Prof. Dr. Sinsi
|
KonuŞmaya BaŞlamayan Çocuk
Konuşma ve iletişimin eksik kaldığı bir hayatta bir çok sıkıntının
gelişmesi açısından zemin hazırlanmış olur Çocuk ilk doğduğu günden
beri sürekli olarak psikososyal ve psikomotor gelişim süreci
içerisindedir Dil gelişimi de belli ölçüde doğumdan itibaren gelişmeye
başlar En ideal olanı çocuğun yaşına uygun konuşma becerisine
kavuşması ve bu yönde herhangi bir gelişimsel bir sıkıntı
oluşmamasıdır Çocuğun zamanında konuşması, psikososyal gelişimin
aşamalarının düzenli olması , çocuğun sosyal ilişkilerinin ve
gelişiminin normal olması , zeka ve öğrenme kapasitesinin normal
seviyeye gelmesi , ulaşması gereken gelişimsel dönemlere varması için
gereklidir Konuşma bu kadar önemli olduğuna göre isterseniz konuşmanın
zamanı ve bunu pozitif ve negatif yönde etkileyen etkenleri gözden
geçirelim
Genelde
bütün çocukların konuşması ve dil gelişiminin olması için yapısal
olarak sinir sistemi , sinir sistemi ile dil kasları arası yollar ,
ağız -damak -dudak -diş yapısının doğuştan normal olması gerekmektedir
Bunlarda ki herhangi bir doğumsal sıkıntı ve eksiklik veya sonradan
oluşabilecek bozukluk, çocuğun konuşmasını negatif yönde
etkileyecektir Bu normal anatomik yapıyı kötü yönde etkileyebilecek
bir çok hastalık mevcuttur Bu hastalıkların hamilelik döneminde annede
ve çocukta gelişmesi veya doğum sonrası çocukta gelişmesi ile bu normal
anatomik yapı bozulabilecektir Bu hastalıkları tek tek saymak oldukça
uzun ve geniş kapsamlı olduğundan , şu anda fazla ayrıntıya girmeden
temel konuları aktarmak istiyorum
Çocukların genelde ilk altı
ayında yavaş yavaş heceler çıkmaya başlar ( ma ma , ba ba , da da vb )
, 12 aydan itibaren kelimeler çıkmaya başlar ( anne , baba, mama , dede
vb ) , 18 aydan itibaren de cümle kurmaya başlar (anne gel , baba ver
vb ) Bu gelişim dönemlerinin çok gerisinde kalan çocukların genel
olarak konuşma yönünden incelenmesi gereklidir Zira gözden kaçırılacak
bir durum çocuğun iletişim sorununa ikincil olarak , normal zeka
gelişimini , sosyal gelişimini kötü yönde etkileyecektir Bu arada bazı
çocuklar hiçbir problemi ( anatomik ve psikiyatrik ) olmadığı halde geç
konuşmaya başlamakta ve konuşma geç olmaktadır Ama anne babalara
tavsiyemiz , belli bir dönem beklendikten sonra hala konuşmayan
çocuklar için gerekli incelemeleri sağlamaları uygun olur
Konuşmaya
negatif etki eden , yani geç konuşmaya neden olan yada istenen konuşma
seviyesini engelleyen durumları belirtmek yerinde olur Bunun en sık
karşılaşılan nedenleri arasında zeka sorunlarını saymak yerinde olur ,
Zeka olarak yaşıtlarına göre geri olan çocuklar , yaşıtlarından daha
geç konuşmaya başlayacaklardır
İşitme sorunu olan çocuklar dış
dünyadan hiç bir ses işitmedikleri ve uyaran almadıkları için konuşma
sorunu onlarda da yoğun bir şekilde olacaktır Çocuğun konuşma
mekanizmasının ve yeteneğinin gelişmesi için dış dünyadan ses olarak
uyarı alması , bunları algılaması , yorumlaması , ayırt etmesi ve bunun
sonucunda ona benzer sesleri çıkartması süreci gereklidir O nedenle
konuşmayan çocuklarda işitme yönünün incelenmesi uygun olur , özellikle
sık olarak otitis media ( orta kulak infeksiyonu ) geçiren çocuklar
için bu konuda dikkatli olunmalıdır
Konuşma ya negatif etki
edecek diğer bir durum ise çocuğun görme sorunu olmasıdır Bu durum
işitme sorunu kadar probleme yol açmasa da çocuğun etrafında olup
biteneleri görmesi , nesneleri tanıması , isimlerini öğrenmesi , diğer
çocuklara uyum sağlaması açısından , görme özürünün olması ,konuşma
açısından sorun olabilmektedir
Bir başka neden olarak sık
havale ve epilepsi geçiren çocukları örnek olark verebiliriz Bazı
çocuklar normal konuşmaya başladıkları halde , hatta bazı cümleler
kurmalarına karşın geçirdikleri havaleler ve epileptik nöbetler
çocukların beynindeki işitme merkezi veya ilgili bölümlerde zarara yol
açarak , konuşma açısından ciddi sorunlara yol açabilmektedir Bu
nedenle anne babaların çocuklarının havale geçirmesini engellemeleri
önemlidir Bu durumu olan çocuklarda EEG (elektroensefalografi)
çekilerek kolaylıkla havale ye bağlı sorunlar tespit edilebilir
Bir
diğer neden olarak kendi halinde olan , çok fazla uyarı almayan
çocuklarda , geç konuşma ve iletişim sorunları olabilmektedir Çocuğun
doğduğu andan itibaren insanlar arasında olması , onunla konuşulması ,
sevilmesi , oyun oynanması onun gerekli çevresel uyarıları alarak
konuşmasını hızlandıracaktır Diğer yandan etrafında fazla insan
bulamayan , kendi halinde kalan çocuklarda bu gelişim geri
olabilmektedir
Yukarıda bahsedilen soruna paralel olarak
özellikle 0-3 yaşta izlenen TV ye (saatlerce müzik , reklam izleme )
bağlı olarak çocuklarda dış dünyadan kopma , kendi halinde olma eğilimi
, insanlardan ve insanlar arası ilişkilerden uzaklaşma , nesneler ile
daha fazla ilgilenme , duygusal alışverişten vazgeçme , konuşmama ,
yaşıtları ile ilgilenmeme , seslenince bakmama gibi bir durumun olduğu
bir psikiyatrik tablo gelişebilir Buna bağlı olarak çocukların
konuşması gelişmez veya geliştikten sonra gerileyebilir Bu durum geç
farkedildiği zaman konuşma sorununun yanısıra bir çok sorunun eşlik
ettiği otistik özellikler gelişebilir Anne babaların bu kritik yaşam
evresinde ( 0-4 yaş ) çok fazla TV izlettirmekten kaçınmaları yerinde
olur
Ayrıca düzenleme bozuklukları , yaygın gelişimsel
gerilikler , kronik depresyon , çocukluk çağı psikozları gibi bir çok
hastalıkta ve çok merkezi sinir sistemini tutan hastalıklarda konuşma
sorunları yaşanmaktadır
Çocuğun konuşma ve iletişim yönünde
gelişimini hızlandırmak için yapılabilecekler ( yukarıda bahsedilen
hastalıklar ve bedensel sorunlar dışlandıktan sonra )
1- Çocuğa sevgi ve huzur dolu bir aile ortamı hazırlamak
2- Çocuk ile ilgilenmek ve sevildiğini hissettirmek
3- Çocuğun bedensel ihtiyaçlarına ( yemek , uyku , koruma vb ) cevap vermek
4- Çocuk ile yaşı ne olursa olsun sık sık konuşmaya çalışmak
5- Yaşına uygun bir şekilde onun ile oyun oynamak
6- Çocuk ile birlikte vakit geçirmek
7- Onun dengeli ve çeşitli beslenmesini sağlamak
8- Onun kendi haline kalmasına izin vermemek
9- Mümkün olduğunca yaşıtları ile birlikte oyun oynamasını sağlamak
10- İnsanlar arasında sık sık bulundurmak
11- Ona hikaye masal anlatmak , ninni söylemek
12- Onun size gönderdiği konuşma ve ses mesajlarına cevap vermek
13- Bir nesneyi eline aldığında onun ile ilgili ona bir şeyler anlatmak ( çocuk 3- 4 aylık bir bebek olsa bile )
14- TV karşısında çok uzun süre kalmasını engellemek (0-4 yaş )
15- Onun ile konuşurken ses tonunu iyi ayarlamak
16- Onun işaret ile gösterdiği istekleri onunla konuşarak yönlendirmek, anlatmasını sağlamak (yaşına uygun olarak)
17- Onun fikirlerine değer vermek onun ile sık sık dertleşmek ( yaşına uygun olarak )
18- Onun kendine güvenini artırmak (bakınız özgüveni artırma yolları )
19- Onun sık sık sosyal ortamlarda bulunmasını sağlamak
20- Kalabalık içinde onun konuşmasını teşvik etmek
21- O konuştuğunda onu cesaretlendirmek , teşvik etmek
22- Onun yaşına uygun bir eğitim almasını sağlamak
23- Günlük belli bir zaman ayırarak onun ile resimler üzerinde bol bol konuşmak
24- Ondan yaşına uygun olarak hikaye , masal anlatmasını istemek
25- Konuşma zorlukları gördüğünüzde onun dikkatini konuşma zorlukları üzerine çekmemek
|