Yalnız Mesajı Göster

The Prestige(Dikkatli Bakıyor Musun?)

Eski 07-16-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

The Prestige(Dikkatli Bakıyor Musun?)



Prestij, Yönetmenliğini Christopher Nolan'nın yaptığı 2006 yılı Amerika, İngiltere ortak yapımı film Yazar Christopher Priest'in aynı adlı romanından (Prestij (Roman)) sinemaya uyarlanan filmin özgün adı; The Prestige'dir
Yazar Priest'in romanını film senaryosuna dönüştüren yönetmen Nolan'a, Memento-Akıl Defteri (2000) filminde de birlikte çalıştığı senarist kardeşi Jonathan Nolan eşlik etmiştir
Önceleri birlikte çalışan iki sihirbazın daha sonra rekabete ve hatta düşmanlığa dönüşen öyküsünün anlatıldığı filmin konusu, 19 yüzyılın İngiltere'sinde Viktorya Dönemi olarak anılan zaman diliminde geçer Filmin yapımında yönetmen Nolan'nın yanısıra, Aaron Ryder ve eşi Emma Thomas görev almışlardır
Başlıca rollerinde; Hugh Jackman, Christian Bale, Michael Caine, Scarlett Johansson, David Bowie'nin yer aldıkları film iki dalda 79 Akademi Ödülleri'ne aday olmuş fakat ödül alamamıştır

Film Christopher Priest'in Londra'da 19 yüzyıl sonlarında yaşayan iki sihirbazın öyküsünü anlattığı 1995 yılında yayımlanan aynı adlı romanından sinemaya uyarlanmıştır Roman sihirbazlığı; vaat, dönüm noktası ve prestij olmak üzere üç evrede ele alır:
Vaat, sihirbazın yapacağını vaat ettiği sihrin sunumu
Dönüm noktası; Nesnelerin tanıtımı, gerekli hazırlık, seyircinin heyecanlı bekleyişi
Sihirbazlığın en üst noktası prestij; vaat edilen sihrin gerçekleştiği an, şaşkın ve hayran bakışlarla seyircinin alkışlaması
Roman ve dolayısıyla aynı adlı romandan uyarlanan film, adını aslında sihirbazlık sanatı ile bir ilgisi olmayan bu üç evreden, sihirbazlığın en üst mertebesine vurgu ile prestijden alır
Prestij bir dönem filmi olmasına rağmen konusunun geçtiği Viktorya döneminin kültürel yapısı ile ilgili detayları bünyesinde barındırmaz Film ekibinin bilinçli tercihi olan bu durumu yönetmen Christopher Nolan şu şekide açıklar:
- Viktorya dönemi sanayide bir devrim, bilimsel gelişmelerde bir dönüm olarak bilinse de genelde sıkıcı bir zaman olarak gösterilmektedir Elektriğin bulunuşu, sinemanın icadı, afişli reklamcılığın başlangıcı ve birçok yenilik bu döneme denk gelir Dönemin detaylarından çok ana hikâyedeki duyguyu yakalamaya çalıştık
Yönetmen Nolan'ın son dört filminde birlikte çalıştığı görüntü yönetmeni Wally Pfister dönemin duygusunu görüntüde hissettirmek için bilgisayara aktarılan filmin renk ayarlarını düzenlemek yerine klasik bir yöntemle, sahneleri çeşitli ışık derecelerine maruz bırakmış Çekim öncesi film ekibi ve ana karakter iki sihirbazı canlandıran oyuncular sihirbazlar üzerine uzun araştırmalar yapmışlar Hugh Jackman ve Christian Bale konu ile ilgili kendilerine yöneltilen birçok soruya ortak cevap niteliğinde şunu söyler:
- Sahnede sihirbazlık yapmak zorunda değildik Daha çok sihirbazların iç dünyasını anlamaya çalıştık Sahnede neler hissettiğini ve nasıl çalıştıklarını inceledik Filimde olduğu gibi geçmişte de sihirbazların rekabet içinde oldukları, genelde yalnız çalıştılarını ve bilindiği üzere en büyük numaralarını kesinlikle açıklamadıklarını, bizi biraz üzse de bir kez daha öğrenmiş olduk
Sihirbaz Alfred Borden'i canlandıran Christian Bale'in dedesi de bir sihirbazmış fakat, kendisini hiç görmediği için rolüne pek faydası olmamış Filmin yapımcıları, seyirci illüzyonu canlı izlediğinde ekrandaki seyirden farklı olarak gözünün boyandığını pek hissetmediğini, aksine sihrin nasıl yapıldığını düşünerek bir yandan da hoş vakit geçirdiğini, dolayısıyla yapımcıların bu tür film yapmayı pek tercih etmediğini söyler
Senaryoyu hazırlamak için iki yıla yakın bir süre çalıştığını söyleyen Jonathan Nolan, romanın sihir dünyasındaki yolculuğunu sinemaya taşırken sadık bir çizgide renklendirdiğini, zaten sinemacılarla sihirbazların ortak yönünün izleyiciyi şaşırtmak, beklenmedik sürprizlere hazırlamak olduğunu, bu zorluğu bir nebzede aştıklarını vurgular Nolan, bu filmden kısa bir süre önce gösterime giren ve yine yakın bir temanın işlendiği The Illusionist (Sihirbaz) filminden sonra Prestij'e olan ilginin nasıl olabileceği yönünde endişe taşıdığını, senaryonun bitiminde ise böyle bir filmin yapılmamış olacağını düşündüğünü ve akabinde bunu gerçekleştirdiklerini iddialı bir şekilde dile getirir
Prestij romandaki ana temaya sadık, kimi zaman hikâye yapısına uzak, karmaşık bir anlatım tarzı ile konuya odaklı bir süreç takip eder İnsan algısını zorlamayı da hedef aldığı düşünülen ve titiz bir çalışma ürünü olarak görülen filmin önemli sahneleri (Oyuncu bakış açısı) omuz üstü kameraları ile çekilmiştir
Prestij'de ilginç bulunan başka bir vurgu, ana karakterlerin kahraman/antikahraman olarak gel-git yapması, dolayısıyle seyircinin kendisini hangi tarafta bulacağını bilemez durumda filmi izlemesi ve finalin ardından yapacağı sentezlerdir Bu, filmin en önemli özelliği olarak nitelendirilebilir Bunun yaniti filmin finalinde verilmis olsada, en temel soru yanitsiz birakilmistir Asil soru rekabetin kontrolden cikmasina neden olan kazadir ki bunun yanitini sebep olan kiside bilmemektedir Ön tartisma kazaya ugarayacak kisinin buna neden olan davranisi onaylamasi filmde verilir Özde niyete dayanmayan sorun cikmayacagina inanilan bir davranis sonucunda olusan ölüm, daha da sorgulanir geride kalan bu sonuctan en cok duygusal zarar gören kisi tarafindan Tercih bunun yanitini seyirciye birakirki yanitta buradadir Ikinci bir sorun yine olana inanmakta zorlanan kisiye dayanirki basit bir sihrin yanitini kabullenmez


Alıntı Yaparak Cevapla