Konu
:
Moda Nedir, Ne Değildir ?
Yalnız Mesajı Göster
Moda Nedir, Ne Değildir ?
07-14-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Moda Nedir, Ne Değildir ?
Moda Nedir, Ne DeğiLdir ?
Moda yalnızca giysi anlamına gelmez
Sanat müzik tiyatro edebiyat yemek iç mimarlık mimari bahçe bakımı gibi duyuları uyaran herşeyi içine alır
Artık işler değişti
Her şeye tüketici karar veriyor
Uygun veya pratik olmayan şeyleri onlara empoze etmek mümkün değil
Kitle iletişim araçları sayesinde moda herkese her kesime ulaşabiliyor
Yeterince paranız varsa istediğiniz herşeye sahip olabilirsiniz
İnternet moda haberlerinin evrensel iletişimini moda dünyasının bütün kapılarını dünyaya açtı
Kimin ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin
Random House Sözlüğüne göre Moda
1
Giysi etiket davetler ve diğerlerinin günlük alışkanlık veya stili
2
Giyimin davranışların vb
özellikle seçkin veya seçkin olmak için yapılanan bir toplum tarafından geleneksel kullanımı
3
Tarz yol
4
Herhangi bir şeyin yapısı formu
Bu tanımlar modanın zaman içinde gerçek anlamından uzaklaştığını kanıtlıyor
Bugün çoğumuz için moda yalnızca giysi anlamına geliyor
Oysa bu kadar basit değil
Moda; sanat müzik tiyatro edebiyat yemek iç mimarlık mimari bahçe bakımı gibi konuları daha doğrusu duyuları uyaran herşeyi içine alır
Gene de bu değişimin mantığı anlaşılabilir
Tarihte belirli bir çağa ait olan giyim stili kayıtlara ´moda´ diye geçiyor
Giyim alışkanlığı; yaşanan anın havası ile eşanlamlı olarak kullanılıyordu
Fikir önderleri tarafından daha çok tarihsel önemi kavranan sanatlar o devrin modasından sorumlu olan insanlara da bağlıydı
Kraliçe Elizabeth dönemini düşünün? Shakespeare´in edebiyatını dobra dobra siyasi anlamda dizginsiz ve güzeldi diye tanımlarken o dönemin giysileri için de aynı kelimeleri kullanabiliriz
Dönemin sanat halkalarını incelemeye devam edecek olursanız benzerlikler yakalayacaksınız
Tüm bunlar toplumun elit kesiminin modayı bir kalıp içine koymak istediğini gösteriyor
Peki ne tür etkiler yarattı?
Tarihe bakmak yeterli
Şimdilerde modanın anlamı çok farklı
Kitle iletişim araçları sayesinde moda herkese her kesime ulaşabiliyor
Birçok ülkedeki asil sınıf neredeyse yok oldu
Mevcut olan yerlerde de kişinin giysisinden asil veya basit biri olup olmadığını anlamak neredeyse imkansız
Kısaca artık yeterince zenginseniz herşeye sahip olabilirsiniz
Moda hükmedilemeyen hayati bir güç olarak kaldı
Hergün giyinmek zorunda olduğumuz gerçeğiyle yüzleşirsek giysi seçimimiz ne giydiğimizi umursamamıza bağlı
Kıyafetlerimiz bizimle ilgili birçok şey söyler
Kendimize olan güvenimizi ve başkalarının bize bakışını etkiler
Özünde doğru olmasa da bu böyle algılanıyor
Tüm bunların ardından gerçek şu ki moda üzerine çok konuşuluyor para harcanıyor yatırılıyor
Doğal bir talebin oluşmasıyla doğal olarak yeni bir iş alanı açılıyor
Eğer başarı sağlanırsa moda sektörü kesinlikle getirisi en büyük olan iş kolu
Yeni milenyum yaklaşırken moda her yıl bir öncekinden daha farklı
WWD ve VOGUE gibi tarz belirleyicileri tarafından beğenildiği zaman satışa sokulan giysilerin yaratıldığı günler çok geride kaldı
Modanın itici güçleri olan tasarımcılar perakendeciler aracılar ve moda basını bugün çok daha büyük bir güçle yer değiştirdi
Kitle pazarlaması modayı ele geçirdi
Etek boylarının kısalması veya uzaması gibi kaprislerle ilgilenilmiyor artık
İnsanlar ne istediklerinin farkında ´daha fazla´ olmaya başladılar ve moda yarışı içinde olmak istemiyorlar
Şık giyinme arzusu yerini rahat giyime bıraktı
Değerler değişti ve artık insanlar giyimi hayatlarında bir öncelik olarak görmüyorlar
Daha ötesi insanların yalnızca eğlenmek için alışverişe harcayabilecekleri kadar zamanları yok
Neyse ki modacılar zeki ve tasarımcılar yavaş yavaş daha değişik düşünmeye başladılar
En yeni modayı dayatmak yerine imaj oluşturmak üzerine yoğunlaştılar
İmaj bugün modayla eşanlamlı düşündüğümüz bir kelime
Sezonun geçici heveslerinden yorgun düşen insanlar bu yeni düşünce akımını hoş karşılıyorlar
Her sezon sokakları adım adım gezmek yerine kendi imajlarıyla özdeşleştirebilecekleri bir mağazayı tercih ediyorlar
Bu nedenle belirsizlikle geçen bir dönem yerini güvenilir bir kaynağa bıraktı
Eğer Ralph Lauren hayattaki tutkularınıza hitap ediyorsakıyafetlerini yalnızca gece ve gündüz giymez ayrıca iç çamaşırlarını ev eşyalarını kullanabilirduvarlarınızı onun tonlarıyla boyayabilir parfümünü sürebilir ayakkabılarını giyebilirçantalarını taşıyabilir ve Ralph Lauren´in sizin için yarattığı dünyada yaşayabilirsiniz
İmaj modadır
Bir düşünün Calvin Klein-minimal; Ralph Lauren-yöresel İngiliz tarzı rahat lüks; Prada-keskin çizgiler global; Gucci-sofistike ve herşeyden önemlisi ¤¤¤¤i
Eğer bunların imajlarıyla özdeşleşebiliyorsanız satın alırsınız
Bu çok basit formül milyarlarca dolarlık bir sektör yarattı
Stratejik düşünenler tasarımcı ve terzilerin her sezon yarattıklarının yalnızca modaya göre değil kişinin kendini rahat hissedebileceği bir imaja uygun olmasını isterler
Bu nedenle bir tüketicinin modaya uymasını garanti etmek yalnızca modaya uyması ile değil kendi stili ve rahatının sağlanmasıyla da olur
Rahatlık moda dünyası için yeni bir kavram
İmaj yaratılması bir uzman ordusunun dahil olduğu bir ´dolar basma´ makinasıdır
Pazar araştırması tanıtım ´in´ modeller makyaj uzmanları fotoğrafçılar kuaförler art direktörlerstilistler promosyon reklam ünlü kişilerin giydiği kıyafetler ve tabii ki satın aldığınız yerin havası? Her biri tüketiciyi baştan çıkarmada rol oynuyor
İmaj yaratmak bir elbisenin basit bir taslağından çok daha karmaşık
Moda pazarlaması büyük paraların döndüğü bir pazar ve tasarımcılar başarı için yalnızca yeteneklerine güvenmiyorlar
Bu yüzden yetenekleri dizaynırlığın yanında tüketicinin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde çok yönlü olmalı
Bu büyük miktarda nakit para gerektiriyor
Geçen yüzyılda müşteri desteği ön plandaydı
Günümüzde markanın evrenselleşmesi için finansal destek gerekiyor ve bu alanda birçok yatırımcı var
LVMH´den Bernard Arnault yeteneği zenginliğe çevirmeyi bilen işadamına iyi bir örnek
Sırada internet var
Moda haberlerinin evrensel iletişimi moda dünyasının bütün kapılarını dünyaya açtı
Başlangıçta değişken ve gizli dünyalarına ne derece girilebileceğinden korkan modacılar sonunda internetin işlerini öldürmekten çok milyon dolarlık olanaklar sunduğunu fark ettiler ve siber dünyaya adım attılar
Bugün kimin ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin
Hepsi karşınıza çıkacak
Vogue ElleBazaar gibi modanın önemli dergileri daha ışıltılı ve ayrıntılı olan web sitelerini tamamladılar
Artık işler değişti
Yaratıcılık tek başına yeterli değil; gerçekçilik esneklik artı bu çok değişken ve rekabetçi dünyada ayakta kalabilmeyi sağlayacak yeterli kaynaklara sahip olmak bugün modanın ne olduğunu bize anlatıyor
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul