Yalnız Mesajı Göster

Bismarck(Savaş Gemisi) Ve Ren Egzersizi(Rheinübung) Harekatı Tüm Ayrıntılarıyla

Eski 07-25-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Bismarck(Savaş Gemisi) Ve Ren Egzersizi(Rheinübung) Harekatı Tüm Ayrıntılarıyla



Bismarck`ın izini kaybeden İngilizler arasında Bismarck`ın gittiği yön hakkında birçok spekülasyon mevcuttur Acaba ağır yara alıp Norveç`e geri mi dönüyordu veya çok hafif yaralandığından Atlantik`teki konvoyların peşine mi düşmüştü Belki de bir tamirat gemisi ile denizde buluşup tamirat işlerini denizde halledecek veya Fransız limanlarına gidecekti İngilizlerin bütün bu olasılıklara göre her noktayı tutacak sayıda gemisi mevcut olmadığından sadece en muhtemel senaryolara gemilerini sevk etmek zorundaydılar

Amiral Tovey güney batı yönündeki ilerleyişine devam ederken Prince of Wales güney istikametindeki ilerleyişini sürdürdü Aynı zamanda Görev gücü H İspanya kıyılarından kuzeye doğru son hız ilerlemekteydi İngiliz donanmasının diğer birimleri de denizdeki arama çalışmalarına katılıyordu 25 Mayıs sabahı Victorious`un uçakları kuzey batı yönünde tarama yaptılarsa da hiçbir sonuç elde edemediler Ayrıca Swordfishlerden biriside geri dönmedi

Bismarck hala Suffolk`un radar sinyallerini alıyordu ancak bu sinyaller mesafe nedeniyle yansıyıp geri dönemediğinden Suffolk Bismarck`ı göremiyordu Bu durumdan habersiz olan Lütjens o sabah Alman Yüksek Deniz Komutanlığı`na uzun bir telsiz mesajı gönderdi Mesajda geçtiğimiz gün yaşanan Hood ve Prince of Wales ile yaşanan temasın ayrıntıları ve alınan hasarın boyutu ile St Nazaire`e doğru yol almakta olduğu belirtiliyordu Aynı zamanda İngiliz radarlarının etkinliğinden de bahsetti

Suffolk`dan geçen geceden beri Bismarck ile ilgili hiçbir temas mesajı almamış olan Alman Deniz Yüksek Komutanlığı ise Bismarck`ın izini kaybettirdiğini fark ettiklerinden hemen Lütjens`e telsiz sessizliği emrettiler Lütjens`in telsiz mesajını birçok noktadan yakalayan İngilizler her ne kadar Bismarck`ın yerini tam olarak tespit edemedilerse de teması kaybettikleri yer ile Bismarck`ın şu anki tahmini bulunduğu bölge arasında bir çizgi çekinde Fransız kıyılarına doğru yol aldığını tespit ettiler Bundan sonra İngilizler bütün arama faaliyetlerini o yönde yoğunlaştırdılar

25 Mayıs günü Bismarck yakıtını daha ekonomik kullanmak için hızını 28 knot`dan 20 knot`a düşürdü Bu sayede bir miktar tamirat çalışması da yapabildilerse de bunun ciddi bir etkisi olmadı

26 Mayıs sabahı 03:00`da iki Katalina keşif uçağı Kuzey İrlanda`da ki üslerinden havalanarak arama faaliyetlerine başladılar Saat 10:30 sularında Katalinalardan birisi Bismarck`ın izini bulmayı başardı Alçalıp yakından gözlem yapmaya çalışırken Bismarck`ın uçaksavarlarının ateşi ile bunun bir düşman gemisi olduğu kesinlik kazanmış oldu ve telsizle konumu hemen bildirildi Yaklaşık bir saat sonra da Ark Royal`dan havalanmış olan bir Swordfish Bismarck ile görsel temas kurmayı başardı

31 saati geçen bir süre sonunda artık Bismarck`ın yeri İngilizler tarafından yeniden biliniyordu Kısa bir süre sonra Sheffield`da Bismarck ile teması sağladı Artık yeri belli olan Bismarck`ın üstüne İngiliz donanmasının elindeki mümkün olan bütün kaynaklarla gitmesi sadece bir zaman meselesi idi

Bismarck`ı durdurmak ya da en azından yavaşlatmak için İngilizlerin tek şansları kalmıştı, o da uçaklar ile isabet kaydetmek Bu görevde menzil içinde olan tek uçak gemisi Ark Royal`a düşüyordu Saat 14:50`de 15 Swordfish Bismarck`ın bilinen son konumuna doğru yola çıktılar Ancak bu uçaklar yola çıktığı sırada hala Sheffield`ın Bismarck`ı izlemekte olduğu ile ilgili mesaj Ark Royal`da deşifre edilememiş olduğundan pilotlar bölgede sadece Bismarck`ın olduğunu zannediyorlardı

Swordfishler saat 15:40`da Bismarck zannettikleri Sheffield ile görsel teması kurdular ve saldırıya geçtiler Bir hafif kruvazör olan Sheffield`ın Bismarck olmadığını anladıkları ana kadar geçen sürede zaten 11 tanesi torpillerini bırakmışsa da hiç biri isabet kaydedemedi Saat 17:00`da hepsi Ark Royal`a geri dönmüşlerdi Saat 17:40`da Sheffield tekrar Bismarck ile temas kurmayı başardı ve izlemeye aldı

Norveç`te yakıt depolarını doldurmamış ve Prince of Wales`in kaydettiği isabet sonucu yüksek oranda yakıt kaybetmiş olan Bismarck St Nazaire`e ulaşabilmek için hızını 20 knot ile sınırlamak zorunda kaldı Şayet bu iki durumdan birisi olmamış olsa idi Luftwaffe`nin koruması altına girmiş olacaktı

Ark Royal`da ise İngilizler sadece son bir şanslarının kaldığının farkındaydılar Saat 19:15`de 15 Swordfish tekrar havalandı

Saat 20:47`de Swordfishler Bismarck`a saldırıya geçtiler İlk isabet ciddi bir hasara yol açmadıysa da ikicisi gemi manevra yaptığı sırada dümeni 12 derece iskele tarafına dönük iken vurdu ve kilitlenmesine yol açtı Bu Aşil`in topuğundan vurulması şeklinde imkansızın gerçekleşmesi idi Geminin başka herhangi bir yerinden alacağı torpido yarası ciddi bir hasar veremeyeceğinden yoluna devam etmesine engel olamazdı

Saldırı biter bitmez hemen dalgıçlar durumu düzeltmek için indirilmek istendiyse de çok dalgalı olan Atlantiğin suları buna müsaade etmedi Dümenin patlatılıp sadece pervanelerle yön tayini ise patlatma işlemi sırasında pervanelerinde hasar görmesi ihtimalinin yüksekliği nedeniyle kabul görmedi

Bismarck`ın daire çizmeye başlaması sonucu Sheffield ile olan mesafesi kapandı ve Bismarck 6 salvosunu Sheffield`ın üzerine yolladı Bunların hiç biri isabet kaydetmediyse de geminin çok yakınında oluşan su sütunlarının etkisi ile geminin radarı bozuldu, 12 denizci yaralandı ve bunlardan üçü daha sonra öldü

4 Filotillaya bağlı destroyerler Cossack, Maori, Zulu, Sikh ve Piorun saat 22:38`de Bismarck ile temas kurup saldırıya geçtiler Ancak Bismarck`ın açtığı yoğun ateş sebebiyle bir süre sonra geri çekilmek zorunda kaldılar Saat 23:42`de su sütunları yüzünden Cosssack`ın antenleri kırıldı Gece boyunca destroyerler bir çekilip bir saldırdılar Saat 07:00 itibariyle Bismarck üzerine 16 torpido yollanmıştı

Sabah Bismarck üzerinde sinirler gerilmeye başlamıştı zira artık ağır su üstü gemileri ile temasın bir an meselsi olduğu biliniyordu Bismarck rüzgara karşı 7 knot hızla kabarmış denizde (30-40 knot hızında rüzgar vardı) ilerlemekteydi

Saat 08:43`de King George V ve Rodney Bismarck ile ilk teması kurdular Rodney 08:47`de 20000 metreden ilk ateşi açtı Bir dakika sonra Rodney`de ateşe katıldı Bismarck ön taretleri Anton ve Bruno ile 08:49`da Rodney`e cevap verdi

08:54`de Norfolk`da savaşa katıldı

08:58`de Rodney`in ikincil bataryaları da savaşa katıldı

Saat 09:02 itibari ile defalarca isabet alan Bismarck`ın ön batarya mesafe tespit cihazları artık çalışmaz halde idi

09:04`de Dorsetshire`da savaşa katıldı Bismarck tek başına, manevra yapamaz bir durumda saatte sadece 7 knot hızla seyrettiği halde 2 zırhlı ve 2 ağır kruvazöre karşı sonu belli olan bir mücadeleye devam ediyordu

Bismarck`ın ön ateş kontrol sistemleri devre dışı kaldığından ateş kontrolü arka kumanda postalarına geçti Oradan ateşi yönlendiren 4Topçu Subayı Teğmen Müllenheim Rechberg King George V üzerine dört salvo yönlendirdi Saat 09:13`de mesafe atışlarla tam tespit edildiği sırada kumanda postasına gelen bir isabet sonucu orası da devre dışı kaldı Bu saatten sonra arka bataryalar kendi olanakları ile ateşe devam ettiler

Bismarck`a yeterince yaklaşmış olan Rodney Bismarck`a 6 torpido yolladı ama sabit rotada giden Bismarck`a bir tane isabet ettirmeyi başaramadı Saat 09:21`de Dora bataryasının kendi cephanelerinden birisinin içeride patlaması sonucu devre dışı kalması ile sadece Caesar sağlam durumdaydı

İnanılmaz bir şekilde yüksek oranda tahrip olmuş olan Anton ve Bruno bataryaları saat 09:27`de son bir kez ateş ettiler ve sustular 09:31`de ise Caesar son bir kez ateş etti ve o da sustu

Artık sadece birkaç tane ikincil batarya ateş edebilir durumdaydı Bismarck`ın savaşma kapasitesinin neredeyse tamamen yok olduğunu fark eden İngilizler iyice yakınına sokuldular Rodney 2500 metre mesafeye kadar yanaşıp 406 cm lik silahları ile Bismarck`ı dövmeye başladı Atışlardan birisi Bruno taretinin tamamen havaya uçmasına yol açtı 09:56`da Rodney 2700 metreden iki torpido daha yolladı ve birisi isabet etti

Bu mesafeden ıska geçmek neredeyse imkansız olduğundan İngiliz topları sürekli olarak Bismarck`a isabet kaydediyorlar her saniye değişik bir yerinde değişik kalibrede bir top patlıyordu

Saat 10:00`da Norfolk 3600 metreden 4 torpido ateşledi ve biri isabet etti Bu sırada gemiyi boşaltma emri verildi ve Kazan dairelerinde imha mekanizmaları çalıştırılıp patlatıldı

Saat 10:15`de Ark Royal`dan kalkan Swordfishler gökyüzünde belirdiler İlk başta bunları alman uçakları sanan King George V üstlerine ateş açtı ancak şans eseri hiçbir isabet kaydedemedi

Saat 10:16`da Rodney ateşi kesip savaştan çekildi Artık Bismarck`ın güvertesi tanınmayacak durumdaydı Her tarafı paramparça olmuştu ama aldığı yüzlerce isabete rağmen hala yüzüyordu Ateşin hafiflemesi ile hiçbir savaş kapasitesi kalmayan geminin mürettebatı suya atlamaya başladı

Saat 10:20`de Dorsetshire güvertesinden insanların atladığı ve ateş etmeyen gemiye iyice yaklaşarak iki torpido daha gönderdi ve ikiside isabet etti 10:36`da bir torpido daha gönderdi ve o da vurdu

İskele tarafına doğru yatmış olan Bismarck`ın üst güvertesine kadar su yükselmişti Saat 10:39`da 48 derece 10 dakika Kuzey enlemi, 16 derece 12 dakika batı boylamında Bismarck battı

Yaklaşık iki saat süren bu savaş sırasında Bismarck inanılmaz bir dayanıklılık örneği göstermiştir Dünya tarihinde hiçbir geminin gösterememiş olduğu bir dayanıklılık örneği sergileyerek her çap ve kalibreden yüzlerce isabet aldığı halde batmamıştır Hood`un sadece 3 isabette battığı düşünülecek olursa bu durum çok daha net bir şekilde ortaya çıkar Ve gemiyi en sonunda ingilizler değil, kendi mürettebatı batırmıştır

Savaş boyunca Bismarck üzerine 2876 top mermisi gönderilmişti, bunlar ;

* Rodney`den 380 adet 406 cm
* King George V`den 339 adet 356 cm
* Norfolk`dan 527 adet 203 cm
* Dorsetshire`dan 254 adet 203 cm
* Rodney`den 716 adet 152 cm
* King George V`den 660 adet 133 cm

Bu derece yoğun bir ateş sebebiyle hiçbir zaman tam olarak kaç tanesinin isabet ettiği bilinemeyecektir Ancak büyük bir kısmı çok yakında ateş ettiğinden 500`ün üzerinde isabet aldığı tahmin edilmektedir Ayrıca birçok torpido yarası almıştır

Gemi batmadan önce 800 civarında mürettebatın gemiyi terk etmeyi başardığı tahmin edilmektedir Denize atlayan bu askerleri toplama görevi Dorsetshire ve Maori`ye verildi Denize atılan halatlar ile Dorsetshire 86, Maori 25 kişiyi topladı Bu sırada Dorsetshire`ın kaptanı Benjamin Martin bölgede denizaltılar bulunabileceğini iddia ederek bir anda kendisine verilen kazazedeleri toplama görevini durdurarak bölgeden ayrıldı Dorsetshire`ın ani bir şekilde hızlanıp uzaklaşması üzerine Maori`de onu takip etti

İlerleyen saatlerde U-74 3, ertesi gün hava gözlem gemisi Sachsenwald 2 denizciyi daha kurtardı Bunlar, Otto Maus ve Walter Lorenzen Bismarck`tan kurtarılan son kişiler oldu

Bismarck`ın batışı ve İngilizlerin kazazedeleri denizde bırakıp gittiğinin öğrenilmesinden sonra İspanyollar Canarias ağır kruvazörünü bölgeye arama kurtarma çalışmalarına katılmak üzere gönderdiler 30 Mayıs günü sadece iki ceset bulmayı başarabildiler Onlar Walter Grasczak ve Heinrich Neuschwander`dı Askeri törenle denize verildiler

2249 kişilik mürettebattan sadece 115 kişi hayatta kalmıştır

Alıntı Yaparak Cevapla