Prof. Dr. Sinsi
|
Avrupa Mimarisi - Barok Mimari
Avrupa Mimarisi tarihi - Avrupa Mimarisi bilgi - Barok Döneminde Bilim ve Sanat - Barok nedir
16 yy son, 17 yy başında İtalya’da ortaya çıktı Resim, heykel, mimari konularında etkili oldu Avrupa’ya daha sonra Latin Amerika ve hatta Osmanlı İmp ’na kadar yayıldı Rönesans ve Maniyerizm’den sonra ortaya çıktı
Rönesans… 15 yy -1530
Maniyerizm…1530 -1600
Barok……… 17 yy -18 yy
Rokoko…… 18 yy –
BAROK ÖNCESİ DÖNEMDE İTALYAN MİMARİSİ (15 - 16 YY )
Rönesans Mimarisi

15 yy İtalyanlarına göre Gotik Mimari, Yunan ve Roma’nın görkemiyle kendi çağları arasında kalan uygarlıktan yoksun “karanlık çağ” ürünüydü Onların hedefi Antik Çağ’ın entelektüel ve sanatsal başarılarını kavramak ve bunları aşmaktı
İnsan Tarihi’ni tanrının takdiri değil insan başarılarının belirlediği ardışık dönemler olarak kabul ettiler
Kilise geleneklerine dayanmayan, matematiksel kesinliği ve akla uygunluğu ifade eden yeni mimari(sanat) anlayışı oluşturdular
Rönesans Döneminde İtalya’nın Siyasi Durumu
Bu dönemde İtalya dükalıklar, cumhuriyetler ve krallıklardan oluşuyordu Rönesans Döneminde İtalya’nın Siyasi Durumu
Bu dönemde İtalya dükalıklar, cumhuriyetler ve krallıklardan oluşuyordu
Papalık Eyaletleri … Papa
Milano …………… Sforza
Ferrara …………… d’Este
Floransa ………… Pazzi, Pitti, Medici
Venedik
10 Leo, 7 Clement, 4 Pius, 11 Leo Medici ailesinden Papa seçildiler
Rönesans Sanatı ve Mimarisi’nin Kardinaller ve Papalar yanında asıl müşterisi kilise değil tüccarlar ve bankerlerdi
Hümanizm
Rönesans’ın ilgisi, Cicero ve Vergilius gibi Romalı yazarların ve Aristo ve Platon gibi düşünürlerin Latince çevirilerinin okunmasıyla Antik Çağ’a yöneldi
Yeni düşünürler kuşağı Antik Çağ düşünürlerinin “ortaçağ” yorumunu değil orijinal eserleri okumak istiyordu Bu nedenle manastır kütüphanelerindeki Latince ve Yunanca araştırılması hızlandı İstanbul’un Fethi’nden sonra Floransa’ya gelen Yunan düşünürler süreci hızlandırdı
Hümanizm, dinsel dogmadan ayrı olarak insan değerlerini ve başarısını vurgulayan bir felsefi görüştü İnsan aklıyla yönetilen nesnel araştırmaya vurgu yapar Gerçekliği kavramada bilimi öne çıkarır
Francesco Petrarca(1304-1374)
Giovanni Bocaccio(1313-1375)
Deciderius Erasmus(1466-1536)
Thomas Moore(1478-1535)
Rönesans’ın Genel Özellikleri
1-Rasyonel olarak kavranabilen açık sayısal orantılara göre düzenlenmiştir
2-Antik Mimari’den etkilenmiştir İnsanı ezmeyen bir yapıya sahiptir Klasik elemanlardan yararlanmıştır(sütun, korniş, kemer vb )
3-Yere bağlılık ve yataylık vurgulanır Gotik de olduğu gibi göğü işaret etmez Oran, simetri ve uyum ön plandadır
4-Merkezi plan öne çıkar Daire, kare, çokgen orta mekan çevresinde gelişen bir plandır Yapılar kubbe ile örtülüdür (Bazilikal planın tanrının gizemini yansıttığına inanılır ) merkezi plan insanı merkeze alarak, insanın kolay anlayabileceği bir mekan oluşturur
5-Kilise Mimari’sinde kare ve daire tercih edilmiştir Daire tanrının kusursuzluğunu temsil eder
Vitruvius Mimarlık Üzerine On Kitap M Ö 25
Leon Batista Alberti Gerçek Yapı Sanatı Üzerine 1450’de hazırlandı 1485’de basıldı
Andrea Palladio Mimarlığın Dört Kitabı 1570
Antonio Averlino(filarete) Merkezi plana göre ideal şehir çizimi Merkezden ışıyan caddeler sekiz köşeli yıldızla tamamlanır
Leonardo Da Vinci Vitruvius Adamı(1485-1490) İdeal insanın daire ve kare içinde konumlanışı
Filippo Brunelleschi Öksüzler Yurdu Hastanesi(1419-1424)Floransa
Sütunların yüksekliği ve sütunlar arasındaki boşluk kare oluşturur Yarım daire kemerler kullanılmıştır Pencerelerin üstünde üçgen alınlık bulunur
Floransa Katedrali(santa maria della fiore)(1420-1436)
İnşaatına 1296’da* başlanan yapının transept karesi kapatılamamıştır Kubbe sekizgen kasnaklı, sekiz kaburgalı, içte ahşap dışta kiremit çift kabuklu, sivri kubbe formundadır
Leon Batista Alberti San Andrea Kilisesi(1470-1493)Montova Latin haçı planlı
Giuliano Sangallo Santa Maria della Carceri(1485-1491)Prato
Donato Bramante Tempietto,San Pietro in Montorio(1500-1502)Roma
Cola da Caporola Santa Maria dele Consolazione
Donato Bramante San Pietro Kilisesi(1505-1506)Roma**
Buanorrati Michelangelo San Pietro Kilisesi(1546)
*Yapının inşasına Gotik dönemde başlanmış, transept karesinin kapatılabilmesi Rönesans’ta mümkün olabilmiştir Yüksek kostrüksiyon, kubbe kasnağı, aydınlık feneri ve kubbenin büyüklüğü nedeniyle Rönesans dönemine dahil edilir
**Bramante’nin kare merkezi planlı olarak tasarladığı San Pietro Kilisesi’nin inşaatı hem Bramante’nin hem de siparişi veren Papa 2 Julius’un ölümü üzerine yarım kalır Michelangelo planda bazı değişiklikler yaparak inşaatı tamamlar
Rönesans dönemin de tüccar prenslerin yaptırdığı konutlara “palazo” denir Genellikle üç katlı yapılan bu binalarda da klasik unsurlar kullanılmıştır
Michelozzo di Barthelokomeo Palazzo Medici-Ricardi, 1444-1460, Floransa Cosimo Medici tarafından yaptırıldı
Birinci katta kaba yüzlü taş(rustik), ikinci katta derzlenmiş taşlar, üçüncü katta tamamen düz yüzeyli taş kullanılmıştır Masif korniş antikiteden alımıştır
Leon Batista Alberti Palazzo Rucellai, 1452, Floransa Giovanni Rucellai tarafından yaptırıldı
Geleneksel duvar düzeni pilastrlarla hareketlendirilmiştir Birinci katta dor, ikinci katta İyon, üçüncü katta Korint düzen uygulanmıştır
Antonio da Sangallo Palazzo Farnese, 1515, Roma Alessandro Farnese(sonradan 3 Paul adıyla papa olan kardinal) tarafından yaptırılmıştır Denge, dinginlik, düzen unsurlarıyla öne çıkar
Andrea Palladio Villa Capra(villa rotonda), 1566, Vicenza Emekli papalık danışmanı Paolo Almerico tarafından yaptırılmıştır Merkezi planlda kare ve daire kullanılarak yapılmıştır Kubbenin sivil mimaride kullanıldığı ender yapılardandır
Maniyeriz (1530-1600)
Rönesansın kusursuz formlara ulaştığı 16 yy ın ilk yarısında Rönesanstan sapmalar başlar Görünüşte birbiriyle uzlaşması mümkün olmayan elemanlar bir arada kullanılır Bazı formlar amacından uzak yalnızca dekoratif amaçlı kullanılır (sütular, pilastrlar, kör pencereler vb ) Dairenin yerini oval form almaya başlar
1517 Luther’in, Protestan Manifestosu’nu yayınlaması
1527 Roma’nın Yağmalanması
1545 Trent Konsili’nin toplanması
Veba salgını (?)
Michelangelo Buonarroti Laurenziana Kütüphanesi Vestibülü(girişi), 1524-1550, Floransa (tasarım)
Campidoglio Meydan, 1569, Capitoline Tepesi-Roma
(michelangelo’nun tasarımına göre düzenlenmiş olarak )
Giulio Romano Kendi evi, 1544, Montova
Giacomo Barozzi da Vingola –Giacomo della Porta Gesu Kilisesi, 1568-1577, Roma
Cizvit Tarikatı’nın en önemli kilisesi
Vingola mimariyi, Porta iç dekorasyonu üstlenmiştir
Barok Mimari(1400-1530)

İtalya’da Roma ve Bologna şehirlerinde ortaya çıktı Rönesans’ın da kullandığı klasik formları kullandı Terim, Portekizce eğri-büğrü inci anlamına gelen ”barocco” kelimesinden türetildi
1544-1563 Trento Konsili’nin Toplanması
1643-1715 Fransa’da 14 Louis’nin egemenliği
1648 Westphalia Antlaşması
Barok Sanat’ın en önemli müşterisi Katolik ülkelerde kilise ve monarşi, Protestan ülkelerde tüccarlar ve orta sınıf olmuştur Katolik kilisesinin önemli bir propaganda aracı olarak kullanıldı
Papa 5 Sixtus, Domenico Fontana’yı Roma’yı yeniden düzenlemekle görevlendirdi
1536 Floransa, Accademia della Arti del Disegno
1582 Bologna, Accademia di İncomminati
1593 Roma, Roma Akademisi
Merkantalizm
Bir devletin zenginliği sahip olduğu değerli madenlere bağlıdır Madenlerin devlet korumasında olması gerekir Sanayi ve ticaretin devlet tarafından desteklenmesi gerekmektedir Bu tarz kapitalist yaklaşım İngiltere’de ve Fransa’da etkili olmuştur
Barok Dönemde Bilim ve Sanat
Galileo(1564-1642)
Kepler(1571-1630)
Pascal(1623-1662)
Newton(1642-1727)
Barok’un Genel Özellikleri
1-Amaç insanları dine döndürmek, imanı alevlendirmek Mimarlar ifade gücü yüksek bir düzenlemeye yönelir Rönesans’ın açıklık ve yalınlık ilkesinin yerini bilinçli bir karmaşıklık alır Katolik kilisesinin duyulara seslenen, mistik atmosfer yaratan bir mimari isteği oluşmuştur
2-Barok mimarlar görsel etkiyi artırmak için sütun, korniş gibi mimari öğeleri Rönesans’tan daha dolgun ve zengin biçimde kullandılar Rönesans’ta yüzeye vurgu yapan düzlemsel formlar yerine plastikliğe ve mekansal derinliğe vurgu yapan formlar kullanılmıştır
3-Rönesans’ta olduğu gibi sakinlik yerine coşkulu…(?)
4-Süslemeye önem verilmiştir İçte ve dışta tasarımın etkileyici olması istenir İç dekorasyonda resim, heykel ve mimari iç içe geçmiştir
5-kubbe ve tonozların yüzeylerinde göz yanıltıcı freskler kullanılarak, illüzyonik bir etki yaratılır Gerçeğin aksine yaratılan görüntü önemsenir
6-Kubbeye önem verilir Yapıya önemli ve anıtsal bir hava katar Yapının içinde cennet…(?)
7-Işık-gölge etkilerine önem verilir Işığın yan şapellerden veya kubbeden yayılması sağlanmıştır Işığın manipüle edilmesi sayesinde duvarın…(?)
8-Hareketli dinamik bir görünüme sahiptir Cephede ve içte hareketi çağrıştıran kıvrımlı biçimler kullanılır
9-Yapıların cephesi heykelsidir Heykel mimaride önemli yer tutar (bazı mimarlar aynı zamanda heykeltıraştı )
10-Ovalin dinamik formu dairenin yerini alır
11-Tanrının yarattığı doğal dünya yerine insan yaratısı dünyaya odaklanır Geçici bir var oluşa güzel bir biçim vermek amacındadır
12-Saraylar, gösterişte diğer yapıları aşar Prensler ve yönetici sınıf için yapılan saraylar ve şatolar, dışa açıktır ve yer aldığı çevreyi etkiler (Ortada ana yapı iki tarafta ileri uzayan kanatlar, yapının ortasında önü açık şehre bir avlu oluşturulur Sivil mimaride Fransa öne çıkar )
13-Antik dönemden beri ilk kez tiyatro binaları yapılmaya başlanır Tiyatrolar saraya bağlı olarak inşa edilir
Roma’da Barok Mimarisi-Carlo Maderno, Gianlorenzo Bernini
Carlo Maderno Santa Susana, 1597-1603
Roma’da ilk gerçek Barok cephe tasarımı
San Pietro, 1606-1612
Grek haçı planı, Latin haçı plana dönüştürdü Kilisenin içindeki mermer kaplama ve heykel dekorasyonu Bernini’ye ait
Gianlorenzo Bernini Davut Heykeli
Apollo ve Daphne Heykel grubu
Baldaken, 1624-1633, San Pietro
Papanın siparişi, bronz malzeme
*Apsidde Cathedra Petri adlı bölümü tasarladı
*Kubbeyi taşıyan ayakları tasarladı
*San Pietro Piazzası, 1656-1667
Cornaro Şapeli, 1647-1652, Santa Maria dele Vittoria
Venedikli Kardinal Federico Cornaro’nun siparişi (kilisenin mimarı Maderno 1608-1620)
Azize Teresa’nın Vecdi, 1647-1652, Santa Maria dele Vittoria
Dört Nehir Çeşmesi, 1648-1651, Piazza Navona
(Nil, Ganj, Tuna, Plata nehirleri )
San Andrea al Quirinale, 1658-1678
Kardinal Camilio Pamfili’nin Cizvit çömezler için verdiği sipariş
|