Yalnız Mesajı Göster

Adamın Teki Oturmuş Yararlı Bilgileri Toplamış, Sabrından Dolayı Kutlarız...

Eski 07-16-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Adamın Teki Oturmuş Yararlı Bilgileri Toplamış, Sabrından Dolayı Kutlarız...



YOL ZEM?N? ISLAK YA DA BUZLU ?SE KES?NL?KLE CRUISE KONTROL KONUMUNDA
SÜRMEY?N?Z
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 12
Bizler genç çocuklarımıza cruise kontrol konumunda güvenli bir hızda sürmelerini söylüyoruz,
ama cruise kontrolünü sadece yol zemini KURU iken kullanın demiyoruz
NOT: Bazı araçlarda (Toyota Sienna Limited XLE gibi) silecekler çalı?ır durumdayken Cruise
Kontrol Modu' nu devreye almanıza izin vermeyen bir sistem bulunmaktadır
Eğer bu bilgiyi diğerleri ile payla?ırsanız ve payla?tığınız ki?ilerden sadece bir ki?i bile bilmiyor
olsa, her ?eye değecektir! Bir hayat kurtarmı? olabilirsiniz!
Çeviri: Cengiz Durmaz
OTOMOB?L SÜRÜCÜLER?NE – HAYAT KURTARAN TEKN?KLER
Otomobil kullanırken meydana gelebilecek ciddi olaylara kar?ı uyulması gereken basit teknikler
hayat kurtarıyor
Otomobil kullanmanın inceliklerini anlatan uzmanlar, yüksek hızla seyreden araçlarda ön camın
kırılması, lastiğin patlaması ve araçta yangın çıkması gibi ciddi tehlike yaratan durumlarda
sürücünün soğukkanlı davranmasını öneriyor
Cam kırılması
Uzmanlar, özellikle süratli hareket eden araçlarda ön camın kırılması halinde, sürücülerin nasıl
hareket etmesi gerektiğiyle ilgili olarak ?unları öneriyor:
Aynalardan yararlanarak aracınızı yolun sağ tarafına park edin
Fla?örleri açın ve dikkatlice dı?arı çıkın Aracın cama yakın olan kalorifer ve havalandırma
deliklerine gazete kâğıdı veya bez parçası koyarak, cam parçacıklarının bu kısımlara
dü?melerini önleyin Sonra krikonun arka kısmı ile camı içeriden dı?arı doğru kırın Cam
lastiğini dikkatlice çıkarıp temizledikten sonra, yeniden kullanılabileceği için bagaja koyun
Gazete kâğıdına birikmi? cam parçalarını bir naylon torba içine koyun ve en yakın çöp bidonuna
atın Öylece en yakın cam tamircisine kadar gidin
Lastik patladığında
Patlayan, arka lastiklerden biriyse, arabanın arkasının sağa veya sola doğru kaymaya
ba?layacağını belirten uzmanlar, ön lastiklerden biri patlamı?sa, mümkün olduğu kadar fren
yapmamaya çalı?ılması gerektiğini bildiriyor Ön lastiklerden biri patladığı zaman, aracın,
lastiğin patladığı yöne doğru kuvvetlice çekildiğini vurgulayan uzmanlar, bu durumda
direksiyonla, aracın düz bir doğrultuda tutulmaya çalı?ılması ve yava? frenleme ile durmasının
sağlanması gerektiğini kaydediyor
Uzmanlar ayrıca, ta?mı? dereler, nehirler veya büyük su birikintilerinin içinden geçerken, aracın
hızının kesilmesi gerektiğini hatırlatıyor Mütevazı bir aile otomobilinin, 25-30 santimlik su
birikintisinden geçebilecek yetenekte olduğunu söyleyen uzmanlar, bu noktanın üstüne su
geldiği takdirde, su damlacıklarını kuvvetli bir sprey gibi motorun üstüne püskürdüğünü, bu su
bombardımanının da, bujilerin ve distribütörün ıslanmasına sebep olarak aracın stop etmesine
yol açtığını belirtiyor
Araçlarda yangın
Araçlardaki yangının önüne geçilmezse, büyük bir facianın meydana gelebileceği uyarısında
bulunan uzmanlar, buharla?mı? benzinin tutu?arak deponun alev almasına sebep olduğunu
bildiriyor Bir süre sonra da aracın infilak edebileceğini kaydeden uzmanlar, "Araçta duman
tespit edildiği an araç durdurulmalı Sonra anahtar üzerinde kontak kapatılmalı Direksiyonun
kilitlenmemesine dikkat edilmeli Aksi halde, gerektiği takdirde aracın itilmesi mümkün olmaz
Bütün yolcular dikkatlice dı?arı alınmalı Motor kaputu kısmi olarak açılmalı
Böylece alevlerin büyümesi önlenmi? olur ?mkân varsa akü kutup ba?ı sökülmeli Yangın
söndürücü varsa kullanılmalı, yoksa battaniye veya oto kılıfından yararlanılmalı Bu örtüler,
alevlerin oksijen alıp büyümesini önleyecektir" tavsiyesinde bulunuyor
Kayma esnasında
Uzmanlar, aracıyla yoku? çıkarken geriye doğru kaymaya ba?layan sürücülere de ?u önerilerde
bulunuyor:
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 13
"Ayağınızı yava? yava? gaz pedalından çekin ve zemine tutunma sağlanınca yava? yava? tekrar
basın Kayarken savrulmayı engellemek için direksiyonunuzu kayma yönüne doğru çevirin,
kesinlikle tekerleklerin kızaklamasına sebep olacak ?ekilde frene basmayın
Unutmayın, dönmeyen ön tekerleklere yön verilemez Eğer kızakladıysanız, hemen fren
basıncını azaltın ve tekerleklerin dönmesini sağlayın ama sakın ayağınızı frenden tam olarak
çekmeyin (ABS varsa sonuna kadar basmak gereklidir) Gaza gereğinden fazla basmı?sanız
ayağınızı gazdan çekin, frene çok bastıysanız frendeki basıncı azaltın, direksiyonu sert ?ekilde
çevirmi?seniz direksiyonu yumu?atın, ayağınızı debriyajdan sert çekmi?seniz tekrar debriyaja
basın"
Trafikte hayatta kalmak için
* Otonuzu kullanırken yaptığınız i?, hayatınızın en önemli i?idir
* Otonuzun mekanik viteslerini kullanmadan önce beyninizi vitese takın
* Bir probleme girmemek, problemi çözmeye çalı?maktan çok daha kolaydır
* Trafik canavarlarla dolu bir arena değil, ya?amın büyük bir bölümünün zorunlu olarak
geçirildiği çok riskli bir ortaklıktır Trafiği payla?an ortakların risklerini, ülke gerçeklerini en iyi
değerlendiren sürücünün ya?am ?ansı çok daha yüksektir
* Bir motorlu araçta en önemli faktör sürücüdür; otolar kendi kendilerine hiç bir ?ey
yapmazlar, onlara yanlı?ı ve doğruyu yaptıran sürücülerdir
* Bir otoda sürücüden sonra en önemli faktör lastiklerdir Lastikler yol ile olan ya?am
bağınızdır En güçlü motor ve en iyi fren sistemi ile donatılmı? yüksek teknoloji ürünü bir otoda
bile ancak iyi lastikler ile güvenli sürü? yapılabilir Orta büyüklükte bir otonun bir lastiğinin yere
bastığı alan, bir avuç içi büyüklüğündedir
* Lastiklerle ilgili yapılan yanlı?lar ya?amlarla ödenir Yere sağlam ve doğru basın Otolar
lastiklerin üzerinde değil, lastiğin içindeki havanın üzerinde gider ?nik lastik, ayağa bol gelen
ayakkabıya benzer, değil ko?mak yürümek bile olanaksızdır Sıcak havada, yağmurda ve karda
lastik havaları indirilmez Karlı yol yüzeylerinde geni? lastik değil, dar lastik daha iyi tutunma
sağlar
* Görün ve görülün Camlar, aynalar ve ı?ık donanımını temiz tutun Kısa farlarınızı gündüzleri
de yakın Unutmayın en ölümcül kazalar gündüzleri güne?li günlerde ve düz yol kesimlerinde
olu?ur
* Trafik 360 derecedir Her görmediğiniz santimetre karenin arkasında bir tehlike gizlenir
Onun için aynalarınızı her 10 saniyede bir kontrol edin ?erit deği?tirirken ba?ınızı sağ veya sol
arkaya çevirip ölü noktayı kontrol edin
* Direksiyon tek elle kullanılmaz Tek elle ayakkabınızın bağcığını bağlayamayacağınız gibi
Direksiyonu her zaman iki elle ve 09:15 pozisyonunda tutun
* Yalnızca etkin fren hayat kurtarır En iyi fren dönerek yava?layan tekerleklerle yapılır
Dönmeyen, kızaklayan ön tekerleklere yön verilemez, dönen ön tekerleklere yön verilir
* Otolar kendi kendilerine kaymazlar Onları kaydıran sürücülerdir
* Gidilen yol kesimine göre yapılan a?ırı hız, amaca uygun olmayan eski veya inik havalı
lastikler, gereğinden fazla gaz, gereğinden fazla fren, gereğinden fazla direksiyon hareketi ve
ani kompresyon (vites küçültmelerde debriyaj pedalını ani bırakma) sürücü kaynaklı kayma
hareketini ba?latan faktörlerdir
* Emniyet kemerini her zaman, her yerde ve tüm yolcularınıza taktırın
* Sarı ı?ıkta hareket etmeyin, kırmızı ı?ıkta geçen kamyon ilk olarak size çarpar
* Ho?görü ve akılcılığı siz ba?latın Her isteyene yol verin Birisine yol vermek en çok 5
saniyenizi alır Bir günde 50 kez yol verseniz 250 saniye eder Bu da 5 dakikanın altında bir
zamandır Hem trafiğe saygı ve ho?görü katmı?, hem de sinirlenmeden, gülümseyerek araç
kullanmı? olursunuz
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 14
* Doğru bilgi, tehlikeleri tanımak ve motorlu ta?ıtı daha iyi kullanmayı öğrenerek, beceriyi
sağduyu ve saygı ile uygulamak, sürücülerin trafikteki tek ya?am ?ansıdır
YANLI? B?L?NENLER?N DOĞRULARI
- Usta sürücü, dü?tüğü problemden kazasız sıyrılmayı bilir!
Yanlı?! Çünkü usta sürücü probleme girmeyen sürücüdür Kar?ısına çıkabilecek her türlü
tehlikeyi önceden görebilir, ona göre tedbirini önceden alır Problemlerle uğra?maz
- Otobanda tamam ama ?ehir içinde emniyet kemeri takılmayabilir!
Yanlı?! Emniyet kemeri hayat kurtaran en önemli güvenlik gerecidir 50 km/s hızda meydana
gelen bir çarpı?mada otonun içindekiler emniyet kemeri takmadıkları takdirde, 4 katlı bir
binadan a?ağı dü?meyle e?it ?ok ya?ar
- Arkada oturanlar için emniyet kemeri takmak gereksizdir!
Yanlı?! Motorlu araçlar bir yere çarptığında hemen durur, ancak içindeki yolcular aynı hızla bir
yere çarpana kadar ilerlemeye devam eder Arkada oturanların da ya?am haklarını kullanmaları
ve emniyet kemerlerini takmaları gerekir Her ne kadar henüz kanunen zorunlu olmasa da,
yolcuların güvenliği için geli?tirilmi? olan arka emniyet kemerleri de hayat kurtarır Kazalarda
en çok zararı emniyet kemeri bağlı olmayan yolcular görmektedir
- Lastik havalarını dü?ük tutarsak, hem daha iyi tutunur, hem de daha konforlu olur!
Yanlı?! Lastik havalarının, aracın fabrika değerinin altında olmaması gerekir Hatta yüke ve
yolcu sayısına göre artırılmalıdır Çünkü hava basıncı dü?ük lastiğin tabanı yere yayılarak daha
iyi tutunma sağlamaz Aksine tabanın ortası yukarı kalkar ve yol ile teması kesilir Havası
dü?ük lastiklerin yalnız omuz kısımları yere basar Lastik hava basıncı dü?ükken; kayma
hareketleri çok daha dü?ük hızlarda ba?lar, fren mesafesi uzar, direksiyon hareketlerine daha
geç cevap alınır Belki daha konforlu sürü? yaparsınız ama konforlu ?ekilde yoldan çıkabilir,
konforlu ?ekilde çarpabilirsiniz!
- Sıcak havada, lastiğin ısınmasını dengelemek için lastik havaları indirilir!
Yanlı?! Lastiğin ısınmasının en büyük nedeni havanın sıcak olması değil, lastik hava basıncının
dü?ük olması nedeniyle lastik yanaklarının daha fazla esnemesidir
- Yağmurda inik lastik daha az kayar!
Yanlı?! Hava basıncı dü?ük lastikte su bo?altma kanalları kapandığı için yağmur suyunu çok
daha az bo?altır Hatta bo?altamaz ve su üzerine çıkma ve su yastığı üzerinde kayma
(aquaplanning) çok daha dü?ük hızlarda ba?lar
- Direksiyon saate göre 10'u çeyrek geçe tutulur!
Yanlı?! Direksiyon saate göre 9'u çeyrek geçe (915) tutulur Bu pozisyon, acil bir durumda her
iki yöne e?it miktarda direksiyonu çevirebileceğiniz tek pozisyondur
- En iyi koltuk pozisyonu, sürücünün en rahat ettiği pozisyondur
Yanlı?! Sürücünün doğru koltuk pozisyonu öncelikle otomobile hakim olabileceği ne çok uzak,
ne de çok yakın bir pozisyondur Koltuk mümkün olduğunca dik olmalıdır Direksiyon 915
pozisyonundayken kollar dümdüz olmamalıdır ?deal dirsek açısı 120 ile 135 derece
civarındadır Evimizde TV seyrettiğimiz koltuk pozisyonu çok rahat olabilir, ama bu pozisyonda
otomobile ve trafiğe hakim olabilmek çok zordur
- Motorlu araçlar lastiğin üzerinde gider!
Yanlı?! Motorlu araçlar lastiğin içindeki havanın üzerinde gider Eğer lastiğin içinde hava yoksa
hiçbir yere gidemezsiniz Doğru lastik havası, ayağınızdaki ayakkabı numarası gibidir Ayağınızı
sıkan veya bol gelen bir ayakkabıyla nasıl yürüyemezseniz, otomobilin yol tutu?u da aynı
?ekilde bozulur
- Ani frenlerde önce frene basıp, durmaya yakın debriyaja basarsak, motor
kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede dururuz!
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 15
Yanlı?! En etkin yava?lama frenle debriyaja aynı anda basılarak yapılır Böylece fren sırasında
motor devre dı?ı bırakılarak, motorun aracı ileri götürme kuvveti yok edilir
- ABS (Antiblokaj Fren Sistemi) mekanik frene göre çok daha kısa mesafede
durdurur!
Yanlı?! ABS fren sistemi olan bir araç tekerleklerin kızaklamasını önler ve fren sırasında
manevra yapılabilmesini sağlar Ancak, daha kısa mesafede durdurmaz, daha güvenli ?ekilde
fren yapılmasını sağlar
- Mekanik freni olan bir otomobilde fren pedalını pompalayarak daha kısa mesafede
durulabilir!
Yanlı?! Pompalamak için ayak fren pedalı üzerinden her çekildiğinde, aracın ileri hareketi
devam eder ve durma mesafesi uzar Doğrusu; panik frende fren pedalı üzerindeki basıncı
azaltarak lastiğin dönmesini sağlamaktır Ancak ayak fren pedalından kaldırılmamalı ve fren
yapmaya devam edilmelidir
- Doğru takip mesafesi hızın yarısıdır!
Yanlı?! Bu yöntem kullanı?lı olmamakla birlikte, hata payı yüksektir ?deal takip mesafesi (kuru
havada) 2 saniye arkadan takip etmektir Yağı?lı havalarda veya yük durumunda bu süre 3-4
saniyeye çıkarılmalıdır
- Dörtlü ikaz (fla?ör) tünele girince yakılır!
Yanlı?! Dörtlü ikaz sadece trafiğe tehlike yarattığınız durumlarda yakılır Yani olası bir kaza
veya arıza halinde Tünelde kısa farların açık olması yeterlidir
- Gündüz kısa farları yakmak trafiktekilerin gözünü alır!
Yanlı?! Gündüz kısa far yakmak, daha erken fark edilmenizi ve size tehlike yaratacak olan
ki?ilere kendinizi daha erken göstermenizi sağlar Gece yakılan kısa farlar gözümüzü daha çok
alır Sadece kapalı ve yağı?lı havalarda değil, güne?li havalarda ve hızlı yol kesimlerinde de
kısa farların açılması kendi sürü? güvenliğiniz için önemlidir
- Çocukları uyarmak için korna çalınır!
Yanlı?! Çocukları uyarmak için korna çalınmaz! Korna onların paniğe kapılıp beklenmedik bir
reaksiyon vermelerine yol açar En iyisi iyice yava?lamak ve gerekirse durmaktır
- Yoğun siste en iyi gitme yöntemi dörtlü ikazları yakmaktır!
Yanlı?! Yoğun siste en iyi gitme yöntemi hiç gitmemektir Çünkü siste daha iyi gören sürücü
yoktur, daha çok risk alan sürücü vardır Görü? mesafesi yeterliyse siste sarı camlı gözlükler
kullanmak, sis lambalarını ve kısa farları yakmak, silecekleri çalı?tırmak, yerin kayganla?tığını
dikkate almak, takip mesafesini artırmak ve sollama yapmamak daha güvenli yol almanıza
yardımcı olur
Unutmayın!
Hayatınız boyunca ölümlü bir trafik kazası geçirme olasılığınız % 33' tür Rus ruletinde bile bu
oran %17'dir Lütfen, trafikte araç kullanmanın bir ya?am i?i olduğunu hiçbir zaman aklınızdan
çıkarmayın
Periyodik Bakımlar:
Günlük, haftalık, aylık bakım ve kontroller
Üretici firma tarafından verilen kullanma kılavuzuna göre her araca belirli bir km veya süre
dolunca bakım uygulanır Periyodik bakım ve kontroller firmadan firmaya deği?mekle beraber
genellikle 10-15 bin km aralığında yapılır
Yetkili servislerde uygulanan bakımların dı?ında; sürücünün kendi kendine yapması önerilen
bazı kontroller de var ??te bunlardan birkaçı:
Günlük kontroller
Sabahları araca binmeden önce lastiklerin havasının kontrolü
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 16
Aracın park edildiği yerde yağ veya sıvı izleri olup olmadığının kontrolü
Kı? mevsiminde donmu? olabileceği dü?ünülerek sileceklerin cama yapı?ıp yapı?madığının elle
kontrolü
Kontak açıldıktan sonra göstergede bulunan ikaz lambalarının kontrolü
Yola çıkmadan önce ı?ıklandırma (farlar, sinyaller, fren lambaları vs) kontrolü
Haftalık kontroller
Sıvı seviyelerinin gözle kontrolü (radyatör genle?me kabı üzerindeki max i?areti, silecek sıvısı)
Motor yağ seviye kontrolü
Hidrolik yağ seviye kontrolü
Özellikle ağaç altına park edilen araçlarda, motor kaputunun, havalandırma mazgallarının
yaprak ve yabancı maddelerden arındırılması ve su tahliye deliklerinin gerekirse temizlenmesi
Silecek lastiklerinin ıslak bir bez ile temizlenmesi
Aylık kontroller
Boya üzerinde çizik veya ta? yaraları kontrolü (derin çiziklere servis müdahalesi gerekir)
Emniyet kemerlerinin nemli sabunlu bez ile tozdan arındırılması
Yıkama esnasında özellikle jantların balata tozundan ve yabancı maddelerden arındırılması
Araç üzerinde olabilecek sanayi artıkları, ku? pisliği veya ağaçlardan dökülen reçine türü
yapı?kan veya agresif çevre etkenlerinin temizlenmesi
Yapılan km' ye göre lastiklerin detaylı gözle kontrolü (di? derinlikleri, yaralanma veya yarılma
izleri) Araç iç temizliği, var ise deri koltukların kullanım kitabında belirtildiği üzere temizliği
Antifriz suyun donmasını nasıl önlüyor?
Arabamızın motoru arabayı yürütecek gücü sağlarken bir yandan da ısı üretir Motor bloğu
içinde devamlı dola?an su ile motor soğutulur
Motordan aldığı ısı ile ısınan bu su da radyatörde havanın yardımıyla soğutulur
Kapalı bir çevrimde ve ideal ısı dengelerinde devamlı olu?an bu olayın farkına biz ancak,
herhangi bir arıza durumunda soğutma olayı yetersiz kaldığında, radyatörden buharlar
çıktığında, yani bilinen tabiri ile arabamız hararet yaptığında varırız
Kı?ın soğuk aylarında, hava sıcaklığı sıfırın altına dü?ünce, arabamız kapı önünde hareketsiz
halde iken bu soğutma suyu da her su gibi donabilir Donunca geni?ler ve yaptığı basınçla
motor bloğunu çatlatabilir Bu olayı önlemek için suyun içine, sıfırın çok altındaki derecelerde
bile donmasına mani olacak 'antifriz' dediğimiz sıvı ilave edilir
Motorun soğutma suyunun i ine ne oranda antifriz konulacağını, o bölgede olabilecek en dü?ük
hava sıcaklığı belirler O zaman ?öyle dü?ünülebilir Tam emniyetli olması bakımından, soğutma
suyunun yerine niçin tamamen antifriz doldurmuyoruz? Antifriz oranı yüzde yüzü bulunca
sıcaklık ne kadar dü?erse dü?sün maksimum korunma sağlanmı? olmaz mı?
Hayır, olmuyor Mantıken ters gelebilir ama belirli orandan fazla konulan antifriz bu sefer de
tamamen ters tepki veriyor Suya yüzde 50 oranında katılmı? antifriz -37 derecede donarken,
antifrizin kendisi yani saf antifriz -12 derecede donuyor
Suyla karı?abilen her ?ey onun sıfır derece olan donma noktasını dü?ürür Yani donma
derecesini dü?ürmek için suya toz ?eker, ?urup hatta aküdeki asit bile konulabilir Hepsi de bir
dereceye kadar aynı i?levi görür ancak hiçbiri diğer tehlikeli yan etkileri bakımından tavsiye
edilmez
?lk otomobillerde ?eker ve balın antifriz olarak kullanılmaları denendi, sonraları ise alkolde
karar kılındı Ancak bu sefer de alkolün kaynama noktası dü?ük olduğundan motor sıcakken
sorun çıkardı O halde ideal antifrizin donmayı önlemesi ama aynı zamanda da suyun
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 17
kaynamasına sebep olmaması gerekiyordu Günümü de bu amaçla 'etilen glikol' denilen renksiz
kimyasal bir sıvı kullanılıyor
Suyun içine katılan kimyasalların donmayı önleme özelliği, suyun ve buzun moleküler yapıları
ve antifrizin bu yapılara olan etkisinden ileri geliyor Bilindiği gibi tüm sıvılarda olduğu gibi suda
da moleküller serbest ve düzensiz halde, katılarda (buzda) ise sabit ve düzgün bir yapıdadırlar
Su donarken önce moleküllerinin hareketleri yava?lar sonra da düzgün ve sabit bir pozisyona
gelirler yani kristalle?irler ??te antifrizin buradaki rolü, moleküllerinin su molekülleri ile
birle?erek onların buz kristalleri olu?turmalarına mani olmaktır
Peki öyleyse ortada su yokken antifriz kendi kendine niçin daha çabuk donuyor? Çünkü suya
katıldığında antifrizin su moleküllerine yaptığını su da antifriz moleküllerine yapar Donmayı
önlemek daha doğrusu geciktirmek iki taraflı çalı?ır, su da antifrizin donma derecesini dü?ürür
Sonuç olarak arabanın soğutma suyuna önerilenden fazla antifriz konmasının hiçbir faydası
yoktur aksine zararı vardır
Güvenli Sürü? ?puçları
Kullandığınız aracın tipi ne olursa olsun, doğabilecek tehlike ve zararlardan uzak kalmak
istiyorsanız a?ağıda sıralanan temel güvenlik stratejilerini dikkate almalısınız
· ?yi bir sürü? pozisyonu elde edin Koltuğu, elinizi uzattığınızda bileğiniz direksiyonun en üst
kısmına uzanacak konuma ayarlayın Kafa koruyucuyu kafanızın tam arka kısmına gelecek
fakat kafanıza değmeyecek biçimde ayarlayın Direksiyonu simetrik olarak, saat 3 ve 9
konumlarında tutun Böylelikle onu sağa ve sola daha çabuk ve tam istediğiniz kadar
döndürebilirsiniz Elinizi direksiyon simidinin tam üstünde tutarsanız, bir tehlike anında hava
yastığı ?i?erse kolunuzu kırabilir ya da yüzünüze çarpabilir
· Kontrol edin Aracı hareket ettirmeden ve durdurmadan önce her ?eyin yolunda olup
olmadığını kontrol edin
· ?ni? sırasında dikkat! Özellikle ta?ıtın sol tarafındaki kapılar, olmak üzere ta?ıtın kapıları
yoldan ba?ka ta?ıt, bisikletli veya yaya gelmediğinden emin olunmadan açılmamalıdır
· Pür dikkat! Araç kullanırken sürekli dikkatli olun ve genellikle sağ tarafa dikilmi? olan trafik
i?aretlerini asla gözden kaçırmayın! Ters yöndeki i?aretleri arka tarafından yorumlamaya
çalı?mayın Sürü? halinde iken araçtakilerle konu?mak durumunda olduğunuzda, gözünüzü
yoldan ayırmayın Kazaların çok görüldüğü bilinen yol ve kav?aklarda daha da dikkatli olun Bu
durumda alkolle ilgili yasak ve sınırlamaları tartı?mak yararsızdır Almanya'da alkol sınırı %
005'e indirilmi?tir
· Akı?a uyun Ko?ullar elverdiğince trafik akı?ına uyun A?ırı hız farklılıkları tehlikeli olabilir
· Hız limitlerine uyun Kazaların çoğunun nedeni a?ırı hız ve dikkatsizce yapılan hareketlerdir
Trafik i?aret levhalarındaki hız sınırlarının, müsaade edilen maksimum hızlar olduğu ve ancak
trafik, hava ve yol ko?ulları uygunsa uygulanabileceği unutulmamalıdır Yol bo? ve polis
kontrolü yoksa bile hız sınırlarını a?mamaya özen gösterin Seyahat ettiğiniz yolların hız
limitlerini samimi olarak bilin Bunlar; ?ehir içi, ?ehir dı?ı ve otoyol hız limitleri olmak üzere,
sadece üç tanedir Aksi bir i?aret bulunmadıkça bunlar geçerlidir
· 6 vitesi kullanmayın Yoku?ları çıkabileceğinizi tahmin ettiğiniz vitesle inin Yoku? a?ağı
ini?lerde asla vitesi bo?a almayın ve hızınızı artırmamaya özen gösterin Aksi halde sürü?
kontrolünü kaybedebilirsiniz
· Çok yakla?mayın ?ehirlerarası yollarda ba?ka araçlara çok yakla?mazsanız, onların yapacağı
kazalara karı?mamı? olursunuz
· Trafiği izleyin Yolun ilerisine bakarak, herhangi bir probleme yakla?madan önce onu anlayın
Aynalarınıza da sık sık göz atın
· Geçebilecek misiniz? Geçmek istediğiniz aracın hızından yeterince yüksek hızda iseniz geçi?
yapabilirsiniz
· Daha sonrasını dü?ünün Muhtemel acil trafik durumlarını sürekli olarak dü?ünerek, kurtulma
planları yapın
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 18
· Sol ?eritkolik olmayın Sol ?erit, hızlı sürü? ?eridi değil geçi? ?erididir Geçi?ler dı?ında sol
?eridi bo?altın Hız yapanları yava?latmaya da çalı?mayın Bırakın polisliği polisler yapsın
· Far yakın Gece sürü?leri dı?ında, ?ehirlerarası yollarda, yağmurlu ve sisli havalarda
gündüzleri de farlarınızı açık tutun Bu daha iyi görülmenizi sağlayarak kar?ıdaki sürücülerin
daha dikkatli olmalarını sağlayacaktır Gece sürü?lerinde farlarınızın kar?ıdan gelen ta?ıtın
sürücüsünün gözünü almaması için, geçi? süresince kısa far durumuna getirmeyi de
unutmayın
· Sinyal verin ?erit deği?imleri ve dönü?leriniz öncesinde sinyal vererek diğer sürücülere
niyetinizi bildirin
· Sola dönmek için bekleyin Trafikte durup sola dönmek için beklerken, yol serbest hale
gelinceye kadar tekerleklerinizi ileriye doğru düz tutun Eğer tekerleklerinizi sola doğru kırarak
beklerseniz, birisi size arkadan çarptığında sizi kar?ıdan gelen trafiğin önüne iter Ayrıca,
ilerinizde bir engel gördüğünüzde, hemen diğer ?eride geçmeden önce o ?eritteki trafiği kontrol
edin ve onlara yol verin
· Sağa dönü? Kırmızı ı?ıkta sağa dönü? yapılamaz Sadece bazı kav?aklarda, dönü? için ayrı bir
ı?ık bulunuyor ve ye?il yanıyorsa veya özel olarak dönü? yapılabileceği belirtilmi?se, diğer
yoldaki trafiğe dikkat edilerek dönü? yapılabilir
· Giri?lere yardımcı olun Çok ?eritli yollarda sağ ?eritte ilerlerken, trafiğin elverdiği ölçüde ve
geçici olarak bir iç ?eride geçerek, sağdan giri? yapan araçlara güvenli ve düzgünce giri?
yapabilmeleri için yardımcı olabilirsiniz
· Doğru zamanda fren yapın Dönü?lere gelmeden önce uygun hıza yava?layın Dönü?ün
ortasında yapacağınız sert fren aracınızın dengesini bozar
· ABS'yi deneyin Aracınız kilitlenmeyi önleyici fren sistemiyle donatılmı?sa, ilk kez
kar?ıla?tığınızda pedal titre?im ve gürültüleri sizi ?a?ırtabilir Bu nedenle, ABS'nin nasıl
hissedildiğini anlamak üzere, acil bir durumu beklemeden, yağmurlu bir günde kumlu, kaygan
bir yol veya bo? bir park alanı bularak, ABS'yi uyarmak üzere sert bir fren yapın
· Araç kullanırken telefonu kullanmayın Ara?tırmalara göre, araç kullanılırken yapılan telefon
konu?maları kaza riskini dört kat kadar artırmaktadır Risk, "hands-off" veya kulaklıklı telefon
kullanımında da aynıdır
· Gece görü?ünüzü koruyun Yakla?an farlara fazla bakmayın Körle?tiriyorsa, bakı?ınızı yolun
sağ kenarına yoğunla?tırın
· Uykunuzu alın Uykulu iken araç kullanmayın Gözleriniz bir noktada sabit kalıyorsa bu tehlike
i?aretidir Bulduğunuz en yakın güvenli yerde sağa çekerek birkaç dakikalık bir ?ekerleme
yapın
· Güvenceye alın Kısa süreli de olsa, aracınızı terk ederken güvenceye alın Yani, dü?ük vitese
takarak el frenini çekin, camları kapatarak kapıları kilitleyin Eğer arabada sizden ba?ka kimse
yoksa kredi kartıyla ödeme yapmaya giderken bile kapıları kilitleyin
YAKIT TÜKET?M?N? EN AZA ?ND?RECEK PÜF NOKTALAR
Benzine neredeyse gün a?ırı gelen zamlardan yaka silkmeye ba?ladıysanız aslında hayallerinizi
süsleyen hem konforlu hem de az yakıt tüketen bir otomobile sahip olmanız hiç de zor değil
Bunun için bilmeniz gereken yakıt tüketimini en aza indirecek püf noktalar;
Lüksünün yanında, yakıt tüketimi de otomobillerin tercih edilirliğini arttırıyor Öte yandan hep
merak edilen konular, aracın ne kadar benzin yaktığı, eğer fazla yakıyorsa bunun nedenleri ve
yakıt tüketimini en aza indirmenin yolları oluyor
Örneğin a?ağıdaki belirtileri hissettiğinizde, aracınızın fazla yakıt yaktığını anlarsınız Nasıl
anlayacaksınız?
• Motorun çeki?inde azalma olur
• Egzoz gazı siyah, göz ya?artıcıdır, benzin kokar
• Egzoz kuyruk borusu içinde karbon isi olu?ur
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 19
• Egzozda patırtılı sesler olur
• Motor soğukken kolay, sıcakken güç çalı?ır
• Bilinen miktarda benzinle yapılan kilometrede azalma olur
Te?hisi doğru koyun Aracınızın fazla yakıt yakıp yakmadığının tespitini yapmak için, bir litre
benzinle kaç kilometre yol gittiğinizi bilmeniz gerekiyor Bunun için yakıt deponuzu, tabanca
otomatik olarak yakıtı kesinceye kadar doldurun Bu sırada kilometre saatinizi okuyun
Diyelim ki; 58500 km'de olsun belirli bir yol gittikten sonra aynı istasyonda ve aynı
tabancadan yine tabancanın otomatik durmasını esas alarak deponuzu bir kere daha tam
doldurun Kaç litre benzin aldığınızı bir kenara yazın Kilometre saatini tekrar okuyun Toplam
kilometre 58750 ve deponun aldığı benzin 25 litre olsun
?imdi toplam kilometreden, ilk toplam kilometreyi çıkartırsak (58750-58500=250) gittiğimiz
toplam kilometre bulunur (250 km) Bunu aldığınız yakıt miktarına böldüğünüzde (250:25=10)
aracınızın bir litre yakıt ile kaç kilometre yol gittiği ortaya çıkar
Bir araçta yakıt tasarrufundan bahsetmeden önce, fazla yakıt harcamasının nedenlerini
açıklamak yerinde olur Aracın fazla yakıt harcamasının nedenlerini iki grupta toplamak
mümkündür Birincisi araçtan kaynaklanan kusurlar, ikincisi ise sürücüden kaynaklanan
kusurlar Araçtan kaynaklanan kusurlar: A?ağıdaki tavsiyelerin bir kısmı bakım teknisyeni
tarafından yapılabilir Ama sizin tarafınızdan yapılabilecek basit onarım ve bakımlar da vardır
Bu bakımlar kesinlikle rastgele bir tamirciye değil uzman ve yetkili bir servise yaptırılmalı
Bu bakım ve kontroller:
1 Motorunuzun ayar ve bakımlarını (her 5000 km'de) ve uzman ki?ilere yaptırın
Bu ayar bakımlarında;
• Hava filtresinin temizliğine dikkat edin Tıkanmı? hava filtresi yakıt tüketimini arttırır
• Hava filtresini yaz veya kı? durumuna göre takın
• Distribütör platin ayarını katalog değerine ayarlatın Değerinde olmaması yakıt tüketimini
arttırır
• Akümülatör ve bağlantı kablolarının bozukluğu motor verimini dü?ürür Değerinde olmaması
yakıt tüketimini arttırır
• Bujilerin arızalı ve ayarsız olması yakıt tüketimini yüzde 10 arttırır
• Karbüratörün bakımın yaptırın
• Rölanti devri katalog değerinde olmalı Yüksek devir yakıt tüketimini arttırır
• Bakım teknisyeninizin, rölanti devri ayarını gaz analiz cihazı ile yapılmalı Sıkı ve tutukluk
yapan bir gaz pedalı yakıt tüketimini artırır
2 Fren balataları ayarsız ve sıkı ise tekerlek dönü?ü zorlanır Yakıt tüketimi artar
3 Debriyajın kaydırması yakıt tüketimini arttırır
4 Ön düzen ayarlarını her 10000 km 'de bir kontrol ettiren
5 Lastik havaları uygun basınçta olmalıdır Havası az olan lastikte yuvarlanma güç olduğundan
yakıt tüketimi artar
Sürücüden kaynaklanan kusurlar:
Sürücü aracı kullanırken a?ağıdaki hususlara dikkat ettiğinde daha az benzinle daha çok
kilometre yapabilir Öncelikle az benzinle çok kilometre gitmenin yolu sabırdan geçer sözünü
unutmayalım Eğer ekonomi sizin için ön plandaysa a?ağıdaki önerilerimizi dikkatlice uygulayın
1 Önünüzdeki aracı çok yakından takip etmeyin Zira devamlı olarak aracınızı frenler ve
gazlarsınız Bu durum ilave benzin pompalanmasına neden olur Ani fren ve ardından gaz
basmak yakıt tüketimini yüzde 5 arttırır
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 20
2 ?ehirlerarası yolda en verimli hız 80-90 km arasındadır 90 km 'nin üstünde her kilometre
yakıt tüketimini yüzde 1 arttırır Son vitesteki 90 km 'lik hız yakla?ık 3000-3300 motor
devrine e?ittir Diğer viteslerde de motorunuzu 2750-3000 devirler arasında çalı?tırın (Bunun
için takometreden faydalanın)
3 Motorunuzun harareti (ısısı) yakıt tüketimini etkiler
• ?lk hareketten önce motorun ısınması için en fazla 30 saniye bekleyin Fazla ısınmasını
beklemek yakıt tüketimini arttırır
• Ancak ?ehirlerarası yola çıkarken, hareket göstergesinin normale yakla?masını bekleyin
• Kı?ın motorunuzun çok soğumaması için radyatör önünü gazete kâğıdı ya da benzeri bir ?eyle
kapatın
• Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır Motor tam ısınmadan yapılan yolculuklardan (özellikle
kısa mesafelerden) kaçının Böyle durumlarda aracınız yüzde 25 daha fazla yakıt harcar
4 Yakıt deponuzun hatalı doldurulması yakıt tüketimini arttırır Deponuzu doldururken
a?ağıdaki noktalara dikkat edin
• Deponuzu mümkünse pompanın yava? hızı ile doldurun
• Depo hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmamalı
• ?mkânınız varsa sabah veya ak?amın geç saatlerinde deponuzu doldurun
• Depoyu daima dolu bulundurun Çünkü az benzinde buharla?ma daha fazladır
• Özellikle dizel motorlu araçlarda, günlük i? bitiminden sonra depoyu kaliteli motorinle
doldurun
• Bir istasyonun pompasına yana?tığınızda pompanın para kısmının bilhassa sıfırlanmasına
dikkat edin
• Aracınızın motoru hangi benzine göre uyarlanmı?sa (süper-normal-kur?unsuz) ona göre
benzin kullanın
• Yakıt deponuzun kapağı kilitli tip olmalı
ARABANIZA B?NER B?NMEZ DERHAL PENCERELER? AÇIP ARABANIZI
HAVALANDIRIN VE DE KL?MALARI HEMEN AÇMAYIN
Araba panosu, koltuklar vs benzen üretir Bu da kansere neden olan bir toksindir (arabanızda
ısınmı? plastik kokusunu anımsayın) Bu toksin kansere neden olabilen özellik ta?ır; ilaveten
kemiklerinizi zehirler, lösemiye, alyuvarların azalmasına, ayrıca da dü?ük yapmaya da neden
olabilir
?ç mekânlarda kabul edilebilir benzene seviyesi 001 metrekarede 50 mg?dır
Kapalı alana park edilmi? arabalarda bu oran 001metrekarede 400-800 mg seviyesine çıkar
Havanın sıcaklığının 17 derece ve üstü olan dı? ortamlarda ve de güne? altında park edilmi?
arabaların içindeki benzen seviyesi ise kabul edilir seviyenin 40 katına ula?ır (001 metrekarede
2000-4000 mg benzene)
Dolayısıyla arabanın içindeki insanlar mutlaka bu zararlı havayı solumak zorunda kalırlar…
Arabanıza binerken, pencere ve kapılarınızı açıp arabanızı çok iyi havalandırınız
Benzen vücuttan atılması çok zor bir toksindir ve de böbrek ve ciğerleriniz için de son derece
zararlıdır
OTOPARKLARDA ARACINIZ ZARAR GÖRÜRSE
TC Yargıtay Onüçüncü Hukuk Dairesi
Esas No: 2003/5039 Karar No: 2003/8870 Tarihi: 01072003 MAHKEME KARAR ÖZETI:
"Dava, davacının aracını belli bir ücret kar?ılığı davalının i?lettiği otoparka bıraktıktan sonra
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 21
aracından bir kısım e?yaların çalınması nedeniyle BK'nın 462 maddesinde düzenlenen vedia
ili?kisine dayanarak açtığı tazminat istemine ili?kindir
BK'nın 463 maddesine göre; vedia (saklama), bir sözle?medir ki onunla saklayıcı, saklatanca
kendisine bırakılan ta?ınır bir malı kabul etme ve onu güvenli bir yerde koruma borcu altına
girer
Olayda, otopark i?letmecisi olan davalı sözle?menin kendisine yüklediği güven ve özenle
koruma borcuna aykırı davranmı?tır Ayrıca, otopark biletinin arkasında yer alan, araçta
meydana gelecek hasar ve kayıp e?yadan sorumlu olmayacağına, dair matbu ifade ile güvenle
saklama ve özen borcunu bertaraf edemez
Davalı gibi böylesine büyük ve toplumun belirli bir kesimine hitap eden i? merkezinin
otoparkına aracını bırakan kimselerin araçlarından ve içerisindeki e?yalarının güvenliğinden
kaygı duymamaları gerekeceğinden, davacı olu?an zararını istemekte haklı olup davacı ve
davalı otopark i?letmecisi olan ?irketin delil ve kar?ı delilleri toplanarak i?in esası incelenip
sonucuna göre bir karar verilmelidir"
Bu sebeple araçlarınızı bırakmak durumunda kaldığınız otoparklardan mutlaka otopark biletinizi
isteyiniz Bu bir takım maddi zararlarınıza ve otopark i?letmesine kar?ı elinizde önemli bir ispat
vasıtasıdır ?kinci olarak, otoparkta beklediği süre esnasında aracınızda bir hasar meydana
gelmi?se, yerinden kıpırdatmadan derhal polis çağırtarak aracınız üzerinde ve yerinde tespit
yaptırtınız
Ö Faruk TURAN
Deva Sigorta Aracılık Hiz Ltd ?ti
ANADOLU HAYAT EMEKL?L?K & ANADOLU S?GORTA ACENTEL?Ğ?
OTOPARK HAKKI
Ankara A?T?'deki otopark sorununu yaza yaza dilimizde tüy bitti
Kimse ilgilenmedi Tüketiciler Birliği nihayet el atmı? konuya
Ba?kan Bülent Deniz diyor ki: "25022004 tarihli Karayolları Yönetmeliği?nin 51 maddesi,
'Yolcuları terminale getirmek veya terminalden almak üzere 25 dakikayı geçmeyen giri? ve
çıkı?larda' özel otomobillerden hiçbir ?ekilde ücret alınamaz" hükmünü getirmektedir
Vatanda?larımız, otogarlarda 25 dakikayı geçmeyen beklemelerde ücret ödemeyi reddetmeli,
konuyu "bilgi@tuketicilerorg" adresimize bildirmelidir"
TÜKET?C? ??KÂYETLER? ?Ç?N
Değerli Tüketiciler;
Bu sayfa sizlerden gelen ?ikâyetlerin hızlı ve pratik olarak yanıtlanması amacıyla hazırlanmı?tır
?ikâyet formunu eksiksiz olarak doldurduğunuz takdirde size bir ?ikâyet Numarası ve ?ifre
verilecektir Bu numarayı ve ?ifreyi unutmayın '?ikâyet Takip Sayfası' bölümüne verilen
numara ve ?ifre ile giri? yaparak ?ikâyetinizle ilgili her türlü veriye ula?abilecek ayrıca çözüm
yolları hakkında bilgi alabileceksiniz ?ikâyet Numaranızı ve ?ifrenizi unuttuğunuz takdirde
tuketici@tuketicimerkeziorg adresine mail atarak yardım isteyebilirsiniz Türkiye'de bulunan Sivil
Toplum Örgütleri arasında bir ilk olma özelliği ta?ıyan bu sistemi tüketicilere kazandıran Ahmet
SAVA?'a te?ekkürlerimizi sunarız
?ikâyeti Bildirmek için tıklayın:
http://wwwtuketicimerkeziorg/yeni/sikayet_bildirphp
Formu doldururken lütfen eksiksiz olmasına dikkat edin Sorun ile kar?ıla?tığınız takdirde
tuketici@tuketicimerkeziorg adresine mail atabilirsiniz
Bildirdiğiniz ?ikâyeti Takip Etmek için tıklayın:
http://wwwtuketicimerkeziorg/yeni/t_no_takipphp
?ikayetlerinizin on-line takibi için: ?ikayet Takip Sayfasını kullanabilirsiniz
Toplayan: Cem Sezer ARSIV-1DOC / 22
Tüketici Mahkemelerine hitaben hazırlanan dilekçe örneklerini bilgisayarlarına indirebilirsiniz
1) BİLGİ EDİNME BAŞVURU FORMU
2) KAPIDAN SATIŞLARDA CAYMA BİLDİRİM BELGESİ
3) SATIN ALINAN HİZMETİN AYIPLI ÇIKMASI (Tüketici Mahkemesi'ne)
4) SATIN ALINAN HİZMETİN AYIPLI ÇIKMASI (Tüketici Sorunları il / İlçe Hakem Heyeti Başkanlığı'na)
5) SATIN ALINAN MALIN AYIPLI ÇIKMASI (Tüketici Mahkemesi'ne)
6) SATIN ALINAN MALIN AYIPLI ÇIKMASI (Tüketici Sorunları ?l / ?lçe Hakem Heyeti Ba?kanlığı'na)
7) YETKİLİ SERVİSİN 15 İŞGÜNÜNÜ GEÇİRMESİ VE/VEYA AZAMİ TAMİR SÜRESİ 30 İŞGÜNÜNÜ GEÇİRMESİ
8) SÖZLEŞMEDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR
9) TAKSİTLİ SATIŞTA / KAMPANYALI SATIŞTA SÖZLEŞMENİN BİR NÜSHASININ TARAFIMA VERİLMEMESİ
10) KULLANMA KILAVUZUNUN VERİLMEMESİ
11) ÜRÜN GARANTİ BELGESİNİN VERİLMEMESİ
12) YETKİLİ SERVİS İSTASYONUNUN BULUNMAMASI VEYA YETKİLİ SERVİSİN YEDEK PARÇA STOKUNUN EKSİK VEYA
BULUNMAMASI
13) TÜKETİCİ KREDİ SÖZLEŞMESİNİN TEK NÜSHA OLARAK DÜZENLENMESİ VEYA DÜZENLENEN BİR NÜSHASININ
VERİLMEMESİ
14) SERGİLENEN VEYA SATILAN ÜRÜNDE FİYAT ETİKETİNİN BULUNDURULMAMASI ( Belediye Başkanlığı, Tüketici Sorunları
İl / İlçe Hakem Heyeti Başkanlığı'na)
15) REKLAM KURULU ŞİKAYET DİLEKÇESİ
16) ABONELİK SÖZLEŞMESİ
17) DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ
18) PAKET TUR SÖZLEŞMESİNİN VERİLMEMESİ
19) KAPIDAN SATIŞ FİRMASI ŞİKAYET DİLEKÇESİ
20) MESAFELİ SATIŞ ŞİKAYET DİLEKÇESİ
21) KREDİ KARTI SÖZLEŞMESİNE UYGUN OLMAYAN DURUMLARLA İLGİLİ ŞİKAYET DİLEKÇESİ
TÜRKÇE KULLANMA KILAVUZU OLMAYAN ÜRÜNLER ?Ç?N NE
YAPMALIYIM?
Belki biliyorsunuz ama ben gene de faydalı bulduğum için yolluyorum
"Türkçe kullanma kılavuzu olmayan ürünler için ne yapmalıyım ?" sorusuna cevap!
Türkçe kullanım kılavuzu olmayan bir ürün satın aldınız ve özelliklerini öğrenmek için kullanım
kılavuzuna göz atmak istediniz Ancak kılavuzun birçok dilde yazılmı? olduğunu ve içinde
Türkçe çevirisinin bulunmadığını gördünüz
Sinirleniyorsunuz ve ülkemizde satılan bir urunun nasıl Türkçe kılavuzunun olamayacağını,
üreticinin veya ithalatçının bu kadar mı dü?üncesiz-darsız olduğunu, Türkiye'nin ve
vatanda?larının bu kadar mı değersiz görüldüğünü sorgulamak istiyorsunuz ama elinizden bir
?ey gelmiyor
Sanırım bu duruma dü?en milyonlarca tüketici vardır Artık böyle bir rezaletin önüne
geçebilmek için sizin de yapabileceğiniz ?eyler var
Almı? olduğunuz yerli ya da ithal malin Türkçe Kullanım Kılavuzu yoksa Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı 'na ?ikayet ediyorsunuz Satan ?irkete ürün ba?ına 156 YTL ceza veriliyor ve Türkçe
kılavuzun da size ula?tırılması sağlanıyor
Sizler de ?ikâyetinizi Sanayi ve Ticaret Bakanlığı adresinden Tüketici ?ikâyetleri bölümüne bildirin,
duyarsız ?irketlere gereken cezaların verilmesini sağlayın

Alıntı Yaparak Cevapla