06-27-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pazarlama Nedir?
Pazarlama Nedir?
Bir profesör, yüksek lisans öğrencilerine pazarlama kavramlarını anlatıyordu:1 Katıldığınız bir partide büyüleyici bir kız gördünüz ve yanına giderek “Çok zenginim Evlen benimle!” dediniz Bu, doğrudan pazarlamadır 2 Bir grup arkadaşınızla katıldığınız partide büyüleyici bir kız gördünüz Arkadaşlarınızdan biri kızın yanına gitti ve sizi işaret ederek kıza “O çok zengin Evlen onunla!” dedi Bu, reklamdır 3 Katıldığınız partide büyüleyici bir kız gördünüz ve yanına gidip telefon numarasını aldınız Ertesi gün arayıp “Çok zenginim Evlen benimle!” dediniz Bu, tele pazarlamadır 4 Katıldığınız partide büyüleyici bir kız gördünüz Kalkıp kravatınızı düzelttiniz, ona doğru yürüyüp içkisini tazelediniz, arabanın kapısını açtınız, çantasını düşürünce eğilip aldınız, küçük bir gezinti teklif ettiniz ve sonra “Bu arada ben çok zenginim Benimle evlenir misin?” dediniz Bu, halkla ilişkilerdir 5 Katıldığınız bir partide büyüleyici bir kız gördünüz Yanınıza geldi ve “Duyduğuma göre çok zenginmişsiniz Benimle evlenir misiniz?” dedi Bu, marka bilinirliğidir 6 Katıldığınız bir partide büyüleyici bir kız gördünüz Yanına yaklaşıp “Ben çok zenginim Evlen benimle!” dediniz Suratınıza okkalı bir tokat yapıştırdı Bu, müşteri geribildirimidir 7 Katıldığınız bir partide büyüleyici bir kız gördünüz Yanına yaklaşıp “Ben çok zenginim Evlen benimle!” dediniz O da sizi kocasıyla tanıştırdı Bu, arz-talep uyuşmazlığıdır 8 Katıldığınız bir partide büyüleyici bir kız gördünüz Yanına yaklaştınız, ama siz birşeyler söyleyemeden önce biri gelip ona “Ben çok zenginim Benimle evlenir misin?” dedi ve kız onunla gitti Bu, sizin pazar payınıza göz koyan rekabettir 9 Katıldığınız bir partide büyüleyici bir kız gördünüz Yanına yaklaşıp “Ben çok zenginim, evlen benimle!” diyecekken kariniz geldi Bu, yeni pazarlara girememektir
Pazarlama
Pazarlama'nın Amerikan Pazarlama Derneği'nce 1984 yılındaki toplantısında yapılan tanımı şöyledir:
"Pazarlama, kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayabilecek mübadeleleri gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin planlama ve uygulama sürecidir "
Malların üretim yerlerinden satış yerlerine hareketini sağlayan faaliyetler pazarlama içinde düşünülür Üretim ve pazarlama faaliyetlerini birlikte yürüten bir işletmede bu faaliyetler şöyle sıralanır;- Belirli mallar için potansiyel pazarı belirlemek

- İşletmenin üretim kapasitesinin verimli biçimde kullanılmasını sağlayacak talebi yaratmak

- Elverişli bir dagitim sistemi kurup uygulamak

Yukarıdaki tanımların sonucunda ulaşılanlar ise;[*]Pazarlama beşeri faaliyetleri kapsar [*]İhtiyaçların ve isteklerin doyurulmasına yöneliktir [*]Değişim yoluyla bu faaliyet amacına ulaşır Pazarlama, toplumun ve bireyin sosyo-psikolojik yapılarını ilgili bilim dallarından yararlanarak inceleyen ve onların gerçek tutum ve davranışlarını öğrenmeye çalışan, mal ve hizmetlerin tüketicilere ulaştırılmasında kullanılan yöntemlerden de yararlanarak tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarına uygun pazarlama uygulamalarının bulunmasını sağlayan bir faaliyettir Ayrıca pazarlama, yerel, bölgesel ve ulusal pazarların birbirine bağlanmasında rol oynayan faktörlere ilgi gösterir
Pazarlama kavramının temelini değişim süreci (prosesi) teşkil etmektedir Sözlük tanımı olarak, pazarlama " iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir" şeklinde tanımlanmaktadır Pazarlama aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi üreticilerle tüketiciler arasında yer alan bir ara-yüzey fonksiyonu olarak değerlendirilebilir Bir ara-yüzey fonksiyonu olarak pazarlama faaliyetlerinin amacı tüketici ihtiyaç ve isteklerine uygun mal ve hizmetlerin, arzu edilen zaman ve mekanda uygun bir fiyatla tüketiciye ulaştırılmasıdır Ancak, pazarlama bağlamında, değişim olayının gerçekleşebilmesi için belirli şartların mevcut olması gerekmektedir Buna göre, pazarlama bağlamında bir değişimden bahsedebilmek için, belirli bir ödeme gücüne sahip kişilerin, kendi hür iradeleri ile bir fayda beklentisi içinde (pazarda) diğer kişilerle mal veya hizmet mübadelesine girmesi gerekmektedir Baskı altında gerçekleşen veya taraflardan birinin karşı tarafa önerebileceği bir değer ifade eden bir şeye sahip olmaması durumunda değişim sürecinden bahsetmek mümkün olmayacaktır
Pazarlama Karması (Bileşenleri)
Pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi esnasında bir pazarlama yöneticisinin üzerinde karar vermek zorunda olduğu temel değişkenlere pazarlama bileşenleri veya pazarlama karması adı verilmektedir Pazarlama karması ürünler için dört tanedir: mamul, fiyat, tutundurma ve dağıtım Ancak hizmetlerin pazarlanmasında ise bu dört pazarlama bileşeni yetersiz kaldığından üç tane daha ilave edilerek 7’ye çıkarılarak genişletilmiş pazarlama karması (süreçler, insanlar, fiziksel kanıt) ismi verilmektedir
|
|
|