07-25-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Anaokulu Eğitiminde Üç Farklı Yaklaşım (2)
Anaokulu Eğitiminde Üç Farklı Yaklaşım (2)
Ülkemizde anaokullarında uygulanan 3 farklı eğitim yaklaşımı anlatmaya devam ediyoruz Montessori Eğitim Yaklaşımından sonra bu hafta da High Scope Eğitim Yaklaşımını sayfalarımızda bulabilirsiniz Gelecek haftanın konusu ise Reggio Emilia Eğitim Yaklaşımıâ?¦
İkinci yaklaşım olarak  
High Scope Eğitim Yaklaşımı:
Yaklaşımın İçeriğine Baktığımızda  
Sosyal Alan:
* Çocukların olabildiğince aktif olması sağlanır ve yetişkinler çocuğa maksimum hareket imkanı sağlar
* Çocukları grup halinde çalışmaya teşvik eder, bu nedenle high scope müfredatı içinde farklı grup çalışmalarına imkan sağlayan zaman dilimleri bulunmaktadır
* Sınıf içinde oluşabilecek her türlü problem tartışılarak ve öğrenciler tarafından çözüm bulunarak halledilir
* Öğretmenin en önemli sorumluluklarından biri çocuğu iletişime açmaktır, bu nedenle çocuğa kapalı sorular yerine (cevabı evet ya da hayır olan sorular) sormak yerine neden, niçin, nasıl gibi sorular sorarak çocuğu düşünmeye teşvik ederler 
* Bu programın öğrencileri takip etmek için geliştirdiği bir inceleme formu bulunmaktadır, çocuklar yıl boyunca öğretmenler tarafından incelenerek gelişimleri bu forma kaydedilir ve çocuğun gelişimi periyotlar halinde öğretmen ve aileler tarafından incelenir
Müfredat İçeriği:
* Bu porgramda â??anahtar deneyimâ? adıyla anılan 8 farklı konsepten bahsedilir Çocukların eğitmleri bu anahtar deneyimler ve onların alt başlıkları çevresinde gelişir Anahtar deneyimler:
1 Sınıflandırma
2 Sıralama
3 Dil gelişimi ve okuma/yazma
4 Sosyal ilişkiler
5 Sayılar
6 Hareket
7 Müzik
8 Zaman
* â??Planlama ve hatırlama zamanıâ? bu programın en önemli kısımlarından birini oluşturur Çocuklar oyun ya da çalışma zamanına geçmeden önce yapacakları aktivite hakkında plan yaparlar, aktivite bittikten sonra da yaptıkları aktiviteyi hatırlama çalışmasında arkadaşlarına anlatırlar Planlama ve hatırlama zamanı, çocukların yaptıkları iş hakkındaki farkındalıklarını arttırmayı amaçlar
* Toparlanma ve temizlik zamanı her aktivite sonunda çocuğun aktivitesini tamamlayıp yeni aktivite için gereken düzeni sağlaması amacıyla dizayn edilmiş geçiş periyotlarıdır Çocuk bu zaman dilimini materyalleri toplayarak, sınıfın temizlenmesine ve toplanmasına yardımcı olarak geçirir
* Bu programda çocukların sahip olduğu günlük bir rutin vardır Aktiviteler bu rutin içinde gerçekleşir Böylece çocuk ne zaman ne yapılacağını bilir ve zaman kavramını kendi kafasında somut öğelerle anlamaya çalışır
Çevre Dizaynı:
* Materyal bakımından oldukça zengin sınıflara sahiptir Materyallerin yerleri etiketlerle çocuğun anlayacağı şekilde dizayn edilmiştir Böylece çocuklar toplanma zamanında herhangi bir sorunla karşılaşmadan materyalleri kolaylıkla toplayabilir ve eski yerlerine yerleştirebilirler
* Malzemeler çocukların ulaşabileceği ve kendi başlarına alabilecekleri yerlere konur Böylece çocuklar çevrelerini kendileri keşfedebilirler
* Sınıfta farklı çalışmaların yapılabilmesi için farklı köşeler oluşturulmuştur Örneğin, blok köşesi, evcilik köşesi, kitap köşesi gibi 
Bu yaklaşıma özgü noktalar:
â??Planlama ve hatırlama zamanıâ? ile çocukların gelişimlerini izlemek için dizayn edilmiş â??High Scope Takip Formlarıâ? bu programa özgü noktalar olarak karşımıza çıkıyor
Bir okulda gerçekten â??HİGH SCOPE EĞİTİM YAKLAŞIMIâ? kullanıldığını nasıl anlarsınız?
Anahtar deneyimlere bağlı çalışmalar yapılıyorsa, planlama ve hatırlama çalışmaları varsa ve sınıftaki eğitim bir rutin içeriyorsa bu okulda â??High Scope Eğitim Yaklaşımıâ? uygulanıyor diyebiliriz
İDİL SEDA AK
Kaynak: Bebek
|
|
|