07-25-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bismarck(Savaş Gemisi) Ve Ren Egzersizi(Rheinübung) Harekatı Tüm Ayrıntılarıyla

Denize indirildiği zaman denizlerin en güçlü savaş gemisi olan Bismark sadece beş atışta İngilizlerin bayrak gemisi ve en büyük gururları Hood'u batırınca bir anda ününe ün kattı İngilizlerin batırmak için peşine bütün donanması ile düştüğü Bismarck'ı anlamak için öncelikle teknik özelliklerini bilmek gerekir
[youtube=425,350]rdZqQ5C7pN0[/youtube]
Teknik Özellikleri
* Tonaj: 39 517 ton (boş) - 49 406 ton (sefere hazır tam dolu hali)
* Uzunluk: 251 metre
* Yükseklik: 36 metre
* Hız: 30 12 knot
* Menzil: 19 knot'da 8 525 mil - 28 knot'da 4 500 mil
* Uçak: 4 x Arado Ar 196
* Mürettebat: 2200
Zırh
* Yan zırh üst kesimleri: 145 mm
* Yan zırhlar: 320 mm
* Ana taretler: 130-360 mm
* Yardımcı taretler: 40-100 mm
* Üst güverte: 50-80 mm
* Kumanda Kulesi: 220-350 mm
Silahlar
* Ana batarya: 8 x 38cm/L47 Y
* Yardımcı bataryalar: 12 x 15cm/L55 U
* Uçaksavarlar: 14 x 10 5cm/L65 16 x 3 7cm/L83 20 x 2cm
Ren Egzersizi (Rheinübung) Harekatı
22 Ocak - 22 Mart 1941 tarihleri arasında hücum kruvazörleri Scharnhorst ve Gneisenau'nun 22 gemi batırarak Kuzey Atlantikte İngilizleri diz üstü çöktürdükleri Berlin operasyonu sonrası Alman Donanması Bismarck'ı da Atlantik seferine gönderip yenilmez bir Armada oluşturarak İngiltere ile Amerika arasındaki deniz trafiğini kesmeyi planlıyordu Bunun için Ren Egzersizi Operasyonu planlandı Ancak orijinal planlarda Bismarck'a Scharnhorst ve Gneisenau'nun eşlik etmesi yer alırken bu iki geminin Berlin operasyonu sırasında aldıkları yaralar nedeniyle bir süre Fransa'da tersanelerde bakıma alınmaları gerekmişti Onun yerine Prinz Eugen ağır kruvazörünün eşlik etmesine karar verildi
18 Mayıs sabahı Bismarck ve Prinz Eugen Gotenhafen limanından ayrılarak Z-16 ve Z-23 destroyerleri ile mayın tarama gemileri eşliğinde Baltık denizine açıldılar Bu şekilde Ren Egzersizi Harekatı başlamış oldu İlerleyen saatlerde oluşturulan gruba Z-10'da katıldı İngilizlerin hava keşifleri ile Alman donanmasının hareketlendiğini anlamalarından sonra 20 Mayıs günü öğlen saatlerinde İsvaç donanmasına bağlı Gotland kruvazörünün keşif uçakları tarafından yeri belirlendi
Amiral Lütjens komutasındaki Bismarck ve görev grubu kendi mayın tarlalarını geçtikten sonra mayın tarama gemilerini geri yolladılar 21 Mayıs sabahı Bismarck ve grubu Bergen kıyılarındaki fiyordlara demirlediler Bu şekilde Ren Egzersizi Harekatının ilk aşaması sorunsuz bir şekilde tamamlanmış oldu Ancak artık İngilizlerde almanların hareketlendiğini biliyorlardı
Fiyortlarda demirlemiş olan Bismarck ve Prinz Eugen yeniden boyanırken yeni erzaklarını da gemilere yüklediler Prinz Eugen`ın yakıt tankları da bu arada dolduruldu Burada nedeni hala anlaşılamamış olan büyük bir hata yapıldı ve Bismarck`ın azalan yakıt depoları doldurulmadı Gotanhafen`den Norveç fiyortlarına seyrederken Bismarck kayda değer oranda yakıt harcamıştı ve akıllıca olacak tercih Prinz Eugen`ın tankları doldurulurken Bismarck`ın tanklarının da doldurulması olacaktı
Alman keşif uçakları ve istihbarat ağının İngiliz Anayurt Filosu`nun hala Scapa Flow`da demirli olduğunu öğrenen Amiral Lutjens en uzun yol olan İzlanda ile Grönland arasındaki Danimarka boğazını kullanarak Atlantiğe açılmaya karar verdi İzlanda`nın altındaki yollar daha kısa olsalarda hem Anayurt Filosu`na daha yakın hem de İngiltere`den kalkacak uçakların menzilinde yer alacaklardı
21 Mayıs akşamı saat 19:30`da Bismarck ve görev gücü Fiyortlardan ayrılarak Kuzey Buz denizinde Grönland`a doğru yol almaya başladılar Aynı gece İngilizler Bismarck`ın demirli olduğu Fiyordu İngilizler görüş mesafesi çok düşük olduğu halde bombaladılar ancak Bismarck çoktan oradan ayrılmıştı Ertesi gün yapılan hava keşfi sırasında Bismarck`ın fiyorddan ayrılmış olduğu anlaşıldı
22 Mayıs sabahı Amiral Lutjens plana uygun olarak destroyerlerine geri dönmeleri emrini verdi Destroyerlerinden ayrılan Bismarck ve Prinz Eugen 24 knot hızla Kuzeye doğru ilerlemeye devam ettiler
İngilizler Bismarck`ı en son gördükleri fiyortta bulamadıklarından olası bütün fiyortlara keşif uçakları gönderdiler Hiç birinde de Bismarck`ın izine rastlanılamayınca Bismarck`ın Atlantik`e doğru seyrine başladığını anladılar Amiral Tovey Bismarck`ın geçeceğini tahmin ettiği İzlanda ile Grönland`ın arasına Suffolk ile Norfolk ağır kruvazörlerini yönlendirdi İzlanda ile Faeroe adası arasına ise hafif kruvazörler Arethusa, Birmingham ve Manchester yerleştirildi İngilizlerin gururu iki zırhlı Hood ve Prince of Wales ise İzlanda`nın güney batı kıyılarında her iki yöne de müdahale edebilecek şekilde yerleştirildi Daha güneyde ise ikinci bir görev gücünü değişik yerlerden toparlayarak bütün bu birliklere Bismarck`ın yerini tespit eder etmez müdahale edebilecek şekilde konumlandırdı Bu görev gücünde uçak gemisi Victorious ile zırhlılar King George V, Repulse, Rodney, hafif kruvazörler Aurora, Galatea, Hermione, Kenya, Neptune ve 6 destroyer yer alıyordu Diğer birliklerce görülüp izlenecek Bismarck`ın Hood tarafından batırılamaması durumunda bu görev gücünün yakalayarak batıracağı varsayılıyordu
23 Mayıs sabahı Bismarck ve Prinz Eugen Danimarka boğazına girdiler Yılın bu mevsiminde genişliği 50 ila 60 km arasında değişen buzullarla kaplı bu boğaz bütün çıkış harekatının en tehlikeli bölümüdür Bir çok yeri mayınlanmış, ingiliz gemilerince kontrol edilen ve buzulların bulunduğu bir bölgedir
Akşam saat 19:22`de İngilizler Bismarck ile ilk teması sağlamayı başardılar İngiliz kruvazörü Suffolk radarlarında tespit ettiği Bismarck ile çok kısa bir süre 11 kilometre meafeden görsel temasa geçtiyse de hemen İzlanda`ya doğru rotasını değiştirerek sis perdesi ardında kayboldu Ancak aradaki mesafeyi koruyarak sürekli olarak radar vasıtası ile Bismarck`ı takibe aldı Saat 20:30`da ise bölgedeki diğer kruvazör Norfolk`da radar teması ile grubu izlemeye başladı Bu sırada Bismarck 5 salvo yaptıysa da bir isabet kaydedemedi Norfolk ve Suffolk bütün gece boyunca Bismarck`ı aradaki mesafeyi sürekli olarak koruyarak izlemeyi Bismarck`ın bütün manevralarına ve yakınlaşma çalışmalarına rağmen başardı
Bismarck`ın Norfolk`a ateş ettiği sırada oluşan patlamada ön radarı bozuldu, bu sebepten dolayı Lütjens Prinz Eugen`a öne geçmesini emretti
Sabah saat 05:14`de Prinz Eugen Hood ve Prince of Wales ile Hidrofon temasını kurdu 05:37`de ise ilk görsel temas 34 100 metrede kuruldu ancak yaklaşan gemi bir hafif kruvazör olarak bildirildi Danimarka boğazından çıkmak için alman gemileri güneybatı yönünde ilerlerken onları yakalamak için Hood ve Prince of Wales batı-güneybatı yönünde ilerlemey devam ettiler
Saat 05:41`de Norfolk almanlar ile görsel teması 27 780 metrede kurdu O da doğu yönünden almanlara yaklaşmaktaydı Atlantiğe güvenle çıkabilmek için İngiliz su üstü savaş gemileri ile zorda kalmadıkça savaşmama emirleri almış olan Lütjens yaklaşan 2 ağır kruvazör ve 2 zıırhlıdan oluşan düşman grubunu hala ciddi bir tehdit olarak görmüyorsa da artık onlardan çarpışma olmadan kurtulmasının da çok zor olacağını farketmeye başlamıştı Saat 05:49`da aradaki mesafe 24 000 metreye kadar düşmüştü Yaklaşan gemileri hala tam olarak tanımlayamayan almanlar 4 ağır kruvazörün yaklaştığını farzediyorlar ancak düzenli olarak yaklaşmalarından dolayı savaşmayı göze almış zırhlı olabilecekleri ihtimalini de giderek daha fazla göz önünde bulunduruyorlardı Benzer tanımlama problemi İngilizlerde de yaşanmaktaydı Silüetleri o mesafeden birbirine çok benzeyen Bismarck ve Prinz Eugen birbirinden ayırdedilemiyordu
İngilizler önden giden Prinz Eugen`ın Bismarck olduğunu düşünerek ateşi onun üzerinde yoğunlaştırma kararı almışlardı Saat 05:52`de Prinz Eugen ile Hood ve Prince of Wales arasındaki mesafe 22 800 metreye düşünce Hood ilk ateşi Bismarck zannettiği Prinz Eugen üzerine açtı Ancak Prince of Wales`in kaptanı Bismarck`ın arkadaki gemi olduğunu fark ettiğinden Oramiral Holland`ın emirlerini dinlemeyerek ateşini arkadaki Bismarck üzerine yoğunlaştırdı
Ateş açıldığı sırada hala peşinde zırhlılar olduğunu farkedememiş olan Almanlar hem toplardan çıkan alevlerin şeklinden hemde etraflarına düşen topların oluşturduğu devasa su sütunlarından peşlerinde zırhlılar olduğunu farkettilerse de kesin olarak hala tanımlıyamıyorlardı saat 05:53`te ilk salvolarını bitiren Prince of Wales su sütunlarının oluşmasını bekleyerek ateşlerinin mesafesinide yapmaları gereken değişikliği hesaplama çalıştılar Hem ilk salvoları hem de düzeltilmiş ikinci savloları hep Bismarck`ı aşıp çok daha uzağa düştüler
Hood ise hala yanlış gemiye ateş ettiğini farkedememişti Bu sırada Norfolk`da 25 000 metre mesafeye kadar yanaşıp savaşa girmeye hazırlanıyordu Suffolk ise hala 29 000 metrede ateş hattından çok uzaktaydı Prince of Wales`in 3 salvosu da Bismarck`ın üstünden geçip giderken Hood sonunda yanlışhedefe ateş ettiğini anlamış ve 3 salvosunu hedef mesafe tespit amaçlı olarak Bismarck`a yollamıştı
Saat 05:55`de Önce Bismarck ardından da Prinz Eugen ilk salvolarını yolladılar Ancak ingilizlerden farklı olarak bütün toplarını aynı anda değilse önce A ve B toplarını, onlardan sonra C ve D toplarını ateşlediler Bismarck ilk iki yarı salvosunu ( bir salvo bütün topların ateşlenmesidir Yarı salvo Bismarck için iki bataryanın ateşlenmesidir) Hood üzerine yönlendirdi ama isabet kaydedemedi Prinz Eugen`ın da ilk yarı salvosu isabet kaydedemese de ikinci yarı salvosu Hood`u vurmayı başarı ve kıç bölgesinde yangına yol açtı Prince of Wales`in beşinci salvosu da boşa gittiysede 6 salvoda Bismarck`ı vurmayı başardı Bu yara sonucu Bismark yakıt kaybetmeye ardında bir iz bırakmaya başladı Hood`da ise yangın hala sürüyordu
Prinz Eugen`ın dört yarı salvosu ve Bismarck`ın iki yarı salvosu daha isabet kaydedemeden denizde su sütunları oluşturarak kayboldular Prins of Wales`in ise bu sırada eteşlediği 7 salvo yine Bismarck`ın üzerinden geçip gitti Hood`un da 5 ve 6 altıncı salvoları isabet kaydedemedi
Bismarck iki yarı salvo (yani 3 salvosu) daha Hood üzerine yolladı ve bu sefer isabet kaydetmeyi başardı Aynı anda 150mm lik yardımcı bataryaları da 18 000 metreye sokulmuş olan düşmanlarına ateş menziline girdiklerinde ateş açmaya başladı
Prinz Eugen`ın 4 yarı salvosu yani 4 ve 5 salvoları da Hood`a isabet kaydedemezken Princa of Wales`in 9 salvosu Bismarck`a isabet kaydetmeyi başardı Aynı zamanda Prince of Wales`in 133mm`lik yardımcı bataryaları da devreye girdi Hood`da 7 salvosunda yine isabet kaydedemedi
Saat 05:58`de Amiral Lutjens Prinz Eugen`e ateşini Prince of Wales üzerine yönlendirmesini istedi Bu arada Bismarck 4 salvosu olan 2 yarı salvoyu daha Hood üzerine yolladıysa da isabet kaydedemedi Prinz Eugen`ın 6 salvosu Hood, 7 salvosu ise Prince of Wales üzerine gerçekleştirildi Prince of Wales ise 11 salvosunu Bismarck üzerine yolladıysa da bu seferde kısa düştü Hood 8 ve 9 salvolarını yolladı Bu sırada RAF`a bağlı bir Sunderland deniz keşif uçağı savaş alanı üzerinde uçarak durumu rapor etti
Saat 05:59 itibariyle Hood ve Prince of Wales birlikte Bismarck`a ateş ederlerken Bismarck ateşini Hood`a, Prinz Eugen ise Prince of Wales`e ateş ediyordu
Bismarck 15 700 metreden 2 yarı salvo (5 salvo) daha yolladı ve bunlardan muhtemelen son iki salvosundan birisi Hood`a ölümcül olan darbeyi vurdu Bu arada Prinz Eugen`da 4 yarı salvosunu daha Prince of Wales üzerine yolladı Hood ölümcül yarasını almadan hemen önce 10 ve son tam salvosunu Bismarck üzerine gönderdiyse de isabet kaydedemedi Prince of Wales ise 12 salvosunu 15 600 metreden, 13 salvosunu da 15 000 metreden Bismarck üzerine yolladı 13 salvo Bismarck`ın 3 ve son yarasını almasına yol açtı Saat 06:00 sularında Hood aldığı yara sonucu ortadan ikiye yarılıp batmaya başladığı sırada son yarı salvosunu (öndeki iki taret) Bismarck üzerine yolladı
Bismarck ise önceden planlanıp atış emri verilmiş olan 6 salvosunu ( her zamanki gibi iki yarım salvo şeklinde) Hood`un bir zamanlar bulunduğu yere yolladı Bu sırada uçaksavar bataryaları da üstlerine gelmiş olan İngiliz keşif uçağına ateşe başlamışlardı
Prince Eugen 4 yarı salvo (10 ve 11 salvolar) daha Prince of Wales`in üzerine yolladı Prince of Wales ise bu sırada Hood`un kalıntılarına çarpmamak için manevra yapıyordu Bu manevra sırasında 14 ve 15 salvolarını da yolladı ama her ikisi de kısa düştü
Norfolk Hood havaya uçtuktan sonra iskele yönünde dümen kırarak Bismarck`a yaklaşma açısını düşürdü Suffolk ise hala 28 000 metre mesafede çatışma alanından uzakta seyretmekteydi
06:01`de Hood batmaya devam ederken enkazına çarpmamaya çalışan Hood Alman gemilerine doğru tehlikeli bir dönüş gerçekleştirdi Mesafe tespit cihazlarından durumu fark eden Prinz Eugen`ın torpidolardan sorumlu komutanı Brinkman kaptandan atış mesafesine giren Prince of Wales`e ateş açmak için izin istedi Bismarck ise ateşinin yönünü Hood`dan Prince of Wales`a kaydırmıştı
Ünlü İkinci Dünya Savaşı resmi Bismarck 360 mm lik toplarıyla Prens of Walles ' a ateş ederken
Bismarck'ta artık Prince of Wales'a ana bataryaları ile ateş etmektedir 06:02`de Hood batmaya devam ederken Prince of Wales ağır ateş altında enkazın yanından geçiyordu Bismarck ise uçağın torpido saldırısından korunmak için sancak yönünde manevraya başlamıştı Bu sırada 2 yarı salvosunu daha yolladı Bu atışlarından birisi 14 000 metreden pusula platformunu vurdu ve içerdeki hemen herkesin ölmesine yol açtı Artık Prince of Wales körlemesine ilerliyordu ve ateşi kesti
Prinz Eugen 4 yarı salvo daha yollarken aradaki mesafe çok fazla olduğundan isabet yüzdesi çok düşük olacak olan torpidoların atış izni çıkmadı Hood neredeyse tamamen sularda kaybolurken Norfolk savaşa dahil olup 3 salvosunu Bismöarck üzerine yolladı Ancak hepsi kısa düştü
06:03`de Hood tamamen batmış, Prince of Wales ise ateş edemez durumda çok büyük bir tehlike altındadır Bu şartlar altında Prince of Wales hemen bir sis perdesi oluşturmaya ve uzaklaşmaya başlar Ancak düşen mesafeden dolayı Bismarck`ın 105mm`lik ağır uçaksavar topları da devreye girmiştir
Prinz Eugen ise birkaç dakika içinde efektif olarak torpido kullanabileceği bir mesafeden ateş edebilecek bir pozisyona girecektir ancak tam bu sırada 220 derecede hidrofonlar torpido olabilecek bir ses algılar ve bu sebepten gemi hemen sancak tarafına dönerek kaçma manevralarına girişir
Prince of Wales ise hala sis perdesi oluşturmaya çalışmaktadır Bismarck 2 yarı salvosunu daha Prince of Wales`in üzerine yolladı ve önce 14 500 metrede geminin su altı seviyesinden bir yara almasına yol açıp sonra sancak tarafındaki ikincil bataryaların da devre dışı kalmasını sağladı Bunlar Prince of Wales`in 2 ve 3 yaralarıydı
Prinz Eugen 4 yarı salvo daha Prince of Wales`in üzerine yolladı ve kıç bölgesi su altı seviyesinden bir isabet kaydetti Bu sırada uzaklaşmaya çalışan Prince of Wales`in arkadaki Y bataryası kendi nişan olanakları ile Bismarck`a ateş etmeyi denediyse de atışı Bismarck`ı vuramamıştır
Hood geride sadece 3 mürettebatını bırakarak batmış , Norfolk ateşi kesip savaşa alanından uzaklaşamaya çalışıyor ve Suffolk hala savaş bölgesinin dışında 28 000 m mesefade bulunuyor
06:04 itibariyle Prince of Wales çok kötü bir durumdadır Her iki gemiden arka arkaya hem isabet alıyor hemde aradaki mesafe gittikçe azalıyordu Ancak bu sırada Bismarck`da uçak alarmları, Prinz Eugen`da ise torpido alarmları çalması sonucu her iki gemide sancak tarafına keskin bir dönüş yaparak ateş açılarını kaybederler Ayrıca sis perdesi de gittikçe daha yoğun bir hal almaya başlamıştır
En tehlikeli durumu atlatan Prince of Wales güney doğu yönünde uzaklaşmaya başlar Gittikçe açılan mesafeye rağmen Bismarck 10 salvosunda bir kez daha Prince of Wales`a isabet kaydetti Prinz Eugen`da 2 yarı salvo daha yolladı ve iki isabet kaydetti İlki yine kıç bölgesini vururken ikincisi 133mm`lik top cephaneliğine geldiysede patlamadı Bu Prince of Wales`in en şanslı anıydı ve Hood ile aynı kaderi paylaşmaktan patlamayan bu top sayesinde kurtuldu
Prince of Wales`in Y bataryası ikinci kez kendi imkanları ile ateş ettiyse de yine Bismarck`tan çok uzağa düştü 06:05 itibariyle Bismarck 11 Prinz Eugen`da 19 salvosunu Prince of Wales üzerine yolladıysa da gittikçe artan sis perdesi, aşılan mesafe ve yapılan manevralar yüzünden isabet kaydedemedi Prince of Wales`in Y bataryası da 3 atışını gerçekleştirdi
06:06 itibariyle Prince of Wales Prinz Eugen`dan 16 000 metre, Bismarck`dan ise 17 000 metre uzaktaydı ve aradaki fark sürekli açılıyordu Ayrıca yarattığı sisde iyice yoğunlaşmaya başlamış ve hedefi seçilemez hale getirmekteydi İlerleyen dakikalarda Bismarck ve Prinz Eugen birkaç atış daha gerçekleştirdiysede hiç biri isabet kaydetmedi Bismarck`ın komutanı Kaptan Ernst Lindemann Prince of Wales`sı batırnak için Lütjens`den izin istedi Ancak Lütjens`in karadayken aldığı zorunda kalmadıkça ve bir konvoyu korumadığı sürece hiçbir müttefik savaş gemisi ile savaşılmaması emrine karşı gelmek anlamına geleceğinden ayrıca diğer müttefik gemilerine yakınlaşmaları için gerekli süreyi kazandırmamak için bu istek reddetti 06:10 itibariyle artık savaş bitmiştir
Savaşın sonu itibariyle;
* Bismarck Prince of Wales`den üç isabet aldı
* Prinz Eugen hiç isabet almadı
* Hood Bismarck`dan aldığı isabet sonucu battı
* Prince Of Wales 4`ü Bismarck`dan, 3`ü Prinz Eugen`dan olmak üzere 7 isabet aldı
* Norfolk ve Suffolk hiç isabet almadılar
Bismarck`ın aldığı yaralar savaş gücünü azaltmadı ise de hem maksimum hızının 28 knot`a düşmesine hemde ciddi oranda yakıt kaybetmesine yol açtı Bunların etkileri ise savaşın ilerleyen safhalarında görülecekti Mevcut durum itibari ile Lütjens`in Rheinübung harekatını sürdürmesi ve Atlantikte konvoylarını batırması mümkün değildir Onun yerine ya Norveç`e dönüp ya da Fransız limanlarına giderek geminin tersanelerden birisinde havuza alınıp tamir edilmesi gerekmektedir
Lütjens Hood'u batırarak büyük bir zafer kazanmış bir şekilde Norveç`e dönebilirdi ama bu bir kez daha aynı yolu aşmaya çalışması ve İngiliz su üstü gemileri ile bir kez daha çarpışmaya girmesi anlamına geliyordu Onun yerine güneye St Nazaire`e giderek hem Scharnhorst ve Gneisenau ile buluşmuş olacak hem de bakım çalışmaları biter bitmez Atlantiğe açılabilecekti
Prinz Eugen'in Ayrılması
Saat 08:01 itibari ile Lütjens hem genel durumu bildirdi hem de Bismarck`ın bakıma alınıp Prinz Eugen`ın harekata bağımsız bir kruvazör olarak devam etmesi isteğini bildirdi Bismarck 180 derece güneye 24 knot hızla ilerlemeyi sürdürdü Prince of Wales, Norfolk ve Suffolk ise peşlerinden gelerek radar temasını kaybetmemeye çalışıyorlardı 24 Mayıs gecesi Bismarck ve Prinz Eugen çeşitli manevralar yaptılarsa da peşlerindeki gemilerden kurtulmayı başarmazlar Bu gemilerden başka Rodney, Ramillies ve Revenge Zırhlıları ile London ve Edinburg kruvazörleri Kuzey Atlantik`te sürdürdükleri konvoy koruma görevlerinden alınıp Bismark`ın tahmini rotasına doğru yönlendirildiler Cebelitarık`ta üstlenen Görev Gücü H`da Kuzeye doğru yönelmişti Bu kuvvette Uçak gemisi Ark Royal, Savaş Kruvazörü Renown ve hafif kruvazör Sheffield mevcuttu
24 Mayıs sabahı güzel hava koşulları sebebiyle İngilizler Bismarck ile radar temasının yanı sıra görsel temasta kurabiliyorlardı Öğleden sonra ise kötüleşen hava koşulları sayesinde Lütjens Prinz Eugen`ın ayrılması planını uygulamaya karar verdi
Saat 18:14`de Bismarck keskin bir manevra ile 180 derece dönerek ingiliz gemilerinin üstüne doğru ilerlemeye ve ateş etmeye başladı Prince of Wales ile Bismarck arasında çok uzaktan ve isabet şansı hemen hiç olmayan bir top düellosu yaşandı Bu sırada Prinz Eugen İngilizlerin radar mesafesinden çıkarak kendi yoluna koyuldu Prinz Eugen`ın radar mesafesinden çıkmasından bir süre sonra Bismarck geri dönerek ateşi kesti ve güney rotasına devam etti
Akşam üzeri Amiral Tovey uçaklarının mesafesine giren Bismarck`a bir hava akını düzenlemeye karar verdi Victorious`dan 8 Swordfish ve 5 Fulmar havalandı Saat 23:30`da Swordfishler Bismarck`a ulaştı ve bir torpido isabeti kaydettiler Sancak tarafından gerçekleşen bu isabet gemide ciddi bir hasara yol açmadıysa da Kurt Kirchberg`in ölümü ile gemi ilk kaybını vermiş oldu Saldırıyı düzenleyen uçaklardan ise sadece iki Fulmar yakıtları bittiği için dönemedi
Saldırı sonucu hasar gören Bismarck bazı tamiratları gerçekleştirebilmek için hızını 27 knot`dan 16 knot`a düşürdü Aranın gittikçe azalması sonucu saat 01:31`de Prince of Wales 15 000 metreden iki salvo yolladı Bismack`da iki salvo ile karşılık verdiyse de görüş şartlarının kötülüğü nedeniyle hiçbir isabet kaydedilemedi
Gece boyunca Bismack`ın mürettebatı İngiliz gemilerinin belirli aralıklarla denizaltılara karşı zikzak hareketi yaptıklarını fark ettiler Gece olması sebebiyle sadece Suffolk Bismarck ile radar teması sağlayabiliyordu Ancak bu zikzaklar sırasında kısa bir süre için radar menzilinden çıkıyordu Lütjens bu fırsatı değerlendirip Prinz Eugen`dan sonra kendisinin de İngiliz donamasını atlatması gerektiğine karar verdi
Suffolk`un beklenilen manevrasına başlayıp radar temasını kaybettiği an Lütjens sancak yönünde (bu durumda batı) 90 derecelik ani bir dönüş emretti İngiliz filosu güney güneydoğu doğrultusundaki rotalarına zikzak hareketlerini bitirip döndüklerinde Bismarck`ı yerinde bulamadılar, manevra işe yaramış Bismarck batı yönünde son sürat mesafeyi açıyordu Bismarck`a konsantre olan ingilizler henüz Prinz Eugen`ın kaçtığından bile haberdar değillerdi
Bismarck`ı son gördükleri noktaya ulaşan ingiliz gemileri onu araştırmak için üçe ayrıldılar Norfolk batı yönünde, Suffolk güney batı, Prince of Wales ise güney güneybatı yönünde ilerledi Bu sırada ise Bismarck kuzey yönüne dönmüş ve bir süre bu yönde ilerledikten sonra geniş bir yarım daire çizerek ingiliz gemilerinin arkasından dolaşıp güney batı yönünde 130 derece istikametinde St Nazaire`e ilerlemekteydi Artık Bismarck peşindeki gemilerden kurtulmuştur
|
|
|