07-18-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Butlan,mutlak Butlan,nisbi Butlan,TMK"nın 112.maddesine Göre Evlilikte Mutlak Butlan Nedenleri/Mutlak Butlanla Sakat Olan Evlenmeler Yalnızca şu Durumlarda Sağlıklı ve Geçerli Bir
BUTLAN
Butlan,bir hukuki işlemin,geçerlilik kazanabilmesi için yasaların öngörmüş olduğu öz ve biçime ilişkin koşullara uyulmaması nedeniyle hüküm doğurmaması
Hukuki işlemlerin geçerli (sağlıklı) olmasının koşullarını yasalar belirler Bu koşulların bir işlemde bulunmaması ya da eksik olması butlan denen hükümsüzlük sonucunu yaratır Böyle bir durumun ortaya çıkması için söz konusu koşulları içeren yasa hükmünün emredici hüküm niteliğinde olması gerekir Buna karşılık yasanın tamamlayıcı (yorumlayıcı)hükümlerine aykırılık,butlan sonucunu doğurmaz
Bir işlemin kamu düzenine ,ahlaka ve adaba aykırı olması mutlak butlan durumunu ortaya çıkarır Bu gibi işlemler düzeltilerek sağlıklı duruma sokulamayacağı gibi,yapıldıkları andan başlayarak hükümsüz sayılırlar Mutlak butlan yargıç tarafından resen göz önünde bulundurulur Mutlak butlan nedeniyle sakat olan işlemler belli bir sürenin geçmesiyle sağlıklı bir işlem haline gelemeyeceği gib,ilgililerin icazetiyle de düzeltilmez (Borçlar Kanunu (BK) m 20)
Yasaların ilgili kişilerin korunmasına yönelik olarak öngördüğü koşulların bir işlemde bulunmaması ya da eksik olması o işlemde nisbi butlan durumunun ortaya çıkmasına neden olabilir Yalnız bunun olabilmesi için ilgililerden (sözleşmenin taraflarından ) birinin bu sakatlığı ileri sürmesi gerekir Bu nedenle yargıç nisbi butlan durumunu resen göz önüne alamaz Nisbi butlan nedenini içeren işlemlerden bazıları başta geçerli hükümler doğurur ve ancak taraflardan birinin butlanı ileri sürmesiyle geçmişte etkili olarak hükümden düşer Bazı durumlarda nisbi butlan işlemin yapıldığı andan başlayarak hükümsüz olmasına neden olur ama taraflar sonradan icazet vererek bu işlemi sağlıklı bir işleme dönüştürebilirler Bu durumda nisbi butlan nedenini içeren işlemler ilgilinin icazet vermesi ( BK m 31) ya da yasanın öngördüğü süre içerisinde butlanı ileri sürerek mahkemeden işlemin iptalini istememesiyle geçerlik kazanabilir ( Medeni Kanun (MK) m 501)
Medeni hukukta mutlak butlana en çok evlilikle ilgili konularda rastlanır TMK"nın 112 maddesine göre evlilikte mutlak butlan nedenleri şunlardır;
1- Evliyken yeniden evlenme
2- Akıl hastası olma
3- Sürekli bir nedenle temyiz kudretinden yoksun olma
4- Yasanın evlenme yasağı olarak öngördüğü derecede akraba olma
Bu tür nedenlerle batıl olan evliliklerin geçerli bir evlilik haline getirilmesi bazı istisnalar dışında olanaksızdır Mutlak butlanla sakat olan evlenmeler yalnızca şu durumlarda sağlıklı ve geçerli bir evlenme gibi sonuç doğurabilir;
1- Batıl olan evlenme ölüm ya da boşanmayla ortadan kalkmışsa,ilgililer butlanı istemedikçe o evlenme sağlıklı bir evlenme gibi sonuç doğurmaya devam eder
2- Sürekli olarak temyiz kudretinden yoksunluk ya da akıl hastalığı gibi nedenler ortadan kalktığında taraflardan biri butlanı ileri sürmedikçe evlenme geçerliliğini korur
3- Evliyken yeniden evlenen bir kimsenin ikinci evliliği hakkında butlan kararı verilmeden önce,birinci evlilik ortadan kalkarsa ve ikinci evlilikte öteki eş iyi niyetli davranmışsa butlana hükmolunumaz
Evliliğin sağlıklı olmasına etki yapan öyle nedenler de vardır ki,bunlarda kamu düzenine aykırılık söz konusu olmamakla birlikte,bunların evlenmenin yapılması sırasında var olması,bu evliliğin bozulması olasılığını yaratır Bu gibi durumlarda yalnız eşler ya da onların veli ya da vasileri nisbi butlanı ileri sürerek evliliğin bozulmasını isteyebilir
Sözü edilen nisbi butlan nedenleri geçici bir nedenle temyiz kudretinden yoksun olma (m 115),hata (m 116),hile (m 117), tehdit ( m 118) ve küçüklerin ve kısıtlıların evlenmesinde anne ve babaların ya da vasilerinin izninin bulunmaması ( m 120),olarak sayılabilir Mutlak butlan davası savcı,nisbi butlan davası da eşler ya da onların velileri ve vasileri tarafından açılır
Kaynak;AnaBritannica cilt 7 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|