Konu
:
Psikoseksüel Gelişim...
Yalnız Mesajı Göster
Psikoseksüel Gelişim...
07-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Psikoseksüel Gelişim...
Freud kişilik gelişimi bakımından ilk çocukluk yıllarındaki yaşantıların önemini vurgular
Freud'un kuramı psiko analitik kuramlardan birisidir
Bu kurama göre normal gelişimin sağlanması için gelişimin her döneminde bireyin temel ihtiyaçlarının doyurulması gerekmektedir
Eğer temel ihtiyaçlar karşılanmazsa kişilik gelişimi engellenir
Psiko analitik kurama Freud'a göre cinsel yaşam doğumu izleyen zamanda başlamaktadır
Freud'un psiko analitik kuramı psiko seksüel gelişimi her biri yeni bir sosyalleşme sorunuyla nitelenen beş temel döneme ayırmıştır
ORAL DÖNEM
Bu dönem 0-1 yaş arasındaki bebeklik dönemini kapsar
Oral dönemde temel haz kaynağı emmedir
Emme pasif ve bağımlı bir davranıştır
Freud'a göre anne ya da anne yerine geçen yetişkin tarafından çocuğun memeden erken kesilmesi ya da aksine çok uzun emzirilmesi onun bu döneme bağımlı olmasına neden olmaktadır
Emme ihtiyacı daha sonraki yaşamında da sürmektedir
Örneğin öğrencilerin sinirli ve gergin olduğunda tırnak yemeleri Freud'un oral bağımlılık olarak tanımladığı durumun bir göstergesidir
Psikoanalitik görüşe inanan psikologlara göre çocuğun yaşama küsmesi ya da onu sevmesi annenin tutumuna bağlıdır
Çocuğun ilerde göstereceği ruhsal özelliklerin temelini oluşturur
Örneğinçocuğun birden bire sütten kesilmesi yaşama küsmesine yol açar
Bunu yapan anneye karşıda çocuk düşmanlık duyguları geliştirir
Sevme ve düşmanlık duyguları gibi iki zıt durumda kalan çocuk bilinçsiz olarak ruhsal bir çatışmanın içine girer
Böyle bir kimse anne aracılığıyla diğer insanlara karşı olan sevgi ve bağımlılığını da yitirir
Buda onun toplumsal gelişimini gene olumsuz yönde etkiler
Doğumdan önceki bir yıl oral dönem olarak anılmaktadır
Bu evrede haz kaynağıpasif ve bağımlı bir davranış olan emmedir
FREUD' a göre bebeğin bu evrede anne tarafından aşırı şekilde emzirilmesi veya memeden kesilmesi oral evreye takılmakla sonuçlanır
Dolayısıyla ağız yoluyla haz alma davranışı ilerde başka yaşantılara genellenmekte ve kişilik oral karakter kazanmaktadır
Oral karakterdeki kişiler gergin bağımlı ve karmaşık bir duygusal yapıya sahiptirler
ANAL DÖNEM
İkinci gelişim dönemi olan anal dönem 1-3 yaşlarını kapsamaktadır
Bu dönem idrar ve dışkı çıkarma ile ilgilidir
Çocuk bu dönemde kendini ve çevreyi kontrol etmeyi öğrenir
Sinirlihoş görüsüz ve cezalandırma yoluyla tuvalet eğitimi veren anne baba ya da bakıcılarçocuğun bu döneme bağımlı kalmasına neden olurlar
(Annenin bu dönemdeki tutumu ve dışkılama işlemine ilişkin kendi duyguları çocuğun ileride sahip olacağı karakter özelliklerini önemli oranda etkiler
( Daha ileriki yaşlarda bu durumun bilincine varan kimi çocuklar anormal davranışlar göstererek çeşitli cisimlerden yararlanma yolunada gidebilirler
FALLİK DÖNEM
Bu dönem aşağı yukarı 3-6 yaşları arasını kapsamaktadır
Çocuklar bu dönemde genital organlarından zevk aldıklarını fark ederler
Karşı cins ebeveyne açık olarak daha fazla sevgi gösterisinde bulunurlar
Gelişimin bu döneminde cinsel organlarının işlevlerine ilişkin cinsel ve saldırgan içerikli duygular önem kazanır
Oedipus karmaşasıfarklı cinsten olan ebeveyne karşı cinsel duyguların aynı cinse olana karşı ise düşmanca duyguların oluşması ile belirlenir
Freud son derece önemli kişisel ve duygusal gelişim yüzlerinin bu ilk 7 yılda biçimlendiğini savunur
Psikanalistlere göre çocuğunda kendine özgü bir tür cinsel yaşamı vardır fakat bu büyüklerinkinden çok ayrıdır
Çocuk cinsiyetini de bu evrenin başında öğrenir
3-4 yaşlarında iken çocuk nasıl doğduğunu sorar
Bu zamanda atlatmaca yanıtlar yerine doğru yanıt verme yolu tutulmalıdır
Bu yapılmazsa bu sorunlar çocukta birer karmaşa biçimine dönüşebilir ve sürer gider
4-6 yaşlarında ya da bu yaşları izleyen zamanda çocuk cinsel organlarıyla oynayarak kendi kendine bir tür doygunluk duyar
GİZİL DÖNEM
6-12 yaşları arasındaki dönem gizil dönem adını alır
Bu dönemde çocuk cinsiyetle ilgili konulardan hoşlanmaz
Kendini daha çok oyuna verir
Çocuklar sevgi gösterilerini ev dışında arkadaşlarına yöneltirler
Sürekli etkinlik içinde olan bu okul çağı çocuğunun çabalarına karşı çıkılırsa çocuk yaptıklarının değersizliğine inanır ve aşağılık duygusuna kapılır
Tersine amaçlarının değerli olduğu hissettirilir ve desteklenirse çocuk işini mükemmel yapmayı başarır ve beceriler kazanır
6-9 yaşlarında çocuk ergenlik dönemi çocuk ergenlik dönemi ile ilgili hazırlıklarını bilinç altında yapmaktadır
Bu durgunluk döneminde çocuğun cinsel yaşamı büyüklerinkine hiç benzemeyen bir duygular ve eğilimler toplamıdır
GENİTAL DÖNEM
Freud'un 5
Dönemi fırtınadır
Genital dönem adı verilen bu dönem aşağı yukarı 12 yaştan sonra başlar
Hızlı fiziksel gelişme ve buluğa erme ile içselcinsel dürtüler artmaktadır
Öğretmenler ergenin ilgi ve ihtiyaçlarını gelişim özelliklerini tanıyıp ona anlayışlı ve saygılı davranarak problemlerini çözümlemede yardımcı olabilirler
Freud psikolojiye yeni yöntemler ve görüşler getirmişse de nesnel psikolojiye değer veren psikologlar tarafından yeterli görülmemektedir
Bununla birlikte ruhsal sorunların çözümünde bu görüşlerden yararlanılmaktadır
Ergenlik döneminde ve sonraları cinsel enerji cinsel organlarda toplanır
Yetişkinlikte kişinin kimi cinsel sorunları ilk basamaktakilerle birlikte ortaya çıkar
Bu nedenleçocuğun bu basamakları normal atlatmasına önem verilmelidir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul