Konu
:
Yaratıcı Drama...
Yalnız Mesajı Göster
Yaratıcı Drama...
07-22-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Yaratıcı Drama...
Çocukların yaratıcılık özelliğini geliştirmek ve oyun yoluyla düş güçlerini harekete geçirmek için çocuklarla yapılan drama etkinliklerine yaratıcı drama denir
Çocuklar da yetişkinlerin yaşadığı dünyada yaşamaktadırlar ve onların da yetişkinler gibi duyguları
düşünceleri ve tarzları vardır
Bunların oluşumunda hiç kuşkusuz çevresindeki yetişkinleri örnek alırlar
Oysa çocukların yetişkinleri örnek almasından çok yaşam konusunda deneyime ihtiyaçları vardır
İşte bu noktada çocukların en çok yaptıkları şey
oyun
çok önemli bir yere sahiptir
Çocuklar yaşama dair birçok şeyi oyun oynarken öğrenirler ve bu öğrenmeler yaparak-yaşayarak olduğu için de son derece etkili ve kalıcı olmaktadır
Araştırmacı Arthur T
Jershild
çocukların oyun sırasında oyunlar aracılığıyla kendi güçlerini sınadıklarını
atılıma giriştiklerini
kendi çizdikleri sınırlar içinde rekabet ettiklerini
oyunda kaybetseler bile bunu kabullendiklerini
bu nedenle oyunların toplumsallaşma sürecinde önemli etmen olduğunu vurgulamaktadır
Yaratıcı drama
oyunlar kurarak çocuğa yaşantılar yoluyla yeni durumlara ve olaylara sağlıklı tepki vermesi ya da uyum sağlaması konusunda yardım etme sürecidir
Bu bakımdan yaratıcı drama çocuğun oyunlar yoluyla edindiği yaşama dair deneyimlerin doğru ve yerinde deneyimler olması için kontrol altında
önceden tasarlanmış ve bu konuda deneyimli kişiler tarafından yönlendirilerek yapılan bir etkinlik olmalıdır
Çocuklar
gençler ya da yetişkinlerle yapılan dramanın klasik sınıflandırılmasında ısınma ve rahatlama
rol oynama ve pandomim
oluşum ve değerlendirme aşamaları yer alır
a) Isınma ve Rahatlama :
Bedensel ısınma hareketleri vücudun en üst eklem yeri olan boyundan başlar
sırayla omuz
bel
bacak ve ayak eklemleriyle son bulur
Bu eklem yerlerinin sağa-sola veya öne arkaya eşit sayıda hareketle ısınması sağlanır
Bu hareketler esnasında aynı bölgelerdeki kaslar da çalıştırılır ve ısınması sağlanır
Rahatlama hareketleri de yine aynı sırayla baş bölgesindeki gerginlik noktalarından başlar ve ayak ucunda son bulur
Bu gerginlik noktaları sırasıyla; yanak kasları ve dudaklar
sırt kasları
kol altı kasları
kalçalar
uyluk
bacak arka kasları
ayak tarak kemiğidir
Bu noktalardaki kaslar çalıştırılıp gerilir ve bırakılır
Bu noktalardaki gerginliğin yavaş yavaş el ve ayak parmaklarından çıktığı hissedilir
b) Rol Oynama :
Katılımcılar kendi aralarında yaptıkları işbölümüyle doğaçlamayı gerçekleştirirler ve oynarlar
c) Pandomim :
Anlatımın mimik
jest ve hareketlerle yapıldığı diyalog ve monoloğun olmadığı anlatım biçimidir
Birey rolünü pandomimle yapar
d) Oluşum ve Değerlendirme :
Grup etkinliği gerçekleştirdikten sonra kendi kendine değerlendirme yapar
Grup lideri bu aşamada katılımcıları soru sorarak yönlendirir ve onların oyun ve yaşantı esnasında neler hissettiklerini ifade etmelerini sağlar
Bu aşamalar sırasında çocuk ve gençler yaşantı zenginliği kazanarak deneyim yoluyla değişik duyguları yaşar
hisseder
Böylece çocuk ve gençler oyun oynarken yeni yaşantılar yaşar
sonucunda grup olarak değerlendirme yapar ve yaşama dair deneyim kazanır
Dramanın ana unsurları; drama lideri
drama grubu
materyaller ve uygun ortam olarak sıralanabilir
a) Drama Lideri :
Grubun yapacağı drama etkinliğini önceden planlayan
grup bireylerinin fiziksel ve psikolojik olarak etkinliğe ısınmasını sağlar
grubu yönetir ve yönlendirir
b) Drama Grubu :
Etkinliğe katılmaya istekli bireylerden oluşur
c) Materyaller :
Etkinlik yapılırken kullanılan oyuncak
top
yastık vb
d) Uygun ortam :
Drama etkinliğinin yapılabilmesi için vücut hareketlerinin rahat ve sağlıklı bir şekilde yapılmasına elverişli
dış dünyanın gürültüsünden yalıtılmış
kapalı ortamlar daha uygun ortamlardır
Drama etkinliği planlanırken etkinliğin yapılacağı ortam dikkate alınmalıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul