06-26-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Sorunlu sanılan çocuk üstün zekalı olabilir
Sorunlu sanılan çocuk üstün zekalı olabilir
Çok sık görürsünüz böyle çocukları Gözlerinden zeka fışkırır ama alfabeyi sökmekte bile zorlanırlar
Kabul etmek belki zor ama üstün zekálı çocuklar, öğrenme güçlüğü içinde olabilirler kimi zaman Böyle durumlarda, iki farklılığı birden yaşayan bu çocuklar, son derece güç durumlarda kalırlar Hatta, kendilerine ‘aptal’ muamelesi yapıldığı bile olur Aman dikkat, çocuğunuzun davranış özelliklerini iyi değerlendirin ve vakit kaybetmeden bir uzmana başvurun
Evet, son derece haklısınız Bir çocuğun hem üstün zeká ve yeteneğe sahip olduğunu, hem de öğrenme güçlü yaşadığını kabul etmek son derece güç
Ne var ki, çevremizde bu tür çocukların sayısı sandığımızdan da yaygın Ancak, bu çocukları tanımak hayli güç olduğundan, çoğu kez farkına bile varılmaz bunun
Pencere Psikolojik Danışma ve Tedavi Merkezi’nden Oya Güngörmüş Özkardeş, bu çocukları üç ana grupta topluyor:
BİRİNCİ GRUP: Okulda öğrenme güçlükleri çekmelerine rağmen, üstün zeká ve yeteneğe sahip oldukları farkedilmiş çocuklar Ancak, genel olarak başarısız çocuk etiketini yemekten kurtulamazlar Üstelik, başarısızlığın sebebi olarak motivasyon eksikliği ve tembellikleri gösterilir
İKİNCİ GRUP: Ağır öğrenme sorunları yaşadıkları için, üstün zekálarını ve yeteneklerini fark etmek çok zordur Fark edilmediği için de kapasitelerini kullanamadan harcanıp giderler
ÜÇÜNCÜ GRUP: En büyük grubu bu çocuklar oluşturur Üstünlükleri ve zorlukları birbirini maskelediğinden, ortalama becerisi olan çocuklar olarak değerlendirilirler Kendi sınıf düzeylerine uygun performansları dolayısıyla arada kaynamaktan kurtulamazlar
NASIL ANLAŞILIR?
Öğrenme güçlüğü içindeki üstün zekálı çocukları tesbit etmek için şu tür ayrıntılar faydalı olabilir:
Gergin, korku içinde ve aşırı duyarlıdırlar
Çoğu kez, sabırsızlıklarını saldırganlıkla örtmeye çalışırlar Başladıkları işi de yarım bırakırlar
Sınıfta sürekli sorun çıkartırlar, dikkatlerini bir noktada toplayamadıkları için dağınıktırlar
Yazıları son derece kötüdür Sürekli baş ve karın ağrılarından şikáyet ederler
Gündüz rüya görürler Öğretmeni dinlemek yerine, defterlerine karalamalar yapmayı tercih ederler
Sosyal açıdan kendilerini izole hissederler ve bu nedenle ödevlerini tamamlamakta zorlanırlar
Bütün bunlara rağmen, yaratıcı etkinliklere karşı hayli ilgilidirler Aradaki bağlantıları kolayca fark edebilirler
Geniş bir ilgi alanları vardır ve ders dışı alanlarda son derece üretici özelliklere sahiptirler
Artistik becerileri gelişkindir Espri konusunda gayet iyidirler
Türk eğitim sistemi içinde, öğrenme güçlüğü içinde olan üstün zeká ve yeteneğe sahip çocuklar için yapılabilecekler maalesef son derece sınırlı Bu nedenle, bu çocukların özel bir sınıfta özel bir eğitimden geçirilmesi de mümkün olamıyor Aslında, bu çocukların diğer öğrencilerle birlikte eğitim görmesinde sayısız fayda var ama öğretmenin farklılıkları gözetmesi ve buna uygun bir program yürütmesi de şart
Üstün yetenekli çocuklar, ülkelerin en büyük yatırım kaynağı aslında Çünkü, ülkenin sosyal ve ekonomik gelişmesine son derece önemli katkılarda bulunma kapasitesine sahipler Ne var ki, yeterli yatırımlar yapılıp yeterli imkánlar tanınmadığı zaman, üstün yetenek uyumsuzluk sorununu da beraberinde getiriyor Bunu önlemenin yolu, üstün yetenekli çocuklarla ilgili gelişmeleri kamuoyuna daha fazla duyurabilmekten geçiyor hiç kuşkusuz Belki bu sayede, insanlar çocuklarının zeká kapasitelerini erken keşfedip gerekli tedbirleri alabilirler
Yani, hiç de geç kalmış sayılmazsınız 
|
|
|