07-17-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Karda Ve Buzda Guvenli Surus Teknikleri
Buzda çivili lastik dışında tutunma olanaksızdır Buzlanmanın olabileceği yerler önceden mutlaka tanımlanmalıdır
Ø Kara buz yada cam buz suyun donmasıyla oluşur ve önceden gözle görülmesi olanaksızdır
Ø Hava sıcaklığının 3 derecenin altına düştüğü andan itibaren yoldaki tüm ıslaklıkları buz olarak düşünmek gerekir
Ø Yavaşlama mutlaka kuru olan yol kesimlerinde başlamalıdır
Ø Aracınızdaki fren sistemini mutlaka öğrenmelisiniz
Ø ABS fren sistemi olan bir araçta fren ve debriyaja sonuna kadar basılmalı ve durma sağlanıncaya kadar fren basıncı azaltılmamalıdır
Ø ABS, fren sistemi olmayan otolarda fren sırasında mutlaka debriyaja basılmalı ve sert fren sonunda kilitlenen tekerleklerin kendi ekseni etrafında dönebilmesi için derhal fren basıncı azaltılmalıdır
Ø Buzlanmanın olabileceği yerlerde öndeki aracı en az 4 sn mesafeden takip ediniz
Ø Buzda ve karda bütün hareketler yumuşatılmalıdır
Ø Direksiyon sert ve ani çevrilmemelidir
Ø Debriyajdan ayak sert çekilmemelidir
Ø Vites küçültmelerinden mümkün olduğunca kaçınılmalıdır (Çekiş olan tekerleklerde kilitlenme yaşanabilir)
Ø ABS fren sistemi olmayan otolarda frene sert basılmışsa derhal basınç azaltılmalıdır (Dönmeyen ön tekerleklere yön verilemez)
Ø Gereğinden fazla gaza basılmış ve otomobilin ön veya arka tekerlekleri patinaj çekmeye başlamış ise derhal debriyaja basılmalıdır
Ø Otomobil eğer ön taraftan virajın dışına savruluyorsa, debriyaja basılmalı yada ayak derhal gazdan çekilerek direksiyon yumuşatılmalıdır (direksiyonu yumuşatmak lastiklerin yol tutuşunu arttıracaktır)
Ø Otomobilin eğer arkası virajın dışına savruluyorsa derhal debriyaja basılmalı yada ayak gazdan çekilerek direksiyon gitmek istenilen yöne çevrilmelidir ( otomobilin arkası ne yöne kayıyorsa direksiyon o yöne çevrilir)
Ø Vites küçültme sırasında oluşan ani kompresyon çekiş olan tekerleklerin kilitlenmesini sağlar, böyle bir durumda derhal debriyaja basılarak oluşan kompresyon önlenmelidir
Ø Silecek suyunu sık kullanın eğer silecek suyu donmuşsa yoldaki suda donmuştur Derhal hız azaltılmalıdır
Ø Arkadaki araçların takip mesafelerini mutlaka kontrol ediniz , eğer sizi yakın takip eden varsa mutlaka yol veriniz
Ø Dikiz aynalarına bakma süresini 5 sn üzerine çıkarmayınız
Ø 3 şeritli yollarda daima orta şeridi kullanınız
Ø Bulunduğunuz yerden 15 sn sonra olacağınız yerdeki tehlike yaratabilecek her şeyi görmeye çalışınız
Ø Kaygan yollarda lastiklerin tutunması azalacağı için direksiyon yumuşar bu durumda sert direksiyon hareketleri yapmayınız
Ø Göstergedeki buzlanma uyarısını mutlaka dikkate alınız
Ø Tepe üstleri, köprüler, viyadükler, rüzgar alan yol kesimleri, güneş görmeyen yol kesimleri daha çabuk buzlanır, buralara yaklaşırken hızınızı mutlaka azaltınız
Ø Tüm dikkatinizi yaptığınız işe veriniz ve dikkatinizi dağıtacak hiçbir şeye müsaade etmeyiniz (Cep telefonu ile konuşmayınız)
Ø Otomobilinize gereğinden fazla ve dengesiz yükleme yapmayınız
Ø İleride bir tehlike hissettiğinizde dörtlü ikazları yakarak arkadan gelen araçları zamanında uyarınız
Ø Yokuş aşağı inişlerde aracın hızını artırmamak hızınıza uygun en küçük vitesle inmeye çalışınız, hızlandıktan sonra yapacağınız ani vites küçültme sorun yaratacaktır
Ø Otomobilinizin kış bakımları mutlaka yaptırılmış olmalıdır
Ø Akü, havalandırma, lastik, fren ve antifriz kontrolleri yapılmış olmalıdır
Ø Otomobilinizde çekme halatı, kış lastikleri olsa bile zincir mutlaka bulundurulmalıdır (Buzda zincir kullanılmaz)
Ø Otomobilinizde sizi soğuktan koruyacak bir şeyler mutlaka bulundurulmalıdır
Ø Yolda kalma durumunda otomobilinizde size enerji verecek yiyecekler bulundurulması gerektiği hatırlanmalıdır
Ø Uzun süre beklemelerde akünün boşalabileceği düşünülerek el feneri otomobilde mutlaka olmalıdır
Ø Buz çözücü çamların ve kapı kilitlerinin buzunu çözeceği için mutlaka otoda bulundurulmalıdır
Ø Yukarıda bahsettiğimiz uyarıları dikkate almanız olumsuz hava ve yol koşullarında yapacağınız sürüşü daha güvenli hale getirecektir
Ø Unutulmaması gereken en önemli şey; ne kadar teknik bilgi yada beceri sahibi olursanız olun fizik kurallarının el verdiği ölçüde bir şeyler yapabileceğinizdir
Ø Buz yada kar üzerinde kahramanlık yapılamayacağını hatırlatır Güvenli Sürüşler dileriz
*Alıntıdır
|
|
|