Konu
:
Nasıl Güvenli Yanlama Yapılır?
Yalnız Mesajı Göster
Nasıl Güvenli Yanlama Yapılır?
07-17-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Nasıl Güvenli Yanlama Yapılır?
Olayın ilmini öğreterek "Takla atmadan yengeç gibi nasıl kayıyor bu arabalar" sorusunu zihninizden siliyoruz
Yanlama aslında viraja girmek için kullanılan bir teknik
Otomobil yarışlarında en önemlı şeylerden biri virajları olabildiğince hızlı ve kazasız atlatabilmektir
Yanlama da yerinde kullanıldığında pilota bu olanağı sağlıyor
Adından da anlaşıldığı gibi yanlama yapan araç virajı yengeç gibi yan yan kayarak alıyor
Yani arabanın yan tarafı kaldırıma paralel olmuş oluyor
Arabayı yanlayabilmek için hızla giden aracın gaz pedalından ayağınızı birden ve kısa süreliğine çekmeniz gerekiyor
Bu şekilde arabanın ağırlığı önde toplanıyor
Eğer gaz pedalıyla yapamıyorsanız fren pedalına attığınız birkaç darbeyle de yanlamayı başlatabilirsiniz
Arka ağırlığı hafifleyen aracın sürücüsü o anda virajın yönüne direksiyonu tam kırar ve aracı viraja uygun hale getirmiş olur
Arabayı kayma halinden düzgün hale getirmek için direksiyon ters yönde tam kırılır
Yanlama arabayı virajdan çıkarmak için yapılıyorsa kontra da onu yeniden yola sokmak için yapılır
Unutulmaması gereken arabanın arkası hangi yöne kayıyorsa direksiyonu da aynı yöne tam kırmaktır
Yanlama ve kontra birbirini tamamlayan öğeler
Yanlamayı iyi yapabilmek ayrıca gaz ve fren pedallarıyla yaptığınız dengeli oyuna da bağlı
Başlangıç için taktikler
Bu tekniklerde ağırlık değiştirme kullanılmaz yani başlangıç sürücüleri için daha ideal
El freniyle kayma: Arabanın arka tekerleklerini kaydırmak için yapılır
Hızlı giderken debriyaja basıp el freni çekilir ve direksiyon tam kırılır
Özellikle arabanız arkadan çekişliyse çok daha rahat sonuç veren bir tekniktir
Yarışlarda geniş köşelerin alınmasını veya U dönüşlerin kolayca atlatılabilmesini sağlar
Powerslide: El freniyle kaymaktan farkı burada gaz pedalına yüklenilmesi
Motorunuz ne kadar güçlüyse bu tekniği o kadar iyi kullanabilirsiniz
Powerslide sayesinde virajdaki hareket açınızı isteğinize göre rahatça ayarlayabiliyorsunuz
Lastik kilitleme: El frenini kullanarak yanlama yapmaktan sonra en basit teknik
Aracın önü virajın yönüne doğru çevrilir
O anda debriyaj hızla bırakılarak arka lastiklerin kilitlenmesi sağlanır
Aracın arkası bu şekilde kaymaya başlar ve hemen akabinde tam gaz verilerek kaymanın devamı sağlanır
Debriyaj tokatlama: Aracın güçten düştüğü durumlarda tekrar eski performansına kavuşturmak için uygulanır
Bu tekniği uygulamak için vitesi küçültüp debriyajı bir anda bırakıyorsunuz ve motoru bağırtmaya başlıyorsunuz
Temelde yanlama yapmaktan çok aracın gücünü artırmak için kullanılır
Ağırlık değiştirme yöntemleri
İleri düzey tekniklerde aracın dengesini bozmak esas
Yani hareket halindekı arabayı frenlemek ya da gazlamak suretiyle aracın ağırlık merkezinin yeri kaydırılıyor
Böylece araba yanlama hareketine başlıyor
Kalkış tekniği: Araç viraja yüksek hızla girerken birden hız kesilir ve kayma başlatılır
Limit fren: Viraja girmeden önce direksiyon viraj yönüne doğru kırılır ve frene basılır
Araç viraj içinde kayana kadar da ayak fren pedalından çekilmez
Kayma başladıktan sonra da gaz ve direksiyonla araba kontrol edilir
Savurma: Viraja yaklaşırken önce virajın tam ters istikametine kontra ile yönlendirilir
Bu şekilde aracın ağırlık merkezi oynamıştır, savrulan araç gaz ve kontrayla yönlendirilir
Mynet
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul