Konu
:
Hititlerde Ölü Gömme Gelenekleri
Yalnız Mesajı Göster
Hititlerde Ölü Gömme Gelenekleri
07-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hititlerde Ölü Gömme Gelenekleri
Hitit devrinde Anadolu halkı genelde ölülerini gömmekteydi
I
Hattuşili vasiyetinde şöyle yazmaktadır: "Cesedimi yıka gerektiği gibi
Beni göğsüne bastır ve göğsünde tutarak beni toprağa göm…" Ancak imparatorluk döneminde Hitit kral ve kraliçelerinin öldüklerinde yakıldıklarına dair metinler de bulunmaktadır
Arkeolojik veriler Orta ve Güneydoğu Anadolu’da erken Tunç çağından başlayarak ölü gömme ve ölü yakmanın birlikte varolduğunu göstermektedir
Eldeki metinler Hititlerin ölüleri yakma törenleriyle Homeros’un aktardığı Troyalı Hektor'un cenaze töreni arasında büyük benzerlikler ortaya koymaktadır
O
R
Gurney’in saptadığı bu benzerlikler şöyle özetlenebilir:
1) Cenaze yakılır
2) ateş içeceklerin dökülmesiyle söndürülür
3) kemikler yağa bandırılır ya da yağla kaplanır
4) kemikler keten bezi ya da iyi bir giysiyle kaplanır
5) küller taş bir odaya yerleştirilir
6) şölen yapılır
Törenlerin bu denli benzeşmesi Troyalılarla Hititler arasında varolmuş olan güçlü bir kültürel bağa işaret etmektedir
İnsanların fiziksel beden ve ruhtan oluştuğu düşüncesi büyük olasılıkla Hititler’de de vardı ve ruhun ölümden sonra da varolduğu ve yeraltına gittiği düşünülmekteydi
Hatta burada ölüye annesinin yol gösterdiği de düşünülmekteydi
Muwatalli’den sonraki tabletlerde de ölüm gününün “anne günü” diye anılması bu ilişkiyi göstermektedir
Ruhlar insanlara ancak rüyalar vasıtası ile gözükmekteydi
Bunu dışında da ruhların ziyareti olasıydı
Özellikle kendilerine kurban sunulmayan ya da haksızlık sonucu öldüğü düşünülen kişilerin ruhları yaşayanları sık sık rahatsız etmekteydi
Tabletlerden ölülere kurban sunulduğu da anlaşılmaktadır
Ancak tabletler genelde krallardan sözettiği için bunun doğal olduğu düşünülebilir çünkü kral öldükten sonra tanrı oluyordu ve tanrıya kurban sunmak gerekliydi
Bunun yanında halktan kişilerin de ölüye kurban sundukları bilinmektedir
Bu ölüleri yatıştırmak için olduğu gibi Hitit ianaçlarına göre günahlar babadan oğula/kıza geçtiği için (aynı inanç Yunan mitolojisinde de vardır) günahlardan kurtulma amacıyla da olabiliyordu
“ Hititçe kelime haznesinde şimdiye kadarki bilgimize göre ‘düşünmek’ fiilinin olmadığına da değinmek gerekecektir
Öyle anlaşılıyor kii hititlerde ‘düşünmek’ insanın bizzat kendi ruhuyla konuşması onunla diyalog kurması şeklinde ifade edilmiştir
“
Hititlerde ölü gömme adetleri zaman içinde farklılaşmıştır
Eski İmparatorluk çağında ölüler olduğu gibgi gömülürken daha sonraları yakılma ve küplere ya da taş sandık mezarlara gömme adeti uygulanmıştır
En önemli cenaze karal ya da karaliçenin ölümü dolayısıyla yapılmaktadır
«Eğer Hattuşaş’ta büyük bir hadise olursayani kral ve kraliçe tanrı olursa» etiketini taşıyan ölü metinleri ele geçmiştir
Bu metinlere göre kral veya kraliçe tanrı olunca büyükler onun için ağlamaya başlardı
Hemen bir sığır kurban edilir ve ruhu için de şarapla içki kurbanı takdim edilirdi
Aynı günü akşamında yine bir keçi kesilir ve mevta bir arabaya konularak hususi surette kurulan bir çadıra götürülürdü
Burada tekrar kanlı kurban ve içki kurbanı yapılırdı
Bundan sonra tablet kırılmıştır
Fakar başka bir metinde ertesi günü ihtiyar kadınlar kızgın bir ateşi şarapla söndürdüklerine göre ölü geceleyin yakılmaktadır
İhtiyar kadınlar ateşten kemik bakiyelerini toplayarak bunları içleri yağla doldurulmuş çömleklerin içine koymakta ve balahere bu kapları mabedde belki de Yazılıkaya’nın küçük galerisindeki hücrelerde muhafaza etmekte idiler
“
Bu tür törenlere büyücü anlamındaki yaşlı kadının da eşlik ettiği olmaktaydı
Ölüye sunulan eşyalar da çok zengin eşyalar olmayıp bazı süs eşyalarıydı
alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul