Hitap Ve Konuşma
Hitap ve Konuşma
Hitap ve Konuşma
1 İnsanlara hitap ederken çok samimi bile olsanız onun isminin başına veya sonuna bir saygı veya sevgi ifadesi getirerek hitap edin Bu ilkeden asla taviz vermeyin Unutmayınız ki, insanların en çok hoşlarına giden kelime kendi isimleridir Resmi manada sıfatı veya ünvanı bulunanlara grup içinde ismen veya avami sıfatlarla (amca, dayı, enişte, teyze vb) seslenmeyin
2 Kolay kolay "olmaz, hayır, asla, imkansız, yanlış, kabul etmem" kelimelerini kullanmayın, muhatabınızı da bu ifadeleri kullanma durumuna getirmeyin Bu ifadeleri muhatabınızın sözünü bitirmesinden hemen sonra kullanırsanız onu kendi tezinde inatçı hale getirirsiniz Tepkisel davranmaya ve mesajınıza kalbini kapatmaya başlar Bir süre kendisinin hatalarını hoş görün ama kabul etmeyin
3 Fikirlerinizi muhatabınızın fikriymiş gibi anlatın Bazen yanlış bir şeyler anlatsa da siz kendi anlamak istediğiniz gibi anlayın Ona: "Ben sizi böyle anladım doğru mu?" diye sorun Ondan da "evet" cevabı alın Doğrunun, sizin veya onun tekelinde değil, bütün insanlığın ortak malı olduğuna onu inandırın Böylece "ben mi senin, sen mi benim dediğine geldin" tartışmasının önüne geçmiş olursunuz
4 Muhatabınıza kendi zevklerinizden, ilgisini çekmeyecek anılarınızdan, başarılarınızdan, eviniz veya arabanızdan bahsetmeyin Bu hata muhatabınızla aranızda olan veya olabilecek tüketim biçimi ve yaşam standardı seviyesi farkını ortaya çıkarır Bu durumda eğer muhatabınızın durumu sizinkinden iyiyse veya kötüyse o kişide onun dünyasına ait bir insan olmadığınız kanaati uyanabilir Böylece diyalogunuz kalıcı ve sağlıklı olmaz Muhatabınız başarınızı, üstün ve zayıf taraflarınızı tedricen ve kendi gözlemleri sonucu öğrensin Siz ona anlatmayın
5 Muhatabınıza şiddetten bahsetmeyin Şiddeti onaylamayın Daima "denge", "vasat" ve "ölçü" kavramlarını öne çıkarın Şiddet ile kahramanlık arasında mantıklı bir ilişki bulunmadığının akli izahını yapın Unutmayın ki insan fıtratı "vasat" ve "denge"ye meyyaldir ve insanlığın barış ve huzuru bu üç kavramdadır
6 Her insanın dış dünyasında onun sevgi veya nefretini kazanmış birilerinin bulunabileceğini akıldan çıkarmayın Bu yüzden muhatabınızın dostunun aleyhinde, düşmanının lehinde anl----- gelebilecek söz ve davranışlardan kaçının Bu hataya düşmemek için mümkün olduğu kadar kişiler veya olaylar üzerinde değil, fikirler ve ilkeler üzerinde konuşun
7 Muhatabınızı tanımlamayın (sen şu veya busun gibi) Sizi tanımlamasına da izin vermeyin Muhatabınız sizi tanımlama hatasına düşerse bunu kibarca düzeltin Toplum gözünde sevimsizleşmiş ve olumsuz bir imaj bırakmış her türlü siyasi, dini, idari ve iktisadi oluşumdan uzak olduğunuzu ısrarla vurgulayın
1 Öfkelenerek konuşmayın Öfkenin acizlikten doğduğunu asla unutmayın Öfke hiç bir şeyin çözümü olmadığı gibi kendi başına bir problemdir Öfkenin açtığı yarayı onarmak en katı insanın kalbine girmekten daha zordur Öfkelenme noktasına gelirseniz muhatabınızın alıcılarının kapalı olduğuna ve öfkeyle de açılmayacağına inanarak makul bir süre için konuyu değiştirin
2 Muhatabınızın hem aklına hem de kalbine hitap edin Sadece aklına hitap ederseniz onu duygusuzlaştırır, sadece kalbine hitap ederseniz onu hayalperest yaparsınız Zaten toplumumuzun en büyük problemlerinden biri de fikir ile his arasında köprü kuramamaktır
3 Konuşurken bazen gülümseyin Bazen de konuyla ilgili kısa espriler yapın Ama kahkaha atmayın Muhatabınızın esprilerine katılın ama ciddi şeyler konuşurken asla gülmeyin, gülümsemeyin Bıyık altı gülüşü dediğimiz alaycı gülümsemeyi asla yapmayın Muhatabınızı derinden yaralamış olursunuz
4 Muhatabınızın delil olarak kabul etmeyeceği kaynaklardan ve kişilerden söz etmeyin O kaynaklardan delil getirmeyin Bunun yerine ikinizin de otoritesini kabul ettiği kaynakların delillerine baş vurun
5 "Ben" sözcüğünü çok mecbur kalmadıkça kullanmayın (ben yaptım, ben verdim, ben bildim vb) Bu kelimenin lügatteki en itici kelime olduğunu, çevredekileri gücendirdiğini, konuşmacının samimiyetine gölge düşürdüğünü asla unutmayın
6 Muhatabınıza size karşı nasıl davranması ve ne düşünmesi gerektiği hakkında kopya verin O size karşı beklediğiniz olumlu davranışı göstermeyi düşünemiyorsa, siz o davranış hakkında onda bir ihtiyaç hasıl olmasını sağlayın Sonra da söz konusu ihtiyacı karşılayacak davranış gösterin Göreceksiniz muhatabınız da aynı olumlu davranışı size karşı gösterecektir
7 Muhatabınızın konuşmalarınıza "evet, evet", "güzel", "iyi" cevaplarını vermesini sağlayın "Hayır" cevabı alma tehlikesini sezerseniz derhal mesajınızı yumuşatın
8 Dinleme sanatını iyi ve yerinde uygulayın Muhatabınızı bol bol konuşturun Boş şeyler konuşmaması için onu yönlendirin Ona doğruyu söyleme yerine, doğruyu ona buldurun Çünkü ona göre dinlediği doğru sizin, bulduğu doğru onundur Konuştura konuştura aklınızdaki doğruyu ona buldurun Bu, onu hem akli hem de psikolojik doyuma ulaştırır Ve tekrar tekrar doyuma ulaşmak için sizin dinleme sabrınıza ve buldurucu sorularınıza ihtiyaç duyacaktır
9 Konuşurken aynı kelimeleri sık sık kullanmayın Aynı fikirleri tekrar tekrar anlatmayın Bu bıkkınlık yaratır Tekrarlamak zorunda kalırsanız ya özetleyin ya da orijinal yeni fikirler ekleyerek anlatın Anlaşılır kelimeler kullanın, kelime oyunlarına baş vurmayın
|