Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuklar Oyun Oynamalıdır
NİÇİN OYUN?
OYUN NEDİR:
Oyun ,içsel olarak güdülenen belirli bir amacı olmayan,yetişkinler tarafından
değil,çocuğun koyduğu kurallara bağlı olarak kendiliğinden
gelişen ve zevk unsuru taşıyan ,davranışlarda oluşan bir etkinliktir Çocuğun bir çok alanda ki gelişimi için gerekli görülen oyun sayesinde çocuk yetişkinin dünyasını keşfetmeye
başlar Oyun etkinliği içinde çocuğun ait olma ,güç,özgürlük ve eğlence
ile ilgili psikolojik ihtiyaçları karşılanırken ,sosyal becerilerinin gelişmesi gerilim ve kaygının azalmasını sağlanır
Kişisel gelişim sürecinde insanlarla paylaşma gibi taklit ederek gerçekleştirilen ve yaşamın temel dayanağı olan bir etkinliktir
Oyun nedir?
Oyun ne değildir?
1
Çocuğun zihinsel kapasitesini geliştiren bir faaliyettir
Çocuğun en özenli işidir Yetişkin için iş ,kazanç ne anlam taşıyorsa çocuk için de oyun aynı anlamı taşır
Büyükleri rahatsız etmeden bir köşede çocuğun oyalandığı sadece eğlendirici hatta oyalayıcı nafile bir faaliyettir
2
Dış dünyanın kavranması,öğrenilmesi ve hayata hazırlanmanın en keyifli yoludur Çocuk zamanın nasıl geçtiğini anlamadığından tüm dikkatiyle sıkılmadan oyun ortamında öğrenebilir
Eğitim çağında ki çocuklar için zaman kaybıdır Oyun yerine kitap okumaya derse zaman ayrılmalı ve oyunla boşa vakit kaybedilmemelidir
3
Çocuğun içsel duygularını,çatışmalarını,kaygılarını yansıttığı çocuğu tanıma ve anlama aracıdır
Çocuktur,hepsi oynar Anlam aranmamalıdır
4
Ailelerin çocuklarıyla iletişim sıkıntılarını çözmek için beraberce vakit geçirilme fırsatı yaratan bir faaliyettir
Oyun çocuklar içindir Anne baba çocuğa oyuncak alarak sorumluluğunu yerine getirir
OYUN ÇOCUK İÇİN HAYATTIR VE GELECEKTİR
OYUN NEDEN ÖNEMLİDİR?
1 GELİŞİM ALANLARINI DESTEKLER:Çocuk için keyif ve zevk alacağı öğrenme ortamı sağlar Dil gelişim ,kendi bedenin tanımak fiziksel gelişim fırsatı ,enerji boşalımı ,fiziksel ve ruhsal açıdan hayata hazırlanma sağlar
2 İnsanlar ile
etkileşim becerilerini arttır
3 Dikkatin toplanmasına ,
4 Hayal gücünün gelişmesine ,
5 Çocuğun çevreyi tanıma ve araştırmasına,yetişkin rollerini gözlemlemesine ,hayata hazırlanmayı
6 Karar verme ,mantık yürütme becerisinin gelişimine olumlu katkı sağlar
İÇERİK OLARAK ŞU ÖZELLİKLERİ TAŞIR
Oyun kendiliğinden ortaya çıkar,mutluluk ve rahatlık oyuna eşlik eder
Oyun duyu organlarında,sinir ve kaslarda,zihinsel düzeyde oluşur ve birlikte işler
Oyunda deneyimler tekrarlanır,çevre taklit edilir ve yeni şeyler denenir
Oyun mekanı ve zamanı kendi sınırlar
Çocuğun iç dünyasını ,dışarıdaki sosyal dünyayla birleştirmesine yardım eder
Düzenli gelişim aşamaları gösterir
Özetle Karmaşık bir insan davranışıdır Dinamik bir süreçtir İlgi ,spontanlık ve eğlenceyi içerir
ÇOCUK GELİŞİMİ VE OYUN
0-2 YAŞ
SENSORİ MOTOR DÖNEM
ORAL DÖNEM
TEMEL GÜVEN DÖNEMİ
Gözle öğrenmeyle başlar
Kendi varlığıyla objeleri ayırt edemez
18 ayla birlikte mental semboller gelişir ve dil kullanılmaya başlanır
Objelerin devamlığının kavranmasıyla gelişir
Haz bölgesi ağızdır
Doğal dürtülerin tatmin edilmesi ile gerilim azalır
Çocuk anneyi kendinin devamı olarak algılar ve kendini diğerlerinden ayırtedemez
Annesiyle kurduğu ilişkinin devamında sosyal olarak almayı ve vermeyi öğrenir
Aşırı doyurulma veya doyurulmama fiksasyon yaratır
Oral dönemde tatmin edilemeyen ihtiyaçlar ileri yaşlarda oburluk,bağımlılık vs gibi davranışlara yol açar Özgüven kazanıldığı dönemdir
Anne babanın gereksinmeleri karşılamasıyla temel güven duygusu gelişir
Temel ihtiyaçların karşılanması temel güven duygusunu oluşturur
Bu yaşlarda yaşana olumsuzluklar ileri yaşlarda sosyal ilişki kurmakta zorluk ,kendine ve diğer insanlara karşı güvensiz davranma gibi davranışların gelişmesine neden olur
ALIŞTIRMA OYUNLARI
Çocuğun duygusal motor gelişim dönemi olan bu dönemde oynana oyunların düşünceden çok,fiziksel hareketleri kapsar Kasları ile yapabildiklerini oyun
olarak tekrarlar,uzanabildiği her şeyi ağzına
alır,biraz büyüdüğünde
kaybolan
ve sonradan
geri gelen nesne ,insan onu eğlendirir bu bir çeşit oyundur daha sonraları nesneleri atıp peşinden bakmak ,kaybolan nesneleri örtüler altından arayarak oyun oynar
BİREYSEL OYUN
Bireysel
yada tek başına oyun oynama dönemimde çocuklar,çevresinde ki diğer çocuklarla ve yetişkinlerle ilgilenmeksizin kendi kendilerine oynarlar
Kendi bedenleriyle
meşgul olmanın dışında ,ilgilerini çeken nesnelere dokunur,koklar,dinler Nesneleri itme ,çekme,atma,iç içe koyma ,yuvarlama gibi davranışlar gösterirler
Yönlendirilir yada gösterilirse yetişkinle beraber küpleri üst üste koyma gibi beceriler gösterirler ancak bu faaliyetler sosyal olma niteliği taşımaz
Yatağın üstüne asılan renkli müzikli oyuncaklar,aktivite center,iç içe geçen kaplar,yumuşak toplar, yırtılmayan maddelerden
üretilmiş renkli kitaplar gelişimi desteklemek olarak kullanılabilir 
2-3 yaşlar
İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM
Nesnelerin görüntüsünün etkisinde kalırlar
Korunum ilkesi kazanılmamıştır
Tersine dönebilirlik ilkesi kazanılmamıştır
Dil daha yaygın kullanılır
Kendini evrenin merkezi sanır
Egosantiriktir
Düşündüklerinin olayların nedeni olabileceğini düşünürler
Animistik düşünce hakimdir
ANAL DÖNEM
Çocuğun yürümeye ,konuşmaya kendi bedenini çevresinden ayırt etmeye başladığı dönemdir
Süperego gelişmeye başlar
İnatçılık dönemidir
Tuvalet terbiyesinin kazanıldığı dönemdir
Bağımlı bebek kalmayı destekleyen tutum ,düzen titizlik anal saplanma oluşturur
Bu dönem de saplanma ileri yaşlarda İnatçılık,obsesyon,
Cimrilik,kararsızlık  vb davranışların gelişmesine neden olabilir
ÖZERKLİK DÖNEMİ
inatçılık dönemidir
Tuvalet eğitimi baskı oluşturan bir unsurdur
Çocuk çevreye hakim olma ,kendi isteklerini uygulama eğilimindedir
Baskıcı tutum utangaçlık ,içedönüklük,ilişkiden kaçınma gibi davranışların gelişmesine neden olabilir
3-6 YAŞLAR
İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM
FALLİK DÖNEM
Cinsel organlar fark edilir,ilgi bu bölgelere yönelir
Cinsler arası ayrımla ilgili sorular çoğalır
İğdişlik korkusu
Odipal kompleks
Vicdan gelişmeye başlar
Aşırı korkutma,suçlama-cezanın hakim olduğu tutumlar fallik dönemde saplanmaya sebeb olarak atılganlıkta kısıtlılık,cinsel sapma,cinsel sorunlar,karşı cinse karşı olumsuz tutum
GİRİŞKENLİK-SUÇLULUK
Kendisinin ve aile üyelerinin rollerini daha açık bir şekilde kavramaya başlar
İhtiyaçlarını karşılarken daha aktiftir
Paylaşma artar
Merak ve araştırma duygusunu tatmine çalışır
Çocuğun yaptığı işlemlerin engellenmesi yanlış tutum suçluluk duygusuna yöneltir
Kompleks affektler Sevgi ,mutsuzluk,kıskançlık,gıpta hem sözel hem de sözel olmayan şekilde ifade edilir
Duygular
somatik olaylardan ( Açlık,yorgunluk ,ısı ) direk etkilenir
Anksiyete
sevdiği,güvendiği kişinin kaybı veya taktir edilme yada kabul edilmenin kaybıyla ilgilidir yalnızlık anksiyetesi azalır
SEMBOLİK OYUN
Başlangıçta daha çok hareket keşiflerine dayanan oyunlar iki yaşlarında farklı bir boyuta ulaşır Buna sembolik oyunlar diyoruz Dilin sembolik işlevi oyunlara katılır Taklit işle karışır,fanteziler görülür
Çocukta sembolik oyunlar iki şekilde görülür
1 Faaliyetin bir objeden diğerine aktarılması ( bir nesnenin bir başka nesneyi temsil etmesi )
2 Çocuğun başka birinin rolünü üstlenmesi ( 2-3 yaşından sonra)
2-3 yaşlarında çocuklar cansız objeler canlılık verir ve bebekleriyle konuşur Çevrelerinde bulunan objeleri fantezi dünyalarında yaşatırlar Nesneleri gerçek işlevlerinde kullandıkları da görülür ( Boş fincandan kahve içme) Objeleri gerçek kullanım alanı dışına çıkarırlar Dramatik
oyunlarda artış görülür
3 yaşsından önce fantezi oyunlarında fazla konuşma gözlenmez Üç yaşından büyük çocuklarda dil de oyuna katılır ve oyun daha karmaşık bir hal alır Daha önce yaşanmış olaylar tekrarlanır
PARALEL OYUN DÖNEMİ
İki yaşından
sonra paralel oyun dönemi başlar Yanında başka çocukla oynamaktan hoşlansalar da sadece yan yana oynarlar Herkes kendi oyun ve oyuncağıyla ilgilidir ( ben merkezci tutum)
Oyun çağı olarak da isimlendirilen bu dönem gerek zihinsel kapasitenin gelişimi gerekse duyguların dışa vurumu açısından
hayati önem taşır Araştırma ve öğrenme merakı üst seviyede olan çocuğun
merakının tatmin edilmesi,fantezilerinin dışa vurumu için
OYUN GEREKLİDİR
Özdeşleşmenin başlaması
igdişlik
kompleksi ve ödipal dönemin
sona ermesini sağlar Özdeşim içerikli
,sembolik oyunların
oynanması süreci kolaylaştırır
Oyun gerçek ile fantezinin ayırt edilmesini ,öğrenme yönünde kolaylık sağlar
Hayali, arkadaşlar çok sık görülür Daha çok ortalama zeka
ve üstünde ki çocuklarda hayali arkadaşlara daha çok raslanır
OYUNCAKLAR
1 Dil gelişimini,nesne özelliklerini kavramayı kolaylaştırıcı
2 Öz bakım becerilerini kazandırılmasını destekleyici
3 kaba motor gelişimini destekleyici
4 Sınıflama,sıralama ve kavram gelişimin,i destekleyici
5 İnce motor becerilerini destekleyici olarak seçilmelidir
Örnek evcilik takımları,bebekler, puzzel ,kalem kağıt, bol resimli az yazılı kitaplar,bisiklet vs
6-12 YAŞ ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİ
SOMUT İŞLEMLER DÖNEMİ
LATANT DÖNEM
ÇALIŞKANLIK-AŞAĞILIK DUYGUSU
Egosantrik düşünce yerini operasyonel düşünceye bırakır
Başkalarının görüş açısından da görebilecek duruma gelir
Sınırlı da olsa mantıksal düşünme süreci başlar
Kuralları takip edip nedenleri bulur
Kurallara aşırı bağlı çocuklarda obsesyon oluşabilir
Somut olaylar daha iyi kavranır
Konversyon (objenin şekli ve formu değişse de özellikleri kalır )
Reversibilite( Şeyler bir şekilden diğerine dönüşe bilir )
Ego hızla gelişir
Cinsellik örtülür Kendi cinsiyetinden ebeveynle özdeşleşme başlar
Karşı cinse karşı düşmanca duygular oluşabilir Aynı ortamı dahi paylaşmak zorlaşır
Oyunlarda kendi cinsiyetlerinden arkadaş seçme eğilimindedirler
Kendini kontrol edebilme kapasitesi artar
Çalışma üretkenlik duygusunun edinildiği yaştır
Okuma yazma hesap öğrenilir
Kendine güven duygusu yapa bildikleriyle gördüğü taktirle doğru orantılı olarak gelişir
Bu dönemde çocuklar kendilerini akranlarıyla karşılaştırırlar ancak yetişkin tarafından bunun yinelenmesi aşağılık duygusunun gelişmesine neden olur
KURALLI OYUNLAR
Özünde kuralları ,rekabet gibi faaliyetleri içeren oyunlardır grup kurallara karar verir Bu kurallar tüm katılanlarca paylaşılır
Çocuk iki davranıştan birini seçmelidir ya kurallara uyar yada oyun dışı kalır Bu tarz oyunlar düşünme sistemi
ben merkezcilikten uzaklaştıkça ve sosyal düşünce geliştikçe gözlenir
SOSYAL OYUN
Üç yaş civarında çocuklar başka bir yada birden fazla çocukla grup halinde oyun davranışı göstermeye başlar Bu tür oyun davranışıyla birlikte oyun grupları önem kazanmaya başlar Sosyalleşmede bu oyunların katkısı büyüktür
Grup oyunları,kurallı oyunlar oynanamaya başlanır Ancak çocuklar daha çok kendi cinsiyetlerinden arkadaş gruplarını tercih ederler Fiziksel,zihinsel becerinin ortaya konulduğu rekabet oyunları ön plana çıkar Özdeşim işlevini artırıcı oyunlar gözlenir Okula başlamyala birlikte aile dışı özdeşim nesneleri seçilir
KAYNAK:
Çocuğu Tanımak ve Anlamak/prof dr Haluk Yavuzer/remzi kitapevi
İst Ünv Ed Fak Psk Böl 1992-1993 gelişime giriş der notları
Niçin Oyun? /Prof dr Mücella Uluğ/göçebe yay evi
Psk Sinem Erusta Akaner
|