Konu
:
Ergenlik Dönemi Ve Kimlik Gelişimi
Yalnız Mesajı Göster
Ergenlik Dönemi Ve Kimlik Gelişimi
06-26-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Ergenlik Dönemi Ve Kimlik Gelişimi
Ergenlik bir başkalaşım ve dönüşüm dönemidir
Bu dönem belirgin ve hızlı fizyolojik psikolojik ve sosyal gelişimlerin görüldüğü çocukluktan erişkinliğe geçiş dönemidir
Başlangıcın belirleyicisi olan puberte yani cinsel olgunlaşma kız çocuklarında ortalama 9 - 10 yaşlarında erkeklerde ise 11 - 12 yaşlarında başlar
Biyolojik değişikliklerin tamamlanması ise 3- 5 yıl veya daha uzun sürer
Bununla birlikte ruhsal ve toplumsal gelişme yoğun bir şekilde devam eder
Ergenliğin süre ve sonlanımı sosyal kültürel ve bireysel olgunlaşma düzeyi ile ilgilidir
Bazı araştırmacılar ergenliğin bitimini işe başlama evlenme ve maddi bağımsızlık gibi faktörlerle ilişkilendirmektedirler
Kültürlerarası çalışmalar ergenliğin birkaç günden (Tayland Meksika) birkaç yıla dek sürebildiğini göstermektedir
Ergen gelişiminin çok boyutlu olması başlangıç ve bitişiyle ilgili kesin bir sınır koyulmasını zorlaştırmaktadır
Yaş olarak bu süre genelde 12-21 yaş arası kabul edilmektedir
Ergenlik psikolojisinde bu dönemden ?yeniden doğuş? ?insan yavrusunun toplumun bir bireyi olacak şekilde uygarlaşma dönemi? ?ikinci doğum? ?fırtına ve stres dönemi? ?çelişkiler dönemi? ?yeniden yapılanma? olarak bahsedildiği görülmektedir
Bu dönem bireyin kim olduğu yaşamda nasıl bir yol izleyeceği konusunda yanıtlar aradığı zaman dilimidir
Kimliğin (kişisel kimlik grup kimliği ulusal kimlik cinsel kimlik kültürel kimlik mesleki kimlik vs
) şekillendiği bu dönemde ergen gerçekten de bir karmaşayla yüzyüze kalır
Ergenlik Dönemleri:
1
Dönem: Bu dönemde beden hızla gelişir ve bu değişimin kontrol dışı olması ergene kontrol kaybı ve ruhsal dengesinin kaybolabileceği düşüncesini uyandırır
Dürtüler artmıştır
Bu dönemde ergenler sıklıkla kaygılıdırlar
Uyku ve beslenmeleri düzensizdir
Dağınıklık açık saçık konuşmalar görülebilir
Kızlar karşı cinsin dikkatini çekmeye yönelik davranışlar içerisine girebilirler
Dikkati daha çok bedenine yöneliktir
Hızlı büyüme ve bedendeki değişiklikler yorgunluk ve huzursuzluk gibi belirtilerle kendini gösterir
Bu dönemde toplumsal sorumluluk ve görevlerin eklenmesi yorgunluk ve sinirlilik halinin daha yoğun şekilde ortaya çıkmasına neden olur
Bu dönemde artık genç anne-babanın otoritesiyle baş etme davranışlarına girmeye başlar
2
Dönem: Puberteden yaklaşık 2 sene sonra başlayan ikinci dönemde ergende soyut düşünce gelişir
Tümden gelimli kavramları tanımlayarak düşünmesi bu dönemin karakteristik özellikleridir
Genç olayları anlatabilmek için tüm olası ilişkileri ve hipoaaaleri göz önüne almaya çalışır
Bu dönemde dil kullanımı karmaşık mantık kuralları içinde ve dilbilgisi doğrudur
Soyut düşünme ergenin felsefe din ahlak ve siyaset konularına ilgisi ile de kendini gösterebilir
Kimlik arayışı ve özdeşim kurabileceği bir model arar
Artık ebeveynin değer yargıları onlar için anlam taşımaktan çıkar genç dış dünyaya yönelir
Anne babanın etkisinden kurtulmaya çalışır
Ebeveynlerinin değer yargılarını düşüncelerini eleştirmeye başlar
Genç kimliğini ortaya koyma çabası içindedir çabuk sinirlenir
Kimlik duygusu ?Bireyin kendini birey olarak benzersiz ve kendine özgü bir tarz içinde varolduğunu ve bu tarzın süreklilik gösterdiğini duyumsayışıdır?(Dereboy 1993)
Bu kimlik duygusunun her açıdan tanımlanmaya ve sosyal çevre tarafından kabul görmeye gereksinimi vardır
Ergenliğin orta döneminde artık bedensel büyümede hız azalmış kişi kendindeki değişimlere ayak uydurmaya başlamıştır
Artık ebeveynden ayrı bağımsız bir kimlik edinerek toplumda yer alma çabaları önem kazanır
Artık arkadaş ilişkileri daha ön plana geçmiştir akademik başarı ikinci plana itilebilmektedir
Ergen bir yandan aileden bağımsız olmak için çabalarken diğer yandan kendi güçsüzlükleriyle de yüzyüze gelir
Bu gerginlikle aile içi çatışmalar daha da şiddetlenebilir
Her ne kadar bir kısım genç ergenlik dönemini hafif atlatsa da bir kısım ergenin bu dönemde yoğun sıkıntılar yaşadığı bir gerçektir
Ergenin yaşadığı sorunların başında kimlik bunalımı gelir
Bunun temelinde ergenin içinde bulunduğu hızlı gelişime ayak uyduramaması yatar
Ergen kendini bir bütün olarak hissetmekte zorlanır
Bu yaşanan durum kişilik gelişimini olumsuz etkileyebileceği gibi kişiliğin yeni güçlü özellikler kazanmasını da sağlayacaktır
Bu dönemde genç erişkin dünyasına adım atmaktadır
Ergen çocuklukta yaptığı özdeşimler (ebeveynle) ve yeni yaptığı özdeşimlerle yeni roller denmeye başlar
Denediği bu roller arasında seçim yapma ve kendine bununla ilişkili bir gelecek hazırlama durumundadır
Ailenin bu dönemde bu farklı davranışları nedeniyle gençlerle alay etmemesi önemlidir
Bütün bu yaşadıkları genci ciddi anlamda zorlar
Soyut düşüncenin de gelişimiyle birlikte artık genç kendini duygular davranışlar ve kişilerarası ilişkiler anlamında da tanımlamaya başlar
Ancak genç burada kendiyle ilgili genelleme hatalarına düşebilir
Yaşadıkları konusunda bu nedenle kendi hakkında abartılı çıkarımlarda bulunabilir
Kendini aynı anda hem çok merhametli hem de acımasız olarak nitelendirebilir
Bu durum gencin kendisini tutarsız biri olarak görmesine sebep olabilir ve gerçekte nasıl biri olduğu düşünceleriyle uğraşıp durur
Bocalama içindeki gençlerin başta gelen yakınmaları arasında her ilişkide bir başkası olmak ve hangi ilişkide gerçekten kendisi olduğunu bilememek gelir
Bunun kaçınılmaz sonucu olarak bu gençler davranışlarının sahte olduğunu sürekli rol yaptıklarını ve kendileri olamadıklarını düşünürler
Bu dağınık görünümün çözülmesiyle birlikte bunalımın da sonu gelmeye başlar
Gencin ve ebeveynlerin bu dönemde bilmesi gereken bu yaş******rın doğal süreçler olduğu ve olması gerektiğidir
Bu bilindiğinde yaş******r da bir sorun olmaktan çıkar
3
Dönem: Ergenliğin son döneminde soyut düşünme iyice yerleşir gelecek evlilik meslek seçimi gündeme gelir
Artık bunlarla baş edebilecek olgunluğa ulaşmıştır
Bağımsızlık duygusu gelişir
Kendi kararlarını vermeyle ilişkili çelişkiler azalır
Daha gerçekçi çözümler üretilmeye başlanır
Cinsel çatışmalar azalmış toplumsal konulara ilgi artmıştır
Kişinin kimlik duygusunun gelişimi ve kendiyle ilgili imajı netleştikçe sorunlar giderek çözümlenir
Ancak genç bunu gerçekleştiremezse kimlik karmaşası kimlik dağılması veya ters kimlik gelişimi görülebilir
Ters kimlik gelişimi gencin bu karmaşadan kurtulmak için toplumsal beklentilerin tam karşıtı rolleri ve idealleri benimsemesidir
Eğer aile veya yaşanılan toplumun yaşam tarzında belirgin bir değişiklik olmuşsa bu şartlar altındaki gençlerde kimlik bocalaması daha yoğun yaşanabilmektedir
Çünkü burada toplumun kendisi kimlik bunalımı yaşamakta ve toplumun çeşitli kısımları arasında yabancılaşma söz konusu olmaktadır
Gencin önünde çok sayıda karşıt ve çeşitli rol seçenekleri vardır
Ayrıca Çocukluk dönemlerinden gelen suçluluk güvensizlik utanç gibi duygular eğer gençlik döneminde zayıflatılamazsa kimlik bocalamasını şiddetlendirebilir
Anne- babalara düşen görevler nelerdir?
Anne babalar ergenlerin ayrı birer kişilik olduklarını kabul etmeli ve kendi kimliklerini ortaya koymalarına izin vermelidirler
Bu tarzda yaklaşılmayan genç arkadaş veya çeşitli topluluklara dahil olarak kendini kabul ettirmeye çalışır ve kendisiyle uyuşmayan görüş veya davranışları benimseyebilir
Bu dönemde gençler sorunlarının çözümünün bir önderle bütünleşmek geçtiğine inanır ve onu ararlar onun yol göstermesiyle kendini tekrar baştan yaratabileceğini düşünür
Ailesiyle iyi iletişim kuramayan çocuklarının önüne ulaşılamaz hedefler koyan ailelerin çocukları gençler öç alıcı bir şekilde ters kimlik seçerek toplumsal beklentilerin tam karşıtı bir kimlik edinebilirler
Ebeveynlere düşen görev gençlerin yaşadıkların normal gelişim süreçlerinin bir parçası olduğunu görmek ve soğukkanlı yaklaşmaktır
Eğer ergenlik çatışmaları çok yoğun yaşanıyor ve tüm uğraşılara rağmen iletişimde zorluk yaşanıyorsa bir uzmandan destek almak faydalı olacaktır
Uzm
Dr
Gökçe KÜÇÜKYAZICI Çocuk Psikiyatrisi
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul