Konu
:
Umrede, Mekke’De Ve Medine’De Yapılacak : İle İlgili Hadis
Yalnız Mesajı Göster
Umrede, Mekke’De Ve Medine’De Yapılacak : İle İlgili Hadis
07-27-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Umrede, Mekke’De Ve Medine’De Yapılacak : İle İlgili Hadis
Umrede, Mekke’de ve Medine’de yapılacak : ile ilgili hadis
Soru: Bir kardeşimiz:
“Umrede, Mekke’de ve Medine’de yapılacak dualar nelerdir?” diye sormuş
Cevap: Öncelikle hac ve umre Mekke’de yapılır
Medine ile alakası yoktur!
Umre: Herhangi bir vakitte ziyaret maksadıyla belirli amelleri yerine getirerek Allah’ın evine yolculuk etmektir
Umre mendup bir ameldir farz değildir
Ancak hadislerde belirtildiği gibi çok faziletli ve sevap bir ameldir
Hatta Ramazan ayında yapılan umre için Allah Rasulü (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) haccın sevabına denk bir amel buyurmuştur
Ebu Davud: 1988
Umrede yapılacak fiiller hacca nazaran daha az ve kolaydır
Yapılması gerekenler:
1−Mikatta ihrama girmek:
Mikatta ihrama girmek şart değildir
Çünkü Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den evinde ihrama girdiğine dair rivayetler de vardır
Allame Şeyh Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) hac kitabında şöyle diyor:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in bu fiili uçak vb
binitlerle yolculuk edenler için kolaylıktır
Mikatta onların ihrama girmesi mümkün değildir
Bu sebeple havaalanında ihrama girip öyle uçağa binmeleri caizdir
Ancak ihramsız bir şekilden mikatı geçmek caiz değildir
”
İhrama girmeden önce havaalanına girildiğinde artık kişi niyetini alır
Diğer amellerin aksine özellikle hacda niyetin sarahaten dille söylenmesi gerekir
İlk söylenecek dua:
“Allahumme İnni Urîdu’l-Umrate Feyessirhu lî
”
Sonra ihrama girilir
Akabinde yüksek sesle:
“Lebbeyk Allhumme bi Umratin” denilir
Bu söz kişinin umreye niyetlendiğini gösterir
İhram için özel bir namaz yoktur
Ancak Medine’den gelenler için mikat mahalli olan Zu-l Huleyfe’ye gelindiğinde ihramdan sonra namaz kılınır
İhrama girildiği için değil mekânın bereketi ve özelliği sebebiyledir
Sonra kişi telbiye getirir ve bunu oldukça çok yapmalıdır
Harem-i Şerif’e ulaşana kadar telbiye getirmeye devam eder
Kâbe’ye girdiği anda telbiyeyi bırakır
Telbiyenin şekli:
لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ، وَالنِّعْمَةَ، لَكَ وَالْمُلْكَ، لاَ شَرِيكَ لَكَ“Lebbeyk Allahumme Lebbeyk, Lebbeyke Lâ Şerîke leke Lebbeyk, İnne’l-Hamde ve’n-Nîmete Leke ve’l-Mülk Lâ Şerîke Lek…”
Kadınlar da fitneden emin olduğu vakit telbiye getirirken seslerini yükseltmeleri gerekir
2-Kâbe’ye girildiği vakit elleri kaldırıp dua etmek müstehap bir ibadettir:
أَعُوذُ بِاللهِ الْعَظِيمِ، وَبِوَجْهِهِ الْكَرِيمِ، وَسُلْطَانِهِ الْقَدِيِمِ، مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللهِ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ اَللَّهُمَّ افْتَحْ ليِ أَبْوَابَ رَحْمَتِكَAbdullah İbni Abbas (Radiyallahu Anhuma)’da böyle yaparmış
Şunu da özellikler belirtelim Kâbe’yi ilk defa gören kimsenin duasının makbul olduğuna dair sahih rivayetler vardır
Sonra iki rekât tahiyyat-ı mescid namazı kılınır
Tavaf alanına doğru gidilir
3-Tavaf:
Haceru’l-Esved’e gelinir
Tekbir getirilip besmele çekilir ve Haceru’l-Esved istilam edilip öpülür ve üzerine secde edilir
Çünkü Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) aynen böyle yapmıştır
Eğer öpmek mümkün olmazsa el ile istilam edilir ve el öpülür
Şayet el ile istilam etmek de mümkün olmazsa el ile işaret edilir
Her şavtta bunu yapar
Not: Haceru’l-Esved’den başlayarak tekrar Haceru’l-Esved’e gelene kadar yapılan tura şavt denir
Yedi şavttan oluşan tura tavaf denir
Tavaf esnasında en çok dikkat edilmesi gereken yaşlılara zayıflara eziyet edilmemesidir
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu konuda birkaç sahabeyi uyarmıştır
Sonra Kâbe sol tarafa alınarak tavafa başlanır
İlk üçü şavtta koşarcasına hızlı bir şekilde yürünür
Kalan dört şavtta ise normal bir şekilde yürünür
Rükn-ü Yeman’yi istilam etmekte de büyük sevap vardır
Ancak mümkün olmazsa işaret etmek gerekmez
Allah Rasulu (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyuruyor:
“Haceru’l-Esved’i ve rükn-ü yemani’yi meshetmek hataları siler döker
”
Tirmizi
Tavaf esnasında sağ omzun açılacak şekilde ihramın sağ koltuk altında geçirilip sol omzun üzerine atılması gerekir
Ancak tavaf bittiğinde tekrar sağ omuz da kapatılır
Tavaf esnasında okunacak özel bir dua yoktur
Dileyen dilediği şekilde dua edebilir
İsteyen Kur’an’da okuyabilir
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyuruyor:
“Kâbe’yi tavaf etmek namaz kılmaktır
Fakat Allah onda konuşmayı helal kılmıştır
Kim konuşursa hayır konuşsun
” Diğer bir rivayette Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyuruyor:
“Tavafta konuşmayı azaltın…”
Tirmizi
Ancak rükn-ü yemani ile Haceru’l-Esved arasında Rabbena duasını okumak sevaptır:
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ“Rabbena Atina Fi’d-Dünya Haseneten ve Fil Ahireti Haseneten ve Gina Azabe’n-Nâr
”
Ebu Davud
Yedinci şavt bitince sağ omuz kapatılır
Makam-ı İbrahim’e gelinir ve:
وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى“Ve’t-Tehizû Min Magam-i İbrahîme Musallâ
”
“İbrahim’in makamından namazgâh edinin
” ayetini okur
Makam-ı İbrahim’i kendisi ile Kâbe arasında alarak iki rekât namaz kılar
Birinci rekâtta zammı sure olarak Kâfirun suresi, ikinci rekâta İhlâs suresini okur
Namazını bitirdiği zaman zemzem suyuna gelip ondan içer ve başının üzerine döker
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Zemzem suyu ne için içildiyse onadır”
Sonra Haceru’l-Esved’e gelip yukarıda tafsilatlı anlatıldığı gibi istilam eder
4-Sâ’y
Safa tepesine yönelir
Yaklaştığı zaman:
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ“İnne’s-Safa ve’l-Mervete Min Şeairillâh Femen Hacce’l-Beyte Evi’ Temera Fe La Cunaha Aleyhi En Yettavvefe Bi Hime ve Men Tetavvea Hayran Fe İnnellahe Şakirun Alîm”
“Muhakkak Safa ve Merve Allah’ın nişanelerindendir
Herkim beyti hacceder yahut umre yaparsa onları tavaf etmesinde ona bir günah yoktur
Herkim de gönüllü oalrak bir iyilik yaparsa şüphesiz Allah kabul eder ve hakkıyla bilir
” ayetini okur ve:
‘Ebdeu Bi Ma Bedeallahu’ Allah’ın başladığı ile başlıyorum der
Sonra Safa tepesine çıkar Kâbe’ye yönelir üç defa: ‘Allah-u Ekber’ der ve şu duayı üç kere okur:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ“La İlahe İllallahu Vahdehu La Şerike Leh, Lehul Mülkü ve Lehul Hamdu ve Huve Ala Kulli Şeyin Kadîr
”
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيكَ لَهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ اْلأَحْزاَبَ وَحْدَهُ“La İlahe İllallahu Vahdehu La Şerike Leh Enceze Vaadehu ve Nasara Abdeh ve Hezeme’l-Ahzabe Vahdeh
”
Bu duayı üç kere okur ve aralarında dilediği şekilde dua edebilir
Sonra Safa tepesinden Merve’ye doğru yürümeye başlar
Sa’y esnasında normal bir şekilde yürür
Ancak yeşil lambalı işaretli yerde koşarcasına hızlı bir şekilde yürür
Merve’ye ulaştığında Safa tepesinde yaptıklarının aynısını yapar
Kâbe’ye yönelme tekbir getirme ve dua bu bir şavttır
Sonra Safa tepesine tekrar Merve tepesine derken yedi şavtı Merve tepesinde tamamlar
Sonra başını tıraş eder ve ihramdan çıkar
Artık ihramla birlikte ona haram olan her şey helal olur
İşte umre budur
Medine’de Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) mescidini ziyaret esnasında okunacak özel bir dua yoktur
Zaten Mescid-i Nebeviyi ziyaret etmenin umre yahut hacla bir ilgisi yoktur
Ancak Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kendi mescidinde kılınan bir vakit namazın diğer mescidlerde kılınan bin vakit namazdan daha sevap olduğunu bildirmiştir
Bu sebeple mescid-i nebevide namaz kılmak çok faziletlidir
Ama bu ziyaretin umrenin ya da haccın bir rüknü olduğunu düşünmek doğru değildir
Hac ve umre sadece Mekke’de yapılan ibadetlerdir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul