Prof. Dr. Sinsi
|
Eğitim Felsefesi
Eğitim felsefesi; eğitime yön veren , amaçları şekillendiren ve eğitim uygulamalarına yol gösteren bir disiplin veya sistemli fikir ve kavramlar bütünüdür
Eğitim felsefesi; eğitimi bir bütün olarak ele alan ve kültürün vazgeçilmez bir öğesi biçiminde düşünen özenli , eleştirici ve yöntemli çalışmaların tümüdür
Eğitim felsefesi; eğitim uygulamalarına yön veren bir disiplindir
Çünkü , eğitimde uygulama değeri olmayan bir fikir ve düşünce sistemi fazla anlam taşımaz
Bu yönü ile eğitim felsefesi eğitim uygulamalarını sürekli eleştirici bir yaklaşımla değerlendirmek , uygulamaların dayandığı teorik temelleri incelemek ve eğitim uygulamaları için ülke gerçekleri ve ihtiyaçları , toplumun , kültürün ve insanın niteliği ile tutarlı eğitim teorileri ortaya koymak durumundadır
*Eğitim felsefesi;eğitimin amaçlarını , kimin niçin eğitileceğini , ülkenin felsefesi ile tutarlı olarak koymak durumundadır
Bir ülke insanlarının hayat görüşleri , inançları ve değerleri eğitim amaçlarına yansır
Eğitim felsefesi epistemoloji (Bilgi felsefesi) den de yaralanır Bilginin doğası , bilgi sisteminin yapısı , kaynakları (bilginin) ve bilginin geçerliği gibi epistemolojinin konusu olan sorunlarla eğitim programlarını hazırlayanlar yakından ilgilenmek durumundadır
Eğitimle uğraşanlar felsefeden yaralanarak en azından felsefenin süzgecinden eğitimle ulaşmak istedikleri hedefleri ortaya koyar ve uygulamaları değerlendirmek için standartlar ve normlar formüle ederler Her toplum kendi düşünce sistemini geliştirir
Eğitim felsefesinde ortaya konan eğitimle ilgili düşünce kuramları normal felsefeden esinlenen yaklaşımlardır
Eğitim felsefesi de (felsefe gibi) eğitimi; bütün unsurları doğrudan ve dolaylı ilgili olduğu bütün alanları dikkate alarak bir bütün olarak kavramlaştırmak durumundadır
EĞİTİM FELSEFESİNİN İŞLEVLERİ
-Eğitimin felsefesi eğitimin hedeflerinin seçiminde , hedeflerin topluma , bireye uygunluk derecesinin tayin edilmesini ve hedefler arasındaki tutarlılığın kontrol edilmesini sağlar
-Eğitim felsefesi eğitimin amaçlarının saptanmasında toplumun özelliklerinin , bireyin ihtiyaçlarının ve “konu alanı” gereklerinin hangi yönlerine ağırlık verileceğinin belirlenmesinde etkin rol oynar
-Eğitim felsefesi , eğitim bilimleri ve eğitimle ilgili diğer bilimlerin bulgularını bütünleştirerek eğitim uygulamalarına çok yönlülüğü , geniş açıdan bakmayı getirir
-Eğitim felsefesi öğrenme kuramlarını geniş bir perspektif içinde inceleyip çeşitli kuramların deneysel çalışmalarla ortaya konan bulgularını bütünleştirir Eğitimci ve öğretmenlere değişik durumlar için çeşitli alternatifler ortaya koyar
-Eğitim , insanın bütün yaşam süresi ve faaliyet alanlarıyla ilgilidir Bunlar arasında anlamlı bağ kurulması , geçmişle bugün arasında sağlıklı bir bütünlüğün oluşturulması felsefi çalışmalarla mümkün olabilir
-Eğitim felsefesi bir başka fonksiyonu halihazır eğitim faaliyetlerinin dayandığı teorik temelleri incelemek ve bunları eleştirmektir Eğitimciler , sıkı sıkıya bağlandıkları ve en iyisi saydıkları uygulamaların temelindeki kuramsal dayanakların sağlamlığını ancak felsefi bir yaklaşımla ortaya koyabilir ve çözebilirler
-Eğitim felsefesi , eğitim kuramlarının geliştirilmesi ile uğraşır
-Bilimsel bilgiler ile uygulama sonuçlarını birleştirerek ülkenin toplumsal , kültürel , ekonomik yapısı ve değerleriyle tutarlı kuramlar geliştirme eğitim felsefesinin en önemli fonksiyonlarından biridir
-Eğitim felsefesi eğitimci ve öğretmenin eğitimi bütün yönleriyle görmesine yardım eder
EĞİTİM AKIMLARI
1 İlerlemecilik (Progressivism)
2 Esasilik (Essentialism)
3 Daimicilik (Prennialism)
4 Yeniden Kurmacılık (Re-constructionism)
5 Varoluşçuluk (Existentionalism)
İLERLEMECİLİK
Pragmatik (faydacı)felsefenin eğitime uygulanışıdır
Pragmatik felsefe değişmeyi gerçeğinin esası olarak görür
Bu nedenle de eğitimin sürekli bir gelişim içinde olduğu öne sürülür
Eğitimciler yeni bilgi ve çevredeki değişmeler ışığında politika ve yöntemlerini ayarlamaya hazır olmalıdır
Eğitimin özü , tecrübenin sürekli olarak yeniden inşa edilmesindedir; topluma uyum , dış dünyaya uyum , belli doğruluk , iyilik , güzellik kurallarına uyumda değil
İlkeleri
1 Eğitim aktif ve çocuğun ilgilerine göre olmalıdır
İlerlemeciler, çocuğun bir bütün olarak görülmesi gerektiğini kabul ederler Buna dayalı olarak çocuğun merkezde olduğu bir eğitim düzeni önem taşır
Çocuklar ilgi, kapasite ve özelliklerine uygun bir eğitim programı içinde yetişmelidir
2 Öğrenmede “problem çözme”yöntemi esas alınmalıdır
İlerlemeci eğitim görüşünde bilginin soyut olarak elde edilmesi ve bilginin öğretmen tarafından çocukları zihinlerine doldurulması görüşü yer almaz
Bilgi önemli ve anlamlı ise, insanlar o bilgi ile birşeyler yapabilmelidir
Bilgi etkileşim içinde aktif olarak kazanılmalı ve çocuğun ilgilerine bağlı olarak öğrenilmelidir
Problem çözme bilgi edinmede esastır
Bilgi yaşantı edinmede, yaşantıları geliştirmede ve yeniden düzenlemede bir araçtır Bu açıdan problem çözme, kritik düşünme ve daha önce öğrenilmişlerin yeniden geliştirilmesini içerir
3 Okul yaşama hazırlık olmaktan çok, yaşamın kendisi olmalıdır
Okul, çocukların eleştirici güçlerini kullanarak yaşadıkları bir yer olmalıdır
Okulda çocuğa uygun öğretim ortamları hazırlanırken, hayatında karşılaşacağı durumlara yer verilmelidir
4 Öğretmenin görevi yönetmek değil, rehberlik etmektir
Çocuklar kendi gelişimlerini kendileri plânlamalı, öğretmen de bu durumda onlara rehberlik etmelidir
Öğretmen, öğretme ortamını hazırlayıcısı, yol göstereni ve koordinatörüdür Otoritenin tek kaynağı olarak görülmemelidir
5 Okul, öğrencilerin yarışmadan çok, işbirliğine özendirmeli ve yöneltmelidir Uygar bir yaşam için eğitim bir gurup yaşantısı olmalıdır
6 Demokratik eğitim ortamı; Bunun için de okulda, öğrencilerin kendi kendilerini yöneltmelerine, fikirlerin serbestçe tartışılmasına, okul faaliyetlerinin öğrencilerle birlikte plânlanmasına ve herkesin eğitim yaşantısı sürecine katılmasına imkan sağlanmalıdır
İlerlemeciler,bireyin dinamik yönüne ağırlık getirerek, onun grup sürecine katılarak, bilimsel yöntemleri kullanarak kendi kendisini gerçekleştirmesine önem vermektedir
ESASİLİK (Essentialism)
Esasicilik bir felsefeye bağlı olmaktan çok doğrudan doğruya bir eğitim hareketi olarak ortaya çıkmıştır
Birçok felsefi sistem ve görüşle uyum halindedir
Esasiciler daha çok programların konu alanı üzerinde durur ve zamanın tecrübesinden geçmiş kalıcı temel konuların ve değerlerin seçimine önem verirler
Öğretmen otoritesinin sınıfta yeniden oturtulmasını savunurlar
Bu görüşe göre geçmişten gelen temel bilgi ve değerlerin önemli yanları korunup yeni kuşaklara öğretilirse, yeni kuşaklar geçmişin başarıları üstüne daha mükemmel bir uygarlık yaratabilirler
Esasiciler okul programlarının geliştirilmesinde ağırlığı konu alanına verirler
Konu alanının merkez alındığı programlar bu görüşün ürünüdür
İlerlemeciler öğrenciye verdikleri serbestlik ve programda öğrenci ilgisine verdikleri aşırı önemden dolayı eleştirirler
İlkeleri
1 Öğrenmenin doğasında, çok ve sıkı çalışma ve çoğu zaman zorlanma / zorlama vardır
2 Öğrenme zorlu ve çok çalışmayı gerektirir
Disiplin eğitimde çok önemli bir yer tutar Bu nedenle öğrenciye öğrenciye “kendisini disiplin altına alma “ öğretilmelidir
Öğrencilere başlangıçta bazı şeyleri öğretmek zor gelebilir Bu güçlükler disiplin içinde çözümlenebilir
3 Eğitimde ve öğretimde “girişim” öğrenciden çok öğretmen olmalıdır Bu nedenle öğretmen duygusal ve entelektüel yönden ehliyetli ve sınıfta lider olacak şekilde yetiştirilmelidir
4 Eğitim sürecinin özü, “Konu Alanı”nın çok iyi özümlenmesi oluşturur
Esasicilere göre, tarihin süzgecinden geçmiş temel bilgiler çocukluğun kendi tecrübelerinden daha önemlidir
Programların çekirdeğini oluşturan teorik dersler, matematik, fen ve yabancı dillerdir
5 Okulda zihinsel disiplin yaklaşımının geleneksel yöntemleri kullanılmalıdır
Eleştirel Sonuç;İlerlemecilerin önem verdikleri “problem çözme” yeteneği her konuya uygulanamaz
İnsanlığın süzgecinden geçen temel bilgiler soyut niteliktedir Bunları pratik problemlere uygulamak her zaman mümkün olmayabilir Bu nedenle genel kavramların geliştirilmesi ve hayatın bütününü kavratacak şekilde bir öğretimin yapılabilmesi için soyut düşünme, alıştırma ve ezberleme yöntemleri kullanılmalıdır
DAİMİCİLİK (Prennialism)
Bu akımın temelinde “Klasik realizm” yatar
Bu eğitim görünüşü aynı zamanda idealistlerin bir çoğu da destekler
Eğitimin evrensel nitelikteki belli gerçeklere göre şekillendirilmesi üzerinde dururlar Bunlara göre insanın doğası ve ahlaki ilkeler değişmez
İnsanların bu değişmez ebedi gerçeklere göre yetiştirilmesi gerekir
Eğitim sağlam ve doğru karakterli insan tipi yetiştirme işiyle meşgul olmalıdır
İnsan doğasının en iyi yanı “akıl”dır
Bu nedenle, eğitimde insan zihninin gelişmesine (entelektüel eğitime)önem verilmesi gerekir
İlkeleri
1 Değişmeyen, evrensel bir eğitim
2 Entelektüel eğitim
İnsanın en önemli özelliği düşünme yeteneğidir İnsan kendini akıllıca yönetebilecek şekilde yetiştirilmelidir İnsan hem akıllıca bir yaşam, hem de özgürlüğünün sorumluluğunu taşıyabilmesi için eğitilme durumundadır Uygar insanda özgürlük ve sorumluluk birbirini tamamlar
Özgürlük:İstediğini, düşündüğünü yapma
Sorumluluk: Yaptıklarının neticesine katlanabilme
Sorumluluk için özgür olmak şarttır
3 Evrensel ve ebedi (değişmez) gerçeğe uyum için eğitim
Eğitimde amaç, insanların dünyanın durumlarına uymalarını değil, değişmez gerçeklere (ideal-ide) uymalarını sağlamaktır
Gerçek değişmez, her yerde aynıdır Öyleyse eğitim de her yerde aynı olmalıdır İnsanlar mutlak gerçekleri öğrendikleri ve ona uyum sağladıkları takdirde toplumda iyileşme olur
4 Eğitim hayatın bir kopyası (taklidi) değil, ona hazırlıktır
Daimicilere göre, okullar hiçbir zaman gerçek hayatın bir kopyası veya toplumun bir benzeri olamaz
Okulun amacı, insan zihnini geliştirmek olmalıdır
Daimciler “eğitim hayta hazırlıktır” derken, öğrencinin kültürel mirası ve değerleri benimsemesi, bu surette değerlerinin farkında olunmasının sağlanması ve onların gelişimine katkıda bulunması olarak yorumlamaktadırlar Okulun temel işlevi kültürü etkili bir şekilde yeni kuşaklara aktarmaktır
5 Çocuk ve gençlere dünyanın hem manevi hem de maddi gerçeklerini tanıtacak bilgiler verilmelidir
Çocuklara belli zamanlarda önemli olan bilgiler yerine her zaman her yerde ve her yaşta geçerli bilgi ve değerler kazandırılmalıdır Bunlar ise sırasıyla, beşeri bilimle, matematik, felsefe, mantık ve tabii bilimlerde bulunur
6 Büyük kitaplar (Klasik eserler) eğitimi
Öğrencilere evrensel sorunlar ve insanlığın üstün nitelikteki dilek ve istekleri edebiyatta, felsefede, tarih ve tabii bilimlerde geliştirilmiş olan eserler yoluyla öğretilmelidir
İnsan doğasının evrenselliği ve insan aklının en iyi ve en güzel eserleri klasik yapıtlarda örneklendirilmiştir Eğitimde bunlara ağırlık verilmelidir
YENİDEN KURMACILIK (Re-Constructionism)
Bu eğitim akımı ilerlemecilik akımının bir devamıdır
Son gelişen akımlardan biridir
Akımın dayandığı felsefe “pragmatizm” dir
John Dewey, Isaac Bergson, T Brameld temsilcilerindendir
Eğitimin amacı toplumu yeniden düzenlemek ve toplumda gerçek demokrasiyi yerleştirmek olarak kabul edilmektedir
Eğitim açık seçik bir sosyal reform hareketi geliştirmede önemli araçlardan biridir
Eğitim yeni bir toplumsal düzen (social order) yaratmaya girişmelidir
Toplumsal değişmede temel sorumluluk okullardadır
Bu işte esas güç öğretmenlerdedir
Okul yeni bir toplumsal gelişmeye imkan verecek biçimde geleceğe yönelik olmalıdır
Bu akımın önemli özelliği, eğitimin davranış bilimlerinin bulgularına dayalı olarak toplumu yeniden inşa edeceğine inanılmasıdır
VAROLUŞÇULUK (Egzistansiyalizm -Existantialism)
Bu akımın dayandığı felsefe varoluşçuluktur /J P Sartre
Varoluşçular insana önem verirler
Varoluş özden önce gelir
İnsan hayatı süresince ne yapacağı hakkında kararı kendisi vermelidir
Her insan kendisinden, kendi değer yargılarından sorumludur
Bu felsefenin eğitime getirmek istediği unsur “İnsan Özgürlüğü”dür
Eğitim, kişinin kendi gerçek özellikleriyle tanımasına imkan vermelidir
Okul programları “ kişiliklerin gelişmesine” yardımcı olmalıdır
Öğretmenin görevi kişinin kendisini tanımasına yardımcı olmaktır
Öğretimde kişiye değişik seçenekler vererek, doğruyu bulma ve kendi gerçeklerini seçme fırsatı verilmelidir
Kaynak
|