Prof. Dr. Sinsi
|
Varlık Ve Öz
Varlık problemi felsefenin en önemli ve güç problemlerinden biridir
Bu durumu Gabriel Marcel (1839 - 1973), le Mystère de l'Etre {Varlığın Sırrı) isimli eserinin ikinci cildinde şöyle belirtiyor:
"Bu ikinci serînin başlangıcında, düşey olarak inmeye mecbur olduğu bir uçurumun kenannda gezinen kimseyi yakalayan baş dönmesi heyecanını yaşıyorum Öyle ise, geçen yıl, her şeye rağmen bazı uçurumlardan uzakta, birçok tuzaktan kaçınmaya mecbur olduğumuz ve kesinlikle engebeli bir bölgede ilerlerken, bu defa dalmaya mecbur olduğumuz bu uçurum nedir? Bu defa, pek tabiî olarak, üzerinde kendimizi sorgulayacağımız bu şey, olduğu gibi Varlık'tır "
Bu baş döndürücü ve girdaplı problemde dengeli adımlarla ilerleyebilmek için önce kavram analizleriyle işe başlamak gerekiyor Bunun için de varlık probleminin temel üç kavramını açıklamak önem arz ediyor Bunlar varlık, öz ve varoluştur Bu kavramların öncelikle lügat manalarını belirtmek yararlı olacaktır
Varlık; (Fr Être), (Alm Sein, Dasein, Seindes, Wesen), (Ing Being), (Lat Essere), (Eski Türk Vücut) kelimeleri ile belirtilen bu kavram şu anlamları ifade etmektedir:
I- Genel anlamda:
Herhangi bir şekilde bir varoluşa sahipmiş gibi düşünülen her şey "Varlık: Bir anlamda var olanların bütünüdür Bir anlamda da var olanın varlığının ifadesidir " Bütün varlıkları içine alan en genel kavram
II- Soyut anlamda:
1- Var olmak olgusu "Yalnız elle tutulup ve gözle görülen şeylere var demek yanlıştır Çünkü başkası üzerinde etki yapan her şey, her kuvvet aynı derecede vardır " Sadece düşüncede var olan bu varlık türü "uzay - zaman dışıdır, duyularla algılanamaz, elle tutulur gerçekliği yoktur " Metafiziğin, değerlerin, matematik ve mantığın kavramları bu türdendir
2- Düşüncede var olan, fakat düşüncenin dışında gerçek varlığı olmayan her çeşit objeye verilen isim
III- Somut anlamda:
1- Gerçek olarak var olan şeylere verilen isim "Bizde gerçek ve hakîkî olarak var olan her şey Mükemmel ve sonsuz varlıktan gelir "
2- Bir gerçekliğe sahip olan şey
3- Gerçeklik
4- Dünyada var olmanın durumu, şartı, varlık biçimi
5- "Bilinçten bağımsız olarak var olan objektif dünyayı, maddeyi belirten felsefi kavram "
Varlık kavramına verilen bazı anlamlan belirttikten sonra konumuzun ikinci önemli kavramı olan "Öz" kavramını da yine lügat manaları ile şöyle ifade edebiliriz: Öz, (Fr Essence), (Alm Wesen), (İng Essence), (Lat Essenza), (Esk Türk Mahiyet) kelimeleri ile dile getirilen bu kelime şöyle anlamlandırılır:
A- 1- Araza muhalefet ile metafizik olarak: Sadece geçici ve yüzeysel bir şekilde ulaşılan değişikliklere zıt olarak, varlığın temelini oluşturduğu düşünülen şey
2- İlişkilerin değişmesi ve arızî değişiklikler ortamında varlığını sürdüren özelliklerin tümü; "Tanrı'da öz, hiçbir zaman varoluştan ayırt edilmez "
3- "Varlığın aslını kuran şey, temel özellik İç, çekirdek Fizik ötesinin konusu olarak: Kendinde varlık "
4- Bir şeyin kendisiyle var olduğu ve onu başka şeylerden ayırt ettiren özellik
B-1- (İster metafizik olsun, isterse tecrübî olsun) varoluşa ve varlık olgusuna karşıt bir varlığın tabiatını oluşturan şey
2- Bir şeyi (başka bir şey değil), var olduğu şey yapan özellik
3- "Her varlığın mahiyeti, onun doğası gereği olduğu şeydir (  ) Her varlığın mahiyeti onun bireysel ve belirli özüdür
4- Arazın (accident) tersine, varlığın temeli, şeylerin iç tabiatı Varoluşun tersine, var olmak olgusuna muhalif bir varlığın tabiatı
C- Mantıkî olarak:
1- Kavrama anlamda, bir düşünce objesini belirleyen özelliklerin (détermination) tümü
2- Nominalist anlamda, öz yoktur, fakat realistler ve kavramalar, bu ismi sadece bir kelimeyle ifade edilmiş özellikler bütünü olarak isimlendirdiler Donmuş olarak özünü koruyan, fakat bir kez eridiğinde onu kaybeden buz örneğinde olduğu gibi Varlık ve öz kavramlarının açıklamalarından sonra varlık probleminin önemli kavramlarından biri olduğunu yukarda belirttiğimiz Varoluş kavramını, aynı şekilde ele alırsak şunları söyleyebiliriz:
Varoluş; (Fr Existence), (Alm Existenz, Dasein), (Lat Existentia) (ing Existence), (Eski Türk Mevcudiyet) kelimeleri ile dile getirilen bu deyim şu anlamlara gelmektedir:
1- Kendiliğinden varoluş, yani (ister güncel bilgi olsun, isterse mümkün bütün bilgiler olsun) bilgiden bağımsız var olmak olgusu
2- Tecrübede varoluş, yani benim (moi) şuurunda veya algılamasında güncel olarak, isterse güncel olmamasına rağmen zorunlu var oluşun objesi olarak alışılmış olsun, var olmanın olgusu
Bu iki anlamda kelime, bir taraftan, varlığın tabiatına ait var olmak olgusu olarak öze; diğer taraftan inkarın doğrulanması olarak hiçliğe karşıt oluyor
3- Güçlü bir anlamda: Soyutlamaların ve her teorinin aksine yaşayan veya yaşanmış gerçeklik
4- "Var olan, gerçeğe dayalı olarak var olan, gerçek varlık; özün karşıtı, bir şeyin ne olduğu, nasıl olduğu değil, var olduğu olgusu Şöyle veya böyle biçim almış her türlü özelliklerin dışında burada olma, nitelikçe belirlenmemiş salt var olma Dar anlamda, uzay ve zamanca, burada ve şimdi var olan (Düşüncel nesnelere ve Tanrı'ya uygulanmaz )"
5- "Değişebilir şeylerin karşılıklı aksiyon ve bağlılık içindeki bütün çeşitliliği "
6- Var olan şeyin hali
7- Özün, yani bir şeyin neden var olduğunun güncelliği
Belirtmeye çalıştığımız son iki kavram arasında bir ilişki var mıdır? Eğer varsa bu durum nasıl çözülür? Bu konu üzerinde yapılan çalışmalar nasıl sonuçlanmıştır? Özü ile varoluşu birbirinden ayrılmayan varlık var mıdır? Daha da çoğaltılabilecek bu gibi sorulara cevap verebilmek için önce özle varoluş arasındaki ilişkiden bahsetmek yararlı olacaktır
*
Murtaza Korlaelçi
|