Prof. Dr. Sinsi
|
Ses Ve Diyafram
Bu yazıyı tiyatroyla ilgilenenlerin dışında herkesin okuyup çalışması gerektiğini dşünüyorum Etkileyici ve güzel konuşmak için çok faydalı olacaktır 
SES VE DİYAFRAM
KONUŞMA VE SUSMALAR
Oyunda aktarırken konuşma kadar susmalar da önemlidir Susmalar sözcükleri kümeleştirir, sözcük kümelerini birbirinden ayırır
Günlük yaşamda da çok önemli olan susma, sahne üzerinde de anlamın aktarılması için olağanüstü önem taşımaktadır
Susmaların önemini bir örnek üzerinde görelim
ÖRNEK:
"Çalış baban gibi eşek olma!"
Susma, noktasını değiştirdiğimizde tümcenin yüklendiği anlam büyük ölçüde değişir
"Çalış baban gibi, eşek olma!"
ve
"Çalış, baban gibi eşek olma!"cümlelerinde susma yeri değiştirildiğinden içerdiği anlam da değişir
Oyun metnini parçalara bölerek okumak oyuncuyu sözcükleri yorumlamaya, böylelikle de sözcüklerin içeriklerini, anlamlarını, özünü anlamaya zorlar Oyuncu sahne üzerinde her söylediği sözün özüm: inmeye çalışarak anlamını yakaladığı takdirde; konuşmasında biçim yönünden bir incelik, içerik yönünden de bir tutarlılık ve derinlik yakalar
Oyuncu metni anlamadığı ve noktalamaya dikkat etmediği sürece başarılı olamaz Bunun için yapılacak ilk iş, metni ölçü ve parçalara bölmek, susma yerlerini saptamaktır
Şimdi bunu bir örnek üzerinde görelim:
ÖRNEK
" OTELLO Shakespeare
OTHELLO - Nasıl Karadeniz'in buzlu akıntısı ve sert cereyanı kesilmek nedir bilmeden dosdoğru Marmara ve Çanakkale'yi boylarsa, benim kanlı düşüncelerim de öylece müthiş adımlarla ilerleyecek, asla geri bakmayacak, asla kuvvetten kesilip alçalarak aşka doğru gelmeyecek, ta büyük ve kudretli büyük bir intikam ve ne var ne yok hepsini birden yutuncaya kadar "
Görüldüğü gibi, tek ve uzun bir tümceyle karşı karşıyayız Bu uzun tümceyi susma yerlerini iyi saptamadan yeterli nefes almadan söyleme olanağı yoktur Kimi sözcük kümelerinin hakkını tastamam vermek doğru yerlerde nefes almak gerekir Stanislawski parçayı şu şekilde bölümlemeyi önerir:
"OTHELLA - Nasıl Karadeniz'in buzlu akıntısı ve sert cereyanı / kesilmek nedir bilmeden / dosdoğru Marmara ve Çanakkale'yi boylarsa / benim kanlı düşüncelerim de öylece müthiş adımlarla ilerleyecek / asla geri bakmayacak / asla kuvvetten kesilip alçalarak aşka doğru gelmeyecek / ta ki büyük ve kudretli / büyük bir intikam / ne var ne yok hepsini birden yutuncaya kadar !"
Bu bölümlemeyi yaptıktan sonra ilk düşüneceğimiz Shakespeare'in noktalama işaretlerine verdiği önemdir Bu metinde her noktalama işaretinin kendine göre bir anlamı ve önemi vardır Tonlamalar, bu anlamları yakalamaya yönelik yapıl¬madığı sürece tekstin amacına ulaşılamayacak, anlatmak istenen seyirciye yeterince anlatılamayacaktır
Noktalama işaretlerine verilen önem, susmanın biçimini de saptayacaktır
SUSMALAR
Stanislawski sahne üzerinde iki tür susma olduğunu belirtir: Mantıksal susma ve psikolojik susma Stanislawski "mantıksal susma yerleri noktalama işaretleriyle; psikolojik susma yerleri belirlenecektir" der
Mantıksal susma söz öbeklerini, metnini tüm tümcelerini makinemsi bir yoldan biçimlendirerek anlamı kolaylaştırırken psikolojik susmalar düşüncelere, sözcüklere yaşam katar
Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz:
Mantıksal susmadan yoksun oyun metni oyunu anlaşılmaz hale, psikolojik susmadan yoksun oyun metni oyunu "yaşamaz" bir hale getirir Şunu unutmayın sakın:
Mantıksal susma aklımıza, psikolojik susma duygularımıza yöneliktir
İTİCİ SESLER
Katı, kulak tırmalayıcı, hırıltılı, tiz, burundan çıkan buğulu, çok yumuşak biçimden yoksun sesler rahatsız edici seslerdir İyi bir çalışmayla bu tür ses kusurlarından kurtulmak mümkündür Bunun için de düzenli çalışmak ve vakit ayırmak gerekir
Örneğin bir roman, bir tekerleme temrini alın, bir kalemi ağzınıza yatay olarak koyun ve öylece bir saat okuyun Sesinizi yükseltin, alçaltın Bunu bir antrenman gibi düşünün, düzenli olarak çalışın Temrinleri ve tekerlemeleri çalışın Bol bol okuyun
DİYAFRAMDAN SOLUNUM
En güzel ses, hiç bir zaman zorlama olmadan çıkan sestir Oyun sırasında kelime ve cümleleri ayrı tonda ve vurguda söylemek büyük bir yanlıştır
Oyuncular için en doğru soluma diyaframdan solumadır Mutlaka ve mutlaka diyafram solunumu kullanılmalıdır Düzenli olarak yapılan çalışma ve temrinlerle diyaframı geliştirmek mümkündür Size şöyle bir örnek vereyim; hiç spor yapmayan, ağırlık kaldırmayan yani düzenli olarak çalışmayan ir' insanın atletik bir vücudu olabilir mi? Olamaz Oyunculuk da böyledir, sürekli temrin ve diyafram çalışması yapmadan iyi bir diyafram kullanımına ulaşamazsınız Bunun için yapacağınız tek bir şey var; çalışmak, çalışmak ve çalışmak
Diyaframdan solunum yaparken akciğerlerimizin alt loplarını etkin şekilde kullanmak suretiyle, kaburga kemiklerinin alt hizasından dışarıya itilecek şekilde nefes alabilmeyle çalışılır Önce çok derin olmak kaydıyla arda arda 3-4 soluma yapın Göğüs kafesiniz ve omuzlarınız yukarı doğru kalkarsa hatalı nefes almışsınız demektir
Diyafram nefesini daha iyi anlayabilmek için düz bir zeminde yere sırt üstü uzanın Hızlı ve kısa aralıklarla sadece ağızdan solumaya başlayın Yerde nefes alırken dikkat edeceğiniz şey, göğüs kafesinin bittiği yerden karından gözlemlenen bir hareket söz konusu mu?
Bunu anlamak için iki elinizle göğüs kafesinizin üzerine hafifçe bastırın ya da başka bir arkadaşınızdan iki eliyle göğüs kafesinizin üzerine bastırmasını rica edin
Şimdi aynı solumayı göğsünüzün alt kısmına doğru yapın Diyaframdan nefes alıyor musunuz dikkat edin Üzülmeyin diyaframdan nefes alamadıysanız başka bir önerim daha var, çünkü diyafram nefesini öğrenme, bazı insanlar için sanıldığından zordur
Şimdi sırt üstü düz konumda uzanmış durumdasınız Nefesinizi tutun, bu halde kamınızı içeri ve dışarı itin Nefes almadan bunu gerçekleştirebiliyor musunuz? Cevabınız evet ise şimdi karnınızı dışarı itin, nefes verirken kamınızı içeri çekin Bu yolla diyaframdan solumayı öğrenebilirsiniz Bunu defalarca tekrarlayın
Diyaframdan doğru nefes alma şeklinizin otomatikleşmesi gerekmektedir Bir oyuncu olarak her zaman için bilinçli olarak nefesimizi kontrol etmeliyiz Alışkanlık kazanıncaya kadar iki hafta bu çalışmaları tekrarlayın Günde en az kırk dakika çalışın Çalışmalarda başarılı olabilmek için çalışma öncesinde midenizin 1/3'ünün boş olmasına dikkat ediniz Diyaframdan nefes alma, yukarıda önerilenler doğrultusunda sürekli ve düzenli yapıldığı sürece alışkanlık haline gelecek, otomatikleşecektir Zamanla diyaframınızı kullanmayı ve aldığınız nefesi iktisaslı ve uzun sürede kullanmayı öğrenmelisiniz
Örneğin bir oyunda oynuyorsunuz ve üç sayfalık bir tiradınız var; eğer diyaframınızı iyi kullanabiliyorsanız, takılmadan, zorlanmadan ve tekstin içerisindeki anlatımı yakalayacak şekilde oynayabilirsiniz
Ama farz edin ki, diyafram kullanmanız zayıf Gereksiz yerde nefes alıp vereceksiniz ve tekstin altından kalkmanız zorlaşacaktır
|