07-17-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Mekruh Vakitler
Sabah namazından sonra güneş doğana kadarki vakitte nafile namaz kılmak mekruhtur Ancak kaza namazı kılınabilir Sabah namazından sonra kaza kılınması mekruh olan vakit güneş doğarkenki vakittir Güneşin doğmasından bir mızrak boyu (beş derece) ki, memleketimize göre kırk ile elli dakika arasında bir zamanla yükselişine kadar olan zamandır Ömer Nasuhi Bilmen'in ilmihalinde bu şekilde geçmektedir
Beş vakit vardır ki, onlara Mekrûh Vakitler denir
Birincisi: Güneşin doğmasından bir mızrak boyu (beş derece) ki, memleketimize göre kırk ile elli dakika arasında bir zamanla yükselişine kadar olan zamandır
İkincisi: Güneşin yükselip de tam tepeye geldiği zeval anının bulunduğu vakittir
Üçüncüsü: Güneşin sararmasından ve gözleri kamaştırmaz bir hale gelmesinden itibaren batışı zamanına kadar olan vakittir
Dördüncüsü: Fecr-i Sadık'ın doğmasından güneşin doğacağı zamana kadar olan vakittir
Beşincisi: İkindi namazı kılındıktan sonra güneşin batmasına kadar olan vakittir
Evvelki üç kerahet vaktinde ne kazaya kalmış farz namazlar, ne vitir gibi vacib olan namazlar, ne de önceden hazırlanmış bir cenaze namazı kılınabilir, ne de evvelce okunmuş bir secde âyeti için tilâvet secdesi yapılabilir Bunlar yapılırsa, iadeleri gerekir
Bu üç vakitte nafile namaz da kılınmaz Ancak kılınacak olsa, kerahetle caiz olur ve iadesi gerekmez Çünkü bu kerahet, nafile namazların sağlıklı olmasına engel değildir Bununla beraber bu vakitlerden birine rastlayan bir nafile namazı bozup kerahet vaktinden sonra onu kaza etmek daha faziletlidir
Bu üç vakit, ateşe tapanların ibadet zamanlarıdır Onlara benzemekten kaçınmak, hak dine saygının gereğidir
Diğer iki kerahet vaktinde ise, yalnız nafile namaz kılmak mekruhtur Farz ve vacib namaz mekruh değildir Cenaze namazı, tilâvet secdesi de mekruh değildir Bu iki vakitten birinde başlanmış olan bir nafile namazı, kerahetten kurtulması için bozulmuş olursa, sonradan onu kaza etmek gerekir
Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali
( ALINTIDIR )
Peki,Namaz kılmak bu vakitlerde uygun değilse,dua etmek de mi uygun değildir ? Örneğin seher vakti bir zikre başlamış biri sabah ezanından sonra güneş doğana kadar devam edebilir mi ?
|
|
|