07-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Stres Ve Unutkanlık
Anadolu liseleri ve kolej sınavlarına hazırlanan ilköğretim okulu
öğrencilerinde, yoğun stresten kaynaklanan konsantrasyon zorluğu, karar
verme güçlüğü, unutkanlık ve öğrenileni kullanamama gibi sorunlar yoğun
olarak görülüyor
Kocaeli
Üniversitesi (KOÜ) Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Çocuk
Ruh Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd Doç Dr Özlem Yıldız Öç,
özellikle ilköğretim okulu 8 sınıf öğrencilerinde, sınav günü
yaklaştıkça sorunların da ortaya çıkmaya başladığını söyledi
Hem
okula hem de dersanelere giden ilkokul öğrencilerinin, yoğun ve
gerilimli bir çalışma ortamına sürüklendiğini ifade eden Öç, heyecan ve
kaygının deneme sınavları ve ailenin baskısıyla sürekli gündemde
tutulduğunu belirtti
Ortaöğretim Kurumları Sınavı'nın (OKS)
yaklaşmasıyla öğrencilerde, başarılı olamayacağım, sınavı
kazanamazsam annemin babamın yüzüne nasıl bakarım ve yüksek puan
alamazsam rezil olurum gibi kaygılar ortaya çıktığını bildiren Öç, bu
düşüncelerin çalışmayı kolaylaştırmadığını tam tersine çalışmayı
engellediğini ifade etti
Annelerin, babaların, komşuların,
öğretmenlerin ve birçok kişinin çocuktan beklentisinin, çocuğa çok
fazla geldiğini vurgulayan Öç, şöyle devam etti:
Sınav zamanı
yaklaştıkça öğrenciler bu beklentileri olduğundan çok daha yoğun
algılarlar Duygusal yük karamsarlık ve bıkkınlığa yol açar Bu
duyguların zaman zaman yaşanması normaldir Bazı öğrenciler ümitsizliğe
kapılır, kendilerini çaresiz ve güçsüz hisseder, çalışmayı ve
mücadeleyi bırakırlar Bunun sonucunda, sınavlara hazırlanan ilköğretim
okulu öğrencilerinde yoğun stresten kaynaklanan konsantrasyon zorluğu,
karar verme güçlüğü, unutkanlık ve öğrenileni kullanamama gibi
psikolojik sorunlar ortaya çıkıyor Aslında kaygı duygusu insan bedeni
için yararlıdır Sınav sırasında heyecanlanmak normaldir Heyecan,
panik ve yoğun kaygıya dönüştürülmemeli
KAYGIYI AZALTMAK İÇİN NELER YAPILABİLİR?
Öç, sınav kaygısını azaltmak için, gevşeme egzersizlerinin, düşünce biçiminin düzenlenmesi gerektiğini bildirdi
Öç, şunları kaydetti:
Sınav
kaygısı yaşayan öğrenci, düzenli ağır, derin, sessiz nefes alıp
vermeli, fizik egzersizleri yapmalı Olay, düşünce, davranış ve duygu
birbiri ile bağlantılı olduğu için düşünce biçimi düzenlenmeli
Örneğin, sınav kağıdı önünde olan çocuk, bu sorular çok zor hiç
birisini yapamayacağım, bittim ben' düşüncesine kapılır Kaygı, korku,
çaresizlik duygusu içinde olan çocukta, başlayamama, terleme, titreme
gibi sorunlar ortaya çıkar Bu da başarısızlığa yol açar Başarılı
olunması için, bu sorular çok zor ama bir yerden başlamalıyım ve en
azından bildiklerimi yapmalıyım' düşüncesiyle hareket edilmeli Kendine
güvenmeli Sınav öncesinde geçmiş başarısızlıklar değil, gösterilen
başarılar düşünmeli Sınavı kazanmalıyım' düşüncesinin, sınavı
kazanmak istiyorum' düşüncesine dönüşmesi sağlanmalı
realage
|
|
|