07-16-2012
|
#1
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Resmi Kıyafetleri












Akçakoca Bey
İlk Kumandanlardan
Sultan Osman
Osmanlı Devleti Kurucusu
Konur Alp
İlk Kumandanlardan
Alay Başçavuşu
Sadaret Alayında İnzibata Memur
Çavuşbaşı
Divan Çavuşları Amiri (Adalet Bakanı)
Beylikçi
Fermanların Yazıldığı Kalemin Amiri
Amedi
Dış İşleri Özel Kalemi Amiri
Büyük Tezkereci
Bakanlık Özel Kalemi Amiri
Babıali Tercümanı
Sadrazamla Elçiler Arasında Tercümanlık Eden
Avrupalı Sefir
Avrupalı bir Elçi Tipi
Reisülküttab
Dış İşleri Bakanı
Buhara Sefiri
Buharalı Elçi
İç Ağası
Sadaret Dairesinin İç Hizmetlerine Memur
Baş Çavuş
Yeniçeri Ağasından Sonra Gelen Üçüncü Amir
Kul Kahyası
Yeniçeri Ağasından Sonra Gelen İkinci Amir
Kapıcı Başı
Saray Kapıcılarının Subayı
Orta Çavuşu
Baş Çavuşun Yardımcısı
Baş Cuhadar
Padişahın Giyeceklerini Muhafaza Edip Taşıyan
Dersvekili
Şeyhülislam Namına Ders Okutan
Şeyhülislam
Ulema Sınıfının Başı ve Müftü
Vekayici
Resmi Tarih Yazarı (Vakanüvis)
Başçuhadar
Sadrazamın Giyeceklerini Muhafaza Edip Taşıyan
Defterdar
Maliye Bakanı
Defter Emini
Devlet Arazi Kayıt Defterlerinin Muhafızı
Nişancı
Devlet Bakanı
Darbhane Emini
Darbhanenin Amiri
Baş Çuhadar
Padişahın Atının Sağ Tarafında Yürüyen Muhafız
Silahtarağa
Padişahın Silahlarını Muhafaza Edip Taşıyan
Peyk
Padişahın Seyahatlerinde Önde Giden Yaya Haberci
Solak
Padişahın Seyahatlerinde Merasim Kıtası Eri
Baş Muhzir
Sadaret Dairesi Muhafızı
Mekke Kadısı
Mekke Baş Hakimi
Rumeli Kazaskeri
Rumelideki Kadıların Amiri
Nakib-ül-eşraf
Peygamber Soyundan Olanların Başı
İstanbul Kadısı
İstanbul Baş Hakimi
Baş Teşrifatçı
Protokol Amiri
Devlet Kethüdası
Başbakan Yardımcısı ve İç İşleri Bakanı
Teşrifatçı
Protokol Amiri
Hil’at Giyen Memurlar
Mükafaten Hususi Elbise Giydirilen Memurlar
Cellad
İdam Hükümlerini İnfaza Memur
Celladbaşı
Celladların Amiri
Subaşı
Şehrin İnzibat Amiri
Asesbaşı
Yeniçeri Ocağı İnzibat Amiri
Böcek Başı
Gizli Polis Amiri
Cebehane Karakullukçusu
Cephane Muhafızı
Cebehane Çorbacısı
Cephane Subayı
Bostancı
Saray Muhafızı
Satır
Tören Kıtası Eri
Çırak Esnaf
Esnaf Çırağı
Usta
Küçük Rütbeli Yeniçeri Subayı
Kalyoncu
Yelkenli Gemi Efradından
Tulumbacı
Yeniçeri Ocağında Etfaiye Eri
Müjdeci Başı
Hac Kafilesinin Mekkeye Vardığı Haberini Getiren
Serdengeçti Ağası
Gönüllü Fedailer Amiri
Saraç Başı
Has Ahır Saraçlarının Amiri
Salı Usta
Kapıkulu Süvarilerinin İstanbul’daki İşlerini Takibe Memur
Cebeci Kahyası
“Konaklayan Yolcular”
NAKŞİ, Topkapı Sarayı Kitaplığı, Albüm H2148,s,8a 17Yüzyılın İkinci Yarısı,
17 Yüzyılın İlk Yıllarında Osmanlı Resmi’nin en önemli temsilcisi olan NAKŞİ’nin kent görünümlerini,
mimari siluetleri içeren resimlerinden başlayarak Osmanlı Resmi’nde, Batı resminin ayırt edici yanı
olan üç boyutluluk kendisini göstermeye başlamıştır Resimlerde mekan derinliği ve kütlelerin perspektif
görünüşleri üzerine ilk arkaik denemeler görülür
“İstanbul’da Bir Sokak”
Tuval Üzerine Yağlıboya, Fausto ZONORA,
Sultan II Abdülhamid’in Sarayı’nda “Ressam-ı Hazret-i Şehriyari” ünvanı ile eser üreten
ZONARO Saray ve Sultan’a karşı hizmetini II Abdülhamid’in tahttan indirilmesine kadar 11
yıl sürdürmüş, 1910 yılında İstanbul’dan ayrılarak İtalya’ya dönmüştür ZONARO Saray Başressamı
olmasının dışında bazı önemli sanatçılarımıza özel dersler vererek ve 1883’te açılan Sanayi-i Nefise’de
öğretmenlik yaparak çağdaş Türk Resmi’ne de önemli katkılarda bulunmuştur II Abdülhamid
ZONARO’ya özel bir ilgi göstermiş, Akaretler’de özel bir bina tahsis etmiştir Üç katlı olan bu
yapının üst katı Padişah tarafından parasal destekle tam donanımlı bir atelye haline getirilmiş,
diğer kısımlar da sürekli bir sergi mekanı olarak sanatçının ailesiyle birlikte kullanımına da açık
olmak üzere verilmiştir İstanbul’da kaldığı 10 yılı aşkın süre içinde bini aşkın resim yaptığı bilinen
sanatçı daha çok toplumun sosyo-kültürel dokularını resmetmeyi tercih etmiştir
“Yıldız Sarayı Bahçesi”
Giritli HÜSEYİN, (detay) 65x81cm, ADR ve HM Koleksiyonu,
Bir kısım Oryantalist Ressamlar yaptıkları resimlerde
Fotoğraftan yararlanmışlardır Fotoğraf 19 Yüzyılın Ortalarından itibaren bir kısım Türk Ressamı’nın
da yararlandığı bir vasıta olmuştur Giritli HÜSEYİN (1873-?) ve Tevfik BEŞİKTAŞ (1871-1914)
çoğunlukla Saray Fotoğrafçıları’nın çektikleri fotoğraflardan yararlanarak resim yapan
diğer foto yorumcu Sanatçılardandır
“Kariye Camii”
Tevfik BEŞİKTAŞ, (detay) Tuval Üzerine Yağlıboya, 76x81cm, ADR ve HM Koleksiyonu,
Tevfik BEŞİKTAŞ (1871-1914) Arkaik Perspektif denemeleri ve Mimari Kompozisyonları ile dikkati çeker
“Galata Köprüsü”
Mustafa Nuri PAŞA, Tuval Üzerine Yağlıboya, 90x117cm, Türkiye İş Bankası Koleksiyonu,
Mustafa Nuri PAŞA, günün modern eğitim programlarının uygulandığı askeri okullardan mezun olan
Asker Ressamlar dönemlerindeki Reformist bilinçlenmenin kültür ve sanat alanındaki hedeflerini temsil
eden ressamlar arasında yer almaktadır
“Haremde Goethe”
Abdülmecid EFENDİ, Tuval Üzerine Yağlıboya, 132x173cm, ADR ve HM Koleksiyonu,
Resmi anlamda asker olmamakla birlikte bu çerçevede ele alınan 32Osmanlı Padişahı Abdülaziz’in
oğlu Abdülmecid EFENDİ (1868-1944), günümüzde Oryantalist olarak değerlendirilmesine karşın,
onun sanatındaki bu yöndeki bir eğilim son derece sınırlı ayıklanmış bir Oryantalizmdir Sanatçı figüratif
resme özel bir önem vermiştir Sanayi-i Nefise Mektebi’nin ilk açıldığı yıllarda bir problem gibi
ortaya konan insan figürünün betimlenmesini tek ya da çok figürlü kompozisyonlarla aşmıştır
Abdülmecid EFENDİ, “II Abdülhamid’in Tahttan İndirilişi”, “IIMahmud’un Şehzadeliği”,
“Yavuz Selim” ve “Tarih Dersi/Nasihat” gibi resimleriyle günün koşullarına göre sosyo-politik
tavrını ortaya koyan bir sanatçı olmuştur
|
|
|
|