07-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Travmatik Olaylar
Travmatik Olaylarla Başa Çıkmanın Yolları
Deprem gibi travmatik olaylarda çocuğunuzun yaşına ve mizacına bağlı olarak çeşitli şekillerde tepki verirken görebilirsiniz Böyle bir olaydan sonra haftalarca çocukların ( ya da yetişkinlerin) kaygı veya stresin işaretlerini göstermeleri sağlıklı değildir Bazı insanlar "gecikmiş yada ertelenmiş tepki" yaşarlar ve olayın üzerinden günler geçtikten sonra tepki verebilirler
Stresin göstergeleri;
1- Fiziksel rahatsızlıklar (mide ve baş ağrıları)
2- Uyku bozuklukları ( kabuslar, aşırı uyku)
3- Daha erken yaşlara doğru gerileme ( parmak emme, yatak ıslatma, ayrılma güçlüğü)
4- Yersiz ağlamalar veya huysuzluk nöbetleri
5- Adaptasyon güçlüğü, düşük okul performansı
6- Daha büyük çocuklarda dışa vurmuş taşkın davranışlar (uyuşturucu veya alkol kullanmak, riskli davranışlar)
İyi ki, ana-babalar ve yetişkinler olarak çocukların travmatik bir durumla başa çıkmalarında yardım etmek için yapabileceğimiz şeyler var Bunlar aşağıdadır
Çocuğunuzun yaşayabileceği korku türlerini ve kaygıyı anlamak:
Çocuğun korkusu gerçekçi olmayabilir, ancak bu korkular ona gerçek gibi gelir Konuştuğum çocuk, deprem tekrar olursa, bunun daha güçlü olacağı ve evlerinin yada yıkılacağına ilişkin korkusunu açıklıyordu Bütün bu endişeleri bilmek zorundayız
Çocukların duygularını ifade etmelerine izin verme:
Bir çok çocuk deprem hakkında konuşmak ister Diğerleri korkularını çizerek, kil, hamurla veya diğer sözel olmayan yollarla açıklamaya gereksinim duyabilirler Eğer onları yalnızca dinler ve yargılamaksızın ya da bunun bir daha olmayacağını anlatmaksızın duygularını açıklamaları için cesaretlendirirseniz çok yararlı olacaktır
Çocukların sorularını basit, doğru bilgiler vererek yanıtlama (ürkütücü olabilecek ayrıntılara inmeden):
Çocuğun durumu anlama ve güven duyma arayışı sürdükçe aynı sorulara defalarca cevap vermek durumunda kalabiliriz
Eğer gerekliyse ayrıca ilgi gösterin ve fiziksel temas sağlayın:
Sıklıkla dokunma ve sarılma, çocukları rahatlatır Onları yatırırken ayrıca zaman ayırın
Düzenli ölçüm ve etkinliklere mümkün olabildiği kadar yeniden başlayın:
Ailece olağan üstü durum plânınız olsun ve bunu çocuğunuzla tartışın (Örneğin bir problemle karşılaşılırsa nereye gidileceği, bir diğeriyle nasıl ilişki kurulacağı, acil erzak malzemelerin nerede saklanacağı)
İsteyen ve diğerlerine yardım etmek için fırsatı olan çocuklara izin verin:
Örneğin yiyecek yardımı veya diğer etkinlikler Travmatik bir olaydan sonra olumlu birşeyler yapabilirsek kendinizi daima iyi hissederiz
Durumla nasıl başa çıkılacağına ilişkin olarak iyi bir model olun:
Eğer siz ya da çocuğunuz hâlâ depreme ilişkin olarak stres yaşıyorsanız ve zaman geçtiği halde ilerleme görmüyorsanız, profesyonel psikolojik danışma gerekli olabilir
|
|
|