Prof. Dr. Sinsi
|
Hiç İçinden Yolculuk
Teşekkürler Angel 
*
Hiç içinden geçen yolculuğa kısaca hiç yolculuğu diyelim
Yolculuk, yaşam alanındaki herhangi bir kıpırtıdır Doğrusu, kıpırtıyla başlar Bu kıpırtının, hareketin uzam içinde olması gerekmez Zaman içinde de olabilir kıpırtı Bu anlamda, düşlerle, düşüncelerle de yolculuk olabilir Yaşam alanındaki kıpırtının anlamkürede yansımasını bulması gerekiyor
Anlamküreyi etkilemeyen, orada yankılanmayan bir yaşam alanı kıpırtısı, yolculuk sayılmaz Yaşam alanındaki hareketin, değişimin anlamkürede yerini bulmasıdır yolculuk Hangi amaçla, hangi hedefe doğru, nereden nasıl yola çıkarak, ne gibi konaklardan geçerek yol alınacağı, yolculuğa verdiğimiz anlamla, anlam küredeki etkinlikle ilgilidir Eskilerden çıkarak konuşursak, yolculuğu oluşturan iki temel öğe, "iki aslî unsur" seyir ve mânâdır!
Seyirsiz, mânâsız yolculuk olmaz
Bir yolculuğun hep yolculuğu değil de, hiç yolculuğu olması için ne gibi özellikler gerekir? Sorunun yanıtı hiç yolculuğunun öğelerini ortaya çıkararak, aralarındaki ilişkilerin yapısını gözden geçirerek verilebilir Belki böyle bir çabaya girişmeden önce, bu yolculuğun başı sonu belli bir yolculuk olmadığını söylemek gerekir
Örneğin, Homeros'un Odusseia'sında Odusseus'un, sılasına dönerken gösterdiği çabalar, kurnazlıklarla dolu, Troya'dan İthake'ye dek süren on yıllık yolculuk, bir hep yolculuğudur Burada, destansı anlatım içinde, kalkış noktası, varılmaya çalışılan hedef bellidir Yolculuğun öğeleri birbirine dönüşmemektedir
Hiç yolculuğunu hiç yolculuğu yapan, yolculuğun sürekli anlam değişimlerinin yaşandığı, başlangıç, duruş, bitiş noktalarının, yürüyüş biçiminin belli olmadığı, öğelerinin etkileşip birbirlerine dönüşebildiği bir yolculuk oluşudur
Yolculuğun altı öğesi vardır Bu öğeler, bir anlam sıralaması içindedirler Aralarında anlamca bir öncelik, sonralık ilişkisi vardır Aralarında belli anlam uzaklığı bulunur
Önce yokluk bulunur yolculukta
Yokluk, ya da kısaca yok, yolculuğun ilk öğesidir Yolculuk yoktan başlar Yok, yolculukta başta bulunduğu gibi aralarda, sonda da bulunabilir Yok, yolculuğu başlatıp ona bir konak yeri de olabilir Yok, yolculuğun değişmekte olduğunu gösteren, yolculuğun öteye doğru gittiğini işaret eden bir öğedir Yokun bir adım ötesi yoldur
Yolculuk bir anlam serüvenidir, yokla başlar, yokun ardından yol gelir Yok ile yol arasındaki anlam uzaklığı yol uzaklığıdır Gerçekten, yolculuğun öğelerinin sıralama içinde en yakınından uzaklığı, yol uzaklığıdır! Yokluktan sonra yol gelir, yol yokluk arası yol kadardır!
Yolculuk öğeleri arasındaki birim uzaklıktır yol; uzam olarak düşünüldüğünde ne kadar uzunlukta olduğu, yolculuğu saran anlamküreyle ilişkiye bağlıdır, yol"uzunluğu", zaman içinde de olabilir; diğer bir deyişle bir zaman süresi de olabilir Yoktan yol kadar uzakta yol bulunur! Tümce, ilk bakışta tuhaf görünüyor, yol hem bir öğe, hem de iki öğe arasında en kısa uzaklıktır!
Yoktan yola, peki yoldan nereye? Yoldan yolcuya Yoktan bir birim uzaklıkta yol, yoldan bir birim uzaklıkta yolcu bulunur Öyleyse yolcu, yoktan iki birim uzaklıktadır; diğer bir söyleyişle yoktan iki yol uzaklıkta yolcu bulunur
Demek ki yolculuk yoktan başlıyor Anlam yokluğundan Gittikçe yokluktan yola varılıyor, yolculuk bu varışla anlamca yoğunlaşmaya başlıyor; yoldan sonra geliyor yolcu Yolculuk, ne yolla ne de yolcu ile başlıyor Yolla başlıyor Yolla devam ediyor; ilginçtir, yol, yolcudan önce geliyor
Yolculuğu, bir yaşantı, bir deneyim olarak görürsek, özne merkezli özneden çıkan bir serüven değil yolculuk Özne öncesi iki temel öğe var: Yokluk ve yol! Yolcu sonradan geliyor Yol bir olanaktır yalnızca, yaşam alanında bir kıpırtıdır; önceden döşenmiş, başı sonu, rotası, seyri belli biri gidiş değildir
 
|