Prof. Dr. Sinsi
|
Adamın Teki Oturmuş Yararlı Bilgileri Toplamış, Sabrından Dolayı Kutlarız...
iKAMETGÂH iLMUHABERi
Oturma belgesini (ikametgâh ilmuhaberini) artık muhtarlar değil, Nüfus Müdürlükleri veriyor
Adrese dayalı nüfus sayımından sonra, adresinizde bir deği?iklik olduysa, muhtardan onaylı '
FORM C' belgesiyle ?lçe Nüfus Müdürlüğüne durumu bildirmeniz gerekiyor Deği?iklikler
bildirilmez ve durum tespit edilirse ağır para cezaları veriliyor Nüfus Müdürlüğünde kayıtlı olan
adresinizin doğru olup olmadığını kontrol etmenizde yarar var Çünkü herhangi bir kurumdan
oturma belgeniz istendiğinde, bunu Nüfus Müdürlüğünden almak durumundasınız Alınan bu
belgenin geçerlilik süresi 30 (otuz) gündür
Ayrıntılı bilgiye *adresinden de ula?abilirsiniz
NÜFUS CÜZDANI ZAY?NDE
Nüfus cüzdanını kaybedince vergi dairesine de bildirin  
Nüfus cüzdanını kaybeden veya çaldıran ki?ilerin emniyetten aldığı tutanak ve birde dilekçe
e?liğinde bir vergi dairesine ba?vurması durumunda kayıp olan nüfusunun bilgisi sicil
kayıtlarına alınıyor Nüfusu eline geçiren bir diğer ki?i herhangi bir vergi dairesine gidip ?irket
açılı?ı yapmak istese sistem uyarı veriyor ?nsanların ve hatta vergi dairesi çalı?anlarının bile
pek bilmediği bu konunun ayrıntılarını Gelir ?daresi Ba?kanlığı resmi sitesinde iç genelgeler
bölümünde
'VERG? K?ML?K NUMARASI ?Ç GENELGES? SER? NO:2007/1 de bulabilirsiniz
ÇALINAN K?ML?K KARTLARINIZI VERG? DA?RES?NE B?LD?RMEY?
UNUTMAYIN
Gündelik hayatta kimlik kartlarımızı kaybetmemiz ya da çaldırmamız durumu ile hemen hemen
hepimiz ya da bir yakınımız kar?ıla?mı?tır Böylesi üzücü durumlarda sıcağı sıcağına nasıl
hareket edeceğimizi tam olarak bilemesek de ilk evvela aklımıza gelen husus hemen en yakın
polis karakoluna giderek kayıp / ç bildiriminde bulunmaktır Ardından da bir gazeteye
kayıp/ ç ilanı veririz
Kimliğimizi kaybettiğimizi bile unuturuz bir zaman sonra ise icra veya haciz memurları kapımıza
dayanır Milyonlarca YTL lik Banka veya Vergi borcumuzu ödemediğimiz için icra takibi
yaptıkları söylerler Maalesef böylesi üzücü olayları medyadan sık sık izlemekteyiz
Kaybolan kimlik kartlarını ele geçiren dolandırıcılar, bu kimlik kartları ile adımıza ?irketler
kurmakta, vergi mükellefiyetleri tahsis ettirmekte, bankalardan kredi çekmekte, kredi kartı
çıkartmakta, adımıza çek karnesi düzenleyip, senetler imzalamakta, kurdukları ?irketler
vasıtası ile milyonlarca YTL lik fatura kesip, ömür boyu bir arada göremeyeceğimiz tutarda
vergi borcunu adımıza tahakkuk ettirip ortadan kaybolmaktadırlar
Borçların ödenmemesi üzerine icra takibi ba?latan bankalar, vergi daireleri ve 3 ?ahıslar
alacaklarını tahsil etmek için kimlik bilgilerimizden adresimize ula?tıklarında ise çoğu zaman i?
i?ten geçmi? olmaktadır Yıllarca sürecek davalarla suçsuzluğumuzu ispatlamaya çalı?makla
kalmayacak, mahkeme ve avukat masrafları ile boğu?up, yıllarca çalı?arak bir araya
getirdiğimiz birikimlerimizi de kaybetme tehlikesi ile kar?ı kar?ıya kalabiliriz
??te böyle durumlarla sık sık kar?ıla?an Gelir ?daresi Ba?kanlığı 2003 yılında çıkartmı? olduğu
2003/1 seri numaralı ?ç Genelgesi ile vatanda?ların mağdur duruma dü?memeleri için kaybolan
kimlik kartlarını polise bildirdikten sonra alınacak ç veya kayıp belgesi ve gazete ilanının
aslı ile birlikte yazılacak bir dilekçe ile en yakın Vergi Dairesi veya Mal Müdürlüğüne
ba?vurulması halinde sisteme Kayıp ya da Ç bilgisi girilecek, bu kimlik belgesi ile Vergi
Dairesinde veya Mal Müdürlüklerinde hiçbir i?lem yapılmasının önüne geçilmi? olunacaktır
Ç veya kayıp kimlik belgesi ile Vergi dairesi veya Mal Müdürlüğüne i?lem yapmak üzere
gelen dolandırıcılar ise ekranda ç veya kayıp uyarısı çıkan kimlikle birlikte kolaylıkla yakayı
ele vermi? olacaklardır
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1 DOC / 2
1 L?RALIK ??FREYLE DEVLETTE YAPILAB?LECEKLER
Postaneden verilen 1 liralık ?ifre, vatanda?ın hayatını deği?tirecek e-devlet projesi kapsamında
alınan ?ifreyle, trafik i?lemlerinden askerlik yoklamasına kadar her türlü ba?vuru internet
üzerinden yapılabiliyor, sonuçları da aynı yoldan alınıyor
?ifreyle www turkiye gov tr ye girildiğinde hakkınızda açılan bir dava varsa, durumunuzu,
nerede ve kim tarafından açıldığını öğrenebiliyorsunuz
Böylece, mahkeme süreci, zaman ve i? kaybı ortadan kalkıyor Sistemin yeni ve en önemli
uygulaması ise, tüketici ?ikâyetleri
Cep telefonundan buzdolabına her türlü ?ikâyet hakem heyetlerine internet üzerinden
ula?tırılıyor ?ifre, herhangi bir PTT ?ubesinden nüfuz cüzdanı gösterilerek alınıyor
PTT ?ubelerinden 1 lira kar?ılığında alınan e-devlet (Elektronik Devlet) ?ifresiyle vatanda?ların,
hakkında açılan bir hukuki dava var mı yok mu, varsa davanın taraflarını ve son durumunu
internet üzerinden öğrenmeleri mümkün
?ifre sahipleri uygulamayla, adliye koridorlarındaki uzun bekleyi?ten kurtuluyor ?ifre
sayesinde; araç ve sürücü belgesi sorgulama, askerlik yoklama ve celp dönemi tercihi, SSK
prim ödemeleri, varsa okuyan çocuklarınızın durumları dahil çok sayıda hizmeti internet
üzerinden resmi olarak yapma imkanı sunuluyor
E-devlet uygulamasında eklenen en son yenilik ise, tüketici ?ikâyetlerinin internet üzerinden
resmi olarak yapılması ve sürecin yine internet üzerinden takibinin yapılıyor olması
Böylece, tüketiciler her türlü ?ikâyetleri için il ve ilçelerde Tüketici Hakem Heyeti arama
zorluğundan da kurtulmu? oldu
Sanayi Bakanlığı yetkilileri, yeni uygulamayla tüketicilerin hak arama mücadelesi önündeki
engellerin tamamen ortadan kalktığı bilgisini verdi
Tüketiciler rahatlayacak
E-devlet uygulaması (www turkiye gov tr) Aralık 2008'de ba?latıldı Sistemden faydalanmak
için en yakın postaneden TC kimlik numarasıyla ba?vurup ?ifre almak gerekiyor
?ifre aldıktan sonra sistem üzerinden yapacağınız ba?vurular, resmi i?lem olarak kabul edilip
i?leme alınıyor Ba?vuru sahipleri süreci de yine internet üzerinden takip edebiliyor
?ifre ki?iye özel olup, vekalet dahil hiçbir ?ekilde devredilemiyor ve sorumluluk ki?iye ait
oluyor Ancak sistem birçok kolaylık sunmasına rağmen henüz tam olarak vatanda?lar
tarafından anla?ılamadı
Tüketiciler, günlük ya?amda giyimden cep telefonuna satın aldıkları ürünlerde, zaman zaman
sorunlar ya?ıyor Vakit darlığı veya bürokratik i?lemlerin çokluğu, tüketicilerin mağduriyetlerini
de kabullenmelerine sebep oluyor
Ancak, Sanayi Bakanlığı'nın e-devlet sistemi üzerinden kurduğu yeni sistemle kullanıcılar artık
i?ini bırakıp veya evinden çıkarak il veya ilçelerdeki hakem heyetlerine gitmeden ?ikâyette
bulunabilecek
Dava süreci ve sonucu da aynı ?ekilde internet üzerinden izlenecek Bakanlık yetkilileri, yeni
uygulamayla tüketicilerin hak arama mücadelesi önündeki engellerin tamamen ortadan kalktığı
bilgisini verdi
Sistemin ikinci adımı olarak Tüketici Mahkemeleri'ne de internet üzerinden ba?vuru altyapısını
olu?turmak E-devlet sistemi, en çok trafik i?lemlerinde kullanılıyor
Sistemin en çok kullanım alanları: Araç ve sürücü belgesi ceza sorgulama, günlük hava
tahmini, döviz kurları, mahkeme dava sorgulama, SSK hizmet dökümü, sürücü belgesi iptal
sorgulama, ticarî araç ve vergi levhası sorgulama, askerlik yedeklik yoklama
Sistem üzerinden birçok resmi kuruma ba?vuru yapılabiliyor, Sanayi ve Tarım bakanlıklarının
kredi imkânları, destekleri sorgulanıp takip edilebilmekte
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1 DOC / 3
KAZA TUTANAĞI
Bir kaza esnasında ne yapılacağı, kaza tespit tutanağının nasıl doldurulacağı ve sonrası
hakkında görsel bir eğitim  
TRAMER; maddi hasarlı Trafik Kaza Tespit Tutanağı ile ilgili çok güzel bir sesli ve görsel eğitim
hazırlamı? Ne kadar çok izleyen olursa o kadar çok doğru tutanak doldurulacaktır
http://www tramer org tr/app/ktt/
Ekteki formdan birkaç nüsha yazdırıp arabada bulundurulmasında fayda var
Kaza tespit tutanağı 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve Karayolları Trafik Yönetmeliği
çerçevesinde yalnız maddi hasarla sonuçlanan trafik kazalarında tarafların serbest iradeleriyle
dolduracakları: "Maddi Hasarlı Kaza Tespit Tutanağı" uygulaması 1 Nisan 2008 tarihinden
itibaren ba?layacaktır
Sizlerin çok iyi bildiği gibi, 1 Nisan 2008' den itibaren uygulamaya konulacak yeni düzenleme
ile trafikte bir rahatlama sağlanması beklenmekte Yeni uygulamanın kötü niyetli insanlar
tarafından suiistimal edilmesi ihtimali var, ancak bu durum her zaman yapılabilecek olan,
beklenilen, fakat sistemin getireceği faydayla kar?ıla?tırıldığında önemsenmeyecek bir
olumsuzluk Diğer taraftan yeni sistemin oturması, insanların bundan yararlanması, sigortanın
yararının hissedilmesine ve sigortanın yaygınla?masına katkıda bulunacak
Araç Sürücüleri: Tutanaksız ve fotoğraf makinesiz yola çıkmayın!
1 Nisan'dan itibaren artık maddi hasarlı trafik kazalarında trafik polisi yerine sürücüler tutanak
hazırlayacak
Türkiye'de 2007 yılında meydana gelen trafik kazalarının yüzde 85 3'ü maddi hasarlı trafik
kazası olarak kayıtlara geçti Günde ortalama 1800 maddi hasarlı trafik kazası gerçekle?iyor
Büyük?ehirlerde trafik sıkı?ıklığını ortadan kaldırmak için 1 Nisan'dan itibaren yepyeni bir
dönem ba?lıyor Maddi hasarlı kazalarda taraflar doldurup imzaladıkları tutanak sayesinde
trafik polisini beklemeden olay yerinden ayrılabilecek Tutanaklar ve fotoğraflar sigorta
?irketlerine verilecek, taraflar hasarlarını sigorta ?irketlerinden alacak Taraflar arasında
anla?mazlık olursa eski uygulamada olduğu gibi polis çağırılacak
TUTANAK FORMLARI NEREDEN ALINACAK?
Kaza tespit tutanakları sigorta ?irketlerinden dağıtılmaya ba?landı Tutanak formları ayrıca
'tramer org tr' ve 'egm gov tr' adreslerinden de indirilebilecek Formlar fotokopiyle çoğaltılabilecek
Tutanak için lütfen tıklayınız:
http://www gesid org tr/wswFiles/doc  20tutanagi pdf
Detaylı bilgi için:
http://www tsrsb org tr/tsrsb/Kazatespittutanagi/
EHL?YET VE S?GORTA ?ART
Trafik kazası yaptığınızda kar?ı tarafla anla?ıp aracınızı çekmeden mutlaka ehliyet ve trafik
sigortası kontrolü yapın Kazaya karı?an araçların kesinlikle zorunlu trafik sigortası poliçelerinin
olması gerekiyor
TUTANAĞA KUSUR ORANI YAZMAYIN
Tutanağa yalnızca kazanın olu? ?eklini yazın, kusur oranı yazmayın Kroki çizmeyi ve kazanın
nasıl olduğunu anlatan görü?leri yazmayı unutmayın
FOTOĞRAF ÇEKMEY? UNUTMAYIN
Arabanızda bir fotoğraf makinesi bulundurun Kaza yaptığınızda aracınızı bo? alana çekmeden
farklı açılardan fotoğraflarını çekin
ARACINIZI EMN?YET ?ER?D?NE ÇEK?N
Kaza yaptığınız ki?iyle anla?tıktan sonra aracınızı bir an önce emniyet ?eridi veya bo? alana
çekin Tutanakları uygun bir alanda doldurabilirsiniz
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1 DOC / 4
NE KADAR ÇOK B?LG?, O KADAR HIZLI ÇÖZÜM
Tutanaklarda yer alan görgü tanığı bölümünü kazayı gören ki?ilerin ifadeleri doğrultusunda
doldurun Tutanakta yer alan fazla bilgi, i?lemlerinizin hızlı yürümesini sağlayacaktır
?LK BA?VURU S?GORTA ??RKETLER?NE
Kaza yapan taraflar, kazanın olu? ?eklini birlikte tutanağa yazıp mutlaka imzalayacak Tutanak
hazırlandıktan sonra çekilen fotoğrafla birlikte kar?ı tarafın trafik sigortası veya kasko sigortası
?irketine ba?vuru yapılacak
SÜRE KISITLAMASI YOK AMA  
Tutanağın taraflarca sigorta ?irketlerine ula?tırılmasında zaman açısından bir kısıtlama
bulunmuyor ancak tutanak ne kadar hızlı ula?tırılırsa o kadar çabuk sonuçlanır
YÜZDE 0, 50, 100 HATA PAYI
?lk ba?vuruyu alan sigorta ?irketleri, en geç 1 gün içinde tutanağı elektronik ortamda Trafik
Sigortaları Bilgi Merkezine (TRAMER) iletecek
Sigorta ?irketleri, TRAMER vasıtasıyla 3 i? günü içinde kaza krokilerini de dikkate alarak,
tutanak çerçevesinde yüzde sıfır, 50, 100 oranlarına göre kaza sorumluluk değerlendirmesi
yapacak
TUTANAKLAR ZAMANINDA GÖNDER?LMEL?
Kaza sorumluluk değerlendirmesi TRAMER sisteminden yapılacak Tutanağı zamanında
TRAMER'e iletmeyen sigorta ?irketi, tutanağı gönderen ?irketin belirlediği oranları kabul etmi?
olacak
HATA PAYLARI FARKLI BEL?RLEN?RSE  
Sigorta ?irketlerinin kaza sorumluluk değerlendirmesinde farklı sonuçlara ula?ılırsa, kaza
tutanağı TRAMER bünyesindeki Tutanak Değerlendirme Komisyonu'na sunulacak Komisyon, 3
gün içinde tutanak ve fotoğrafları inceleyerek hata paylarını kesin olarak belirleyecek
TAZM?NATLAR 8 GÜNDE ÖDENECEK
Sigorta ?irketi, belgeler tamamlandıktan sonra 8 i? günü içinde tazminatı ödeyecek
TUTANAK ?NCELEMELER? ?NTERNETTEN ?ZLENEB?LECEK
TRAMER, tazminat kazanan hak sahiplerinin tutanak incelemesinin hangi a?amada olduğunu
internet üzerinden öğrenmelerini sağlayacak alt yapı kurdu
UYGULAMA TEK TARAFLI KAZALARI KAPSAMIYOR
Tutanak, en az 2 aracın karı?tığı kazalarda tutulabilecek Uygulama, tek taraflı kazaları
kapsamıyor
?K?DEN FAZLA ARAÇ KAZA YAPARSA
?kiden fazla aracın karı?tığı trafik kazalarında birden fazla -fotokopi ile çoğaltılmı? olabilir- form
kullanılabilecek Bu durumda, her bir form tüm sürücüler tarafından imzalanacak ?mzalar için
formun alt tarafındaki bo? alan kullanılabilecek Kazaya karı?an tarafların tamamı tarafından
imzalanmayan tutanaklar geçerli kabul edilmeyecek
BU TÜR KAZALARDA TUTANAK TUTMAYIN
Sürücülerin aralarında tutanak düzenleyerek anla?amayacakları ve trafik ekibi çağırmaları
gereken zorunlu durumlar ise ?öyle:
Sürücü ehliyetsiz araç kullanılıyorsa veya yetersiz ehliyetle ile araç kullanılıyorsa
Sürücünün ya?ı küçükse
Sürücüde alkol veya akıl sağlığı ?üphesi varsa
Kazaya karı?an araçlardan biri veya daha fazlası kamu kurumlarına ait ise
Kamu kurumlarına ait e?yada zarar meydana gelirse
Kazada sadece 3 ki?ilere ait e?yalara zarar gelirse
Kazaya karı?an araçlardan birinin veya birkaçının trafik sigortası yok ise
Trafik kazası ölüm ve/veya yaralanma ile sonuçlanmı?sa
BÜYÜK?EH?RLERDE TRAF?K AKI?I HIZLANACAK
Trafik Sigortaları Bilgi Merkezi (TRAMER) ?? Analizi ve Ar-Ge uzmanı Pınar Ho?gör, 1 Nisan'dan
itibaren trafikte ya?anacak deği?iklikleri anlattı
Mevcut trafik kazalarında sürücülerin yüzde 20'sinin anla?tığını söyleyen Ho?gör, 'Sürücüler
anla?malarına rağmen önceki uygulamada trafik polisi bekliyorlardı ve bu durum trafik
sıkı?ıklığına neden oluyordu Yeni uygulamayla birlikte anla?an sürücüler trafikte
beklemeyecekler Eski uygulama aslında devam ediyor, anla?amayan sürücüler yine polis
çağıracak' dedi
Sürücülerin yeni uygulamaya alı?ıncaya kadar çe?itli aksaklıkların ya?anabileceğini ifade eden
Ho?gör, anla?an sürücüler arttıkça trafikte ciddi anlamda bir rahatlama ya?anacağını belirtti
Ho?gör, büyük kentlerde çok fazla trafik kazası gerçekle?tiği için insanların beklememek için
anla?ma yoluna gideceğini ve bu sayede trafik akı?ının hızlanacağını dile getirdi
Sigortalardan sorunsuz ?ekilde ödemeler gerçekle?tikçe anla?ma oranlarının artmasını
beklediklerini söyleyen Ho?gör, 'Sigortasız trafiğe çıkan sürücüler artık araçlarına sigorta
yaptırma yoluna gidecek' diye konu?tu
Ho?gör, bütün sürücüler araçlarında 1 Nisan'dan itibaren mutlaka tutanak bulundurmalı
hatırlatmasını yaptı
KAZA S?GORTASI
Size çarpan araç faili meçhul ise veya aracın sigortası yoksa bütün hastane masraflarını
cebinizden yapmı?sanız faturayı a?ağıda bahsi geçen sigortaya veriyorsunuz Sigorta size
paranızı tamamını ödüyor SSK ve Bağkur'un ödemelerini değil sadece kendi cebinizden
ödediğiniz paraları ödüyor Olumlu ise kazaya yine para ödüyorlar Kaza geçiren sigortasız
yurtta?ların tedavisini Garanti Sigorta Fonu kar?ılıyor, ama bilen yok
Garanti Sigorta Fonu Genel Sekreteri Kongar:
"Kaza geçiren Sigortasızların masrafını, ba?vuranlara veriyoruz Ama kimse bilmediği için
parasını alan yok Fon'da 110 trilyon lira birikti " Trafik kazası geçiren vatanda?ların tedavi
masrafları ile ölüm giderlerini kar?ılamak için kurulan: Garanti Sigorta Fonu 'nun hesabında
110 trilyon lira birikti ama vatanda? parasızlıktan hastane kapısında can veriyor Trafik
kazalarında yaralanan ya da ölen sigortasız vatanda?ların milyarlarca lira tutan tedavi veya
cenaze masraflarını kar?ılamak için kurulan Garanti Sigorta Fonu'nda tam 110 trilyon lira
birikti; çünkü uygulamadan kimsenin haberi yok
Sağlık Bakanlığı'nın hastane yönetimlerini bilgilendirmemesi ve vatanda?larında kanunları
yeterince bilmemesi nedeniyle fona herhangi ba?vuru olmazken, çok sayıda parasız vatanda?
hastane kapılarında can veriyor
Fondan sorumlu Türkiye Sigorta Reasürans ?irketleri Birliği Genel Sekreteri Bilge Kongar;
"Trafik kazası geçiren sigortasız tüm vatanda?lar ba?vurup tüm masraflarını bizden alabilirler"
dedi
SADECE UYANIK AVUKATLAR KULLANIYOR
Kaza geçiren parasız vatanda?ların çok zor durumda kaldığını belirten Kongar, "Hem bakanlığın
hem de vatanda?ların kanunu bilmesi gerekiyor Ancak ne Sağlık Bakanlığı uyarıyor ne de
vatanda?lar bunu biliyor Bu yüzden fonu her biri 20- dosya ile gelen uyanık avukatlar
kullanıyor" diyor Kongar, 450 milyar ve yeni primleri faizle değerlendirdikleri için 110 trilyona
ula?ıldığını belirterek ?unları söyledi: "Devlet Ziraat Bankası'nda faizsiz tutuyordu Biz ise faizde
tutuyoruz Para çoğalınca bunu alıp oraya buraya vermek; pe?ke? çekmek istiyorlar Biz ise
kazalarda mağdur olanlar gelip alsın diyoruz 1991 yılında Hazine Müste?arlığı bünyesinde
kurulan Garanti Fonu, 1998'in sonuna kadar Hazine Müste?arlığı Sigorta Genel Müdürlüğü
bünyesinde kaldı Amacı, trafik sigortası olmayan araçların meydana getirdiği yaralama ve
olum masraflarını kar?ılamak Plâkası belirsiz araçların verdiği zarar da kar?ılanıyor Fonun
kaynağını trafik sigortası yaptıran vatanda?lardan kesilen pay olu?turuyor Trafik sigortası
yapan sigortalıların trafik primi içinde ödedikleri paranın yüzde 2'si ve yüzde 1'i sigorta
?irketlerinin öz kaynaklarından kar?ılanıyor Karayolları Trafik Sigortası Kanunu gereği eğer
kaza yapan araç sigortalı ise, kaza sonucu yaralanan veya ölen ki?ilerin masrafını sigortalı
olsun ya da olmasın ?irketi kar?ılıyor
7 YILDA 3 ÖDEME
Kazaya neden olan araç sigortasız veya plâkası bilinmiyorsa zarar görenler direkt birliğe gelip
masraflarını alabiliyor Fon, 1998 sonunda Hazine'den alınarak Türkiye Reasürans ?irketleri
Birliği nezdinde bir hesaba aktarıldı Adı önceden Garanti Sigortası Fonu iken devletin dahil
olduğu tüm fonlar kapatılınca Garanti Sigortası Hesabi olarak deği?tirildi 1998 sonuna kadar 7
yılda Hazine'de, 450 milyar lira birikti Ancak 7 yılda sadece üç ki?iye ödeme yapıldı Birlik
bünyesindeki fon bütçesi Hazinenin aksine bankada faizle değerlenince fon 110 trilyona ula?tı
?imdiye kadar fondan yararlanmak için 1623 ki?i ba?vurmu?, 1042 dosya ise sırada bekliyor
Birlik bünyesindeki fonun yükümlülüğü daha sonraki yıllarda kanuna eklenen maddeler ile
sadece bedensel hasarları ödemekten çıkarıldı
?HT?YACI OLAN PARAYI NASIL ALACAK
Kaza geçiren vatanda? hastane masraflarını faturalı olarak Türkiye Sigorta Reasürans ?irketleri
Birliği'ne iletecek Bunun için birliğe, 0-212-324-19-50 nolu telefondan veya
Anasayfa | Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği adresinden ula?ılabilirsiniz
Türkiye 'nin her yerinden ba?vuru aynı ?ekilde yapılacak Gerekli belgeler ise hastane faturası,
ikametgah senedi, nüfus cüzdan örneği, trafik zaptı ve imza beyanı Belgeleri inceleyen birlik,
vatanda?ın verdiği banka hesap numarasına parayı yatırıyor
2918 SAYILI TRAF?K KANUNUNU ?LE ?LG?L? EK B?LG?
Çünkü benzer olaylarda, sizlerin 2918 nolu yasayı bilmediğinizi zannederek,' Yapılacak
müdahale ve tedavi ücretlerini ödeyeceğinize dair ?u belgeyi imzalayın' teklifi ile kar?ıla?ırsınız
  Ancak sizde ' Bu belgeyi imzalamazsam, bana müdahale ve tedavi etmeyeceğinize' dair bir
belgeyi imzalayıp getirin Dediğiz anda, Hastanenin bütün imkânları sizin için seferber
olacaktır
Trafik kazası sonucu yaralanan ve hastaneye kaldırılarak tedavi altına alınan kazazedelerin,
kanuna göre tedavi için ücret ödememesi gerektiği belirtildi
Tüketiciler Birliği, kazazedelerin haklarıyla ilgili bir rapor hazırladı
Kaza sonucu yaralanan ve herhangi bir hastanede tedavi gören kazazedelerin bu tedavileri
sonucu hastane tarafından ücret talep edilemeyeceğinin belirtildiği raporda, 2918 Sayılı Trafik
Kanunu'na göre herhangi bir trafik kazası sonucu yaralanan ki?i en kısa sürede hastaneye
yeti?tirilmek ve gereken tedavinin yapılması hükümlerini içeriyor Yönetmeliğe göre, hastane
acil servisi, kendisine gelen kazazedenin maddi durumu, sosyal güvencesinin olup olmadığına
ve hastanın özelliğine bakmadan gereken tedaviyi ve müdahaleyi herhangi bir ücret talep
etmeden yapmak zorunda
Bu tedavi sonucu olu?an masrafın ise Sağlık Bakanlığı Karayolları Trafik Döner Sermaye
??letmesi tarafından kar?ılanacağının belirtildiği rapora göre, vatanda?ların haklarını bilmediği
için sorunlar ya?andığını ve hastanelerin bu kanundan bihabermi? gibi gözüküp vatanda?tan
para talep etmelerinin suç olduğu belirtildi
--
AYFER AK??T
SOSYAL H?ZMET UZMANI
Hasta Hakları Birim Sorumlusu
TRAFiK CEZALARI
Trafik cezalarının tebliğinde yönetmelikte yer alan 7 gün içerisinde tebligat yapma ?artı tarfik
cezasını iptal ettirdi
?stanbul 3 Sulh Mahkemesi, tebligatı 7 günü geçen trafik cezalarının iptali yönünde karar
verdi Karara gerekçe olan olay, aracına hatalı park cezası kesilen bir avukatın iptal davasıyla
ba?ladı Avukat Zeki Bulgan'ın aracına, 24 Nisan 2006'da, Eminönü'nde yasak yere park ettiği
gerekçesiyle polis tarafından 49 YTL para cezası kesildi Ancak cezanın tebligatı Bulgan'a ?ubat
2007'de ula?tı 9 ay önce kesilen para cezasından yeni haberdar olan Avukat Bulgan,
Eminönü'nde o gün bulunmadığını belirterek, cezanın haksız yere kesildiği gerekçesiyle, trafik
davalarına bakan 3 Sulh Ceza Mahkemesi'ne iptal davası açtı Mahkeme, tebligat i?lemine 7
i?günü içinde ba?lanması gerektiğini belirterek, trafik para cezasını iptal etti
Trafik cezanızın tebligatı 7 günden geç elinize geçtiğinde yapacağınız tek ?ey elinizdeki
makbuzla bulunduğunuz ildeki Sulh ceza mahkemesine bir dilekçe ile ba?vurmak
YEN? TRAF?K YÖNETMEL?Ğ?
26 Eylül 2006 tarihli Yeni Trafik Yönetmeliği´ne göre araçlarda yer alan yardım
malzemelerine alüminyum yanık örtüsü eklenmesi zorunlu hale getirildi Aksi
durumda 49 YTL trafik para cezası kesilmektedir
?çi?leri Bakanlığınca, Resmi Gazete´de yayınlanarak yürürlüğe giren madde ile araçlarda
zorunlu olarak bulundurulması gereken malzemeler a?ağıdaki gibidir
?lgili Kanun; 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunudur
Bu kapsamda aracınıza yeni ?ekliyle bulunması gereken ecza setinin içeriği özel kutusuyla
satı?a sunulmu?tur
AL?M?NYUM YANIK ÖRTÜSÜ 1 ADET
Büyük sargı bezi (10 cm x 3-5 mt) 2 adet
Hidrofil gaz steril (10 x 10 cm 50 lik kutu) 1 kutu
Üçgen sargı 3 adet
Antiseptik solüsyon (50 ml) 1 adet
Flaster (2 cm x 5 mt) 1 adet
Çengelli iğne 10 adet
Küçük makas 1 adet
Esmark Bandajı 1 adet
Turnike 1 adet
Yara Bandı 10 adet
Tıbbi eldiven 2 çift
El Feneri 1 adet
ARAÇ MUAYENES?NE G?RECEKLER D?KKAT!
Türkiye'de araç muayene istasyonları özelle?tikten sonra kontroller artık özel sektöre geçti
Eskisi gibi 5 dakikada muayene olma devri de son erdi  
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1 DOC / 8
Yeni sistemle 10 ayrı nokta kontrolü yapan TÜVTÜRK yetkilileri, uygun olmayan birçok aracı da
geri çeviriyor Hatta öyle ki, araçların neredeyse yarısı ilk kontrolden geçemeyip geri dönmek
zorunda kalıyor
??te TÜVTÜRK 'ün açıklamasına göre araç muayenesinde kontrol edilen noktalar ve dikkat
edilmesi gereken hususlar ?öyle:
KONTROLÜ YAPILAN NOKTALAR
1-Fren Tertibatı: Fren pedalından ba?layarak; mekanik, hareketli, sürtünen ve esneyen her
aksam elle veya gözle kontrol edilir ?lgili mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde, fren test
cihazı ile aynı aks üzerinde bulunan tekerleklerin fren kuvveti sapma yüzdesi ile toplam araç
ağırlığına göre fren verim yüzdesi hesaplanır
2-Direksiyon Sistemi: Direksiyon simidinden ba?layarak sırasıyla; direksiyon mili, direksiyon
kutusu ve bağlantı elemanlarıyla sistemi tekerleklere bağlayan direksiyon rot kollarının bo?luk
ve sağlamlıkları; elle, gözle ve bo?luk test cihazlarıyla kapsamlı olarak kontrolden geçirilir
3-Görü? ?artları: Aracın tüm dı? camları, cam yıkama tertibatları, cam silecekleri, iç ve dı?
görü? aynaları titizlikle kontrol edilir
4-Aydınlatma Sistemi: Tüm iç-dı? aydınlatma, fren, gösterge, sinyal, geri vites, plaka ve
sınır lambaları kontrol edilir Uzun-kısa ve sis farlarının yükseklik ayarları cihazlar vasıtasıyla
test edilir
5-Aks, Jant, Lastik ve Süspansiyon Sistemi:
6-?ase ve ?ase Bağlantı Parçaları: Araç gövdesinin sağlamlığı hem sürü? anında hem de
olası bir kaza durumunda yolcular açısından büyük öneme sahiptir Bunun yanında ?aseye
bağlanmı? birçok parçanın da sağlam ve çalı?ır durumda olması gerekmektedir Bunlar; sürücü
kabini ve araç gövdesi, bağlantıları, merdiven basamakları, koltuklar, alt taban, egzoz boruları,
susturucular, yakıt tankı ve boruları, stepne ve ta?ıyıcısı, kapılar ve kapı kilitleri, yan ilave
korumalar, çekici römork ve treyler çeki kaplini ile kaplin mekanizmalarının kontrolünü kapsar
7-Diğer Donanımlar: Pasif güvenlik sistemlerinin en önemlilerinden biri emniyet kemeridir
Bir kaza esnasında emniyet kemeri takılı olan yolcunun diğer yolculara göre hayatta kalma
?ansı her zaman daha yüksektir Bu sebeple ön ve arka emniyet kemerleri ve kilit kar?ılıklarının
fonksiyonelliği kontrol edilir Bunların yanı sıra yangın söndürme tüpü, üçgen ikaz reflektörü ve
ilk yardım çantası da kontrol edilir
8-Gürültü Kirliliği: ?stasyonlarda gürültü seviyesi kontrolleri gerçekle?tiriliyor
9-Yolcu Ta?ıyan Araçlar ?çin: Toplu ta?ıma araçlarına yönelik olarak; koltuk düzenleri, iç
aydınlatma lambaları, ısıtma sistemleri ve havalandırma sistemlerinin seyahat eden yolcuların
gereksinimlerini kar?ılayacak ?ekilde olup olmadığı kontrol edilir
10-Araç Tanımları: Trafikte seyreden araçların üzerinde ta?ıdıkları plaka, tanıtım numaraları
ile ruhsat üzerindeki tescil ve trafik bilgileri birebir aynı olmak zorundadır
ARAÇ MUAYENES? ÖNCES?NDE HAZIRLANMASI GEREKEN ZORUNLU BELGELER
Tüm araçlar için;
- Ruhsat
- Fenni Muayene ?zin Belgesi
- Trafik Sigortası
- ?lk yardım çantası: Traktörler, motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu
araçlarda en az 1 adet
- Üçgen Reflektör: Motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda 2 adet
- Yangın Söndürme Cihazı: Sayısı, cinsi ve kapasitesi araç sınıfına ve aracın kullanım amacına
göre deği?iklik gösterir
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1 DOC / 9
- Stepne: Motosikletler ve lastik tekerlekli traktörler hariç bütün araçlar ile tarım orman
römorkları da dahil olmak üzere tüm römorklarda her zaman kullanılabilir durumda
bulundurulacak
OTOMOB?L?N?Z? TANIYOR MUSUNUZ?
Her geçen gün daha konforlu ve güvenli üretilen otomobilleri iyi tanımak, onlarca kavramın
anlamını bilmeyi gerektiriyor
Otomobil satıcılarının bir çırpıda sayabildiği, pek çok otomobil sahibinin duymakla birlikte, ne
anlama geldiğini bilmediği bu kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak, otomobilin verimli ve
güvenle kullanılabilmesi açısından önem ta?ıyor
Otomobil almaya karar veren tüketicinin, öncelikle otomotiv teknolojisindeki geli?menin ürünü
olan ve genellikle ?ngilizce sözcüklerin kısaltması olan terimlerin anlamını ve terimlerle ifade
edilen sistemler hakkında bilgi sahibi olmasında büyük yarar var
Harflerle olu?turulan bu kavramların anlamını bilmemek, ki?inin otomobilini yüksek verimlilik
ve güvenlikle kullanmasını engellemekle kalmıyor, otomobilin arızalanmasına, ki?inin otomobili
ile birlikte satın aldığı garanti güvencesinden yararlanamamasına da yol açabiliyor
Üretici firmalar, tüketiciye otomobille birlikte verilen kullanım kılavuzu kitapçıklarının mutlaka
ve dikkatle okunmasını, bununla da yetinilmeyip gerektiğinde ba?vurulmak üzere otomobilde
bulundurulmasını öneriyor
TER?MLERDEN ÖRNEKLER
Otomobil alacakların ya da almı? olanların en sık duyduğu terimler ve anlamları ?öyle:
ABS: Fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen sistem
AIRBAG: (hava yastığı): Kazalarda son derece yararlı ek koruma sistemi
TURBO: Motor yanma odasına normalden daha fazla hava ve yakıt verilerek motorun gücünün
artırılmasını sağlayan sistem
OVERDR?VE: (ekonomi vitesi): Dü?ük yakıt tüketimi sağlayan vites
KATAL?T?K KONVERTÖR: Motordan çıkan zararlı maddeleri zararsız maddelere dönü?türüyor
TUBELES: ?ambreli olmayan lastik
TORK: Döndürme kuvveti
HP-PS-BG (beygir gücü): Motorun gücünü ifade eden terimler
IMMOBILIZER (elektronik motor kilidi): Kontak anahtarının çıkarılmasının ardından
hırsızlığa kar?ı motorun elektronik olarak kilitlenmesini sağlayan sistem
INTERCOOLER: Turbo motorlarda havanın soğutulması için kullanılan ek soğutucu
CRUISE CONTROL: Araçları belli bir hızda tutan ve sürücünün ayağını gazdan çekmesine
olanak tanıyan sistem Hız sınırlayıcı
ABC: Otomobilin yana yatmasını, süspansiyonun içindeki havanın basıncı ile oynayarak
engelleyen elektronik sistem
A/C: Klima
ACC: Trafikteki diğer araçların hızına uyan ve aradaki mesafeleri düzenleyen sistem
ASR: Çeki? sağlayan tekerleklerin bo?a dönmesini engeller ve sürü? stabilitesini yükseltir
AWD: 4 tekerlekten çeki?
DISTRONIC: Elektronik takip sistemi Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli ?ekilde
azalınca motor gücünü azaltıyor ya da fren yapıyor
DSP: Sürücünün kullanım tarzına göre vites deği?imini hızlı ya da konforlu yapan akıllı
otomatik ?anzıman
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1 DOC / 10
DDAS terimi ise otomobil kullanırken uyuklamaya ba?layan ya da sağlığı bozulan sürücüyü
tehlikeden korumak için geli?tirilen sistem olarak adlandırılıyor
Bu sisteme sahip otomobilin sürücü bileğine bir algılayıcı takıyor, algılayıcı sürücünün kalp
atı?larını izliyor Kalp atı?larının yava?laması ya da düzensizle?mesi halinde sistem sürücüyü
ikaz ediyor
Otomobilin konforunu ve güvenliğini artırmak için geli?tirilen diğer bazı terimler ve anlamları
ise ?öyle:
EAS (aktif direksiyon kilidi): Acil durumlarda sürücünün aracının kontrolünü kaybetmesini
engelliyor
EBD-EBV: Elektronik fren gücü dağıtıcısı
EDLS: Elektronik diferansiyel kilidi
EPS: Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi
ESP: Elektronik savrulma önleyici sistem
ETC: Elektronik traksiyon kontrolü
ETS: Elektronik stabilite sistemi ASR ile ili?kili olarak çalı?ıyor
GPS: Uydu yardımı ile aracın yerini ve pozisyonunu belirliyor
MPI: Çok noktalı enjeksiyon Yakıtın en uygun ?ekilde yanmasını sağlar
MPV: Çok amaçlı araç
SLS: Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem
TAS: Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak yardım çağrısı
gönderiyor
TIPTRONIC: ?anzıman ister otomatik ister manuel kullanılabiliyor
TPC: Elektronik lastik basınç kontrolü
YAĞMUR SENSÖRÜ: Camlar ıslandığında silecekleri otomatik olarak çalı?tırıyor, tavandaki
pencereyi kapatıyor
ASC: ?lk kalkı? ve hızlanma sırasında patinajı önlüyor
ASDC: Hızı otomatik olarak kontrol eden lazerli sistem Önde giden araçla arada güvenli
mesafe kaybolduğunda veya ba?ka bir deyi?le, önde giden araca fazla yakla?ıldığında sürücüyü
uyarıyor
PDC: Park mesafe kontrolü ITS: Yandan gelebilecek darbelere kar?ı koruyuculuk yapmak üzere
konulan hava yastıkları
ITL: Yollardaki sarsıntıyı en aza indiren süspansiyon sistemi
IDS: Gösterge panelindeki tüm bilgileri ön cama yansıtan sistem
GCC: Otomobilin farlarının aydınlattığı alanın dı?ında kalan görüntüyü kızılötesi olarak yol
bilgisayarının ekranına aktaran sistem
ECAS: Elektronik kontrollü, havalı süspansiyon Aracın yerden açıklığını azaltıyor ya da
çoğaltıyor
ECS: Elektronik kontrollü süspansiyon
EDC: Elektronik amortisör kontrolü
EDS: Karlı, buzlu, kumlu zeminlerde aracın çeki?ten dü?mesini önleyen çeki? kontrol sistemi
FPS: Kaza anında yakıt akı?ını kesen ve yangını önleyen sistem
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1 DOC / 11
SAĞANAK YAĞI?TA ETK?N GÖRÜ?
Yoğun bir sağanak altında otomobil kullanırken nasıl iyi bir görü? elde edilir?
Neden bu kadar etkin olduğundan emin değiliz; bu metodu yoğun yağmur altında sadece bir
deneyin
Bana bu metodu, deneyen ve gerçekten i?e yaradığını tespit eden bir polis arkada?ım verdi
Çok yararlı, hatta gece sürü?ünde dahi
Bu metot yıllarca Kanada Askeri Sürücüleri tarafından kullanılmı?
Birçok sürücü yoğun sağanak sırasında silecekleri yüksek ya da en hızlı konumda çalı?tırır ve
buna rağmen ön camdaki görüntü netliği yeterli olmaz
Böyle bir durumla kar?ıla?tığınızda hemen güne? gözlüklerinizi takın (modeli fark etmez), ve
mucize!!! Aniden görü?ünüz, yağmur yağmıyormu?çasına mükemmel bir netlik kazanacak
Aracınızda her zaman bir güne? gözlüğü bulundurduğunuzdan emin olun
Sadece net bir görü?le emniyetli bir sürü? gerçekle?tirmekle kalmayın, bu fikri arkada?ınızla
payla?arak onun da hayatını kurtarın
Deneyin ve arkada?larınızla deneyiminizi payla?ın
?nanılmaz, cam üzerindeki damlaları hâlâ görüyorsunuz ama yağmur suyunun olu?turduğu
tabakayı görmüyorsunuz
Yağmurun yoldaki sıçramasını görebiliyorsunuz Aynı zamanda, sollanan ya da takip edilen
aracın sıçrattığı sudan kaynaklanan körlüğü de bertaraf edebiliyorsunuz (ya da güne? gözlüğü
kullanmayıp ?ikâyet edeceksiniz)
Sürücü eğitimlerinde bu küçük ipucunu mutlaka öğretmeliler Gerçekten de i?e yarıyor
Yoğun BEYAZ ı?ık veren sis farlarının, i?e yaramamasının nedeni de benzerdir SARI ı?ık veren
sis farları ise gece, tipi ve kar yağı?lı havalarda çok i?e yarar, kar taneleri hemen hemen
görünmez olur
Ama SARI sis farları YAĞMUR ve S?S'te hiç i?e yaramaz
Sıradaki uyarı da çok önemli! Kaç ki?i bunu biliyor merak ediyorum
36 ya?ındaki bir kadın sürücü, birkaç hafta önce bir kaza geçirdi ve araç pert oldu
Kinburn, Ontario'da ya?ayan sürücü, Kinburn ile Ottawa arasında seyahat etmekteydi
Her ne kadar a?ırı değilse de, hava yağmurluydu Araç aniden kızaklama yaptı ve kelimenin
tam anlamıyla havada uçtu
Kadın ciddi bir ?ekilde yaralanmadı ama aniden meydana gelen bu durum kar?ısında çok
?a?kındı
Durumu otoyol polisine anlattı ve memur, herkesin bilmesi gereken ?eyler söyledi:
YAĞMURLU HAVADA ARACINIZI ASLA CRUISE KONTROL KONUMUNDA SÜRMEY?N
Aslında kadın cruise kontrol konumunda sürerek ihtiyatlı davrandığını ve tutarlı bir hızla
sürerek emniyetli bir davranı? sergilediğini dü?ünüyordu
Ama memur ona yağmurlu havada aracının cruise kontrol konumunda olmasının, kızaklama
yapmasına ve lastiklerin asfaltla temasının kesilmesi ile aracın yüksek oranda hızlanmasına ve
tıpkı bir uçak gibi kalkı?a geçmesine neden olabileceğini anlattı
Kadın ba?ına gelenin aynı memurun anlattığı gibi olduğunu söyledi
Memur tüm araçların güne?liklerinde hava yastığı uyarısı ile birlikte ?u uyarının da yazılı olması
gerektiğini söyledi:
|