Yalnız Mesajı Göster

Ölüm Gemisi Struma Faciası

Eski 07-26-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Ölüm Gemisi Struma Faciası



Struma Gemisi faciasının sorumlusu görülen Birleşik Krallık Sömürgeler Bakanı Lord Moyne


On günlük bir bekleyişten sonra, İstanbul?daki Yahudi cemaati temsilcilerinden Simon Brod ve Rıfat Karako?nun gemiye çıkmasına ve yolcularla görüşmesine izin verildi Amerikan Yahudi Komitesinden temin edilen 10000 dolarla alınan besin maddeleri dağıtılarak açlık sorunu giderildi
O sıralarda Sovyet topraklarını işgal etmiş olan ve zamanın Genel Kurmay Başkanı rahmetli


Mareşal Fevzi Çakmak?ın sempati duyduğu Almanlardan çekinilmesi durumu çok duyarlı hâle getiriyordu Hatta Musevî yurttaşımız Josef Bencuya?nın babasının, Yahudilerin Türkiye?de de kamplara sevk edilmelerini isteyen Nazilerin gözlerinin boyanması için Varlık Vergisi çaresinin icat edildiği yolundaki anılarını naklederken işaret ettiği gibi Nazilerce Struma yolcularının kendilerine tesliminin istendiği Türk Hükümetinin bu isteğe direndiği söylenmektedir



70 gün karantinada kalan gemiye Şubat1942?de bir bir Türk römorkörü yanaşmış; kaptandan dezenfekte edileceği yere çekilmek üzere geminin demir alması istenmişti Kaptan bu talebi reddetti Ardından gemiye gelen polisler mültecileri yattıkları yerlere götürdüler Gemi demirinden ayrıldı Motoru arızalı olduğundan 23Şubat1942 günü bir kılavuz tekne ile boğazın Karadeniz ağzına çıkarıldı Ertesi gün, Boğazın 6 mil kadar açığında, kaynağı belli olmayan bir patlama sonucu battı 759 cana mâl olan bu facia tüm Dünyada yankı bulur; sorumluluk üzerine tartışmalar yapılır Balfour Deklarasyonu ile Filistin?i Yahudilere vaat etmiş olan İngiltere sorumluluğu Türk Hükümetine yıkmaya kalkar Fakat sonradan İngiliz Dışişleri arşivlerindeki iletişim belgelerinden de anlaşılacağı üzere Sömürgeler Bakanlığının Struma Yahudilerini Filistin?e kabûl etmemedeki katı tutumu ortaya çıkacak; Bakan Moyne 6Kasım1944 tarihinde ?Lehi? adında gizli Siyonist Yahudi örgütü?nün Eliyahu Bet-Zuri ve Eliyahu Hakim isimlerindeki militanlarının çok ustaca planladıkları bir suikstları sonucu yaşamını kaybedecektir


Gemi yolcularından Standart Oil Company?nın (Socony, şimdiki adı ile ?Mobil?) Romanya Müdürü Martin Segal ile eşi ve iki çocuğu bu felâket öncesi, aynı şirketin Türkiye Genel Müdürü (ve aynı zamanda ABD?nin o zamanki istihbarat örgütü OSS?nin Ross kod adlı) ajanı Archibald Walker?ın ricası üzerine gene Socony?nin Türkiye temsilcisi Vehbi Koç?un aracılığı ile vapurdan çıkarılmışlardı Bu özel izin, o zamanki Emniyet Genel Müdürü İhsan Sabri Çağlayangil?in delâleti ile İçişleri Bakanı Faik Öztrak?dan zorlukla alınmıştır deniyor ise de, bazı farklı spekülasyonlara göre, bu kaçak nakliyatı organize eden Pandelis ve DrBaruh Konfino Bay Segal ile ailesine Filistine geçebilmeleri için baştan İngiliz vizesi sağlamışlardır Nitekim Segaller trenle Filistin yolculuğuna devam ettiler







Alıntı Yaparak Cevapla