07-25-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Üstün Ve Özel Yetenekli Çocuk Kimdir?
Üstün Ve Özel Yetenekli Çocuk Kimdir?
Üstün veya Özel Yetenekli Çocuk, özel akademik alanlarda veya zeka, yaratıcılık, sanat, ve liderlik kapasitesi yönüyle yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans gösteren ve bu tür yeteneklerini geliştirmek için okul tarafından sağlanamayan hizmet veya faaliyetlere gereksinim duyan çocuktur (Bilsem Yönerge 2001)
Üstün Yetenekli Çocukların Belirgin Özellikleri  
Erken Gelişim Özellikleri:
Erken yürüme
Erken konuşma, gelişmiş dil
Yüksek enerji ve hareket düzeyi
Okuma ve bilgiye ilgi
Gelişmiş bellek
Özerklik
Duyarlılık
Genel özellikler:
Merak
Soru sorma
Geniş ilgi alanı
Yoğunlaşabilme
Yüksek enerji düzeyi
Güçlü bellek
Hızlı öğrenebilme
Gelişmiş dil becerisi
Geniş bilgi tabanı
Gözlem gücü
Analiz gücü
Akıl yürütebilme
Problem çözebilme
Düşünme becerilerini kullanabilme
Soyut düşünebilme
Akademik başarı
Kitap okumaya düşkünlük
Yoğun etkinlik
Geniş hayal ve imgelem gücü
Yaratıcılık
Bağımsız çalışabilme
Gelişmiş mizah duygusu
Bir yetenek altında üstün performans
İlgisiz gibi görünen şeyler arasında ilişki kurabilme
Kendini ifade edebilme
Duyuşsal Özellikler:
Öğrenmekten zevk alma
Kendine güven
Yüksek motivasyon
Yenilikten hoşlanma
Kendisi ile ilgili farkındalık
Sebat
Kendini kontrol edebilme
Empati/kendini başkasının yerine koyabilme
Risk alabilme
Maceraya atılabilme
Keşfetmekten hoşlanma
Yalnız kalmaktan hoşlanma
Estetik duyarlılık
Belirginsizliğe açıklık
Güçlü sezgi
Tekdüzelikten sıkılma
Özgünlüğe yönelme
Liderlik
Dünya sorunlarına ilgi
Duygusal tepkilerde aşırıya kaçma
Yoğun ilişkiler kurabilme
Sürekli gelişme arzusu
Gelişmiş ahlaki değerler
Haksızlığa katlanamama
Doğaya ilgi
Üstün Ve Özel Yetenekli Çocukların Alanlara Göre Yetenekleri  
A-Müzik Alanındaki Yetenek Özellikleri
1- Ritim ve melodiye diğer çocuklardan fazla tepkide bulunur
2- Müzikle çok ilgilidir Plak, kaset dinler Nerede müzik etkinliği varsa ona katılmak ister
3- Müzik parçaları yapmaya büyük istek ve çaba gösterir
4- Başkaları ile şarkı söylerken onlara uymaktan hoşlanır
5- Yaşıtlarına, duygu ve düşüncelerini anlatmak için sık sık müziği araç olarak kullanır
6- Çeşitli müzik aletleri ile ilgilenir, onları çalmayı dener
7- Müzisyenler, şarkıcılar ve müzik parçaları ile ilgili koleksiyonlar yapar
8- Dinlediği müzik parçasını kısa zamanda öğrenir, anlamlı ve uygun şekilde söyleyebilir
B-Resim Alanındaki Yetenek Özellikleri
1- Çeşitli konularda çizimler yapar
2- Resimler, planlar, resimlere derinlik verir ve parçalar arasında uygun oranlar kullanır
3- Resim çalışmalarını ciddiye alır ve resim yapmaktan haz duyar
4- Diğer çocukların yaptığından değişik çizimler yapar
5- Resim yapma, çizme ve boyama için çok zaman harcar
6- Resmi kendi yaşantılarını ve duygularını ifade etmek için başarılı olarak kullanır
7- Diğer insanların, sanat-resim çalışmalarına ilgi duyar
8- Diğerlerinin eleştirilerinden hoşlanır ve içlerinden yeni şeyler öğrenir
9- Çamurdan, sabundan, plastirinden vb yumuşak gereçlerle üç boyutlu şeyler yapmaya özel ilgi gösterir
C- Fen Alanındaki Yetenek Özellikleri:
1- Okur ve Fen Raporlarını yorumlayarak bir ilgi zemini oluşturur
2- Fen Bilgisi konusunda otorite olan kaynakları tarar
3- Fikir ve hipotezleri test etmeye yönelik deneyler yapar
4- Fen ve teknik araçları kullanabilir ve bunlara vakıf olur
5- Yerinde ve yeterli veri seçer
6- Verilerden geçerli çıkarımlar yapar ve tahminlerde bulunur
7- Problem çözmede kullanılan teknik ve süreçlerin altında yatan varsayımları tanır ve değerlendirir
8- Fikirleri hem niceliksel hem de niteliksel ifade edebilir
9- Fen Bilgisini toplumsal değişim için kullanır ve uygular
10- Bilinen gerçek ve kavramlardan yeni ilişki ve fikirler oluşturur
11- Bilimsel gözlem, veri toplama ve yorum yapma becerileri vardır
12- Problemlere yönelik duyarlılığa, yeni fikirler geliştirme yeteneğine, değerlendirme yeteneğine sahiptir
13- Devamlı meraklıdır
14- Tutarsızlıkların tespitinde tetiktir
15- Yüksek düzeyde mekanik düşünmeye sahiptir
16- Uzay ilişkilerine ilgi duyar
17- Planlama ve iletişim yeteneğine sahiptir
18- Öğrenme ve bilgiye sürekli açlık duyar
19- Çabuk öğrenir, kavrar, akılda saklar
20- Genelleme ve soyutlama yaparak elindeki bilgiyi diğer alanlara aktarabilir
21- Kararlı ve sabırlıdır
22- Yaratıcıdır
23- Düşünceleri ve nesneleri sistematik biçimde bir araya getirebilir
24- Sorgulamalarındaâ??neâ?,â??nasılâ?,â??n edenâ? sorularının ötesine ulaşmaya çalışır
25- Kendine güvenir, kendi başına bir iş üstlenebilir
26- Yaşıtlarına göre alışılmışın dışında nitelikli ürün ortaya koyar
27- Birbirini takip eden konular ve olaylar dizisi karşısında bir sonraki adımı takip edebilir
28- Bir alanda öğrendiği konu ile başka bir alanda öğrendiği konu arasında mantıklı ilişkiler kurabilir
29- Olaylar arasındaki bağıntıları, neden-sonuç ilişkilerini ve benzerlikleri yaşıtlarından daha çabuk ayırt edebilir
30- Öğrendiklerini yeni ve farklı alanlarda kullanabilir
31- Çeşitli konularda mantıklı eleştiri getirebilir
32- Bir kez öğrendiğini kolay kolay unutmaz
33- Kimsenin aklına gelmeyecek sorular sorar
34- Bir cümlede ya da sözde, doğrudan bildirilmeyen, kastedilen anlamları bulup çıkarabilir
35- Sorun çözümünde karmaşık yöntemler kullanabilir
36- Yetişkin denetimi olmaksızın bir proje, deney üzerinde çalışabilir
37- Arkadaşlarının etkinliklerini örgütleyip planlayabilir
38- Yeni deneyler yapmaya isteklidir
D- Matematik Alanındaki Yetenek Özellikleri:
1- Verilerin ele alınmasında, düzenlenmesinde göze çarpan yeteneğe sahiptir
2- Zihinsel çevikliğe sahiptir
3- Orijinal yorumlar yapar
4- Fikirlerin iletilmesinde göze çarpan yeteneğe sahiptir
5- Göze çarpan genelleme yeteneği vardır
6- Yazılı iletişimden ziyade sözlü iletişimi tercih eder
7- Aynı problem çözümüne yönelik değişik yöntemleri kullanır
8- Olağan dışı Matematiksel işlemler yapar
9- Gayret gerektiren olağan dışı problemler sorar
10- Uygulamaya, analize, senteze ve değerlendirmeye odaklanır
11- Problemi kısa sürede çözer
12- Matematiği başka kategorilere entegre edebilir
13- İlgisiz gibi görünen işlemler arasında ilgi kurar
14- Yanlış ve doğruyu seçme güçleri fazladır
15- Yaşıtlarının çözemediği zor problemleri çözebilir
E- Sosyal Alandaki Yetenek Özellikleri:
1- Yaşına göre kavramsal olarak ilerlemiştir
2- İleri düzey, teknik bilgi birikimine yada çok özel bilgilere sahiptir
3- Güç veya karmaşık işlerden hoşlanır
4- Bağımsız projeler için yüksek standartlar belirler
5- Sınıf arkadaşları tarafından yeni fikir ve bilgilerin kaynağı olarak görülür
6- Sınıf arkadaşları tarafından bir grup stratejicisi yada organizatörü olarak görülür
7- İnsan ilişkilerinde mizahı görür ve kendi kendine gülebilir
8- Yaratıcı öyküler anlatır yada yazar
9- Geniş bir alana yayılan ve/veya oldukça kapsamlı ilgileri olur
10- Diğer insanların görmediği ilişkileri görebilir
11- Bilgiyi kolayca ve süratle kazanır
12- İlerlemiş yoğunlaşmış ve geniş konulara eğilen bir okuyucudur
13- İnsanlara ve sosyal etkileşimin sonuçlarına karşı duyarlılık, samimi ilgi ve başkalarının fikir ve ahlaki değerlerini takdir eder
14- Özellikle insan davranışlarının değerlendirilmesi açısından eleştirel yargı kapasitesi vardır
15- Hayal gücü, zaman ve mekan bakımından farklılık gösteren sosyal durumlara kendini yönlendirme yeteneği vardır
16- Zaman duygusu ve birbirini izleyen olayların başka olaylarla ilişkisini görme yeteneği vardır
17- Sosyal problemlerde araştırma, uygulama, bir problemin sınırlarını algılama, verileri saklama,kanıtları sıralama, hipotez oluşturma, anlamlı sonuçlara varma ve yazılı yada sözel sunular için sonuçları etkin biçimde düzenleme yeteneği vardır
Yararlanılan kaynak: Creative Teaching of the Gifted
Kaynak: Bebek
|
|
|