Yalnız Mesajı Göster

Çocuk Eğitiminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

Eski 06-26-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çocuk Eğitiminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar



Çocuk psikolojisinde ailelerin çocuk eğitimi konusunda dikkat etmesi gereken bazı hususlar vardır Çocukta bazı becerileri kazandırmak için el yıkama, yüz yıkma, diş fırçalama, saç tarama, yemek yeme, giysi giyip çıkarma gibi bu ilke ve teknikler anne babalara yol gösterici olacaktır

GÜNLÜK YAŞAM İŞLEVLERİ KONUSUNDA EĞİTİME BAŞLAMADAN ÖNCE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR

Çocuklarınıza günlük yaşam becerileri kazandırmayı kolaylaştırmak içinizlenmesi gereken bazı yol ve yöntemler vardır:
Eğitim süresi 8-10 hafta olmalıdır Çocuğunuza günde en az iki defa ve önce 2-5 dk sonra giderek artan bir şekildeen az 5-20 dk zaman ayırmalısınız (Bu süre çocuğun kişilik özellikleri ,psikolojik durumu , anne babanın çalışıp çalışmaması vb gibi etkenlere göredeğişebilir)
Çocuğunuzun ve sizin yorgun olmadığınız ,çocuğunuzun uykusuz olmadığı ve sakin olduğu zamanları seçmek uygun olacaktır
Eğitim yapılan süre mutlaka günün aynı zamandilimine gelmeli (hergün 10-11 ve 16-17 arası gibi ), çocuğun dikkatinidağıtmayacak bir ortam olmalı ( çevrede diğer çocuklar oynamamalı , fazla eşyaolmamalı , TV , Radyo-teyp çalışmamalıdır) dır
Çocuğunuza mümkün olduğunca yakın veotururken aynı yükseklikte olunuz Kendi kendine oturamıyorsa tutarakoturmasına yardımcı olunuz Sizin yüzünüzü rahatça görebileceği pozisyondaolunuz
Size bakmasını sağlayınız , bakmıyorsaçenesini hafifçe çevirip bakmasını sağlayınız Gözgöze geliniz , bunu yaparsaödüllendiriniz Yine bakmıyorsa 1-2 dk sonra yeniden deneyiniz 2-3 saniye gözgöze gelirse ödüllendiriniz ve bunu 5-6 sn oluncaya kadar sürdürünüz Evdekidiğer kişilerle göz göze gelmesini sağlayınız Eğitim süresince çocuğunuz gözgöze gelmiyorsa göz hizasına sevdiği bir şeyi koyarak bunu sağlamaya çalışınız
Onun anlayabileceği şekilde kısa ve basitcümlelerle konuşunuz (Ali kalk , bardağı tut vb gibi) Konuşurken mimik vejestlerinizi de kullanınız
Öğretilecek her işlevi bir kaç kezyineleyiniz Her beceriyi basitten başlayarak sıralayınız , becerileri küçükbasamaklara bölerek öğretiniz
İstediğiniz bir beceri için sadece çabagösterse bile ödüllendiriniz Ödül olarak sevdiği bir uğraş ( Parka gitmek ,oyun oynamak vb ) olabilir
Çocuğunuzun olumlu bir davranışına sevinmekona sarılmak aferin ne güzel yaptın şeklinde sözlü ifade de ödüldürÖdül olarak seçtiğiniz şeyi mutlaka istenilen davranışın hemen arkasındangerçekleştiriniz

ÖZ BAKIM BECERİLERİ
EL YIKAMA
Çocuğunuzunrahatça elini yıkayabilmesi için lavabonun boyuna uygun olması gerekir Bunusağlamak için bir tabure kullanabilirsiniz Çocuğunuzun arkasına geçerekellerinizi onun elleri üzerine koyunuz Çocuğunuzun karşısında bir ayna olmasıyararlı olabilir
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun elini tutarak çeşmeyi açınız
Ellerini ellerinizin arasına alarak akansuyun altına tutunuz
Elini tutarak sabunu almasını sağlayınız
Bir eliyle sabunu tutrupu, diğer elinizleçocuğunuzun eline sabuna sürtüp köpürmesini sağlayınız
Elini sabunluğa götürüp sabunu bıraktırınız
Çocuğunuzun iki ileni birbirine sürterekköpürmesini sağlayınız
Suyun altında ellerini yıkayınız Gerekinseişlemi tekrarlayınız
Ellerini tutarak çeşmeyi birlikte kapatınız
Faaliyete direnmiyorsa ödüllendiriniz Sonbasamağa kadar faaliyeti birlikte lapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onunyapmasını söyleyiniz Başarabilirse tekrar baştan 7basamağa kadar faaliyetibirlikte yapınız ve son iki basamağı (7 ve 8) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirseyine baştan sırayla 5, 4, 3, 2, ve 1 basamaklara kadar faaliyeti birlikteyapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz
Buarada yardıma gereksinim olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek yardımediniz, bu şekilde basamakları sondan başa doğru sıralayarak başarabiliydrsa"ellerini yıka" diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonundabaşarı durumuna göre uygun şekilde ödüllendiriniz
YÜZ YIKAMA
Elyıkama faaliyetlerini öğrendikten sonra hemen arkasından öğretilmelidir
İŞLEM BASAMAKLARI
Çocuğunuzun elini tutarak birlikte çeşmeyiaçınız
Ellerini köpürtmesini sağlayınız
Ellerini köpürttükten sonra sabunu bırakınız
Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elinibileklerinden tutunuz, dairesel hareketlerle ağız ve yanaklarını sabunlayınız
Bölgeyi köpürtünüz
Ellerini ellerinizle tutarak önce sabunluellerinizi durumatınız
Elini bir suya, bir yüzüne götürerek yüzünüdurulayınız
Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp,son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirsetekrar 7basamağa kadar faaliyeti birlikte yapınınız ve son iki basamağı (7 ve8) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirseyine baştan sırasıyla 6, 5, 4, 2, ve 1 basamaklara kadar faaliyetibirlikte lapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz
Buarada yardıma gereksinimi olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek yardımedeniz Bu şekilde sondan başa doğru sıralayarak başarabiliyorsa " yüzünü yıka"diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonunda başarı durumunagöre ödüllendiriniz
EL DURULAMA
Büyükbir havlu ve lavaboya yetişebilmek için tabure kullanınız
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun bir elini tutarak havlununarkasına koyunuz
Diğer elinin içini (avucunu) havlu ileovuşturunuz
Elinin tersini (üst kısmını) havlu ileovuşturunuz
Kurulanan eliyle havlunun bir tarafındantutturunuz
Diğer elinin içini havlu ile ovuşturunuz
Elinin tersini de havlu ile ovuşturarakkurulatınız
Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp,son basamakta ellerinizi çekerek ( 6basamakta) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirsetekrar baştan 5 basamağa kadar birlikte faaliyeti yapınız ve son iki basamağı(5 ve 6) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirseyine baştan sırasıyla 4, 3, 2, ve 1, basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp,diğerlerini yapmasını söyleyiniz Yardıma gereksinimi olursa derseğini tutarakyönlendiriniz
Basamaklarıbu şekilde yapmayı başarabiliyorsa "ellerini kurula" diyerek faaliyetiyapmasını bekleyiniz
Herbasamakta başarı durumuna göre ödüllendiriniz
YÜZ KURULAMA
Lavabonunüzerinde ayna ve yetişebilmek için tabure bulundurunuz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elinikavrayınız ve havluyu birlekte alttan tutunuz
Ellerinizi çocuğunuzun yüzüne yaklaştırarakhavluyu yüzüne kapatınız
Yumuşak hareketlerle bastırıp çekmesinisağlayınız
Kurulama işlemi bitince elini tutarakbirlikte havluyu yerine asınız
Son basamağa kadar faaliyeti birliikte yapıp,son basamakta ellerinizi çekerek (4basamak) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirlersetekrar baştan 3basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasınısöyleyiniz
Gerekirse,dirseğinden tutup yönlendirerek yardım ediniz Daha sonra "yüzünü kurula"deyiniz ve yapınca ödüllendiriniz
DİŞ FIRÇALAMA
Küçükve fazla sert olmayan bir diş fırçası kullanınız Renkli-kokulu macunlar vesüslü diş fırçaları olayı cazip hale getirebilir Yemek sonrası ve yatmadanönce en uygun zamanlardır
Kendiniaynada görebilmesi için çocuğunuzu bir tabureye çıkartınız Aynaya bakarakgülümserken dişlerinizi ona gösteriniz ve dişlerini göstermesini söyleyiniz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun elini tutup birlikte musluğuaçınız
Sol eline diş macununu almasını sağlayınız
Diğer eliyle diş macununun kapağınıaçtırınız, musluğun kenarına koydurunuz
Çocuğunuzun elini tutarak diş fırçasınıalınız ve ıslatınız
Macunu diş fırçasına sıkmasını sağlayınız
Lavabonun kenarına macunu bıraktırınız
Elinden sıkıca kavrayarak daireselhareketlerle, önce dişlerin ön yüzeylerini, sonra arka taraflarını olacakşekilde yukarıdan aşağıya doğru fırçalatınız
Diş fırçasını suyun altında çalkalatıpbıraktırınız
Avucunuzun içine alarak (veya bardakla)ağzına su alıp çalkalamasını sağlayınız
Diş macunu kapatıp kaldırmasını sağlayınız
Ellerini kurulatınız
Son basamağa kadar (11basamak) faaliyetibirlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyinizBaşarabilirse yine baştan 10 basamağa kadar faaliyeti birlikte yapınız Soniki basamağı (10 ve 11) ona yapmasını söyleyiniz
Yinebaşarabilirse sıra ile başa doğru yardımları azaltarak geliniz Her basamağıbaşarıyorsa bir önceki basamağa geçiniz Gerekirse dirseğinden tutupyönlendiriniz Dişlerini yıkamasını söyleyerek faaliyeti yaptırınız veödüllendiriniz
SAÇ TARAMA
Buişleme başlamadan önce çocuğunuzun saçını ortadan veya yandan ayırınız Saçlarmümkün olduğunca kolay taranır durumda iken bu uygulama yapılmalıdır Saçfırçasını kavrayabilmesi çok önemlidir Önce bunu sağlayınız
Kızçocuklarnıda süslü saç tokaları ile faaliyeti cazip hale getirebilirsiniz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun arkasında durunuz Her ikinizinde yüzü aynaya dönük olsun Çocuğunuzun elini tutarak saçlarını yukarıdanayağıya doğru ve özelllikle acıtmadan fırçalayınız
Her fırçalamasının (taramanın) ardından elinitutarak saçlarını eli ile düzeltmesini sağlayınız
İşlemi tekrarlayınız
Faaliyete katılıyorsa " saçını ne güzeltaradın, çok güzel (yakışıklı) oldun" şeklinde ödüllendiriniz
Faaliyetison basamağa kadar birlikte yaparak, son basamakta ellerinizi çekiniz ve onunyapmasını sağlayınız
Başarabilirseyine sondan başa doğru gelerek yapmasını söyleyiniz ve gerekirse destekleyinizÖdüllendiriniz
Herbasamağı bağımsız olarak yapabiliyorsa saçını fırçalamasını( taramasını)söyleyiniz ve ödüllendiriniz
BARDAKTAN SU İÇME
Çocuğunuzakendi başına su içmeyi öğretebileceğiniz en uygun zaman onun susamış oyduğuzamandır
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuz bardağı eliyle kavrasın, siz deüzerinden tutarak ağzına götürünüz
Bardağı hafifçe eğerek suyu içmesinisağlayınız
İçtikten sonra bardağı masaya koyunuz
Sizir yardımınızla bu basamaklarıgerçekleştirebiliyo rsa, su içme becerisini yapabiliyor demektir
Suyuiçtikten sonra ellirinizi çekiniz ve bardağı masaya kendi koyması için izinveriniz
Daha sonra elinizi bardakla masa arasındaki yarı yolda çekiniz, çocuğunuzbardağı masaya koysun
Ellerinizi suyu içer içmez çekiniz ve bardağı masaya koymasını sağlayınız
Çocuğunuz bardağı ağzına götürünce elinizi çekiniz, suyu içip bardağı masaya koysun
Çocuğunuz bardağı ağzına götürmeden ellerinizi çekiniz ve böylece yardımıazalta azalta kendi başarıncaya kadar bunu sürdürünüz
Başarınca ödüllendiriniz
YEMEK YEME
Çocuğunuzabu faaliyeti kaşık, çatal, bıçağı bir bütün halinde kullanacak şekildeöğretiniz
Öncetabağa lokma lokma yemek koyunuz Her lokmayı bitirmeden diğerini almamalıdırÇocuğunuz bu faaliyeti öğrenme aşamasında iken etrafa döküp saçmasınıkabullenmelisiniz Plastik mama önlüğü kullanıp, yere örtü, gazeteserebilirsiniz
Buişleme çocuğunuzun aç olduğu bir saati ve sevdiği yiyecekleri seçerekbaşlamalısınız Eğer hem sevdiği, hemde sevmediği yiyecekler var ise, öncesevmediği sonra sevdiği yiyeceği veriniz Sevdiği yiyecek ödül olacaktır
Eğerolaya küçük aksilikler çıkartarak tepki gösteriyorsa görmezden geliniz, devamederse işlemi erteleyiniz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuz kaşık ya da çatalı kavradıktan sonrasiz de bileğinden kavrayınız
Yiyeceği tabaktan alınız
Kaşık ya da çatalı çocuğunuzun ağzınagötürünüz
Kaşık ya da çatalı tekrar birlikte tabağagetirip hareketi yineleyiniz
Çocuğunuz faaliyete direnmiyorsa uygunşekilde ödüllendiriniz Aynı işlemleri sırası ile bileğinden, dirseğinden vekolundan tutarak yineleyiniz Her basamağı 4-5 kez başarabiliyorsa "yemeğiniye" deyiniz ve başarırsa ödüllendiriniz
PANTOLON GİYME
Belilastikli ve bol bir pantolon (eşofman) kullanınız
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun pantolonunu kalçasına kadar çekipellerini pantolonun üzerine koyarak beline kadar çekmesini sağlayınız
Çocuğunuzun pantolonunu dizlerine kadarçekip, ellerini pantolonun üzerine koyarak önce kalçasına, sonra beline kadarçekmesini sağlayınız
Çocuğunuzun pantolununu her iki ayak bileğinekadar çekip, ellerini pantolonunun üzerine koyarak dizlerine, kalçasına veoradan da beline kadar çekmesini sağlayınız
Çocuğunuzun pantolonunun bir ayağına geçirip,elleri ile tutturarak diğer ayağına geçirmesini, diz, kalça ve beline kadarçekmesini sağlayınız
Çocuğunuzun pantolonunu önünde tutarakayaklarını geçirip beline kadar çekmesini sağlayınız
Pantolonunun hazırlayıp giymesini söyleyiniz
Her basamağı birkaç kez denedikten sonrabayarınca ödüllendiriniz
PANTOLON ÇIKARMA
Çocuğunuzayakta iken pantolonu dizlerine kadar indirip, bir yere oturttuktan sonra birayağından pantolonu çıkartınız, ellerini pantolonun üzerine koyarak diğerayağını çıkarmasını sağlayınız
Çocuğunuz ayakta iken pantolonu dizlerine kadar kadar indirip, bir yereoturttuktan sonra bir ayağından çıkartmasına yardım ediniz Diğer ayağındanyardım etmeden çıkartmasını söyleyiniz
Çocuğunuz ayakta iken dizlerine kadar pontolununu indirip, ayaklarındankendisinin çıkartmasını söyleyiniz
Çocuğunuz dizden aşağıya sizin yardımınız olmadan pantolonunu çıkarabiliyorsayardımı azaltınız Yani ellerini dizden yukarıda, kalçada, belde çekerekpantolonu kendi başına çıkartmasını sağlayınız
Her basamaktan sonra başarı durumuna göre ödüllendiriniz
KAZAK (FANİLA) GİYME
Kazak,fanila veya eşofman üstünün çok sıkı olmaması gerekir
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun karşısında durarak, her ikikolunu kazağın kollarnıdan geçiriniz Ellerini yukarı kaldırarak kazağınbaşından geçmesini sağlayınız Kazağı giymesini söyleyiniz, ellerini kazağınher iki yanına koyarak aşağı indirmesine yardım ediniz
Çocuğunuzun her iki kolunu kazağınkollarından geçiriniz ve kollarını başının üzerine kaldırmasını sağlayınızKazağı giymesini söyleyerek kollarını aşağı indirmesini ve kazağın etekleriniaşağı çekerek giyme işlemini tamamlamasını sağlayınız
Çocuğunuzun her iki kolunu kazağınkollarından geçirin, giymesini söyleyerek başından geçirmesine ve kazağını ikiyanından aşağıya çekmesine yardımcı olunuz
Kazağı tek kolundan geçirip, diger kolunugeçirmesini, başından aşağıya doğru giymesini sağlayınız
Kazağı yatağın üzerine seriniz Çocuğunuzagiymesini söyleyiniz Önce kollarını, sonra başını geçirip, kazağı iki yanındanbeline indirmesini sağlayınız
Her basamağı 4 - 5 kez yapabiliyorsa birsonraki basamağa geçiniz Her basamağın sonunda ödüllendiriniz
KAZAK (FANİLA) ÇIKARMA
Herbasamağı 4-5 kez yineleyiniz Başarabiliyorsa bir sonraki basamağa geçiniz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun kazağını boynuna kadar sıyırıpbaşını çıkarmasını sağlayınız
Çocuğunuzun kazağının bir kolunu çıkaranakadar sıyırıp diğer kolunu ve boynundan yukarısını çıkarmasını sağlayınız
Çocuğunuzun kazağını kollarına kadar sıyırıp,her iki kolundan ve başından çıkarmasını sağlayınız
Çocuğunuza kazağını çıkarmasını söyleyiniz vegerekirse yardım ederek çıkarmasını sağlayınız
Her basamağın sonunda "aferin ne güzelbaşardın" diyerek sözel olarak ödüllendiriniz

Alıntı Yaparak Cevapla