Konu
:
Flamenko Dansı
Yalnız Mesajı Göster
Flamenko Dansı
07-16-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Flamenko Dansı
Flamenko Güney İspanya'nın Endülüs(Andalucia) bölgesine özgü ama bu bölgeyle sınırlı kalmamış bir müzik ve dans türüdür ve Güney İspanya'nın kendi folklorik müziğiyle çingenelerin yaratmış oldukları müziğin kaynaşmasıyla ortaya çıkmıştır
Flamenko coğrafik olarak evine çok bağlı da olsa ne tüm Endülüs folk müzik ve dansları Flamenko'dur ne de tüm Flamenko sanatçıları Endülüs'lüdür denilebilir
Bu toprakların tarihine bir göz atarsak: Cadiz(Kadiz) Avrupa'nın en eski yerleşimi olarak bilinmektedir
M
Ö
1100'de Fenike'liler "Cadir"dedikleri Kadiz şehrini kurdular
Burada günümüz İspanya'sında halen canlandırılan danslara benzer dans tavırları ilk kez Fenike'liler tarafından sergilendi
M
Ö
550'de Eski Yunanlılar Güney İspanya'yı kontrolleri altına aldılar
İspanya M
Ö
201'den M
S
206'ya kadar Roma İmparatorluğu'nun bir parçası olmuştur
711 senesinde ise Mağribiler(Faslılar) olarak bilinen AraplarSuriyeliler ve Berberiler Cebelitarık Boğazı'ndan İspanya'yı işgal ettiler
Yaklaşık yediyüz sene burada hakimiyet kurdular
Arap kültürü İspanya'yı çok büyük boyutlarda etkiledi
Müslümanlar buraya şiir şarkı ve müzikal enstrümanları da getirdiler
Ayrıca İspanyol müziğine duygusallık ve duyarlılık kazandırdılar
İspanyol müziği ve Flamenko'da önem kazanan çoğu şarkının Zambra Zorongo Zarabanda ve Fandango gibi Arapça isimleri vardır
Aslında "Zambras" terimi o zamanki müzisyenlere ya da bunların çaldıkları toplantılara verilen isimdir
Günümüzde halen Kanada'daki çingeneler festivallerine "Zambras" demektedirler
1492'de İspanya tekrar Hıristiyan hakimiyetine girdi
Günümüze ulaşan kayıtlara göre 1447 senesinde çingeneler İspanya'da görülmeye başladılar
Aynı dönem içinde kuzeyden nüfuz ederek Barselona'ya oradan da sonraki yüzyıllar içerisinde İspanya'ya yayıldılar
Sekizinci-dokuzuncu yüzyılda Hindistan'dan göç etmeye başlayan bu esmer tenli insanlar usta işçileriydi ve kendi müzik ve dans kültürlerine sahiptiler
Çingenelerin getirdikleri kültürle Endülüs kültürünün kaynaşmasıyla Flamenko biçimlenmeye başlamıştır
Flamenko sadece Güney İspanya'ya(Andalucia) aittir
Dünyanın öbür yerlerindeki çingenelerin kültürlerinde Flamenko'yu çağrıştıran ögeler yoktur
(İspanyol Flamenkosu'nu temel alarak kendi özgün müziklerini geliştiren Güney Fransa çingeneleri hariç)
XVIII
yüzyıla gelindiğinde şu iki unsurun Endülüs müziğini etkilediğini görüyoruz: 1700'lerden beri İspanyolların Afrika'yı yoğun bir şekilde keşfetmeye başlamaları ve Sevilla şehrinin İspanyol yarımadasının en büyük köle marketi haline gelmesi
(Bugün halen Andalucia'da yaşayan ve kökenleri o günlere dayanan zenci aileler vardır ve zenci müziğinin Endülüs müziği üzerinde mutlaka ki bir etkisi olmuştur)
İkinci olarak da İspanyolların Amerika'nın keşfinde oynadıkları roldür
Güney Amerika'da oluşan Latin Amerika müziği XIX
yüzyılda geri gelen İspanyollarla Endülüs'e taşındı ve bu bölgenin müziğinde daha belirgin bir hal aldı
1700'lerde gitar 6 telli oldu
1800 senesinde ise kaynaklara göre çingenelerin yaptığı 24 çeşit dans vardı
Bunların çoğu bugün yokolmuştur ve Fandangos ve Sevillianas gibi çingene tarzı taşımayan danslar dışında hiçbiri bugünkü bilinen çingene dansında belirli bir şekilde yer almamaktadır
O dönemki gezginlerin söylediklerine göreyse dansçılar ayaklarını dans ederken kullanmaz sadece kalça vücudun üst kısmı ve kollarını hareket ettirirlermiş
1840'lı yıllardan itibaren Flamenko'nun altın çağı başladı ve Flamenko dansının doğasını etkileyen değişiklikler yaşandı
Şarkıya ve dansa daha çok önem verilmeye başlandı
Bilinen ilk "Cafe Cante" yani Flamenko gece kulübü 1842 yılında Sevilla'da açıldı
"Cafe Cantante" olarak bilinen bu dönem için bugünkü Flamenko'nun başlangıcıdır demek hiç de yalan olmaz
1910 senesi Flamenko'nun altın çağının ve Cafe Cantantane'lerin sonu olarak bilinir
1921'den sonra yavaş yavaş klasik bale figürleri Flamenko dansına girmeye başladı
Yavaş yavaş kadınlar pantalon giyip ayaklarını kullanmaya başladılar
Böylece Flamenko yeni bir tarz kazanmış oldu
1936'da başlayan iç savaş birçok sanatçının ülkeyi terketmesine neden oldu
Ancak bu durum Flamenko'nun dünyaya açılmasını da sağladı
Carmen Amaya ve ailesi Güney Amerika'ya giderek orada büyük başarı kazandılar
Carlos Montaya bir dans şirketi ile Amerika'ya gitti ve New York'ta kaldı
Vincente Escudero Paris'e oradan da Amerika'ya gitti
Roman Montaya Paris Londra İsviçre ve Buenos Aires (Arjantin)'de gitar resitalleri verdi
1940'ların sonunda Flamenko'nun onlarca sene evvel başlayan tiyatro ve opera serüveni önemini yitirmeye başladı ve 1950'lerde de son buldu
Flamenko 1960'lardan itibaren rönesansını yaşamaya başladı
İspanya'da eski şarkıların çoğunu gelecek nesillere aktarmak için kayıtlar yapıldı
Entellektüel "Aficionados"lar ise Flamenko'nun tarihini araştıran ve türlerini analiz eden kitaplar yazmaya başladılar
1958'de Jeres de la Fontera'da kurulan "Catedra de Flamencologia" Flamenko'yu korumayı ve bu konuda çalışmalar yapmayı amaçladı
Müzikal bağlamda zor bir flamenko gitaristi olan Victor Monje "Serranito" ürkütücü his veren yeni bir teknik ve çok karmaşık bir müzik yarattı
1960'ların sonunda Paco de Lucia'nın ilk albümü çıktığında Flamenko gitarının devrimi gerçek anlamda başlamış oldu
O dönemde çıkarttığı "Rumba" albümüyle de İspanya'daki ulusal ilgiyi flamenkonun üzerine çekmeyi başardı
Paco de Lucia'nın da beraber çalıştığı "cante"lerin (şarkı) genç dehası Camaron de la Islaen az O'nun kadar önemliydi
Camaron 1970'lerin en etkili şarkıcısıydı; kendine has ızdırap ve acı ile haykıran güçlü Arap nameleriyle dolu bir tarzı vardı
Paco ve Camaron bir düzinenin üzerinde albüm çıkardılar ve Flamenko severler için dünyada "yıldız" olarak tabir edilen kişilerden daha fazlası oldular
1970'lerde festival olgusu ortaya çıktı
Festivaller(fiesta) normalde gece 11 civarında başlar ve tan ağarana kadar sürerdi
Flamenko'daki samimiyet ve doğaçlama yerini ustalığa ve ticarete bıraktı
Sanatçı içini saran isteği dindirmek için değil sırası geldiği için dans etmeye başladı
80'lerde ise sanatın her alanında teknik gelişmeler yaşandı
Bu da beraberinde ticari patlamayı getirdi
Son yirmi yıl içerisinde gitar teknikleri ve müzikal anlamda bilgiyi geliştirme oldukça iyi yollar aldı
Günümüzdeyse Flamenko esnek yapısıyla gelişmelere açıktır bir bakıma kontrol dışındadır
Flamenko'da Şarkı (Cante)
Flamenko'da öncelikli ve vazgeçilmez olan şarkıcıdır
Flamenko şarkıcısı en azından "cante"nin birkaç tarzında uzman olmalı ve ilgili olduğu tarzın ise birçok ritmini geleneksel ezgilerini ve çeşitli şiirlerini bilmek durumundadır
Klasik geleneklerde iyi vokal tekniği olarak bilinen kendine özgü ayırdedilebilen bir sese sahip olmalıdır
Ayrıca sesini batıdan çok doğu tekniğine yakın bir tarzda kullanabilmelidir
Flamenko şarkıcıları parmaklarını masaya vurarak alkış yaparak ayaklarıyla -yaşlıysa bastonuyla- yere vurup ritm tutarak kendi sağlayacağı ritmik eşlikle geleneğe bağlı fakat kendi ruhunu ve anın getirdiği hisleri de katarak kendi solosunu yaratır
Kadın ve erkek şarkıcılar tipik olarak aynı mutlak ses aralığında birbirine yakın seslerde söylerler
Teknik olarak erkekler yüksek Tenor kadınlar da Alto aralığında söyler
Flamenko'da Dinleyici (Aficion)
Flamenko'nun temel niteliği "Aficionado" denen önceden bilgilendirilmiş sempatik bir dinleyiciye bağlıdır
Bu kişi ya da kişiler ailenin bir üyesi arkadaş ya da genel dinleyicilerden biri de olabilir
Flamenko'da yalnızlık yalıtılmışlık var gibi görünse de ya da çoğunlukla şarkı söylemek dans etmek edimleri ayrı ayrı yapılsa da gerçekte Flamenko'nun yaşayabilmesi için -doğası gereği- aktif dinleyicilerin katılımına gereksinimi vardır
Aficionado'nun rolü temeldir ve bunu gerçekleştirebilmesi için bu kişinin hem sanatı önemsemesi hem de gelenekleri hakkında birşeyler bilmesi gerekir
Aficionado bazen bir eleştirmen bazen de para ödeyen biri olabilir ama temel rolü ne eleştirmek ne de patronluk yapmaktır; sempatik ilgili olmalı ve şarkıcının yapmaya çalıştığı şeyi desteklemelidir
Dinleyici Flamenko yapanlara olabildiğince yakın oturmalı ve onların çabalarını alkış ya da ayak ritmleriyle desteklemelidirler
Ya da sadece dinleyip geleneksel çeşitli destekleme takdir etme yöntemleriyle (Joleo) cevap vermelidir
("Ole" "Bueno" gibi) Sanatçı bu desteğe -ki ciddi konser seyircisinden oldukça farklıdır- dayanarak onunla iletişim kurar
Sanatçıya verilen böyle bir destek aslında kendi içinde küçük bir sanattır
Flamenko'da Dans (Baile)
Dans Cante gibi temelde solo arasıra da önceden hazırlanmadan yapılan bir düettir
Ama bir grup dansı değildir
Bu önceden hazırlanılmamış olması "Puro Flamenko"nun özelliğinde vardır
Cante ile aynı ritmde ruhen ve biçimsel olarak eşleştirilebilir olmalıdır
Ancak Flamenko dansını ve tekniğini karakterize eden şeyler bunlardan çok fazlasıdır
Performans Flamenkosu'nun daha özenli ve tanımlanmış bir tekniği vardır
Oldukça gelişmiş bir üst gövde kol tekniğiyle karmaşık ve ses çıkartılarak yapılan ayak hareketlerinin birleşiminden oluşur
Bu yönleriyle de öteki etnik danslardan ayrılır
Amerikan Tap dansında Clog dansında (Tahta ayakkabıyla yapılır) İrlanda dansında ve bazı Meksika halk danslarında da sesli ayak vuruşları vardır
Ancak üst gövdedaha çok "sürüklenir"
Üst gövdenin kullanıldığı doğu danslarında ise ayak hareketleri bu kadar karmaşık değildir
Temel Flamenko duruşları diğer danslardaki görünüşlere birkaç nedenden ötürü zıttır:
Üst gövde ve baş dik ve yüksek
Omuzlar aşağıda ve geride bacaklar hafifçe bükülü asla kilikli değil kol eklemleri vurgulu (Parmaklar bilekler dirsekler) gizli değil nadiren yumuşak örneğin kollar kalkarken omuzun üzerine çıkana kadar dirsekler daha yukarıdadır
Torso'nun gücü yükselme derecesi ve kollar ayak aktif hale geldiğinde asla sönmemeli ve ölmemelidir
Yoksa dans çizgi filmlerdeki öfkeli ayak vuruşları klişesine benzer
Kadınlar için kostümün kendisi dansın bir bölümünü oluşturur
Kendine özgü tam etek onu kontrol etmesini bilen bir dansçının üzerinde kendi dansını yapabilir
Flamenko'da Gitar (Toque)
Şarkıcıya bir gitarcı eşlik eder
Gürültülü bir eğlence ortamında iki ya da daha fazla gitarcının da olduğu görülür
Gitarcı tabii ki icra edilen şarkı formunun ritmini iyi bilmeli ve şarkının geleneksel melodilerine aşina olmalıdır
Şarkıcıyı desteklemek için cümlelerin sonuna kısa dekorasyonlar ya da cevaplar ekleyebilir
Letralar arasında "faseta" denen melodik çeşitlemeler (geleneksel ya da kendi keşfettiği) çalabilir
Şarkı ile birlikte dansta varsa o zaman gitarcının dansçıyı da desteklemek gibi bir görevi vardır
Bu durumda dansın ritmlerine uygun üslupları da bilmek zorundadır
Böyle bir ortamda gitarcı sololarda yapabildiğinden değil öncelikle dansa ve/veya şarkıya getirebildiğinin en iyisinden dolayı ödüllendirilir
Flamenko gitarı ve tekniğini ele alırsak: Enstrümanın kendisi daha çok klasik gitara benzer
Yapısı daha hafif sesi daha parlaktır ve teller gitarın gövdesine daha yakındır
Ses deliği ve köprü arasındaki bölgeyi "Golpe" denen (yüzük parmağının tırnağı ile yapılan hafif vuruşlar) tıklatmalardan koruyan ince bir plastik tabaka vardır
Bu sese perküsyona yakın bir vurgu sağlar
Sol el tekniği klasik tekniğe benzemesine rağmen perdeli pozisyonları bireyselleşmiş parmak pozisyonlarından daha çok tutulur
Sağ el tekniği klasik teknikten daha fazla olarak birkaç şey daha ister
Bunlar çeşitli Rasqueadolar (çeşitli parmaklarla tüm tellere yapılan hızlı ve perküsyon tarzı çarpmalar) ve yukarıda da bahsettiğim golpelerdir
Genel olarak flamenko gitarı daha çok atakla ve daha agresif çalınır
Flamenko'daki Biçimler (makamlar):
Alboreas
Alegrias
Bamberas
Bulerias
Caleseras
Campanilleras
Cantinas
Cana
Caracoles
Carseleras
Cartageneras
Chuflas
Colombianas
Danza Mora
Debla
Fandangos Grandes
Fandangos de Huelva
Fandanguillos
Farruca
Garotin
Granainas
Guajiras
Jaberas
Jaleos
Livianas
Malaguenas
Marianas
Martinetes
Media Granaina
Milongas
Mineras
Mirabras
Murcianas
Nanas Palmares
Peteneras
Playeras
Policana
Polo
Roas
Romeras
Rondena(Toque)
Rondenas
Rosas
Rumba Gitana
Soetas
Serranas
Sevillanas
Siguiriyas
Solea
Solea Corta
Soleares
Soleariya
Tangos
Tanguillo
Tarantas
Taranto
Temporeras
Tientos
TientosCanesteros
Tiranas
Tonas
Trilleras
Verdiales
Vito
Zambra
Zapateado
Zorongo Gitano
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul