Prof. Dr. Sinsi
|
İrma'ya Mektup
Sevgili Irma,
Birkac hafta once bahar aski icin aldigim ilk yaz ciceklerini dikip, suladiktan sonra; gozlerinin icine bakarak sever oldum hepsini Menekse sulalesinden birkac cicek ile beyaz sardunyalar evimizin yeni konuklari Baharin ilk gunlerinde gunes ve mavi gokyuzu arasinda bir yerdeyiz yine  Sardunyalari ve menekseleri acik camin onune tasidim ogleden sonra Baharin tazeleginden nasiplerini alsinlar diye   Aksam alacasina dogru birer birer yapraklarini oksayip, yerlerine kaldirdigimda hepsini; kendimi bir siiri mirildanir buldum nereden geldigine sasirarak
Dincer Sumer"in "Sandalim Kiyiya Bagli" adli siir kitabini eski bir aliskanlikla tarihledigim gunden bu gune dek 13 yil gecmis 5 Mart 1984 diyor ilk sayfada Altini cizdigim misralardan biri 13 yil aradan sonra sayfalardan suzulerek dilime gelmis mirildaniyorum:
"ve cocuklarimiz,
en onemlisi cocuklar,
alinlarinda ve kalplerinde sicacik Ege gunesi
ozgur ve ask ile yasamalilar "
23 Nisan"in Ulusal Egemenlik ve Cocuk Bayrami olusunun da etkisiyle cocuklari mirildaniyorum Donup geldigim nokta:
"ve cocuklarimiz,
en onemlisi cocuklar,"
Biliyor musun Sevgili Irma, ben seni aslinda hic tanimadim Oysa ki, aksam alacasinda yerlerine kaldirdigim ciceklere mirildandigim siirden, bu ana gelinceye degin gecen zamanda yavas yavas inen gecenin siyah ve tanidik yuzune bakmaya basladigimi farkettigimde aklima gelen senin o kocaman kara gozlerin Hani ortasinda evrenlerin milyonlarca yillik isigini barindiran kapkara gozlerin Ufak tefekligine oldukca yakisan, gozlerin gibi kapkara saclarin ve kaslarin  nedense senin en buyuk ozelligindi benim icin
Kurtulus semtindeki eski bir dostun, Siralpi"nin -her nasilsa adinin Serap olarak anilmasini isterdi- , kaslari ve gozleri gibi tanidiktin sen
Ermeni Dostlarimi nice zaman sonra belirgin kas ve gozlerinden ayirt etmeyi ogrendigimde sen yoktun artik Oysa, Folklor Gosterileri"nde coskulu bir bicimde kostumlerimizi giyip, davul zurna ile gozlerimiz dolup tasarak cektigimiz halaylarda sen vardin, herseyin icinde, en derininde, bizimle birlikte cok ozel duygulari yasarken sen vardin Bir Turk gibi duyumsarken herseyi, kostumlerin icinde dolu dolu gulumsediginde sen, vardin Ender bir gercektin, gipta edilen bir varliktin Ben ise; seni uzaktan sadece duyar, sicakligina, dostluguna hayranlikla severdim seni
Citir citir tazelik kokan ekmegimizi bolusecek iken, tam da baslayacak iken sevmeyi ogrenmeyi senin yureginle, kapini calacak iken ansizin, birgun ayni memleketin, ayni suyun, ayni meyvanin tanigi olarak tam da baslayacak iken paylasmaya ansizin ciktin yolculuguna geri donmemecesine Geride bir kucuk saksi menekseyi birakarak
Baskalarinin Ermeni Sonya kizi Irma olarak tanidiklari sen, bizler icin hicbir zaman "Ermeni" olmadin Sen Irma idin bizlere, sadece Irma      milliyetlerin, sekillerin, kaliplarin ustunde insan  sevgili   dost  arkadas    
Seni hic gormeden sevmenin ve sadakatin sembolu olan menekseni her suladigimda aklimda ve yuregimde seni yasama dondurdum Her buyuyen yaprakta seni de buyuttum gozumde, her cicek acisinda kocaman gulumseyen resimlerin vardi Bordo kapli sozlugun senden kucuk bir ani olarak hala ellerimizin arasinda! Gunde kac kez dokunuyoruz sana, sicak yuregine dostlugumuzu iletiyoruz acaba bilir misin ki?
Biliyorsun elbet!, tek bilemedigin sen cekip gidince ansizin Irmasiz kalan Turk canlarin, dostlarin, ince ve narin bedenini tanirken soguk duvarlarin ardinda olumun acisiydi yuzlerine yapisan ve oylece kalan   O acili yuzleri tasiyorum gozlerimde  ve  annenin kanayan gozlerini   bilemedigin, hesaplayamadigin yillar yili aciyan yurekler  Iste ne denli aci da olsa dostlugunun kutsal anisina yazmaliyim
Bugun yazmaliyim Irma ve ozellikle sana yazmaliyim Ulusal Egemenlikleri ve Cocuk Bayramlarini kutlayamacagiz birlikte Annen, Irmasiz gecen hem de asir gibi gecen yillarda cocuk bayramlarini kutlayamayacak, her bayramda biricik cocugunu kutlulayamayacak o!
"ve cocuklarimiz,
en onemlisi cocuklar,
alinlarinda ve kalplerinde sicacik Ege gunesi
ozgur ve ask ile yasamalilar "
diyemeyecegim sana; senin cocuklarin olmayacak, onlarin Turk Teyze"leri olamayacagim Cocuklarimin gelecekteki Irma Teyze"leri de olmayacak 24 Nisan"in Sozde Ermeni Soykirimi olmasini istedikleri gunu birlikte lanetleyemeyecegiz Oysa bugun ben, seninle konusmaliyim Anlatacaklarimi bir avuc gozu donmus kisinin tezlerine karsi olan tezleri sana soylemeliyim Cunku hic tanimadigim dostumun inanci, gozu donmuslerin varliklarindan bile onemli benim icin Cunku biz, Ulusal Egemenlik ve Cocuk Bayramlari"nda cocuklarimiza yalniz kendi gerceklerimizi degil, diger insanlarin da gerceklerini ogrenmelerini, arastirmalarini, hos gormelerini, terbiyesiz ve sahte dostlarin, sahte baris ellerinin varliklarinin bile onemsizliklerini, her zaman adil ve vakur yururken camurlardan siyrilabilmeyi de ogretmeliyiz
Buyuyup, gelisen meneksene baska ciceklerin dunyalarindan haberler goturmeliyim Her sulayisimda buyuyen senin dogmayacak cocuklarina, kendi dogacak cocuklarimdan baris ve kardeslikten ve en onemlisi senin, benim, bizim gerceklerimizden baska hicbirsey vermemeliyim "Ermeni Gozuyle" adi altinda ortaya sunulan dunyaya karsilik "Turk Gozuyle" dunyasini sunmaliyim, yargiyi, inanclari, kisilerin ozgur benliklerine birakmaliyim ki senin herseye ragmen ve hersey icin insan ve dost olma secimin gibi ozgur kilinmis menekseler yine ozgur kilinmis sardunyalari tanisinlar
Insanlarin birbirlerini yok etmesinin hic bir kulture ve ahlak normuna sigmadigi gercegini bir de bizlerin cektigi acilarla, 24 Nisanlarin utancini vurgulayarak dondurelim madalyonun diger yuzunu
Asagida Turk Gozuyle cizdigim cercevede acilarimizi aktaracagim sana:
Sevgili Irma;
Ikinci mektubu madalyonun diger yuzunu cevirip bir de "Turk Gozuyle" bakabilmek icin yaziyorum
Dilim bile varmiyor "sizin" "bizim" gibi sahiplenmelerle yasananlari siniflandirmaya, onun
yerine daha genel tanimlamalara basvuruyorum Cunku sen ve ben yani biz ve bizim gibi herseyin
ustunde dost olabilmis, dost kalabilmis toplumlara en buyuk haksizlik, onlari siniflandirmaya calismak diye dusunuyorum Cunku evrensel guzelliklerin ve degerlerin yanlis ya da kotuye kullanilmis olmasinin da en az insanlarin birbirlerini yok etmesi kadar kotu oldugunu dusunuyorum Ne kadar da kolay acitabiliyoruz birbirimizi Kotu olani bir cirpida basariyoruz da, iyi ve guzel olani basarmak icin asirlar bile yetmeyebiliyor Iste yine belki asirlar yetmeyecek, ama o "Ege
gunesi altinda cocuklarimizin ozgur ve askla yasayabilmesi" icin herseye deger diyerek cikiyoruz yola!
Paramparca yasanan acilar yerine bunlarin nedenlerini olusturan olaylara zaman icinde yolculuk ederek sozu tarihe birakalim Bugunlerin; ortaliga cok kolay sacilan kin ve nefretini, kotuluklerini yok etmek icin baslangica uzanalim, yillar oncesine, en onceye  
Senin ve benim ya da benzer yuzbinlercesinin yasadigi, yasayacagi dostluklarin en saglam olabilmesi icin herseyi yerli yerine koyalim birlikte Dostlugu, sadakati, adaleti   
***
Osmanli Devletini asirlar boyunca egemen kilan en onemli noktalardan biri, Turk ve Musluman olmayan milletlere, onlarin orf ve adetlerine, inanclarina karsi cikmadan adil bir bicimde onlari idare etmeye calismasidir Diger dinler ve milletlerin dunyanin cesitli yerlerinde en temel haklarinin cignenmesi ya da saldriya ugramasi nedeniyle oradan oraya dolastiklari tarihi bir gercektir Ornegin; Yahudiler 1492"den sonra Ispanya"da barinamayarak Osmanli"ya siginmislar Avrupa 1648 yillarina dek din savaslari yasamis Buna karsilik Osmanli egemenligindeki azinliklar huzur ve guven icinde yasamislar Bunun en can alici ornegi Fatih Sultan Mehmet"in 1461 yilinda Bursa"daki Ermeni ruhani
lideri Hovakimi Istanbul"a getirterek Rum Patrikhanesi yaninda bir de Ermeni Patrikhanesi kurdurtmus olmasidir Patrikhane, dini konular disinda, birey ve aile hukuku konularinda kendisine bagli azinliklarin tek otoritesi idi
Patrikhanenin olusmasi ve kalabalik bir Ermeni toplulugunun Istanbul"a yerlesmesinden sonra, Istanbul zaman icinde Ermeniler"in yasam odagi haline gelerek 19 asirin baslarinda nufuslari 150 000"e ulasmis ve dunyadaki en kalabalik Ermeni toplumu meydana gelmistir Bu gelismeye paralel olarak kulturel ugrasilarini kendi dillerinde surdurmuslerdir
7 Kasim 1864 yilinda cikarilan Teskilati Vilayat Reform"u ve Meclisi Vala"nin Surayi Devlet ve Divani Ahkami Adliye adlariyla ikiye ayrilmisiyla gerceklesen yapilanma ile vilayet meclisleri ile Surayi Devlet baglantilandirilarak her vilayetten belli uyelerin Surayi Devlete gelerek meclis kararlarini bildirmeleri, Suranin onayina sunma hakkina kavusmalariyla Ermeniler nufuslarinin yogunlugu olcusunde belli konularda soz sahibi olabilmislerdir Divani Ahkami Adliye, temyiz ve
istinaf mahkemelerini iceriyor, medeni hukuka dair isler Ser"i mahkemelere kaliyor bunlar seyhulislam"a bagli bulunuyor; Hiristiyanlarin medeni davalari ise kendi dini liderlerine birakiliyordu Burada onemli bir nokta, gayrimuslim tebaya karsi uygulanan bu reformlardan Ermeniler"in de dogrudan etkilenmis olmasidir
Osmanli"nin egemenligindeki gayrimuslim azinliklarin rahat ve huzur icinde yasadigini ornekledigimiz yukaridaki gerceklere karsilik zaman zaman Batili devletlerin ihanetleri ve onlarin kiskirtmasiyla azinliklarin da Osmanli"ya karsi tavir aldiklari bir gercektir Batili devletlerin tuzagina duserek bir piyon haline gelen bu azinliklarin icinde Ermeniler de yer almistir
Osmanli"nin siyasi cokusunun hizlandigi bir donemde, Batinin Osmanli Devleti uzerindeki istahi ve hesaplari bakimindan ortaya cikarilan Ermeni Meselesi, Osmanli Devleti icinde yasayan Ermeniler"in sosyal, kulturel, ekonomik, idari ve siyasi statulerinden kaynaklanmayip tam aksine Batinin ekonomik, siyasi, din ve kulturel cikarlari icin Ermeniler"in kurban edilmeleri nedeniyledir
Ermeni Meselesinin ortaya cikisini hazirlayan sebeplerin basinda Rusya, Ingiltere, Fransa ve Amerika"nin Osmanli Devleti"ne ve Ermenilere karsi izledikleri siyaset gelir Soyle ki;
Ruslar Car I Petro zamaninda Bogazlara, Balkanlar"a goz dikmis bu ulkeleri kendi yonetimi altina almak istegiyle, bu ulkelerde yasayanlari Osmanli aleyhine kiskirtma yoluna giderek Slav-Ortodokslar"in hamisi rolunu ustlenmis 1806 Sirp Isyani, 1827 Yunan Isyani ve 1875-1876
Bosna-Hersek ve Bulgar, Sirp Isyanlarinin cikarilmasini saglamis, bunlarin yayilmasini koruklemistir Rusya"nin bu siyaseti zaman zaman Ingiltere ve Fransa"nin cikarlarina ters dustugu icin basarili olamamis, bunun uzerine Rusya Osmanli"ya karsi harekete gecmeden once diger
devletlerle ortaklasma siyasetine gitmistir Bati tarafindan bir piyon olarak kullanilan azinliklarin oyuncaktan oteye gecemedikleri vaatlerinin yerine getirilmemesi ile gerceklik kazanmistir Ornegin; 1828 Turkmencay Antlasmasi"yla Dogu Ermenistan"i alan Rusya yanina Iran
Ermenilerini de alarak Osmanliya saldirmis 1829"da yapilan Edirne Antlasmasi"yla Rusya"ya goc eden 40 000 Ermeni muhtar bir Ermenistan devleti kurmak isteyince bu istekleri Osmanli"ya karsi destekleyerek onlarin hamisi rolunu ustlenen Rusya ayni istegi kendi topraklari, siyaseti, hukumranligi soz konusu olunca geri cevirmistir
Ingiltere"nin Ermeniler"e ilgi duymasi ise Rusya"nin Karadeniz"de guclu hale gelmesi endisesine karsilik olarak ortaya cikmistir Bu guclenmeye engel olabilmek amaciyla Ingiltere 1873 yilindan 1877-1878 Osmanli-Rus Savasi"na dek Osmanli"yi desteklemis 1870"li yillarda Avrupa"nin degisen siyasi yapisi Ingiltereyi de etkilediginden 1877-1878 Osmanli-Rus Savasi"ndan sonra imzalanan Ayastefonos ve Berlin Antlasmalariyla, Osmanli"yi desteklemekten vazgecerek tam aksine onun parcalanmasi politikasina katkida bulunma yoluna gitmistir
Osmanli icindeki Katoliklerin koruyuculugunu Fransa, Ortodokslarin koruyuculugunu Rusya ustlenirken Ingiltere Islahat Fermani"nda din degistirme serbestligini koydurtarak Protestan Ermeniler"in
sayilarini artirma hedefini secmis, bu sekilde Protestanlarin koruyuculugunu ustlenen Ingiltere Osmanli"nin ic islerine karisma firsatini yakalamis; bunu takip eden Protestanlik politikasi
oncelikle Ermeni kulturunu ele aldigi icin, en cok Ermeniler"in duygularini kiskirtmistir 1877-1878 Osmanli-Rus Savasi"na degin Ermeni Meselesi diye bir mesele yoktur Bu mesele, Rusya"nin
bazi Turk sehirlerini isgal ederek, buralarda yasayan Ermenileri kendi cikarlari icin kullanmak icin onlari Babi Ali"ye karsi kirkirtmasiyla ortaya cikmistir
Fransa ise; 1683 tarihli Ikinci Viyana Kusatmasi sirasinda Avusturya"ya yardim etmis, bunu Napolyon"un yenildigi Misir Seferi izlemis, ancak Rusya ile savaslari sonucu Osmanli"ya yakin gorunmus 1807 tarihinde Rusya ile anlasinca Osmanli"ya sirt cevirmis 1870"de Almanya"ya
yenildigi icin 1878 Berlin Kongresi"nde Almanya ile ihtilaf"a dusen Rusya"ya yandaslik yapan Fransa, Ingiltere ile de gorus ayriliklarini giderince her uc devlet Osmanli"yi parcalamak icin birlikte caba sarfetmeye baslamislardir Fransa ozellikle Mondros Mutarekesi"nin imzalanmasindan sonra Ermeniler ile iliskilerini gelistirmis, bilindigi uzere Ermeni milis kuvvetleriyle birleserek Turk topraklarini isgal etmislerdir
13 Haziran - 13 Temmuz 1878 Berlin Kongresine katilan Ingiltere, Fransa, Rusya, Avusturya, Italya, Almanya arasinda Ermeniler"in kongreye bagimsizliklari ile ilgili haklari elde etmek icin sunduklari oneriler dikkate alinmamis ve Ermeni meselesi Ingiltere"ye birakilmistir Yukarida
sozunu ettigimiz gibi Rusya"dan muhtar Ermeni Devleti isteyen Ermeniler"in bu isteklerinin Ruslar tarafindan geri cevrilmesi gibi bu kez de Berlin Kongresinde yalniz Rusya tarafindan degil diger bel bagladiklari devletler tarafindan da geri cevrilmislerdir
Goruldugu uzere Bati devletlerinin birbirleri arasindaki dengeyi korumak icin kullandiklari yol, ya Osmanli topraklarinda yasayan azinliklari kiskirtarak onlari piyon olarak kullanmak ve siyasi/sosyal
huzuru bozmak ya da yine bu azinliklarin haklarinin iyilestirilmesi bahanesiyle Osmanli"dan islahat talebinde bulunarak Osmanli"nin ic islerine karismak yoluyla onu kontrol altina almaya calismak
olmustur Her iki konumda da ne yazik ki azinliklar sadece kullanilmislardir
Ermeniler"in bagimsizligi hedef alan davranislari ya yasadiklari bolgelerde huzur bozucu davranislar sergilemeleri ya da yerel ve ferdi olaylarla yurt icinde ve disindaki bagimsizlik taraftari parti ve ihtilalci dernekler halinde gozlenir Bu amacla 1878"de Van"da Kara Hac
Cemiyeti, 1880"li yillarda Rusya idaresi altinda bulunan Ermenistan"da kurulan cemiyetler, 1881"de Erzurum"da Anavatan Mudafileri Cemiyeti, 1885 sonlarinda Van"da Armenekan Emiyeti, 1887"de Isvicre"de Tasnaksutyun gibi ihtilalci cemiyetler calismislar ve Ermeniler"in yogun
olarak bulunduklari bolgelere, ozellikle Dogu Anadolu Bolgesi"ne, sozde can guvenliklerinin saglanmasi bahanesiyle silah ve cephane sevk etmisler Ihtilalci Cemiyetlerin bu sekilde teskilatlanmalari ile teror olaylari ortaya cikmaya baslamistir
Bu mektubu bu noktada sonlandirip uzerinde biraz dusunmenin yararli olacagina inaniyorum, gecmisin tarihsel olaylari ile cizdigimiz cerceveye teror olaylari ile devam etmeden once su soruyu sormadan edemiyorum:
Osmanli Devleti asirlar suren egemenligi ve yasaminin yarisindan fazla bir sureyi gecirdigi her turlu ihtisam, zenginlik, guc ve kudret yillari dururken eger toplu olarak azinliklar icinden Ermeniler"i yok etmeyi hesapladi ve bu yolda calisti ise nicin bunu en guclu oldugu zamanlarda
degil de, cokus doneminde yapmaya yeltendi? Ya da bir ornekle; Osmanli, Ermeni azinligi yok etmek amacinda idiyse, nicin bir cag kapatip bir baska cag acacak denli guc ve iktidar sahibi bir hukumdar
olan Fatih zamaninda Ermeniler"i yok etmediler de en gucsuz ve zayif anlarinda yok ettiler Ermenileri? Veyahut kendi topraklarini ve kendi insanlarinin ozgurlugunu, butunlugunu yitirme endisesi bir azinligi yok etme arzusundan daha mi zayif idi? Bu mumkun mudur?
Sevgili Irma;
Biliyor musun, bugun hic gunesi goremedik  Gunun ilk isiklarindan beri bardaktan bosanircasina yagmur yagiyor Yeni yeni yesermeye baslayan agaclardan su damlalari suzulurken, bir evin catisina
konmus gogsu kahverengi tombulca bir kus, gagasiyla tuylerini didikleyerek bahar temizligini yapiyor, camdan izliyorum kendisini Adi:Zuhtu Butun gogsu kahverengi tuylu kuslari Zuhtu diye
cagiriyorum Bunun nedenini belki bir baska mektupta anlatirim ama ne konumuzla ne de seninle uzak ya da yakindan bir iliskisi yok, en azindan simdilik   Ogleye dogru sicaklik arttikca toprak kokusu yukseliyor yavas yavas   yaban ellerindeyiz, yere bastigimizda icmizi titretmeyen   yine de guzel kokan  Toprak Seni ona vereli uzun yillar oldu, yagmurlu havalarda, yerden yukselen kokusunda sen de varsin artik   en azindan sen ona karistigin icin ve senin gibi nice sevdiklerimizi ona verdigimiz icin guzel olan, basladigimiz ilk nokta ve dondugumuz son nokta    
Ureten, var eden, yasatan, alan, goturen Uzerine bastigimizda bizim diye benimsedigimiz, icimizi titreten toprak    kimilerine vatan olan  kimileri icin ugrunda olunebilecek vatadan ote bir deger   bazilari icin ise sadece bir arac, bir buyuk hesabin kucuk parcasi, gucun
timsali   Insanlarin ugrunda can verdikleri buyuk kutsal bilinmeyen, vatan  Atalarimizdan devraldigimiz, her zaman yeterince degerinin farkinda olamadigimiz, yaban illerine cikinca uzaktan her bakista yuregimizi titreten buyulu kutsal toprak  vatan   o vatanin sahipleri ve sakinleri baris ve huzur icinde yasami hakedenler  bizler    bir miliminden bile asla fedakarlik edilemeyecek bir toprak parcasi    bir milim icin canlarindan olan yuzbinlerce insanin oykusu,
yagmurla mis kokan, kanla kutsal olan toprak icin olenlerin ve yillardir hep goz ardi edilenlerin oykusu   
***
Ihtilalci Ermeni Cemiyetlerinin Osmanli Devleti icinde teskilatlanmalari ile baslayan teror olaylarinin baslangici 1890 yilinda Erzurum"da Anavatan Mudafileri Cemiyeti"nin, Temmuz ayinda da Hincak Partisi"nin Kumkapi"da Ermeni halki kiskirtmasi ile gelisme gostermistir Avrupa
Devletlerinin olaylarda suclu kisileri korumasi ile cete ve teror olaylarinin cezasiz kaldigi izlenmiyle Ermeni ihtilalcilerin bu yondeki davranislarinin siddetinde artma gorulmustur 1890 yilinda Van Valisine suikasti Amasya, Diyarbakir, Merzifon, Corum, Yozgat, Tokat olaylari izlemis
1894"de cikan Sasun Ayaklanmasi ile Ermeni olaylarinin uluslararasi bir platforma tasinmasi saglanmistir Ingiltere, Fransa ve Rusya, Osmanli Devleti"ne islahat yapmasi icin baski yapmaya baslamislar 11 Mayis 1895"te verilen bir nota ile Erzurum, Bitlis, Van, Sivas, Mamuretulaziz,
Diyarbakir vilayetlerinde idari, adli, askeri ve mali yetkilerin Osmanli aleyhine sinirlanmasi, buna karsilik Ermenilere imtiyaz taninmasi saglanmis Bunu yeterli bulmayan Ermeniler 1895 yilinda
Istanbul, Divrigi, Trabzon, Egin, Develi, Akhisar, Erzincan, Gumushane, Bitlis, Bayburt, Urfa, Erzurum, Diyarbekir, Siverek, Malatya, Harput, Arapkir, Sivas, Merzifon, Maras, Mus, Kayseri, Yozgat
ve Zeytun"da olaylar cikartmislardir Bunu daha sonra Van Isyani, 1904"de Ikinci Sasun Isyani, 1905"te II Abdulhamid"e karsi girisilen suikast takip etmistir Ermeni olaylarinin ana basliklari bu sekildedir Yukarida saydigimiz yore isimleri Ermeniler"in planli olarak Anadolu ve
Kafkaslar"da Turk nufusu yok etmeye calismalarinin gostergesidir Mezalimin en yuksege tirmandigi yillar 1906-1918 yillaridir Ermeniler"in kendilerine ait oldugunu iddia ettigi kisimlar 6 ili icerir:** Van, Bitlis, Mamuretulaziz, Diyarbakir, Sivas ve Erzurum Oysa ki bu illerde 1912 yilinda yasayan Ermeniler"in toplam sayisi 870 000 En onemlisi Ermeni nufusu yine bu yilda alti ilde yasayan toplam nufusun sadece 1/5"i kadardir Bazi illerde ise her 6 Muslumana karsilik sadece 1 Ermeni yasiyordu Daha da ilginci Ermeniler yalnizca Dogu"da degil Osmanli Devleti"nin her yerinde yasiyorlardi Buna ragmen Osmanli Devleti icinde yasayan Ermeniler"in hepsini Dogu Anadolu"da yasamak icin bir araya getirmis olsak bile musluman nufusun sayisi Ermeni nufusun 2 mislinden bile fazladir Bu durumda bir baska soru daha soralim:
Nasil oluyor da kendilerine taninan ayricaliklar ile yasamlari garanti altina alinan bu azinlik, Istanbul"da huzur ve rahat icinde yasayan bir kismina ragmen yok edilmeye calisiliyordu? Eger bu bir toplu katliam idiyse nicin Osmanli"nin her yerindeki Ermeniler ayni zamanlama ile toptan yok
edilmediler?
Onceki mektupta sordugumuz soruyu ve bunu bir yana ayirarak Ermeniler"in musluman halka yaptigi zulumlere ornekler ile devam edelim:
"Bu suretle sehirde 23 gun cok kanli olaylar cereyan etti, bu sure sonunda Van, Ermeniler tarafindan tamamen isgal olundu Buradan kacabilen Turklerin, Ermenilerin davranislari hakkinda verdikleri haberler tuyler urpertici idi Cunku isyancilar halkin cogunu oldurmus,kadinlarin irzina gecmis, Turk kadin ve kizlarini bazi evlerde topladiktan sonra buralarini Genelev haline getirmislerdir O zaman Van"da 1500 kadar kadin ve cocuktan baska Turk kalmamis, bunlari da oradaki Amerikalilar korumustur Sehir bastan basa harab olmus, carsi kamilen yanmisti " [1]
"Ardasa"dan Erzincan"a kadar butun yol boyunca pak nadir olarak, ac ve perisan Turkler"e rastlaniyordu Bir zamanlar kasabalari ve koyleri dolduran Turk halki adeta kokunden denecek derecede ortadan kalkmisti Muhaceret ve olum, Anadolu"nun camlik tepelerinde, yesil ovalarinda tuten ocaklari sondurmus mahvetmisti Moskoflarin geri cekilmeleri uzerine Ermeniler kasabalarda ve koylerde o derece tahribat yapmislardi ki; Trabzon"dan Kars"a kadar hicbir koyde yasayan bir can
koymamislar, zaten toprak binalardan ibaret koyleri yakmislar, yikmislar, gerilerinde harabeden baska birsey birakmamislardi "
Ermeni azinligin Bati Devletleri tarafindan birer piyon olarak kullanilmasina bir ornek de Rus Cari II Nicolas ve daha sonra Lenin"den dinleyelim:
"Birinci Dunya Savasi basinda Car II Nicolas"in Ermenilere hitaben yayinladigi beyannamede soyle bir ifade kullanilmistir:
"Ermeniler!
Dogudan batiya kadar buyuk Rusya"nin butun ahalisi davetimi buyuk bir saygiyla kabul etti Ermeniler, bircogunuzun altinda ezildigi ve bugun ezilmege devam ettigi bes asirlik istibdattan sonra hurriyete sahip olacaginiz saat geldi Ruslar, Ermeni evladini buyuk bir iftiharla hatirliyor
Lazaroflar, Melikoflar ve benzer Ermeniler Slav kardeslerinin yaninda vatanin gelismesi icin savasmislardi Asirlardan beri devam eden sadakatiniz icin bu buyuk gunde de butun vazifelerinizi sarsilmaz bir iman ve kanaatle ifa edeceginize ve gercek davamizin ve silahlarimizin kesin zafere ulasmasi icin calisacaginiza bir delildir
Ermeniler! Carlar Hukumetleri altinda kan kardeslerinizle birleserek nihayet hurriyet ve adaletin nimetlerine kavusacaksiniz" (Ermeni amal ve harekat-i ihtilaliyyesi, tesavir ve vesaik, Osmanlica, Almanca, Ingilizce ve Fransizca Album, nu 2, s 36)
Ihtilal sonrasinda ise, bu ifade soyle bir sekil almistir:
"Ermeniler ve ihtilalci komiteleri oyunda gerekli olan ahmaklardir" (Lenin)
Rusya"nin dun Balkanlar"da Slavcilik veya Hiristiyanlik adi altinda uyguladigi ve Dogu Anadolu"da da Ermenilere tatbik ettigi iki yuzlu siyaset, bugun de daha degisik sekilde, fakat ayni amaclarla
devam etmektedir "
Ermeniler"in Birinci Dunya Savasi sirasinda Turk Hukumeti"nin kendilerine soykirim uyguladigi yolundaki iddialarin temelden yoksun ve bazi sahte belgelerle desteklemeye calistiklari bir yaniltma
kampanyasi oldugunu ortaya koyan, ancak bugune degin Ermeni tarihciler tarafindan kullanilmayan Ingiliz Devlet Arsivinde (Public Record Office) bulunan bazi belgelerin varligi ortaya cikmistir
Istanbul 1918"de isgal edilerek Osmanli Devleti ve burokrasisi kontrol altina alinmis, bu isgal sirasinda Ingilizler 150 kadar Turk yuksek yoneticisini, politikacisini ve fikir adamini Malta Adasi"na surmuslerdir Ingilizler bu Turk aydinlarini suclamak ve mahkum etmek icin ugrasmis ve Ermeni olaylarindaki rolleri hakkinda deliller aramislar ancak Osmanli Arsivleri, devletin butun dosyalari ve dinleme olanaklari isgal kuvvetlerinin kontrolu altinda olmasina ragmen hicbir belge ve
bilgi ortaya koyamamislardir
Bununla da yetinmeyip Amerikan Hukumetinden yardim isteyen Ingilizler"in Amerikalilardan aldigi yanit; olaylarin oldugu bolgede uzun suredir misyonerlik ve konsolosluk yapan memurlarina dayanarak
bu konuda yeterli delil ve hukuki belge olmadigi seklinde olmustur Bu tarihi gercekler Ingiliz Disisleri ve Amerikan Temsilcisi arasindaki yazismalarda arsivlerde gorunmektedir
Orneklerimize Ingilizce iki belge ile asagida devam edelim (anlamlarindan hicbirsey yitirmemeleri icin ceviri yapilmamistir, dileyenler icin metinlerin Turkcelesmis hali e-mail ile gonderilebilir):
"   While the Dashnaks [x-Russian Armenian Government] were in power they did everything in the world to keep the pot boiling by attacking Kurds, Turks and Tartars; by committing outrages against the Moslems; by massacring the Moslems; and robbing and destroying their homes During the last two years the Armenians in Russian Caucasus have shown no ability to govern themselves and especially no ability to govern or handle other races under their power   "[4]
"I have it from absolute first-hand information that the Armenians in the Caucasus attacked Tartar (Muslim) villages that are utterly defenseless and bombarded these villages with artillery and they murder the inhabitants, pillage the village and often burn the village "[5]
"Van isyaninda gerek Van sehri ve civari Ermenilere birakildigi zaman, gerek Turk halkinin yollarda kacarken maruz kaldigi facianin toplami hakkinda, bunca arastirmalara ragmen tam ve kesin bir bilgi
elde edilememistir Fakat yukarda isaretlendigi gibi yalniz Van sehri halkindan 10,000 Turk oldugune gore, civardaki kasaba ve koylerden kacan halktan da en asagi 20,000 Turkun oldurulmus oldugu kabul
edilebilir
Van isyani, Turk milleti icin unutulacak bir olay degildir O, erkek, kadin, ihtiyar, cocuk on binlerce cana nasil kiyilmis oldugunu gosteren cok acikli bir trajedi sahnesidir En buyuk bir facia, en buyuk bir vahset ve cinayet sahnesidir " [6]
""Erzurum, 6 Mayis:
Erzincan, issizligiyla kalbe kasvet veriyor Bu yangin yerlerinden bir an evvel kurtulmak adeta bir saadet Yola ciktigimiz zaman, aclik manzaralari, sefaletler, Ermeniler tarafindan kesilmis baslar,
parcalanmis vucutlar, bir turlu gozlerimizin onunden gitmiyor Erzincan ovasi, karli daglar arasinda kurumus otlari, ciplak sogutleriyle nihayetsiz ve genis Yollardan kalkan tozlar gogusleri tikiyor
Hic bir guzellik, hicbir cicek kalbe ferahlik vermiyor Ovanin iki tarafina dogru yukselen, karli daglarla nihayetlenen meyiller uzerinde buyuk buyuk koyler var Fakat bunlar ciplak ve siyah agaclariyla buyuk lekeler teskil eden yangin yerlerinden baska bir sey degil Yanmamis, yikilmamis, kirilmamis hic bir sey yok Her taraf issiz Bu baglarin sahipleri, bu koylerin sakinleri nerede? Sukut!  "" [7]
"San Francisco Chronicle" adli gazeteye gonderdigi mektupta bir Yahudi o gunleri soyle dile getiriyor:
"We have first hand information and evidence of Armenian atrocities against our people (Jews) Members of our family witnessed the murder of 148 members of our family near Erzurum, Turkey, by Armenian neighbors, bent on destroying anything and anybody remotely Jewish and/or Muslim Armenians were in league with Hitler in the last war, on his premise to grant themselves government if, in return, the Armenians would help exterminate Jews Armenians were also hearty proponents of the anti-Semitic acts in league with the Russian Communists " [8]
Signed Elihu Ben Levi, Vacaville, California
Bir Ermeni ise Turk ve muslumanlara karsi duydugu kin ve nefreti su sekilde kusuyor:
"I killed Muslims by every means possible Yet it is sometimes a pity to waste bullets for this The best way is to gather all of these dogs and throw them into wells and then fill the wells with big and heavy stones, as I did I gathered all of the women, men and children, threw big stones down on top of them They must never live on this earth " [9]
Bu mektubu daha fazla uzatmadan burada noktaliyorum Sevgili Irma Insanlarin yasadiklari bunca zulum ve aci, bir gercek olarak ortada dururken, yalnizca aci ceken ve yok edilen Ermenilermis gibi tek
yanli bildirimlerin, propagandalarin adil ve durust bir dunya ile uzak ya da yakindan hicbir iliskisi olmadigi da ayri bir aci ve gercek Uslarda yaratilmis bir dunyanin tek sermayesi olan kin ve nefreti yok etmek icin, adil olabilmek icin, onyargisiz olabilmek icin butun yukarida
anlattiklarimin da esit bir sesle duyulmasi ve duyurulmasi gerekir diye dusunuyorum Amac elbetteki sen ve senin gibi dostlari karsimiza almak degil, aksine bize karsi olan kin ve nefretin karsisinda
dimdik ayakta kalip ses verebilmek   gelecek nesillerin sahip olabilecekleri menekse ve sardunyalarin tohumlarini butun dunyaya simdi, su anda savurabilmek 
Gelecek mektubumda Kurtulus Savasi sirasinda Ermeni Meselesi ile ilgili ornekleri ve o gunlerde azinliklarin icinde bulunduklari durumu birinci agzidan, Mustafa Kemal Ataturk"un agzindan, birlikte dinlemeye devam edecegiz  
Merhaba Sevgili Irma;
Dunden kalma bir bas agrisi ile dolaniyorum ortalikta   Zuhtu"ler agaclarda alabildigince neseli ve bugun de yagmur eksik degil penceremizden  Cok sukur mutluyuz  arada sirada agriyan basimiza
ve en onemlisi yureklerimize ragmen  Agrinin insana sevimli ve guzel gelebilecegini hic dusunmus muydun? Diyorum ki: binlerce agriyan yuregi; agrisiz, sizisiz yani ruhsuz bir tanesine tercih ediyorum Carelerin ve cozumlerin uretilebilmesi icin tek basina yetmeyen ama gerek olan
sart    agrili, sizili yurek  ve yine diyorum ki: genellikle yasamlarimizda sayesinde ders alabildigimiz olaylar yalnizca ve sadece agrili,sizili yureklerin kahramani oldugu olaylar
Peki ya alinmayan dersler? Herseye ragmen alinamayan dersler?
Gun gelir ansizin tam gelecege adim atarken dikilir karsimiza!
Etrafa bakmaktan kendi icimize bakmayi coktaaan unuttugumuz zamanlarda gelir yakalar bizleri   ve her yakalayisinda bir parcamizi kopararak  Eksik ve yarim ve kanayarak ne birakabiliriz yarinlarimiza? cocuklarimiza, menekselere ve sardunyalara?
Gecmiste yasananlari, acilari unutmak istiyorsak onlardan dersler alabilmemiz gerekiyor diyorum  Kendi gecmisimizi bilmeden de cocuklarimiza mutlu ve baris dolu bir gelecek birakabilmemiz
mumkun degildir diyorum Gelecek nesillerin varligi ve mutlulugu bizlerin gecmisiyle baslar diyorum  Bikmadan, yorulmadan, gocunmadan devam edelim diyorum gecmisi ogrenmeye, onunla barisik olmaya ve barisik olabilmek icin de tanimaya    
Hic bir virgulunu, noktasini unutmadan, atlamadan dersler almaya devam edelim ki, bir gun rengarenk futbol sayfalari kocaman mansetlerle dolasirken, memleketinin "bilmem hangi televizyon kanalinca
secilen guzelleri" internette boy, gogus, kalca olculeriyle yuzlerce sayfada arz-i endam eylerken, ulusunun ve atalarinin yasadiklarindan, kulturunden, tarihinden, geleneginden bahsedebilecek sayfa
sayisi "on"u gecmeyen bir anlayisin, "ne olmus yani, oldurmusuz adamlari kabul edelim" ya da "dinciler oldurmuslerdir, olmustur" diyebilecek denli sorumsuz, onyargili ve bilgisiz, dahasi
sonsuz derecede miyop gozluklerin ardindan dunyaya bakarak bugun bir "O L M A M I S - S O Y K I R I M" i kabullenmeye dunden razi olan ve yillar sonra ayni teranelerin daha da fazlasiyla geri gelecegini goremeyen anlayislarin ustune cikip, otesine gecebilelim   
Osmanli Devletinin cokusu ile atmaca gibi ususen Batili Devletler yetmezmis gibi iceride yine ayni Batili Devletlerce alevlendirilen Ermeni Meselesi"ni bu kez Kurtulus Savasi yillarinda izliyoruz:
"Hafif Suvari Alayi Komutani Nuh Beyin ifadesi:
1915 Subat ayinda Rus saldirisi esnasinda Mus vadisinde bulunan bilhassa Kolisek, Zikzak, Varsad, Abzit, Kurni, Pav, Capkis, Agudat, Sipahiyan, Suspiret, Til, Tekmal, Norkak koyleri tamamiyle yikildi  " [1]
"We Armenians did not spare the Muslims If persisted in, the slaughtering of Tartars, the looting, and the rape and massacre of the helpless become commonplace actions expected and accepted as a
matter of course I have been on the scenes of massacres where the dead lay on the ground, in numbers, like the fallen leaves in a forest Muslims had been as helpless and as defenseless as sheep They had not died as soldiers die in the heat of battle, fired with ardor and courage, with weapons in their hands, and exchanging blow for blow They had died as the helpless must, with their hearts and brains bursting with horror worse than death itself " [2]
"Since all the Moslems capable of bearing arms were in the Muslim Army, it was easy to organize a terrible massacre by the Armenians against defenseless people, because the Armenians were not only attacking the sides and rear of the Eastern Army paralyzed at the front by the Russians, but were attacking the Moslem folk in the region as well " [3]
"Armenians burned and destroyed many Muslim villages in their advance and practically all Muslim villages in their retreat from Marash " [4]
|