Konu
:
Türk Halk İnançları
Yalnız Mesajı Göster
Türk Halk İnançları
07-16-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Türk Halk İnançları
Türkler ister galipister mağlup ve ister hakim olsunlar hiçbir zaman hiçbir yerde milli dillerine ve inançlarına karşı besledikleri imandan sapmamışlar eski soy geleneklerini unutmamışlardır
Türk Halk İnançları
Miladın 800 tarihinden itibaren 1000 tarihine kadar iki asır içinde Türkler Şamanlıktan Nesturi Hıristiyanlığına ve Nesturilikten de Müslümanlığa geçmek suretiyle üç defa din değiştirdikleri halde dil değiştirmemişlerdir
Türkler tarih boyunca İslamlıktan önce boy boy ve yer yer kapıldıkları dinlerin etkilerinden Türk Halk İnançları meydana gelmiştir
2 Asır içinde 3ncü hak dini Müslümanlığı seçen Türkler ister istemez eski dinlerinin az çok etkisinde kalmış ve de İslam ile alakası olamayan eski inançlarını aradan asırlar geçmesine rağmen İslam’ın içinde sanki İslam’ın bir parçasıymış gibi Türk Halk İnançlarını mensubu oldukları dinlerinin içerisinde sürdürmektedirler
Tarihte hemen hemen bütün Türklerin toplu olarak inandıklarıkatıldıkları ve seçtikleri tek din İslam olmuştur
Aşağıda verdiğim örneklerden göreceğimizTürklerin yaşadıkları farklı dinlerin çevre ve devrelere göre bazı eski inanç motiflerinden birkaç örnek vererek günümüzde bile yaşadığını göreceğiz
Ateşten Geçme :
Türk halklarının ateş kültü ile ilgilidir
Raşid ad din Ebul Gazi Bahadır’dan Ergenekon münasebeti ile biliyoruz
İlkyaz gündönümünde dağın demir kesimini eritmeye matuftur
Kaşgarlı Mahmut da demire uluhiyet veren Türk boylarından söz etmektedir
Demirin bulunduğu yere cin-perinin giremeyeceği inancı Anadolu ve Azerbaycan Türklerinde olduğu gibi Kosova-Balkan Türklerinde de vardır
İlkyaz gündönümünde 14 Mart’ta Prizren’de Daltulum denen dağ eteğinde halk tarafından oraya çıkılır ve yazın ilk günü kutlanır ateşler yakılır salıncaklar kurulur genç kızlar deflerle türküler söylenir
Akşam namazından sonra ise Prizren Kosova Tekkelerinde çeşitli törenler yapılarak Ergenekon’dan çıkışımız büyük bir heyecanla gün bugün kutlanmaktadır
Altay Türk halk inançlarında demir ve demirci kültünü toparlarken A
Tacemen; Türk inancında gökyüzü demircisi vardır
O Şamanların kutsiyeti sayılır
Gök demircisi yaptığı mucizeli aynalardan yere atar
Yeryüzündeki şamanlar bunları alırlar ve Şamanlık takımlarına ilâve ederler
Şamanlar Türk inancına göre mucize yaratan büyük demircilerdir
Bu yüzden onlardan kötü ruhlar korkarlar
Demirci de çoğu defa halkı kötü ruhlardan ve hastalıklardan koruyan kişi sayılır
Buryatlar ve Sahalarda demir ve demirci kutsal itibarı görürler
Burada çok kere demirci şamandan güçlüdür
Demirci isterse manevî gücü ile şamanı öldürebilir
Mavi Boncuk:
Mavi gözün tekin olmayışı inancı Gök Tengri inancının bir ürünüdür
Türklerde mavinin kutsiyeti gökün mavi oluşundan gelir
Bu nedenle mavi tekin değildir
Mavi saygı celbeder
Mavi gözlü insanın nazarının çabuk geçeceği inancı DağıstanAnadolu Balkanlar ve Kuzey Mesopotamya Türkleri de var
Azerbaycan da ‘Göygöz’tekin değildir denir
Mavi gözün veya diğer nazar edici güçlerin olumsuz tesirinden kurtulabilmek için Mavi Boncuk veya başka cisimlerden yararlanırlar
Kosova Türklerinde ve Balkanlarda yaşayan Türk Akraba Topluluklarında da Mavi Boncuk inancı hala eski inanç ve kutsiyetiyle yaşamaktadır
Çocuk doğumlarında sünnetlerde evliliklerden tutunda odalarda dükkanlarda evlerin en önemli baş köşelerinde otomobillerde Mavi Boncuğa rastlayabiliriz
Ayna:
Arkası sırlı yansıtıcı bir cam parçasıdır
Halk tasavvufunda ise yansıtıcı bir cam parçası olmakla beraber aynı zamanda manevi sırlarda içermektedir
Aynanın cinleri topladığına inanılır
Bunun içindir ki gece aynaya bakılmaz çocuklara aynaya bakılma izni verilmez
Bazı hallerde ayna örtülür
Aynaya bakan kimse ‘Allahummesalli’ yi okur
Kosova Türklerinde genelde evimizin büyüklerince geceleyin aynaya bakındığımız zaman uyarılar alırız!
Örneğin :
‘Ceceylen aynaya bakılmaz’ ‘Adet dildır ceceylen aynaya bakılma ograrsın!’ gibi uyarılar duyarız evimizin büyüklerinden
Genelde Oğuz Türk boylarında bu tür inanç kültürü hala gün bugün yaygındır
Karabasan:
Karabasan’Albastı’ ‘Al karısı’ inancı ve bu türden kara iyelerin çeşitli isimlerle tanınması Türk Toplulukları arasında çok yaygındır
Bunlardan korunmanın ve verdikleri zararı gidermenin de çeşitli yolları olduğuna dair inançlar vardır
En fazla istifade edilen kaynak ayet ve sürelerdir
Kosova Türklerince Karabasan adı yerine Agırbasan adı kullanılır
Agırbasan hakkında çeşitli söylentiler duyarız
Agırbasan’ın şapkalı ve korkunç bir yüzü olduğu söylenir geceleyin uykuda iken Agırbasan kişiye musallat olduğunda eğer o kişi Agırbasanın başındaki şapkayı çekerse zengin olacağınla ilgili söylentiler duyarız
Başka bir rivayete göre de eğer kişi Agırbasan’ın etkisinden kurtulamadığı takdirde öleceğine inanılır
Ardından Su Dökme:
Türk Halk inancında biri yolculuğa çıkarsa gittikten sonra annesi arkasından dua okur ve su döker
Böylece yolunun aydınlık gidişinin sağlıklı olacağına inanılır
Kosova Türklerinde ve Balkanlar’da yaşayan Türk Akraba Topluluklarında da ardından su dökme inancı vardır
Balkanların çeşitli bölgelerinde ardından su dökme inancı farklı farklı biçimlerde uygulandığı görülür
Örneğin:
Bir kişi gurbete uğurlanırken arkasından annesi kız kardeşi veya eşi tarafından ardına su dökülür bu olay sırasında etrafı matem havası kaplar gidenin arkasına ağıtlar yakılır gözyaşı dökülür
Günahkarlara Geçit Vermeyen Kaya:
Anadolu’da Hacı Bektaş Veli’de olduğu gibi günahkarlara geçit vermeyen kovukları vardır
Bu tür kaya geçitlerinden birisi de yedi uyurlar mağarasındadır
Doğu Anadolu’da
Kars Bitlis Erzurum da mevcuttur
Balkanlar’da Osmanlının etkisiyle gelen Bektaşilik inancının etkisinden dolayı Kosova’nın Prizren şehrinin Sozi Türbesi olarak bilinen yerde geçit vermeyen kaya mevcuttur
İnanışa göre sadece iyi insanların kaya delikten geçmesine müsaade eder kötü insanların geçmesine asla izin vermez inancı yaygındır
Bu inancın derinliklerinde Türk Türeyiş destanlarından mağaradan veya ağaç kovuklarından çıkmış olma inancı da aranabilir
Tırnak Kesme:
Tırnak gündüz kesilmeli hem el hem ayak tırnakları aynı günde kesilmemelidir
İnanca göre el ve ayak tırnakları bir günde kesilir ise aynı günde hem ölüm hem de düğünün olacağı inanılır bu büyük bir kötü günü kendi ellerinle hazırladığına inanılır
Gece tırnak kesenin kül başına denir
Tırnak yakılır daha ziyade gömülür
Tırnak kesildikten sonra el muhakkak yıkanmalıdır
El yıkanmaz ise o elle tutulan yiyecek ve içecek haramdır
Kosova Türklerince Tırnak Kesmekle alakalı inançlar:
Ayak ve El Tırnaklarının aynı günde kesildiği takdirde uğursuzluk olacağı inancı yaygındır hem ölümün hem de düğünün aynı günde olacağına inanılır
Geceleyin tırnak kesilmemesi inancı da hala gün bugün Kosova Türklerinde ve Balkanlar’da yaşayan Türk Akraba Topluluklarında da uygulanır
Gayptan Ses:
Türk inançlarında gayptan tanıdık bir sesle çağırma vardır
Buna şeytan çağırdı şeytan aldattı denir
Böyle hallerde Türklerin çoğu ‘Tövbe Estağfirullah’ derler
Balkanlar Kosova-Prizren’de ise ‘Tuz dügeym Tuz’ derler her bölgede farklı farklı dualar farklı farklı sözleri de duyabiliriz
Kendisini tanıdık bir sesle çağırıldığını duyan bu sese ilgisiz kalıp cevap vermemelidir
Cevap verilmesi halinde cevap verenin başında iblis-cinin bir felaket getireceğine inanılır
Yukarıda Ortak Türk Halk İnançlarıyla ilgili verdiğimiz örnekler hala Türk dünyasında capcanlı bir biçimde yaşanmakta ve yaşatılmaktadır
Türk Halk İnançları Türk Dünyasının sınırları içinde Adriyatik’ten Çin Seddine Sibirya Ovaları’ndan Afganistan’ı kapsayan bir bölgede asırlardan beri birbirlerinden uzak habersiz yaşamış olan Türk Toplulukların şu an farklı din mezhep tarikat inançları içinde olsalar bile ortak Türk Halk İnançları noktasında hepsi birleşmektedirler
Verdiğim örnekler Türklerin ister İslam’da ister Şamanizm’deister Ortodokslukta ister farklı tarikat ve mezheplerde bu saydığım inançları hala içlerinde sanki mensubu oldukları o dinin bir parçasıymış gibi Türk Halk İnançlarını yaşatmaktadırlar
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul