Prof. Dr. Sinsi
|
E-Ticaret
Elektronik Ticaret Nedir?
Gelişen ve değişen dünyada teknolojik yenilikler ve bu yeniliklerin iş yapma biçimleri üzerindeki etkisi sürekli bir biçimde hayatımızın hemen tüm alanlarına girmekte, bu da hayatımızı, iş yaşamımızı ve ticari faaliyetlerimizi kolaylaştırmakta, hızlandırmakta ve daha rahat hale getirmektedir Bu gelişmelere paralel olarak özel sektörün, kamu kurum ve kuruluşlarının, sivil toplum örgütlerinin ve toplumun diğer birimlerinin değişime ayak uydurma zorunluluğu, rekabet, daha iyi ve hızlı hizmet, daha düşük maliyet, daha güvenli işlemler ve rahatlık açılarından önem arz etmektedir
E-ticareti kısaca ‘ticaretin kolaylaştırılması’ olarak tanımlamak mümkündür Ticaretle ile ilgili bütün işlemlerin, üretimden pazarlamaya, satıştan reklama, tedarikten sevkıyata, ödemeden satış sonrası hizmetlere kadar sanal ortamda yapılabilen bütün iş süreçlerinin elektronik ortamda yapılması, böylece interaktif bir şekilde hız, maliyet düşüşü ve dolayısıyla rekabet avantajı sağlanabilmesi imkanını teknolojinin yardımıyla elde etme ve daha etkin ve verimli ticaret yapılabilmesi olarak açıklanabilir E-ticaret, elektronik işin bir parçası olup, ticarette devrimi nitelemektedir
Elektronik Ticaretin Araçları Nelerdir?
Ticari faaliyetlerimizde kullandığımız ve ticaretimizi kolaylaştıran her türlü vasıta e-ticaretin araçları olarak sayılabilir Bunlar;
Øİnternet
ØBilgisayar
ØTelefon
ØFax
ØElektronik ödeme ve para transfer sistemleri
ØEDI (Electronic Data Interchange-Elektronik Veri Değişimi)
ØMultimedya Teknolojisi
Elektronik Ticaretin Türleri Nelerdir?
Ticareti diğer anlamıyla alım satım işlemlerinin gerçekleştirilmesi olarak tanımlarsak, elektronik ticaret temel olarak iki şekilde gerçekleştirilmektedir Bunlar; firmadan firmaya (B2B), firmadan tüketiciye (B2C) olan e-ticaret türleridir Bununla beraber, elektronik iş olarak daha geniş bir perspektiften olaya bakarsak bunun içerisine kamu kurum ve kuruluşları, bireyler, yurtdışındaki bireyler, kurumlar ve firmaları da dahil etmek gerekmektedir Çünkü elektronik işlemler; firmalar ile firmalar arasında, firmalar ile tüketiciler arasında, firmalar ile kamu kurum ve kuruluşları arasında, firmalar ile yabancı bireyler, firmalar ve kuruluşlar arasındaki bir ilişkiyi ifade etmektedir Yine aynı şekilde, kamu kurum ve kuruluşlarının kendi aralarındaki, firmalarla olan ilişkilerinde, vatandaşlarla olan ilişkilerinde ve yabancılarla olan ilişkilerinde elektronik işlemler yapılmaktadır Bunu bireyler açısından ve/veya yabancı kurumlar, kuruluşlar, firmalar ve bireyler açılarından da düşündüğümüzde yine aynı sonuçlara varmak mümkündür
Elektronik İşlemlerde Etkileşim
Devlet
Firma
Tüketici/Birey/Vatandaş
Devlet (Kamu kurum ve kuruluşları)
G2G
G2B
G2C
Firma
B2G
B2B
B2C
Tüketici/Birey/Vatandaş
C2G
C2B
C2C
Burada, G: Government (Kamu kurum ve kuruluşları), B:Business (firma), C:Consumer (Tüketici/Birey/Vatandaş)’leri temsil etmektedir G2G gibi kısaltmalar ise government to government (Kamu kurum ve kuruluşlarının kendi aralarındaki işlemleri ifade etmektedir
Elektronik İş Uygulamaları Nelerdir?
En bilinen e-iş uygulamaları ise şunlardır;
ØMüşteri ilişkileri yönetimi (CRM Customer Relationship Management)
ØTedarik zinciri yönetimi (SCM Supply Chain Management)
ØKurumsal kaynak planlama (ERP Enterprise Resource Planning)
ØE-ticaret
ØE-bankacılık
ØBilgi yönetimi
ØUzaktan eğitim
Elektronik Ticaret ve Bilgi Toplumu ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmalar Nelerdir?
Ülkemizin bilgi toplumu olabilmesi için yıllar itibariyle çok çeşitli çalışmalar yapılmıştır Bunlar;
Ø4 Ekim 1983’de Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun kurulması
ØDünya Bankasının 1993 yılındaki Türkiye, Bilişim ve Ekonomik Modernizasyon çalışması,
Ø25 Ağustos 1997 tarihinde Elektronik Ticaret Koordinasyon Kurulu (ETKK) kurulmuş, daha sonra faaliyetlerini 1998 yılında
kurulan E-ticaret Kurulu’na (ETİK) devretmiştir,
Ø19 Mart 1998 tarihinde KAMU-NET Üst Kurulu ve KAMU-NET Teknik Kurulu kurulmuştur,
ØUlaştırma Bakanlığı-TÜBİTAK 1999 yılında TUENA Türkiye Ulusal Enformasyon Altyapısı Anaplanı çalışması,
Ø23-24 Mart 2000 tarihlerinde Lisbon’da eAvrupa girişimi, Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkeler eAvrupa eylem planını kabul
ederek, Avrupa’nın gelecek on yılda ‘dünyadaki en rekabetçi ve dinamik bilgi tabanlı ekonomisi’ haline gelmesi hedefini
koymuştur Şubat 2001 tarihinde ise Avrupa Komisyonu, AB’ye üye ülkelere de bu eylem planının oluşturulmasında katkıda
bulunmaları için davette bulunmuş ve eylem planı eAvrupa+ adını almıştır, bu çerçevede Kasım 2001 tarihinde Türkiye’de e-
Türkiye Girişimi’ni başlatmıştır,
ØMayıs 2002 yılında Türkiye Bilişim Şurası yapılmıştır,
ØTÜBITAK, Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun kendisine verdiği görev çerçevesinde 2002 yılında Vizyon 2023 Teknoloji
Öngörüsü çalışmasını başlatmıştır,
Ø58 Hükümet tarafından hazırlanan Acil Eylem Planı'nda e-Dönüşüm Türkiye Projesi'ne yer verilmiş, söz konusu projenin
koordinasyonu, izlenmesi, değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi ile ilgili olarak DPT Müsteşarlığı görevlendirilmiştir Bu görevin
yerine getirilmesi amacıyla DPT bünyesinde Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı kurulmuştur Ayrıca, 27 Şubat 2003 tarihinde
yayımlanan 2003/12 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile e-Dönüşüm Türkiye Projesi'nin amaçları, kurumsal yapısı ve uygulama
esasları belirlenmiştir,
Øe-Türkiye Girişimi kapsamında oluşturulan çalışma grupları koordinatörleriyle 28 Nisan 2003 tarihinden itibaren yapılan
çalışmalar, Kısa Dönem Eylem Planı'nın (KDEP) hazırlanması ile neticelenmiştir,
Ø4 Aralık 2003 tarih ve 2003/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile e-Dönüşüm Türkiye Projesi'nin hayata geçirilmesi amacıyla,
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı başkanlığında, Sanayi ve Ticaret Bakanı, Ulaştırma Bakanı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarı ve Başbakan Baş müşavirinden oluşan e-Dönüşüm Türkiye İcra Kurulu kurulmuştur,
Elektronik Ticaret Çerçevesinde İGEME Faaliyetleri Nelerdir?
Dünyada özellikle Amerika, Batı Avrupa ülkeleri teknolojik gelişme ve e-ticaret alanlarındaki öncü rollerini devam ettirmekle beraber, Türkiye gibi gelişme yolundaki ülkelerde bu değişimin gerisinde kalmamak için büyük uğraş vermektedirler
İGEME ülkemizde e-ticaret, e-iş anlamında yapılan çalışmalara katılım sağlamaktadır Haziran 2001 tarihinde yeniden başlayan çalışmalarla eAvrupa+ eylem planı çerçevesinde eTürkiye çalışmaları başlatılmış ve oluşturulan çalışma gurupları büyük bir özveri ve dayanışma içerisinde çalışmalarına devam etmiştir Çalışma gruplarının e-ticaret çalışma grubu içerisinde yer alan İGEME e-ticarette bilgilendirme ve bilinç oluşturmanın çok büyük bir önem taşıdığını ve bunun, gerçekleştirilmesi gereken en önemli aşamalardan birisi olduğuna inanmaktadır Bu çerçevede İGEME, e-ticaret konusunu organize ettiği eğitim programlarına dahil etmekte ve bunu devam ettirmeyi planlamaktadır Toplumun ve özellikle firmaların iş süreçlerinin kolaylaştırılması ve onların teknolojiye geçişlerinin daha fazla gecikmemesi için bu tür bilgilendirme ortamlarının her platformda tekrarlanması büyük önem arz etmektedir
Birleşmiş Milletler (UNCTAD) tarafından başlatılan Ticaret Noktaları programı İGEME bünyesinde faaliyet gösteren Ankara Ticaret Noktası, programın temel amacı çerçevesinde KOBİ’lerin uluslararası ticarete katılımlarının artırılması, bunu yaparken de bilgi ve iletişim teknolojilerini daha fazla ve etkin kullanmaları ve bu süreçte TN’lerin ticareti kolaylaştırma, ticari bilgiye ulaşma ve uluslararası bilgi ağı olması gereklerini yerine getirmeye çalışmaktadır
Elektronik ticaret açısından Ticaret Noktaları çok önemli fırsatlar sunmaktadır ETO (Elektronik Ticari Fırsatlar) ile uluslararası ticaret imkanı, interaktif olarak mal veya hizmet alım-satımı yapılabilir, dünyanın herhangi bir noktasındaki KOBİ’lerle ticaret imkanına kavuşulabilir Firmalarımız Ankara Ticaret Noktası üzerinden dünyaya açılarak uluslararası pazarlardaki yerini alabilir
İGEME’nin e-ticaret alanında yürüttüğü bir diğer uygulama ‘Dış Talepler’ hizmetidir 'Dış Talepler' yurtiçinde ve yurtdışında bulunan firmaların, ihtiyaçları doğrultusunda dış ticaret yapabilecekleri ticaret ortakları bulabilmelerine yardımcı olmak amacıyla kullanıma açılmış bir hizmettir Bu hizmetten yararlanmak isteyen firmalarımız web sitemiz üzerinden sisteme dahil olabilmektedir
Firmalarımızın sahip oldukları web sitelerinin aracılığıyla dünyaya tanıtılması amacıyla oluşturulan ‘KOBİ Web Siteleri’ de İGEME web sitesi üzerinden sunulan önemli bir ticareti kolaylaştırma işlemi olarak hizmet vermektedir Firmaların kendi web sitelerini İGEME web sitesi üzerinden tanıtımı mümkün olmakta ve ilgili oldukları sektörlerde yerli veya yabancı yeni iş ortaklıkları, e-ticaret imkanları sağlayabilecekleri bir ortam yakalayabilmektedirler
İGEME sanal ortamda abonelik sistemi esasına dayalı olarak, yurtdışı temsilcilikler, ticaret müşavirlikleri, ticaret ve sanayi odaları, yurtiçi ve yurtdışı firmalardan gelen talepler ve işbirliği tekliflerini ‘Dış Ticaret Bülteni’ ile duyurmaktadır
İGEME ihracatçılarımızın ticari bilgi ihtiyaçlarını en kısa sürede ve tek noktadan karşılamayı amaçlayan ‘Ticari Bilgi ve Rehberlik Hizmetleri Birimi (TBRH)’ni kurmuştur TBRH biriminde, özel uzmanlık gerektiren konular için sektör uzmanlarına yönlendirme yapılırken, İGEME kaynakları ile sağlanamayan veya Merkezin faaliyet alanına girmeyen bilgi ve doküman talepleri ilgili kurum ve kuruluşlara yönlendirme yapılarak REHBERLİK hizmeti verilmektedir Firmalarımız her türlü ticari bilgi taleblerini Ticari Bilgi ve Rehberlik Hizmetleri linkteki form aracılığıyla Merkezimize ulaştırabilirler
|