07-26-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Cumhuriyet Tarihi 2
laikliğin Aşamaları - din ve devlet ilişkiei - eğitim alanında yapılan inkilaplar - medreseler neden kapatılmıştır - kadın haklarının kabulü - kadınlara siyasal hakların verilmesiDin-Devlet ilişkisi ve Laikliğin aşamaları:
Saltanatın kaldırılması
Halifeliğin kaldırılması
Şer’iyye ve Evkaf Vekâleti’nin kaldırılması
Tevhid-i Tedrisat Kanununun çıkarılması
Tekke, zaviye, dergâh ve türbelerin kapatılması
Kılık kıyafet devrimi
Medeni Hukukun kabulü
Anayasadan “devletin dini İslâm’dır” maddesinin çıkarılması
1937’de Laikliğin anayasaya alınması
Not: Hukukta laikliğin benimsenmesi; Avrupalıların, ülkemizde yaşayan Hıristiyanların haklarını bahane ederek, iç işlerimize karışmasını önledi
Eğitim ve Kültür Alanında İnkılâp Hareketleri
Eğitim Alanında Yapılan İnkılâpların Sebepleri:
Eğitimi çağdaşlaştırmak
Milli demokratik ve laik bir toplum oluşturmak
Eğitimi birleştirmek
Eğitimdeki ikilik ve karışıklığı önlemek
Cumhuriyet rejimini güçlendirecek eğitim sistemini oluşturmak
Kültür ikiliği ve çatışmasını önlemek
Tevhid-i Tedrisat Kanunu (3 Mart 1924)
Eğitim ve öğretimde birlik sağlandı
Bütün okullar Milli Eğitim Bakanlığına bağlandı
Eğitim devletçi, milliyetçi ve laik bir karakter kazandı
Azınlık okullarının zararlı faaliyetleri durduruldu
Yabancı okullara Türkçe dersleri kondu
Medreseler kapatıldı
İlköğretim zorunlu ve parasız duruma getirildi
Eğitimde eşitlik sağlandı
Medreselerin Kapatılmasının Sebepleri:
Yeni rejim karşıtlarının yetişmesini önlemek
Kültür ikiliğini önemek
Din bilginine pek ihtiyaç olmaması
Medreselerin çağa ayak uyduramaması
Din adamı ihtiyacını karşılamak için İmam Hatip Liseleri ve İlahiyat Fakülteleri açılmıştır
2 Mart 1926’da Maarif Teşkilatı Kanunu çıkarıldı
Türk Harflerinin Kabulü (1 Kasım 1928)
Sebepleri:
Arap harflerinin okuma ve yazmayı zorlaştırması
Avrupa ile ilişkilerin kolaylaştırılmak istenmesi
Halkı çağdaşlaştırmak
Türkçe’yi yeniden canlandırmak
Okuma yazma oranını artırmak
Arap alfabesinin Türkçe’nin yapısına uymaması
Not:1928 yılında Millet Mektepleri açılarak eğitim seferberliği başlatılmıştır Mustafa Kemal bu mekteplerde 24 Kasım 1928’de ders verdiği için, kendisine başöğretmen denilmiştir
1933’de Darülfünûn’un yerine İstanbul Üniversitesi kuruldu
Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Eğitimin Durumu
1923-1924 öğretim yılında Türkiye’nin nüfusu 11-12 milyon kadardı Bu nüfusun % 10’u okur-yazardı
Öğretmenlerin çoğu, meslekî eğitimden geçmemişti
Bilimsel eğitim ve öğretim yöntemleri bilinmiyordu
Okul binaları eğitime elverişli değildi
Ders araç ve gereçleri yetersizdi
1923-1938 yılları arasında görülen aksaklıklar giderilmeye çalışılmış ve bugünkü eğitim sistemimizin temeli atılmıştır
Eğitim ve Öğretim Alanında Cumhuriyet’ten Sonra Yapılan Yenilikler
İlköğretim Yasası ile ilköğretim parasız ve zorunlu hale getirilmiştir
Okullar yapılmış ve öğretmen okulları açılmıştır
Orta öğretim teşvik edildi
Mesleki ve teknik eğitim veren okullar açıldı
Ülkenin ihtiyaç duyduğu alanlarda nitelikli insan yetiştirmek amacıyla üniversiteler açıldı
Türk Tarih Kurumu’nun Kurulması (15 Nisan 1931)
TTK’nın Kurulmasının Sebepleri:
Türk vatanının bütünlüğüne karşı girişilecek tertipleri tarihi kanıtlarla etkisiz hale getirmek
Türklerin üstün medeni kabiliyetini ve dünya medeniyetine yaptığı hizmetleri gözler önüne sermek
Türk milletine atılan iftiraları cevaplandırmak
Türk Tarihinin derinliklerini araştırmak
Ortak tarih bilinci oluşturulacak
Anadolu’nun eski halkını araştırmak
Açıklama:
Türk Tarih Kurumu’nun kurulması ulusçulukla ilgilidir
Osmanlı Devleti’nde Tanzimat Dönemi’ne kadar İslam Tarihi; Tanzimat Dönemi’nde Osmanlı Tarihi; II Meşrutiyet Dönemi’nde ise Türk Tarihi ağırlıklı olarak okutuldu
1932’de Türk Tarih Tezi ortaya atıldı
Türk Dil Kurumu’nun Kurulması (12 Temmuz 1932)
TDK’nın Kurulma Sebepleri:
Türkçe’yi yabancı dillerin etkisinden kurtarmak
Türkçe’nin kökenlerini araştırmak
Türkçe’yi zenginleştirmek
Türkçe’yi bilim dili haline getirmek
Türkçe’yi halkın anlayacağı şekle getirmek
Dil çalışmalarını planlı hale getirmek
Türkçe’nin zenginliğini ortaya koymak
Türk dilini öz benliğine kavuşturmak
Konuşma dili, yazı dili ve bilim dili arasındaki farkları gidermek
Dildeki Osmanlıcılığı bitirmek
Halk ile aydınlar arasında dil uzlaşması sağlamak
Resmi dil ile halk dili arasındaki farkları gidermek
Açıklamalar:
TDK’ nın kurulması ulusçuluk ile ilgilidir
1932’de Halk Evleri açıldı
Toplumsal Yaşayışın Düzenlenmesi
Tekke, Zaviye ve Türbelerin Kapatılması (30 Kasım 1925)
Önemi:
Türk halkının bilime, akılcılığa ve laik düşünceye yönelmesi açısından önemli bir adım atıldı
Birlik beraberliğin sağlanması yönünde önemli bir adım atıldı
Türkiye’nin falcılar, şeyhler, dervişler ve büyücüler ülkesi olamayacağı ispatlandı
Açıklamalar:
Aynı gün şeyh, derviş, mürit gibi unvanların kullanılması ve kurumlarla ilgili elbiselerin giyilmesi ve muskacılık yasaklandı
Türbeler kapatılırken Yavuz ve Fatih gibi Türk büyüklerinin türbelerinin kapatılmaması; Türk İnkılâbının tarihi kökleri koparmaya yönelik olmadığını gösterdi
Kılık-Kıyafetin Düzenlenmesi (25 Kasım 1925)
Sebepleri:
Türk halkının görünümünü çağdaşlaştırmak
Ayrılık ifade eden giysilerin giyimini durdurmak
Çağdaşlaşmayı ve birliği sağlamak
Açıklamalar:
Şapka devrimi Kastamonu’dan başlatılmıştır
Fes geri kalmışlığın sebebi değil; anısıydı
Kadınların giyimi konusunda kanun çıkarılmayıp; bu durum doğal haline bırakıldı
3 Arlık 1934’de çıkarılan bir kanunla din adamlarının ibadet yerlerinin dışında dini kıyafet giymeleri yasaklandı (Diyanet İşleri Başkanı, Patrik ve Hahambaşı bu kuralın dışında tutuldu )
Soyadı Kanununun Kabulü (21 Haziran 1934)
Sebepleri:
Medeni Kanunun uygulanmasından doğan aksaklıkları gidermek
Toplumda ayrılık ifade eden lakapları kaldırarak birliği güçlendirmek
Eşitlik ilkesini güçlendirmek
Açıklamalar:
Aynı gün ağa, hoca, molla, paşa ve bey gibi unvanların kullanımı yasaklandı
Osmanlı’dan kalan madalyaların taşınması yasaklandı
Meclis Mustafa Kemal’e Atatürk soyadını verdi ve bu soyadı başkalarının kullanmasını yasakladı
Ölçüler, Saat ve Takvimde Değişiklik (26 Aralık 1925)
Sebepleri:
Avrupa ile Türkiye arasındaki ilişkileri kolaylaştırmak
Açıklama:
Aynı gün Avrupa’nın saat ölçüsü kabul edildi
1931’de Avrupaî tarz ağırlık ve uzunluk ölçüleri kabul edildi
1935’de haftalık tatil Cuma’dan Pazara alındı
1928’de uluslararası rakamlar kabul edildi
Uzunluk ve ağırlık alanındaki değişiklikler ve hafta tatilinin değiştirilmesi Avrupa ile ticari ilişkileri kolaylaştırmaya yöneliktir
Kadın Haklarının Kabulü ve Kadının Toplumdaki Yeri
Sosyal Haklar
Medeni Kanun’un kabulü ile kadın erkek eşitsizliği giderildi
Türk kadını, resmî nikâh, boşanma, çocukların vesayeti, mirasta eşitlik, meslekte çalışma haklarına kavuştu
Siyasal Haklar
Kadınlara 3 Nisan 1930’da belediye seçimlerinde seçme ve seçilme hakkı;
29 Ekim 1933’de muhtar seçimlerinde seçme ve seçilme hakkı;
5 Aralık 1934’de ise milletvekili seçimlerinde seçme ve seçilme hakkı verildi
Kadınlara Siyasal Hakların Verilmesinin Önemi:
Kadın, siyasal alanda erkeğe eşit hale geldi
Ulusal irade meclise tam olarak yansıdı
Milli Egemenlik ve Halkçılık pekişti
Türk kadını Avrupa ülkelerinde kadınlara verilmiş olan haklardan daha fazla hakka sahip oldu
Not: 1935 seçimlerinde 18 kadın milletvekili meclise girmiştir
Ekonomik Alanda Gelişme
Milli Ekonominin Kurulması
1 Mart 1922’de TBMM Ekonomi Çalışmalarının Başlıca Noktalarını Şöyle Belirlemiştir:
Sanayii canlandırmak ve modern araçlara sahip olmak
Ormanları iyi hale getirmek
Toplum menfaatini doğrudan ilgilendiren kuruluşları ve iktisadi girişimleri gücümüz oranında devletleştirmek
Madenlerimizi işletmek ve bu alana yönelen sermayeyi himaye etmek
Ekonomik bağımsızlığın korunabilmesi için bütçeyi ekonomik yapı ile uygun tutmak
İzmir İktisat Kongresi (17 Şubat-4 Mart 1923)
Kongrenin Toplanma Sebepleri:
Milli ekonominin amaçlarını ve amaçlara ulaşmak için izlenecek yöntemi belirlemek
Ekonomik bağımsızlığın yöntemini belirlemek
Milli ekonominin temellerini atmak
Kongrede Alınan Bazı Kararlar:
Anonim şirketlerin kuruluşunu kolaylaştırmak
Milli bankalar kurmak
Demir yolları inşaatının hükümetçe bir programa bağlanması
Sanayii teşvik etmek
Yerli malının kullanımına önem vermek
Teknik eleman yetiştirecek okullar açmak
Sanayi mallarının gümrük vergileri ile korunması
Ulaşım sorunlarının çözülmesi
Tüketim mallarının üretimine öncelik vermek
Yabancı kurumları millileştirmek
Açıklamalar:
Bağımsız ekonomi için ilk adım Lozan’da kapitülasyonların kaldırılması ile atıldı
İzmir İktisat Kongresi bağımsız, liberal ve milli ekonomiyi benimsedi
1930’da Merkez Bankası’nın kurulması Türk parasını yabancı sermayenin elinden kurtardı
İzmir İktisat Kongresinde Misak-ı İktisadi kabul edildi
Cumhuriyetin İlk Yıllarında Özel Girişimin, Desteklenmesine Rağmen, Beklenen Verimi Gösterememesinin Sebepleri:
Özel sermayenin yetersizliği
Yetişmiş iş gücünün yetersizliği
Deneyim ve bilgi eksikliği
1929’da dünya ekonomik bunalımının çıkması
Devletçi Ekonomiye Geçişin Sebepleri:
Özel girişimin üzerine düşen görevi yerine getirememesi Özel teşebbüsün desteklenmesi için 1924’de İş Bankası kuruldu 1927’de Teşvik-i Sanayi Kanunu çıkarıldı
Devletin gelişebilmesi için vakit kaybetmeden büyük sanayi atılımlarının yapılmasının gerekmesi
1933 yılında I Beş Yıllık Kalkınma Planı Hazırlandı
Önemi:
İlk defa planlı ekonomi dönemi başladı
Ekonomi devletçi (Karma Ekonomi: Büyük atılımları devlet yapsa da; özel teşebbüse de iş imkânı tanınır) bir özellik kazandı
İlk büyük atlımlar bu dönemde yapıldı
Toprak reformu tam olarak gerçekleştirilemedi
1937’de II Beş Yıllık Sanayi Planı hazırlandıysa da; II Dünya Savaşının başlamasından dolayı uygulanamadı
Tarım
Tarımın Geliştirilmesi İçin Alınan Önlemler
Aşar kaldırıldı (17 Şubat 1925)
Ziraat Bankası kuruldu
Kooperatifler kuruldu (1929)
Yüksek Ziraat Enstitüsü kuruldu
Tohum ıslah istasyonları ve numune çiftlikleri kuruldu
Toprak reformu için 1926’dan itibaren teşebbüsler yapıldı
Açıklama: Vergi gelirlerinin %40’ını oluşturan aşarın kaldırılması ilk bütçe açığını oluşturdu TBMM’nin bu kararı tarıma verilen önemi gösterir
Ticari Hayatın Düzenlenmesi
Lozan Antlaşması ile Kapitülasyonlar kaldırıldı
Ticareti koruyan kanunlar çıkarıldı
İş Bankası kuruldu (1924)
1926’da çıkarılan Kabotaj Kanunu ile Türk denizlerinde yük ve yolcu taşıma işleri Türk gemicilerine verildi
Sanayi ve Madencilik
Milli sanayinin korunması ve gelişmesi için kapitülasyonlar kaldırıldı
Büyük yatırımlar devlet tarafından yapıldı
Özel teşebbüs desteklendi
1925’de Sanayi ve Maden Bankası kuruldu
28 Mayıs 1927’de Teşvik-i Sanayi Kanunu çıkarıldı
Planlı Ekonomi uygulanarak ilk büyük fabrikalar kuruldu
1933’de Sümer Bank kuruldu
1935’de Etibank ve MTA kuruldu
Kayseri, Ereğli, Nazilli, Malatya ve Bursa merinos dokuma fabrikaları; İzmit selüloz ve kâğıt; Beykoz deri ve kundura; Paşabahçe cam; Karabük demir-çelik fabrikaları açıldı
Not: Uşak Şeker Fabrikası, Teşvik-i Sanayi Kanunu sonucunda kurulmuştur
Bayındırlık Alanında Gelişme
1927’de Devlet Demir Yolları Genel Müdürlüğü kuruldu
1933’de Milli Hava Ulaştırma Teşkilatı kuruldu
1923’de Türkiye Seyrüsefâin İdaresi kuruldu
Sağlık ve Tıp Alanında Gelişme
Sağlık bakanlığı kuruldu
1923’te sağlık hizmetleri ülke genelinde yaygınlaştırıldı
Ankara, İstanbul, Sivas, Erzurum, Trabzon ve Diyarbakır’da örnek hastaneler yapıldı
1930’da umumi Hıfzıssıhha kanunu çıkarıldı Bulaşıcı hastalıklara karşı mücadele edildi
alıntı
Cumhuriyet Tarihi 1
|
|
|