısıyla Şeyhu’l-İslâm İbn Teymiyye şöyle der:
« Nebî (s a s )’in Ali ile olan kardeşlik hadisi yalan rivâyetlerdendir » Buna ez-Zehebî Muhtasar Minhâc es-Sunne[b] adlı eserinde katılır
92- ( إن الله تعالى أوحى إلي في علي ثلاثة أشياء ليلة أسري بي؛ أنه سيد المؤمنين، وإمام المتقين، وقائد الغر المحجلين )
( Allâh Teâla gece yolculuğuna çıkartıldığımda Ali hakkında bana üç şey vahyetti; Onun müminlerin efendisi olduğu, takva sahiblerinin imamı olduğu ve abdesten dolayı beyaz alâmet taşıyanların da komutanı olduğunu )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn191]
Bu hadis uydurmadır Ravilerinden olan Mucaşi b Amr ve İsâ b Sevâde en-Nahaî, her ikisi de yalancıdır
Şeyhu’l-İslâm şöyle der: « Bu hadis, hadis (ilmi) hakkında çok az bilgisi olan bir kişiye göre bile uydurmadır Masum olan Resûl’a bunun nisbeti helal değildir Bizler, Müslümanların efendisi, takva sahiblerinin imamı ve abdestten dolayı beyaz alâmet taşıyanların komutanı olarak ancak Peygamberimiz (s a s )’i bilmekteyiz Lafız mutlak olarak gelmiştir, hadiste « benden sonra » dememiştir »
ez-Zehebî Muhtasaru’l-Minhac[b] eserinde bu söze katılır
93- ( النظر في المصحف عبادة، ونظر الولد إلى الوالدين عبادة، والنظر إلى علي بن أبي طالب عبادة )
( Mushafa bakmak ibâdettir, çocuğun ana ve babasına bakması ibâdettir ve Ali b Ebî Talib’e bakmak ta ibâdettir )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn193]
Bu hadis uydurmadır
Râvilerinden olan Muhammed b Zekeriyya el-Gulâbî hadis uydurmakla bilinmektedir
94-( علي إمام البررة وقاتل الفجرة منصور من نصره مخذول من خذله ) ( Ali iyilerin imamı, günahkarlara karşı savaşcı, ona yardım edene yardım olunur, onu terkeden de mağlub olur )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn194]
Bu hadis uydurmadır
Hakim hadisin isnadının sahih olduğunu söyler! ez-Zehebî’de şu sözüyle onu eleştirir: « Hayır Allâh’a yemin olsun ki uydurmadır Ahmed b Abdullâh el-Harrânî yalancıdır, bu kadar geniş ilmine rağmen ne kadar da cahilsin »
İbn Adiy de Ahmed‘in hadis uydurduğunu söyler el-Hatib de, bu râvinin en münker rivâyeti budur der
95- ( من صلى في مسجدي أربعين صلاة لا يفوته صلاة؛ كتبت له براءة من النار، ونجاة من العذاب، وبرىء من النفاق ) ( Kim benim mescidimde hiç kaçırmadan kırk namaz kılarsa, ona ateşten beraat ve azabtan kurtuluş yazılır Nifaktan da uzak olur )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn195]
Bu hadis münkerdir
Râvilerinden olan Nubeyt b Umer ancak bu hadiste bilinir İbn Hibbân kendine has olan mechulleri tevsîk kaidesine göre bu râviyi es-Sikât[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn196] adlı kitabında zikreder Bu da zaten el-Heysemî’nin el-Mecma’uz-Zevâid[b] da dayanağıdır Hadisin akabinde şöyle demiştir: « Ahmed ve et-Taberânî el-Evsat ta rivâyet etmiştir râvileri (sikât) güvenilirdir »! Benzer hataya el-Münzirî de et-Tergîb’te düşmüştür
Bu hadisi zayıf kılan bir başka etkende; birbirini takviye eden iki değişik yol ve lafızla gelmesidir Bu sahih hadisin lafzı şöyledir:
( من صلى لله أربعين يوما في جماعة؛ يدرك التكبيرة الأولى؛ كتبت له براءتان: براءة من النار، وبراءة من النفاق )
( Kim cemaatla ilk tekbire yetişerek Allâh için kırk gün namaz kılarsa, onun için iki kurtuluş yazılır; ateşten kurtuluş ve nifak’tan kurtuluş )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn198]
Hadis bu lafızla yukarıdaki hadisle aynı değildir Bu daha kuvvetlidir Dolayısıyla yukarıdaki hadisin zayıflığı ve münkerliği kesinleşmiş olur
96- ( خيار أمتي علماؤها، وخيار علمائها رحماؤها، ألا وإن الله يغفر للعالم أربعين ذنبا قبل أن يغفر للجاهل ذنبا واحدا، ألا وإن العالم الرحيم يجيء يوم القيامة وإن نوره قد أضاء يمشي فيه بين المشرق والمغرب؛ كما يضيء الكوكب الدري )
( Ümmetimin hayırlıları âlimleridir, âlimlerin hayırlıları rahmetli olanlardır Gerçekten Allâh cahilin bir günahını affetmeden önce âlimin kırk günahını affeder Rahmetli olan âlim kıyâmet günü gelir, kutub yıldızının aydınlattığı gibi onun nuru aydınlatmış olarak doğu ile batı arasında gidip gelir )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn199]
Bu rivâyet batıldır
Râvilerinden olan Muhammed b İshâk es-Sülemî hakkında ez-Zehebî şöyle der: « Bu kişide cehâlet vardır ve bâtıl bir haberle gelmiştir »
Ez-Zehebî, el-Askalânî ve es-Suyûtî gibi üç hafız bu hadisin batıllığı üzerine ittifak etmişlerdir Buna rağmen es-Suyutî kendisi ile çelişerek rivâyeti el-Camiu’s-Sagir’adlı eserine almıştır!
97- ( حامل القرآن حامل راية الإسلام ، من أكرمه ؛ فقد أكرم الله ، ومن أهانه ؛ فعليه لعنة الله ) ( Kur’an taşıyıçısı (hafızı) İslâm bayrağının taşıyıcısıdır, kim ona ikramda bulunursa, Allâh’a ikrâm etmiştir Kim de onu aşağılarsa Allâh ona lanet etsin )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn200]
Bu hadis uydurmadır
Râvilerinden olan Muhammed b Yunus el-Kudeymî hakkında es-Suyûtî[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn201]« itham olunmuştur » der Buna rağmen rivâyeti el-Camiu’s-Sagir’e alır! el-Münâvî eserin şerhinde es-Suyûtî’yi tenkid ederek « el-Kudeymî hadis uydurur » der
98- ( ستفتح عليكم الآفاق ، وستفتح عليكم مدينة يقال لها : (قزوين) من رابط فيها أربعين يوما أو أربعين ليلة ؛ كان له في الجنة عمود من ذهب ، عليه زبرجدة خضراء ، عليها قبة من ياقوتة حمراء ، لها سبعون ألف مصراع من ذهب ، على كل مصراع زوجة من الحور العين ) ( Dünyanın etrafını fethetmek sizlere nasib kılınacak ve Kazvin denilen belde siz’e fethedilecektir Kim o beldede kırk gün veya kırk gece ribât eder ( yâni düşmana karşı bekler ) ise o kimse için cennet’te üstünde yeşil bir zeberced taşı bulunan altından yapılmış bir sütün üzerine kurulu ve kırmızı yakut taşlarından yapılan bir kubbe vardır O kubbenin altından yapılmış yetmiş bin kapı kanadı bulunur Her kapı kanadının başında Hurul-İyn denilen bir zevce vardır )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn202]
Bu hadis uydurmadır
Rivâyeti el-Mevdûât adlı kitabın da zikreden İbnu’l-Cevzî şöyle der: « Uydurmadır; (râvilerinden olan) Davûd b Muhber hadis uydurur, ithâm olunan odur (Diğer bir râvi olan) er-Rabî de zayıftır Yezîd ise, terkedilmiştir »[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn203]
ez-Zehebî bu konuda şöyle der: « İbn Mâce Sünen’ine bu uydurma hadisi koyarak itibârını zedelemiştir »
99-( ما خلف عبد على أهله أفضل من ركعتين يركعهما عندهم حين يريد سفرا )
( Kul, ailesine sefere çıkacağı esnada yanlarında kılacağı iki rek’attan daha hayırlı bir şey bırakmamıştır )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn204]
Hadis zayıftır
Râvilerinden olan el-Mut’im el-Mikdâm, İbn Hacer’in de ifade ettiği gibi, kendisinin herhangi bir sahabeden hadis işittiği sabit olmamış ve mürsel rivâyetlerde bulunmuştur, Mucahid ve el-Hasen el-Basrî gibi rivâyetlerinin geneli tabiindendir Senedi ya mu’dal[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn205] ya da mürseldir[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn206]
en-Nevevî, hadisi delil olarak getirerek sefere çıkacak olanın iki rek’at kılmasını mustahab görür Ancak bu düşünülmesi gereken bir meseledir Çünkü bir amelin müstehab kılınması şer’i hüküm olup, zayıf hadis ile istidlâli caiz değildir Zayıf hadis, mercûh olan zan ifâde eder Hiç bir şer’i hüküm onunla sabit olmaz Böyle bir namaz şekli Nebî (s a s )’den gelmediği gibi, asıl ondan gelen; sefer dönüşünde kılınan namazdır ki, sünnet olan da budur
en-Nevevî (r a) daha da garib davranarak şöyle der: « (لإيلاف قريش) suresini okuması müstahabtır, İmam Ebu’l-Hasen el-Kazvînî bunun her türlü kötülükten emân olduğunu söylemiştir »!
Bu yanlız iddia olup, delilsiz olarak dinde hüküm koymaktır Her türlü kötülükten emin olduğu bilgisi ona nasıl ulaşmıştır?! İşte Kur’an ve Sünnette varid olmayan böyle görüşler Allâh’ın dinini koruma sözü olmasa, dinin tebdil ve tagyirine sebeb olmaktadır
Allâh, Huzeyfe b Yemâni’den razı olsun , o şöyle der : « Allâh Resûlu (s a s )’in ashabının ibâdet etmediği ibâdetle sizde ibâdet etmeyin »
İbn Mes’ud (r a )’da şöyle der: « Tâbi olunuz, bid’at ihdâs etmeyiniz Tüm ihtiyaçlarınız karşılandı Üzerinize düşen eski hâle yapışmanızdır »
100- ( ما اجتمع الحلال والحرام ؛ إلا غلب الحرام ) ( Helâl ile harâm birleştiğinde ; harâm gâlib gelir )
Bu hadisin aslı yoktur
Bunu bu şekilde ifade eden el-Irâkî’ye[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn207] el-Munâvî’de[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn208] katılır
Bu hadis, kişinin zinadan olan kızıyla nikahının haramlılığı hususunda delil olarak getirilmiştir Bu Hanefilerin görüşüdür Tahkik yönüyle râcih olan bu görüş olmasına rağmen, böyle batıl bir hadisle istidlâl câiz değildir Dolayısıyla bu görüşe muhalif olanlar da başka bir hadisle karşılık vermişlerdir, o da:
101-( لا يُحَرِّمُ الحرامُ، إنما يُحَرِّمُ ما كانَ بنكاحٍ حلالٍ ) ( Harâm (olan şey), (başka bir şeyi) haram kılmaz, asıl harâm kılan helâl evlenme ile olandır )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn209]
Bu hadis batıldır
Rivâyetin baş kısmı şöyledir:
( Resûl (s a s )’e haramda bir kadının peşinde giden (zinâ eden ) adam, kadının kızıyla evlenebilir mi veya haramda kızın peşinden giden ( zinâ eden ), annesiyle evlenebilir mi? Diye sorulunca, yukarıdaki sözü söyler  )
Râvilerinden olan Osman b Abdurrahman yalancıdır İbn Hibbân onun sikât (güvenilir) râvilerden uydurma rivâyetlerde bulunduğunu söyler İbn Maîn de yalancı olduğunu ifade eder Ondan rivâyette bulunan el-Mugîre b İsmâil de mechûldur
Bu hadisi de Şafiler ve diğerleri, kişinin zinadan olan kızıyla evlenmesinin caiz olduğuna dair delil getirirler Rivâyet sahih olmadığına göre bu, delil değildir Selef bu meselede ihtilafta olup, her iki tarafında elinde konuyla ilgili bir nas yoktur Araştırma ve inceleme bunun haramlılığını karar kılmaktadır Bu da Ahmed ve diğerlerinin mezhebi olup, Şeyhu’l-İslâm’ın tercihidir[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn210]
102-( إن لله ملائكة موكلين بأبواب الجوامع يوم الجمعة ، يستغفرون لأصحاب العمائم البيض ) ( Cuma günü camilerin kapısında, Allâh’ın muvekkel melekleri vardır Bunlar beyaz sarıklılar için istiğfarda bulunurlar )
Bu hadis uydurmadır
Ravilerinden olan Yahyâ b Şebîb el-Yemânî bâtıl hadisler rivâyet eder Bunu bu şekilde ifade eden İbnu’l-Cevzî’ye[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn211] es-Suyûtî[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn212] ve İbn Arrâk[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn213] ta katılır
Sarığın fazileti hakkında Nebî (s a s )’in giymesinden başka hiç bir sahih hadis gelmemiştir
103-( لمبارزة علي بن أبي طالب لعمرو بن عبد ودٍّ يوم الخندق أفضل من أعمال أمتي إلى يوم القيامة ) ( Hendek günü Ali b Ebî Talib’in Amr b Abd Ved ile olan mubârezesi, kıyamet gününe kadar ümmetimin amellerinden daha faziletlidir )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn214]
Bu hadis yalandır
Hadis’i tahriç eden el-Hâkim rivâyetin hükmü hakkında sukût eder, bunun üzerine ez-Zehebî Telhîsu’l-Müstedrek’te şöyle der: « Bunu iftira eden Rafiziyi Allâh rezil kılsın »
Bu rivâyetin illeti Ahmed b İsâ el-Haşşab adlı râvidir Çünkü yalancı birisidir
Ali (r a )’nun Amr b Ved ile olan mubarezesi ve onu öldürmesi olayı siyer kitablarında meşhûrdur Olayın sahih ve müsned bir tarîk’i yoktur, mürsel ve mu’dal rivâyetlerdir
104-( كان يستاك آخر النهار وهو صائم ) ( Nebî (s a s ) oruçlu olduğu halde, gündüzün sonunda misvak kullanırdı )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn215]
Bu hadis bâtıldır
İbn Hibbân hadisin illetinin Ahmed b Abdullah Meysere olduğunu şöyle ifâde eder: « Meysere ile ihticâc edilmez, hadisin Nebi (s a s )’e kadar ref edilmesi batıldır Sahih olan, bunun İbn Umer’in fiili olduğudur »
ez-Zeylai bu görüşe Nasbu’r-Râye[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn216] adlı kitabında katılır
Nebî (s a s )’in umum ifâde eden, oruçlu kişinin istediği vakitte, ister gündüzün evveli, isterse sonunda misvak kullanmasının meşrû olduğuna dair bu konuda aşağıdaki sahih hadisi yeterlidir:
( لولا أن أشق على أمتي ؛ لأمرتهم بالسواك عن كل صلاة )
( Ümmetime zorluk vermeyeceğini bilseydim ; her namazdan önce onlara misvağı emrederdim)[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn217]
105-( أحب الأسماء إلى الله ما تُعُبِّدَ به ) ( Allâh’a en sevgili isimler kendisiyle ibâdet olunan (isimlerdir) )[url=file:///C:/Documents%20and%20Settings/tayfuN/Desktop/dini%20kitap/4 S%C3%BCnnet-Hadis/zayif%20ve%20uydurma%20hadisler/zayifveuydurmahadisler htm#_ftn218]
Bu hadis uydurmadır
İbn Mes’ud kanalıyla gelen bu rivâyetin tamamı şöyledir:
( Allâh Resûlu (s a s ) kişinin kölesini veya çocuğunu Hâris, Murre, Velîd, Hakem, Eba’l-Hakem, Eflah, Necîh veya Yesâr olarak isimlendirmesini yasaklamıştır Sonra da şöyle demiştir: « Allâh’a en sevgili isimler kendisiyle ibâdet olunan (isimlerdir) İsimlerin en sadık olanı da Hemmâm dır »)
İbn Maîn ve ed-Dârekutnî râvilerinden olan Muhammed b Muhsan el-Ukkâşî’nin hadis uydurduğunu söylemişlerdir
106-( أحب الأسماء إلى الله ما عُبِّدَ وما حُمِّدَ ) ( Allâh’a en sevgili isimler (kendisiyle) ibâdet olunan ve hamdedilendir )
Bu hadisin aslı yoktur
|