Prof. Dr. Sinsi
|
Woswos'un Tarihsel Öyküsü
vosvosun tarihsel öyküsü
1931
- 1 Ocak Ferdinand Porsche, Stuttgart’ta Kronenstrasse 24 numarada ilk tasarım bürosunu açtı
1932
- 20 Temmuz F porsche, Sovyetler Birliğine gitti ve Sovyet otomobil tasarımcıları ile küçük otomobil geliştirme projeleri üzerine görüşmeler yaptı
- Aralık Porsche, Tip-32’yi geliştirdi
1934
- Mayıs Porsche’e Hitler, Berlin’deki Keiserhof Hotel’de bir araya geldiler Hitler, Porsche’den “halk için bir otomobil” tasarlamasını istedi Hitlerin hedeflediği volkswagen 2 yetişkin ve 3 çoçuk taşıyabilecek, 100km hızla gidebilecek, ekonomik, ayrıca 3 silahlı askeri taşıyabilecek ve fiyatı 1000 Reich Mark’ı geçmeyecekti
- Haziran başı Tip-60 geliştirildi
- 22 Haziran Porsche Konstrüksiyon Bürosu, Alman Otomobil Endüstrisi Kurumu (RDA) arasında bir “halk otomobili” prototipi üzerinde anlaşma yapıldı
- Aralık Bugünkü Kaplumbağa’nın “ataları”, V1 (saloon) ve V2 (kabriyole) prototipler tamamlandı
1936
- Şubat Üç adet V3 prototip geliştirildi V3’ler, karşılıklı yatay yerleştirilmiş, 4 zamanlı, 4 silindirli magnezyum alaşımlıydı
- 12 Ekim-22 Aralık V3’ler, RDA’nın denetiminde 50 bin km’nin üzerinde test edildi
1937
- 22 Mayıs Gezuvar (Halk Otomobili Geliştirme Şirketi) kuruldu ve ilk kez Volkswagen sözcüğü kullanıldı
- Eylül ayına kadar Daimler-Benz tesislerinde 985 cc’lik ve 24 HP’lik motora sahip 30 adet Tip-30 üretildi
1938
- 28 Mayıs Almanya’nın Aşağı Saksonya yöresindeki Fallersleben Kanalı kıyısında dünyanın en büyük otomobil fabrikasının temeli atıldı
- 7 Haziran tarihli “Motor” dergisinde, Vosvos’un doğumu, “Hitler’in Sevinç getiren güç otomobili” başlığıyla duyuruldu (Kraft Durch-Freude-Wagen-Kdf-Wagen) İlk Vosvos, daha doğrusu Kdf-Wagen ilanı “Ayda yalnızca 5 mark’a otomobil sahibi olmak  
1939
- Nisan Tip-38’in, yani kdf-Wagen’in seri üretimi başladı Elektrik sistemi 6 volt olan Tip-38, saatte 100 km hız yapabiliyordu
- Sedan ve Sonroof’lu Kdf-Wagen, gri-mavi renklerde, iki parçalı arka pencere(split window) ve marşpiyeli olarak üretildi Tamponlar boyalı, fren sistemi mekanikti
- Tip-60 üretildi
- Motora elle yapılan yaz- kış hava ayarı kolu eklendi
- Nazi subayları ve politikacılar için 40 BG’lik Tip-64 üretildi
1940
- Şubat İlk Kübelwagen (Tip-62)
- İlk Schwimmwagen (tip-166),
- Odun yogası ve kömür tozu ile çalışan Tip-230 Hozbrenners üretildi
1942
- Kommandeurwagen’le (Tip-92) birlikte dörtteker çekişli Tip-87 üretildi
- Bilinmeyen nedenlerle Tip-32’ler imha edilmeye başlandı
1945
- Temmuz Kdf-Wagen fabrikasının adı Wolsfburg Motor Works (WMW) olarak değiştirildi ve yönetim İngilizler’e geçti
- Aralık Ferdinand Porsche, “savaş suçlusu” olarak Fransa’da gözaltına alınarak tutuklandı(ve 20 ay boyunca cezaevinde kaldı)
1946
- Mart Bininci VW banttan çıktı 1131 cc’lik ve 25 HP gücünde motor
1948
- Mayıs Yirmibeşbininci Vosvos banttan çıktı
- Volkswagen’in yönetimi yeniden Almanlar’a geçti
- Tasarımcı Joseph Hebmüller, 1131 cc’lik ve 25 BG’lik VW Hebmüller’i üretti
- Küllük ve çakmak eklendi
- 4464 adet VW’nin dışsatımı gerçekleştirildi
1949
- Mayıs 50 bininci Vosvos banttan çıktı
- Hollandalı galerici Ben Pon’un ABD’ye ilk vosvosu götürmesiyle, vosvos’a Yeni dünya yolu açıldı
- Saat ve kapaklı torpido gözü
- Daha fazla kromaj kullanıldı Renk seçenekleri arttırıldı
- 1 Temmuz İlk kabriyole Vosvos satışa sunuldu
1950
- ABD’ye dışsatım başladı Dışsatım modeline hidrolik fren konuldu
- 8 Mart Type-2’nin seri üretimi başladı
1951
- 30 Ocak Ferdinand Porsche öldü
- Mart sonu Sac yokluğu nedeniyle üretime kısa bir süre ara verildi
- Dışsatım modelinde ön camın çerçevesi kromajla kaplandı
- Bagaj kolunun üzerine Wolsfburg’un simgesi yerleştirildi
- Alüminyum krank mili magnezyum alaşımla değiştirildi
- Ön çamurluklara havalandırma flapeleri
- Kabriyole modellere kilitli torpido gözü
- İlk vosvos Türkiye’ye geldi (Türkiye’deki ilk vosvos sahibi Op Dr Ömer Faik Çelebi’dir İstanbul’un Çamlıca semtinde yaşayan Dr Çelebi, Almanya’dan getirttiği çift camlı ve “kara şanzımanlı” lacivert VW’sini tam 33 yıl aralıksız kullandı )
1952
- Kelebek camı yerleştirildi
- 16 inç’lik jantlar, 15 inç(38 cm) olanlarla değiştirildi
- Tekli arka stop lambası, iki lensli lambalarla değiştirildi
- Motor kapağının dairesel tutamacı T şeklindeki tutamaçla değiştirildi
- Dışsatım modellerine ikinci, üçüncü ve dördüncü viteslere senkromeç
- Yeniden tasarlanan ön panel, hız göstergesi sürücünün önüne yerleştirildi
- İç lamba kapı direğinin yanına getirildi
- Silecekler otomatik hale getirildi
- 11 Eylül Toronto’da VW Canada Ltd Kuruldu
1953
- 23 Mart Brezilya volkswagen kuruldu
- İki parçalı arka cam, oval cama dönüştürüldü
- Ön burulma çubukları değiştirildi
- Kelebek camlarına kilit düzeneği
- Ön panel küllüğüne tutamaç
- Yalnızca 696 adet VW’nin üretildiği VW Hebmüller tesisleri kapandı
- “Rallilerin Ağabeyi” olarak bilinen ve Kenya’da düzenlenen Safari Rallisi’nde ilk üç sırayı VW-1200’ler aldı
- 100 bininci transporter üretildi
1954
- 500 bininci vosvos banttan çıktı
- Ateşleme düğmesi kontak anahtarıyla birleştirildi
- Kapılara otomatik iç aydınlatma düğmesi
1955
- 14 Temmuz Prototip VW-Karmann-Ghia tanıtıldı
- 5 Ağustos Bir milyonuncu Volkswagen banttan çıktı
- 19 Eylül Karmann Ghia, Frankfurt Otomobil fuarı’nda halka tanıtıldı
- Ekim Karmann Ghia’nın seri üretimi başladı
- 27 Ekim Volkswagen ABD tesisleri kuruldu
- Tekli egzos borusu, kromajlı çift boruyla değiştirildi
- Stop lambaları yaklaşık 5 cm yukarıya kaldırıldı
1956
- 8 Mart Yenilenen Hannover fabrikasında Transporter üretimine başlandı
- Brezilya yapımı vosvos üretimi başladı
- Üç pozisyonlu koltuk ayarı düzeneği
1957
- Eylül Karmann-Ghia’nın kabriyole modeli üretildi
- 6 Aralık VW-Avustralya hizmete girdi
- Arka oval cam, daha geniş cama dönüştürüldü
- Sinyal lambaları soketli flaşörlerle değiştirildi
- Motor susturucusunda iyileştirme yapıldı
- Motor kapağı ızgaraları, kabriyolelerde dikeyden yataya dönüştürüldü
1958
- 31 Temmuz Oval camlı son vosvos üretildi
- Ön cam genişletildi
- Plaka lambasının altındaki reflektör kısatıldı
- Yenilenen ön paneldeki yarıklar yataydan dikeye dönüştürüldü
- Silindirik gaz pedalı, düz pedalla değiştirildi
- Safari Rallisi’nde ilk dört sırayı Vosvos’lar paylaştı AngolaKongo arasında düzenlenen 1500 millik( yaklaşık 2500 km) Afrika Şampiyonası’na katılan 32 otomobilden ancak 7’si (beşi vosvos) ralliyi tamamlayabildi Vosvoslar birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü ve altıncı sırayı aldı
1959
- Motorun ve dişli kutusunun eğim açısı 2 derece arttırıldı
- Lisans anlaşmalarıyla Almanya dışındaki ülkelerde de seri üretim başladı İhraç edilmek üzere hazırlanan VW artık; Harita cebine, daha büyük arka cama ve sinyal kollarında da ampüllere sahipti
- 1500 millik Kongo maraton Rallisi’ne katılan 34 otomobilden ancak 10’u (yedisi Vosvos) yarışı tamamlayabildi Vosvoslar ilk üç sırayı aldı
1960
- 21 Temmuz tarihinde çıkartılan Volkswagen yasası ile sermaye hisselerinin `’ı halka satılırken %40 hisse Federal ve yerel hükümetin elinde kaldı
- Basma düğmeli kapı kolları takıldı
- Sinyaller Avrupa modellerinde ön kanat flaşörleriyle ve arka lamba kümelerindeki göstergelerle değiştirildi
- Korna halkası bulunan, kromajlı çanaklı direksiyon
- Üretim günde 4 bin adete çıktı
1961
- 5 Aralık 5 milyonuncu vosvos banttan çıktı
- Benzin deposunda yapılan değişiklikle bagaj hacmi yüzde 60 oranında genişletildi
- Motorda ayrıntı değişikleri yapıldı, sıkıştırma oranı 7:1’e yükseltildi
- Son hız, 109 km/saatten, 115 km/saate çıktı
- Otomatik jigle konuldu
- Direksiyon dişlileri değiştirildi
- Yolcu tarafına güneşlik ve tutunma kolu
- Volkswagen’in Türkiye temsilciliği Çiftçiler Ticaret ve Sanayi T A Ş firmasına verildi
1962
- Büyütülmüş üç gözlü arka stop lambası
- Ön panele, bağımsız benzin göstergesi
- Bagaj kapağı yaylı oldu
- Ön çamurlukların üzerine yerleştirilen sinyal lambaları
- İçeride yönlendirilebilir ve ön tamponda sabit birer sis farı
- 3000 millik (yaklaşık 4800 km) Doğu Afrika Rallisi’ne katılan 104 otomobilden 47’si yarışı tamamlayabildi Vosvos birinci oldu Yarışın bitiminde Vosvos’undan inen sürücü, “Ben ve O aynı turu bir kez daha yapmaya hazırız!” dedi
1963
- Bagaj tutamacının üzerindeki Wolfsburg simgesi kaldırıldı
- Naylon kapı camı fitilleri
- Meşin tavan döşemesi
1964
- Fabrika çıkışı aksesuvar olarak sunulan, kumaş açılabilir tavan yerine, tavanda, çevirme kollu çelik açılabilir pencere
- Daha geniş plaka aydınlatması
- Havalandırma delikli vinleks koltuk döşemeleri
- Direksiyon simidinin kollarına, baş parmakla kumanda edilebilen korna
1965
- 10 milyonuncu Vosvos üretildi
- Standart modelin adı 1200 oldu
- Gövdede değişiklikler yapıldı Cam yüzeyleri büyütüldü, cam çerçeveleri ve direkler inceltildi
- Düğmeli motor kilidi
- Arka koltuğun yatabilmesi için düzenek
- Ön süspansiyon sisteminde burçlu sistem yerine rotilli sistem
- Kalorifer kumanda kolları orta tünele monte edildi
- Antartika’da ilk Vosvos
1966
- 1285 cc’lik ve 50 BG’lik VW-1300 ve Karmann-Ghia üretildi
- Jantlara havalandırma deliği
- Daha yassı jant kapağı
- Sinyal ve uzun farlar kombine biçimde tek koldan kumandalı
- Dörtlü uyarı lambası
- ABD’de volkswagen patlaması! Vosvos tüm rakiplerinden çok fazla sattı: Volkswagen Tip-1 323 998; Tip-2 34 474; Tip-3 65 173; Toplam 423 645 Diger markalar;Ford Falcon 158 968;Dart 160 344; Comet 133 533; Corvair 88 951; Opel 31 555; Volvo 25 126; Datsun 21 726; MG 21 709; Toyota 15 184; Simca 12596; Ford(ing ) 7 932; Saab 6 947
1967
- 1493 cc’lik, 53 Bg’lik VW-1500 üretildi
- VW 1300’ün motor kapağı değişti
- 1500 modellerde önlerde disk fren
- Kapı kilitleme mandalı
- ABD’de 6 volttan 12 volta geçiş
- ABD modellerinde dik duran far ve çift devreli hidrolik fren sistemi
1968
- Brezilya’da 50 bininci vosvos üretildi
- Avrupa modellerinde 6 volt’tan 12 volta geçiş
- 1300 ve 1500’lerde havalandırma sistemi
- Motor kapağına havalandırma ızgarası
- Kalın tampon
- VW 1500’lerde yarı otomatik vites seçeneği
- Ön paneldeki düğmeler kauçuk ve üzeri desenli
- Ön sağ çamurluğun üstünde benzin deposu kapağı
- Yassı kapı kolları ve kilitleme düğmesi
- Kaza anında katlanabilen direksiyon mili
- Avrupa modellerde çift devreli fren sistemi
- Tandır kollarının kullanımıyla bağımsız arka süspansiyona geçiş
- ABD modellerde katalizör
1969
- VW 1300’de yarı otomatik vites seçeneği
- Arka cama rezistans
- Kontak ve direksiyon kilitleri birleştirildi
- Bagaj açma kolu içeriye alındı
1970
- VW 1302 (Amerika’da Süper Beetle) üretildi; McPherson tipi helezonlu ön süspansiyon, bağımsız arka süspansiyon Yeni bagaj tipi Arka yan cam bitiminde havalandırma ızgaraları ve daha uzun ön kısım
- VW 1500’lerin motor kapağında havalandırma ızgarası
- Çamurluk üstüne genişletilmiş ön sinyaller Arka sinyallerde yan reflektörler
1971
- 1584 cc’lik 1302-S Silindir kapaklarında çift emme kanalı ve geliştirilmiş manifolt
- İki devreli silecek
- Dört kollu direksiyon simidi
- Tüm Vosvos tarihi boyunca rekor üretim: 1 219 314
- Volkswagen Bruxelles S A kuruldu
1972
- 17 Şubat 15 007 034’üncü Kaplumbağa’nın montajıyla Volkswagen”dünya şampiyonu” imalatçı oldu ve Ford Model T’nin (Tin Lizzy) rekorunu kırdı
- Çok yönlü koltuk ayarı Otomatik emniyet kemeri
- Direksiyonda silecek kontrolü
1973
- VW 1303: Bombeli cam, bombeli bagaj kapağı, büyük tamponlar, geniş arka stoplar, siyah deriden ve genişletilmiş torpido
1974
- 1303 S üretildi
- Haziran 364 401’inci son Karman-Ghia banttan çıktı
- 1 Temmuz Wolfsburg’daki üretim sona erdi
- VW 1200’lere geniş tampon
- ABD modellerinde: Çarpma şiddetini azaltan körüklü tampon; emniyet kemerine bağlı kontak kapama devresi
- Bütün modellerde geniş arka stoplar
1975
- Mart Nijerya’da Volkswagen fabrikası açıldı
- Ön sinyaller çamurluk üzerinden tampon kenarlarına alındı
- Ön tamponlar içten darbe gidericili
- VW 1303’lerde krameyerli direksiyon
- Daha yumuşatılmış debriyaj
- ABD modellerinde yakıt enjeksiyonu
1977
- Koltuklara, ayarlı başlıklar Kumaş koltuk kılıfları
1978
- Avrupa’da 16 255 500, dünyada 19 300 000’inci son Vosvos Almanya’nın Emden kentinde üretildi ve buradaki üretim sona erdi
- Üretim VW-1200 ile sınırlandırıldı
- Sınırlı sayıda VW-1303 kabriyole üretildi
1980
- Ocak Almanya Osnabrück’teki üretim sona erdi
1981
- 15 Mayıs Meksika, Puebla’da 20 milyonuncu Vosvos banttan çıktı Bugünün anlamına, özel bir vosvos üretildi
1985
- 12 Ağustos Almanya’da son 3145 Vosvos üretildi
- Avrupa içinde üretilen son vosvos, Wolfsburg’daki müzeye yerleştirildi
- Meksika’da, standart kasa üzerine 1200 ve 1600 seçenekleriyle üretim başladı
- Üretim yalnızca Nijerya, Brezilya, Meksika, Peru ve Uruguay’da devam ediyor
1986
- 7 Aralık Brezilya’daki VW-Kaplumbağa üretimi sona erdi
- Almanya’da da üretimin sona ermesinden sonra gözler Meksika’ya çevrildi; günde 300 Vosvos üretiliyor
1987
- Nijerya, Peru ve Uruguay’daki üretim sona erdi Üretim yalnızca Meksika, Puebla’da sürüyor
1989
- Meksika yapımı kabrio
1992
- 24 Haziran 21 milyonuncu VW Meksika’da üretildi
- VW şasisi üzerine Buggy modeli
- Temmuz Dünyanın ve ABD’nin en büyük otomobil şirketi General Motors ile Volkswagen arasında soğuk savaş yaşanıyor GM’nin başında bulunan, “ çılgın ispanyol” lakaplı Ignacio Lopez’in VW’ye transfer olması üzerine, GM, Lopez’i sanayi casusluğu yapmakla suçlandı
- Kasım Türkiye’de ilk Vosvos örgütlenmesi: VW Fun Club-İzmir kuruldu
1993
- 4 Şubat Brezilya hükümetinin 30 milyon dolar’lık desteği ile Brezilya’da Vosvos üretimi yeniden başladı Yeniden faaliyete geçen fabrikanın kapasitesi yıllık 240 000 araç oldu ve otomobilin fiyatı da 7 200 dolar olarak belirlendi
- 12 Haziran Türkiye’de ikinci Vosvos örgütlenmesi; VW Fan Club-İstanbul kuruldu
- 23-25 Temmuz Paris yakınlarında düzenlenen 5 Volkswagen Festivali’ne Yaklaşık 3000 VW katıldı
- 28 Kasım Bir vosvos, Fantom jetiyle yarıştı ve “kazandı” Avrupa ralli şampiyonu Roland Jütting’in kullandığı 500 BG gücündeki Vosvos, Alman Hava Kuvvetleri’ne ait 7000 BG gücündeki Fantom ile yarıştı Vosvos, 12 saniye süren yarışı çok az bir farkla önde bitirdi
- Kasım Doğuş otomotiv, Volkswagen’in Türkiye temsilcisi oldu
1995
- Ekim Almanya’da Reve süpermarketlerzinciri, mağazalarında vosvos satmaya başladı Şirketin basın sözcüsü, Meksika’ya getirdikleri ve 16 666 mark’a sattıkları 300 Vosvos’un büyük ilgi gördüğünü, ellerinde çok az kaldığını söyledi
1997
- Volkswagen’in eski Türkiye temsilcisi Çiftçiler firması, Meksika’dan 18 adet Vosvos ithal etti ve 21 bin dolardan satışa sundu 44 BG’lik katalitik konvertörlü Vosvos, 100 km’de 9 lt benzin yakıyor
1998
- Meksika’da üretilen yeni VW’ler, Klasik VW’lerden farklı idi Yeni VW’ler, enjeksiyonlu ve katalizörlü Frenler disk Tamponlar boyalı Far çevreleri, kapı kolları, aynalar siyah ve plastik Jant kapakları boyalı  
2003
- 30 Temmuz 21 529 464’üncü son Vosvos, Meksika’nın güneydoğusundaki Puebla kentinde üretildi ve Wolfsburg’daki müzeye gönderildi
|