Konu
:
Turizm Sözlüğü / Turizm Sözlüğü / Turizm Sözlüğü
Yalnız Mesajı Göster
Turizm Sözlüğü / Turizm Sözlüğü / Turizm Sözlüğü
06-26-2012
#
4
Prof. Dr. Sinsi
Turizm Sözlüğü / Turizm Sözlüğü / Turizm Sözlüğü
tren istasyonu
ing: railway station
fra: gare
f
alm: Bahnhof
trenlerin gidiş ve geliş yolunda
önceden belirlenmiş durma noktası
Trimaran
ing: trimaran
fra: trimaran alm: Trimaran
üç gövde üzerine oturtulmuş tekne
Triptik
ing: triptyque
fra: triptyque alm: Triptique
içinde sürücünün adı
adresi ve arabasının özelliklerinin yer aldığı
geçerlilik süresi üç ay ile bir yıl arasında değişen belge
Tur
ing: tour
fra: circuit alm: Tour
başladığı noktada bitebilen
bir programa bağlı olara k yapılan ve bu programda öngörülen hizmetleri kapsayan seyahat organizasyonu
< r>
tur bilgi formu
ing: tour information sheet
fra: information sur le circuit alm: Informationsformular
turun ve rehberin adının
rehberin kaldığı odanın
grubun sayısının
günlere göre kahvaltı
öğle ve akşam yeme klerinin belirtildiği form
tur düzenleme
ing: tour organization
fra: organisation des circuits
alm: Tourenorganisation
ülke içine vey a dışına
gecelemeli veya gecelemesiz olarak gezi
spor
eğlence
dinî
sağlık
eğitim
kültürel
bilimsel ve meslekî inceleme
teşvik veya destek amaçlı seyahat ve bunun içinde yer alan hizmetlerin organizasyonu
tur güzergâhı
ing: tour route
fra: itinéraire alm: Tourenroute
turda
geçilen yol boyu ve üzerinde bulunan gezilecek yerlerin tümü
tur kataloğu
ing: tour catalogue
fra: catalogue des produits alm: Tourenkatalog
tur düzenleyicilerinin satış için
turlarının tarihi
süresi
programı ve fiyatı gibi detayları belirttikleri ve büyük miktarlar halinde bastırarak dağıttıkları kapsamlı yayın türü
tur kuponu
ing: tour coupon
fra: coupon de voyages alm: Reisebon
turda sunulan hizmetlere karşılık geçerli belge
tur lideri
ing: tour leader
fra: courrier alm: Reiseleiter
turistik gezilerde
çeşitli yönetim sorumlulukları olan görevli
tur operatörü
ing: tour operator
fra: tour opérateur alm: Reiseveranstalter
bir seyahat programını taşıt
konaklama
yeme-içme
eğlence
rehberlik
şehir turları dahil olmak üzere tek fiyat üzerinden hazırlayan ve perakendeci seyahat acentaları ya da tarifeli hava yolu şirketleri kanalı ile pazarlayan kişi veya kuruluş
tur refakatçisi
ing: escort
fra: accompagnateur alm: Reisebegleiter
turistlere
bütün seyahat boyunca refakat etmek üzere görevlendirilmiş kişi
tur toptancısı
ing: tour wholesaler
fra: grossiste de circuit alm: Tourenveranstalter
konaklama ve gezi sunuculardan hizmet toplayarak pazarlayan kişi veya şirket
turing kulübü
ing: touring club
fra: club touring alm: Touringclub
turizmi geliştirme ve uluslararası otomobil haklarından yararlanma amacıyla kurulan kulüp
turist eğilim araştırması
ing: tourist tendency research
fra: étude des tendances des visiteu
alm: touristische Meinungsumfrage
turist gönderen ülke ya da yörede yaşayan insanların yapacakları seyahatin türü ve hedef alacağı destinasyonu belirlemeye yönelik
daha çok anket tarzı yoklamaya dayanan araştırma
turist gönderen ülke
ing: tourist originating country
fra: pays émetteur alm: Ursprungsland der Touristen
bir ülke ya da yöreye gelen turistlerin devamlı olarak yaşadığı ülke
turist kabul eden ülke
ing: tourist accepting country
fra: pays récepteur alm: Aufnahmeland der Touristen
turistin gittiği ülke
turist profili
ing: tourist profile
fra: profile touriste alm: Touristenprofil
turistin sosyo-ekonomik konumu ve davranış özelliklerinin ifadesi
Turist Rehberleri Birliği (TUREB)
ing: Union of Tourist Guides
fra: Union des Guides Touristiques
alm: Fremdenführerverband
İstanbul Profesyonel Rehberi Esnaf Odası
İzmir Turist Rehberleri Odası ile Ankara ve Kapadokya Profesyonel Turist Rehberi Derneklerini tek çatı altında temsil etmek üzere 1998 yılında kurulan meslekî birlik
turistik depliyan
ing: travel folder
fra: dépliant touristique alm: Reisefaltplan
bir ülke
bölge
kent veya bir otel
acenta gibi işletmelerin tanıtımını yapan
resimli ve birkaç sayfa halinde katlanmış basılı yayın
turistik gezi
ing: tourist travel
fra: voyage touristique alm: touristische Reise
ticarî amaç dışındaki gezi
turistik harita
ing: tourist map
fra: carte touristique alm: touristische Karte
turistik cazibe merkezleri
tarihî
doğal ve arkeolojik zenginlikleri
topoğrafik işaret ve resimlerle gösteren plân
turistik talep
ing: tourist demand
fra: demande touristique alm: touristische Nachfrage
bir kimsenin turistik amaçlı hizmet ya da mal satın almak için duyduğu ve yeterli satın alma gücü ile desteklediği arzusu
turistik tren
ing: cruise train
fra: train en croisière alm: Vergnügungszug
bir turistik programa göre bazı demiryolları idareleri tarafından sefere konulan
yurtiçi ve yurtdışına sefer yapan özel tren
turizm amaçlı sportif faaliyet
ing: tourism intended sports activit
fra: activité sportive à but tourist
alm: sportliche Aktivität im Tourism
herhangi bir spor disiplininin veya birden fazla spor dalının kurallarının tamamen veya kısmen uygulandığı turizm etkinliği
turizm ana plânı
ing: tourism master plan
fra: plan directeur de tourisme alm: touristischer Masterplan
turizm kalkınmasının
insan kaynakları
çevresel
sosyal ve kültürel etkileri gibi ayrıntılı gelişme boyutlarını da ele alan stratejik plân
turizm arzı
ing: tourism supply
fra: offre de tourisme alm: touristisches Angebot
bir ülke ya da yörenin potansiyel turistlerin yararlanmasına sunabileceği her türlü doğal
tarihî
kültürel
arkeolojik değerlerle tesis ve hizmetlerin tümü
turizm bilinci
ing: tourism consciousness
fra: conscience de tourisme alm: Fremdenverkehrskenntnis
turizmin ülke ekonomisine katkıları ve diğer yararları konusunda temel bilgi
temel görüş
turizm bölgesi
ing: tourism region
fra: région touristique alm: Fremdenverkehrsgebiet
Turizmi Teşvik Kanunu'na göre sınırları T
C
Turizm Bakanlığı'nın önerisi ve Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit ve ilân edilen bölge
turizm büyümesi
ing: tourism growth
fra: croissance touristique alm: touristisches Wachstum
konaklama imkânı veren yatak sayısındaki veya bir bölgeye gelen ziyaretçi sayısındaki istatistikî artış
turizm çekim merkezi
ing: tourism attraction center
fra: centre touristique
m
alm: touristischer Anziehungspunkt
turistler tarafından en fazla tercih edilen turistik merkez
turizm coğrafyası
ing: tourism geography
fra: géographie du tourisme alm: Tourismusgeographie
turizm bakımından önemli bölgeleri bütün detaylarıyla inceleyen
özelliklerini ve gelişmelerini belirleyen bilim dalı
turizm derneği
yöresel
bölgesel veya ülkesel düzeyde kurularak amacı turistik varlık ve zenginlikleri koruyup değerlendirmek olan
bu konuda amatör ya da uzman kişilerden oluşan kuruluş
ing: tourism association
fra: association de tourisme alm: Tourismusverband
m
turizm dövizi girdisi
ing: tourism foreign exchange income
fra: rentrées de devises touristique
alm: touristische Deviseneinnahmen
turizm hizmetleri nedeni ile ülkeye giren yabancı ülke parası
turizm dürtüsü
ing: tourism motivation
fra: motivation de tourisme alm: touristische Motivierung
turistlerin belirli bir hedef dışında
bilinçaltı arzular veya gizli nedenlerle seyahate karar vermesi
turizm gideri
ing: tourism expenditure
fra: dépenses touristiques alm: Tourismusausgaben
ülke vatandaşlarının yurt dışında bir yılı aşmayan süreli seyahatlerinde yapmış oldukları harcamaların toplamı
turizm işbirliği anlaşması
ing: tourism cooperation agreement
fra: accord de tourisme alm: Abkommen über Zusammenarbeit im
bir ülkenin bir başka ülke ile turizm alanında işbirliği yapmak üzere imzaladığı uluslararası bağıt
Turizm İşleri Yüksek Koordinasyon Kurulu
ing: Supreme Coordination Council of
fra: Conseil Supérieur de Coordinati
alm: Hoher Rat zur Koordinierung tou
Turizmi Teşvik Kanunu'nun öngördüğü yönetmelik çıkıncaya kadar turizm bölgeleri
turizm alanları ve turizm merkezlerini belirlemiş olan ve 1982 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı'yla ihdas edilen kurul
turizm işletme belgesi
ing: tourism operation license
fra: licence d'activité touristique
alm: touristische Betriebsgenehmigun
turizm sektöründe faaliyet gösteren turizm işletmelerine T
C
Turizm Bakanlığı'nca verilen belge
turizm işletmesi
ing: tourism establishment
fra: entreprise touristique
f
alm: Fremdenverkehrsbetreibung
turizm sektörü içinde faaliyet gösteren işletme
turizm meslek eğitimi
ing: vocational tourism training
fra: formation professionelle de tou
alm: touristische Berufsausbildung
turizm sektöründe çalışmakta olan ya da çalışacaklara meslekî bilgi ve beceri kazandırma uygulamaları ve süreçlerinin tümü
turizm meslek kuruluşu
ing: organization of tourism profession fra: organisation professionnelle de
alm: touristische Berufsorganisation
turizm alanındaki firmaların faaliyetlerini geliştirmek ve aralarında dayanışma sağlamak üzere devlet öncülüğünde kurulan
işleyişi yasal kurallara bağlanmış olan örgüt türü
turizm mevzuatı
ing: tourism legislation
fra: législation du tourisme alm: Tourismusgesetzgebung
turizmi ilgilendiren yasa
tüzük
yönetmelik
kararname
tebliğ gibi hukukî metinlerin bütünü
turizm olanakları
ing: tourism facilities
fra: équipement touristique alm: touristische Anlagen
bir turistik yörede insan gücü ile yaratılan altyapı ve üstyapı tesisleri
turizm olgusu
ing: tourism fact
fra: phénomène touristique alm: Tourismusfaktor
tüm turizm hizmetlerinin dayandığı nedenler veya bu nedenlerin yol açtığı sonuçlar
turizm patlaması
ing: tourist boom
fra: boom touristique alm: Tourismusboom
turizmde bir durgunluğun arkasından talepte meydana gelen büyük ölçekli artış
turizm pazarı
ing: tourism market
fra: marché de tourisme alm: Tourismusmarkt
turizm hizmetlerinin satıcıları ile bunları satın almak isteyenlerin taleplerinin karşılaştığı ve fiyatların oluştuğu ortam
turizm pazarlaması
ing: tourism marketing
fra: marketing touristique alm: Tourismusvermarktung
bir turizm ürününün satışını geliştirmek için yapılan plânlama
fiyatlandırma
tanıtım
dağıtım gibi işlemlerin bütünü
turizm polisi
ing: tourism police
fra: police de tourisme alm: Tourismuspolizei
bir ülkenin güvenlik örgütünde
özellikle turistlerin güvenliğini sağlamak için ayrılmış görevliler
turizm politikası
ing: tourism policy
fra: politique de tourisme alm: Tourismuspolitik
bir ülkede
genel ekonomi politikasına uygun olarak iç ve dış turizmin geliştirilmesi
yönlendirilmesi
turizmin gelir getirici ve istihdam yaratıcı fonksiyonlarından yararlanılması için kamu tarafından alınan önlemlerin belirlendiği yöntem
turizm potansiyeli
ing: tourism potential
fra: potentielle touristique alm: Tourismuspotential
bir ülke ya da yörenin turist çekme yetenekli değerlerinin tümü
turizm sektörü
ing: tourism sector
fra: secteur touristique alm: Tourismussektor
turizm alan ve konularında faaliyet gösteren hizmet dallarının tümü
Turizm Sektörü Ana Plânı (TUSAP)
ing: Tourism Sector Master Plan
fra: Plan Directeur du Secteur Touri
alm: Masterplan für den Tourismusber
turizm sektöründe uzun vadede ulaşılacak hedefleri ve bunlara ulaşmak için kullanılacak araç ve yöntemleri belirlemek üzere T
C
Turizm Bakanlığınca geliştirilen temel çerçeve
karar destek sistemi
turizm sezonu
ing: tourism season
fra: saison touristique alm: Tourismussaison
yerli ve yabancı turistlerin tarihî ve turistik yerlerdeki seyahatlerinin yoğunluk kazandığı
genellikle ilkbaharda başlayıp sonbaharın sonuna kadar devam eden dönem
turizm ürünü
ing: tourism product
fra: produit touristique alm: touristisches Produkt
turiste sunulan tek veya toplu mal veya hizmet
turizm yatırım belgesi
ing: tourism investment license
fra: licence d'investissement touris
alm: touristisches Investmentszertif
turizm sektöründe yatırım yapan girişimciye
tesbit edilen yatırım dönemi için T
C
Turizm Bakanlığı'nca verilen belge
turizmde profesyonellik
ing: professionalism in tourism
fra: professionalisme en tourisme alm: Professionalität im Tourismus
turizmle bir meslek dalı
uğraş alanı
kazanç getirici bir olgu olarak ilgilenilmesi
turizmde talep tahmini
ing: tourism demand forecasting
fra: Google Page Rankingévision de la demande tourist
alm: Nachfragevermutung
turizm talebinde ileri bir dönemde meydana gelebilecek gelişmelerin bilimsel yöntemlerle araştırılması
turizme engeller
ing: obstacles to tourism
fra: barrières au tourisme alm: touristische Hindernisse
artan zaman ve çoğalan gelire karşılık turizmin gelişmesini güçleştirici coğrafî uzaklık ve hükümetlerin koyduğu yasal güçlük gibi zorlaştırıcı genel faktörler
Turizmi Geliştirme Fonu
ing: Tourism Development Fund
fra: Fonds de Développement du Touri
alm: Touristischer Entwicklungsfonds
turizm alan
bölge ve merkezlerindeki turizm yatırımlarını kredilerle desteklemek ve dış pazarlama imkânlarının geliştirilmesi için harcama yapmak üzere T
C
Turizm Bakanlığı emrinde
yasa ile kurulmuş fon
Türk bayraklı yat
ing: Turkish flagged yacht
fra: yacht sous pavillon turc alm: Yacht unter türkischer Flagge
Türk limanlarından sicil kaydı alan yat
Türk lokumu
ing: Turkish delight
fra: loukoum alm: Türkischer Honig
şekerli nişasta eriyiğini pişirip hafif ağdalaştırarak yapılan
küçük küp biçimindeki Türk şekerlemesi
Türk misafirperverliği
ing: Turkish hospitality
fra: hospitalité turque alm: türkische Gastfreundschaft
Türk insanının konukseverliği
Türk mutfağı
ing: Turkish cuisine
fra: cuisine turque alm: Türkische Küche
geleneksel Türk yemeklerinin tümü
Türkiye Kamp Karavan Derneği
ing: Turkish Association of Camping
fra: Association Turque de Camping
alm: Türkischer Zelt- und Wohnwagenv
üyeleri arasında dayanışmayı sağlamak ve meslekî sorunlara çözümler getirmek üzere 1966 yılında kurulan dernek
Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu
ing: Touring and Automobile Club of
fra: Club de Touring et d'Automobile
alm: Türkischer Touring- und Automob
1923 yılında kurulan
Cumhuriyetin ilk yıllarında ülke turizmini yönlendiren
daha sonra ülkeye otomobille seyahat edenlere hizmet veren
özellikle İstanbul'da tarihî eserlerin restorasyonu ve işletilmesinde önemli rol oynayan kurum
Türkiye Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği
ing: Association of Tourism Writers
fra: Association des Ecrivains et Jo
alm: Verband türkischer Reiseschrift
turizm yazarları ve gazetecileri arasındaki meslekî dayanışmayı sağlamak
sektörde yazar ve gazetecilerin etkinliğini arttırmak
yeni gelişmelerden üyelerini haberdar etmek ve turizmde verimliliği arttırmak için çalışmalarda bulunmak üzere kurulan dernek
Turnuva
ing: tourney
fra: tournoi alm: Turnier
oyuncu veya sporcular arasında sırayla yapılan yarışma dizisi
Tüyap Tüm Fuarcılık Yapım(TÜYAP)
ing: Tüyap Fairs and Exhibitions Org
fra: Tüyap
Organisation des Foires
alm: Tüyap Organisation für Messen
yurt içinde çok değişik sektör ve iş kollarına ilişkin fuar ve sergiler
yurt dışında ülkemiz ürünlerini tanıtacak fuarlar açmak amacıyla 1979 yılında kurulan işletme
tüzel kişi
ing: legal entity
corporate body
fra: personne morale alm: juristische Person
gerçek kişilerden oluşan
fakat yasaya göre onlardan ayrı ve aynen gerçek kişiler gibi hak ve yükümlülükleri olan kuruluş
Tali yat limanı
Tali yat limanları
tabii veya yapılmış kapalı bir su alanına sahip olan
uzun süreli kalış ve onarım imkanları yanında Yat Turizmi Yönetmeliği'nde yer alan özelliklere sahip tesisleri ifade eder
Tamgün şehir gezisi
Full day city sightseeing tour (FDCSST)
Tam pansiyon (TP)
Full board (FB)
Tanıtım ziyareti
Sales call
Tanıtma Gezisi
Familiarization trip (fam
trip)
Tur operatörleri
· seyahat acentaları ve havayolları mensupları için düzenlenmiş ücretsiz veya indirimli tarife ile yapılan ve konuklara bir ülke ya da bölgeyi tanıtmak ve böylece turist akımını artırmayı amaçlayan gezi
Tarifede belirlenen fiyat
Tariff price
Taşınmaz mallar
(Bkz
Gayrimenkul mallar)
Tatil turu
Sejour tour
Techizat
Equipment
Techizat planlaması
Equipment planning
Tedarikçi
Supplier
Turizm endüstrisinde turizm arzının herhangi bir bölümünü satışa arz eden kişi veya kuruluş
Örneğin otelci
gezi organizatörü vBulletin
Tek kişilik oda
Single room
Tek kişilik ilave yatak fiyatı
Single supplement price
Tek Merkezli Tur
Belli bir ülkede veya turistik çekim merkezinde belirli bir süre konaklama
dinlenmek
eğlenmek
güneş ve denizin sağladığı imkanlardan yararlanmak amacına yönelik tur
Teknik alt yapı
Technical infrastructur
Elektrik
havagazı
içme ve kullanma suyu
kanalizasyon ve her türlü ulaştırma
haberleşme ve arıtma gibi servislerin temini için yapılan tesisler ile açık ve kapalı otopark kullanışlarına verilen genel addır
Termal kür (tedavi) merkezi
Thermal cure center
Termal otel
(Bkz
Kaplıca oteli)
Termal tedavi merkezi
Thermal therapy center
Termalizm
Thermalism
Bilinen en eski tedavi yöntemlerinden birisi oalan termalizm
kaplıca
ılıca
içmeler gibi şifalı su kaynaklarının sağlık kurallarına uygun bir biçimde
tedavi aracı olarak kullanılmasıdır
Teşvik turizmi
(Bkz
Özendirme turizmi)
Teyit
Confirmation
Teyit edilmiş rezervasyon
Confimed reservation
Bir konaklama tesisi veya taşıyıcı tarafından bir rezervasyonun onaylanmasını ifade eder
THY
Turkish Airlines
Türk Hava Yolları
TP
(Bkz
Tam pansiyon)
TPL
Triple
Üçlü
Trafik konferansı
Traffic conference (TC)
Trafik konferansı IATA kurallarına göre kurulmuş olan ve dünyayı üç bölgeye ayıran havayolu kurumlarını ifade eder
Transfer fiyatı
Transfer price
Transit yolcu
Yasal olarak ülkeye giriş yapmayan gemi veya uçak personeli ile uğrak yapan
ancak destinasyonu geçtiği ülke olmayan ziyaretçiye transit yolcu denir
Trf
Transfer
Trprt
Transport
Ulaşım
Trvl
Travel
Seyahat
Tur broşürü
tour brochure
Tur dosyası
Tour shell
Tur tanıtımı için hazırlanmış resimli ve yazısı standart dosya
Tur lideri
Tour leader
Turlarda yolculara refakatçı olarak bulunan yabancı şirketin çalışanı
Tur operatörü
Tour operator (Tur op
)
Tur operatörü bir seyahat acentasının hukuki statüsüne sahip olarak kurulan ve en ince ayrıntısına kadar programlanmış olarak seyahate çıkıştan geri dönüşe kadar seyahati
konaklmayı
yeme-içmeyi
eğlenceyi
rehberlik hizmetlerini
şehir turlarını da içeren tek ve ucuz bir fiyat üzerinden götürü seyahat hazırlayan ve bu turları doğrudan veya seyahat acentaları aracılığıyla satan kuruluşlardır
Tur programı
Itinerary
Tur simsarı
tur Brokerı
Tour broker
Tur operatörlerinin satmayı başaramadığı paket turları daha ucuza satan kuruluş
Turist gönderen bölge
Turist gönderen bölge
seyahatin başladığı ve bitttiği yer olan aktif ya da potansiyel turistlerin sürekli olarak yaşadığı yerleşim yerlerini ifade eder
Turistlerin seyahat öncesi motivasyonları burada oluşmakta
seyahat kararları burada alınmakta ve seyahat planları burada hazırlanmaktadır
Turist kabul eden bölge
Turistlerin tatil deneyimlerini kazandıkları
bölge halkınca "turist" olarak kabul edildikleri ve giriş yerlerinde istatistiklere "turist " olarak kaydedildikleri bölgeye turist kabul eden bölge adı verilir
Turizm ile ilgili bütün planlama ve çalışmalar bu bölgede edinilen deneyimlerin üzerine inşa edilmektedir
Turistik
Touristic
Turizm sektöründe sık kullanılan bir kavram olan turistik
kısaca turizmle ilgili bütünleşme olarak ifade edilebilir
Batı dillerinde turistik lüks olmayan
ucuz ve ekonomik
halk tipi işletme demektir
Dilimizde turistik deyimi pahalı
lüks
yüksek nitelikli anlamına gelen bir sıfat olarak kullanılmaktadır
Bir olayın turistik olması doğrudan turizm faaliyetlerini ilgilendirmesi
turistlerin o olay ile ilişkilerinin olması anlamına gelir
Kısaca
turizm faaliyetlerini kapsayan her olay
mal ve hizmetler
tesisler turistik kavramı ile ifade edilebilir
Turistik fonksiyon oranı
Touristic Function ratio
Turistik fonksiyon oranı herhangi bir ülka veya yörenin (T) zamanında turistlerin emrine sunabileceği toplam konaklama kapasitesi ile o ülke veya yörenin sürekli nüfusu arasındaki ilişkiyi ifade eder
Turistik fonksiyon oranı Tf (t)
Toplam konaklama potansiyeli (Yatak sayısı) L
Sürekli nüfus P ile gösterildiğinde
Turistik fonksiyon oranı= Tf(t) = L x 100/P
olur
Turistik fonksiyom oranı konaklama potansiyeline katkıda bulunacak bir yatırım kararının önemli kriterlerinden biridir
Çünkü
turizm ile demografik koşullar arasında ilişkiyi ortaya koymaktadır
Turizm
(İng
tourism Fra
tourisme Alm
tourismus)
Asıl ikametgâhı dışındaki başka bir yere eğlence
tatil
kültür
arkadaş ve akraba ziyareti
aktif spor
toplantı
görev
iş
öğrenim
sağlık
transit vBulletin
amaçlarla seyahat etmenin doğurduğu olayların bütünü
Turizm alanı
Tourism area
Turizm alanı güçlü çekim unsurlarına
ulaşım olanaklarına
turistik donanıma sahip olan
bu nedenle turistik sayahatlarin hedefi olan
gelirleri çoğunlukla turizm faaliyetlerinden kaynaklanan yerlerdir
Öte yandan Turizm Teşvik Kanunu'nda turizm alanı
"Turizm bölgeleri içinde öncelikle geliştirilmesi öngörülen
mevkii ve sınırları Turizm Bakanlığı'nın önerisi
Bakanlar Kurulu kararı ile tespit ve ilan edilen doğal veya sosyo-kültürel değerlerin yoğunlaştığı alanlardır
" şeklinde ifade edilmiştir
Turizm arz esnekliği
Turizmde arz esnekliği kavramı arzın fiyat değişmeleri karşısındaki duyarlılığını açıklamak için kullanılmakadır
Başka bir ifadeyle fiyatlar arttıkça arzın kısa sürede bu artışa uyum sağlayıp sağlayamaması anlamına gelmektedir
Örneğin mikro boyutta yeni odaların yapımı
restorana ek masalar sağlanmaı
makro boyutta ise bir turizm bölgesindeki yatak kapasitesinin artırılması gibi
Öte yandan turizm sektöründe bazı arz kaynakları vardır ki bunların azaltılıp çoğaltılması hiçbir zaman mümkün olmayacaktır
Turizmde arz esnekliği katsayısı
Turizm de arz esnekliği katsayısı şu formül yardımıyla hesaplanır:
Es= Arzedilen miktardaki % değişme (Ds)/ Ürün fiyatlarındaki % değişme (Dp)
Turizmde kısa dönem analizlerinde yuakrıdaki eşitlik ile yapılan hesaplamalarda bireysel olarak işletmelerin
dolayısıyla endüstri toplam arzının esnekliği katıdır (inelastik)
Başka bir deyişle birim esneklikten(1'den) küçüktür
Turizm arzı
Arzedilen miktardaki % değişme (Ds)Turizm arzı
ekonomik olarak belirli bir piyasada
belirli bir fiyata ya da bedelsiz olarak turistik tüketicilere sunulan mal ve hşizmetlerin bütünüdür
Bir başka ifade ile turizm arzı
turistik tüketim talebini karşılamak için gerekli mal ve hizmetlerin tedarik edilmesini içeren üretime dayalı işlemlerin tümüdür
Turizm arzının özellikleri
Turizm sektöründe arzın oluşturulması büyük yatırımları gerektirir
Turim arzı
diğer turistik bölgelerdeki fiyatların etkisi
tüketici eğilimlerindeki farklılıklar gibi dış faktörlerin etkisi ile sunulan mal ve hizmetler açısından da farklılıklar gösterir
Başka bir ifadeyle
turizm sektöründe arz
mal ve hizmetlerin her turist tipinin ayrı özelliklerine uygun olarak sunulmasını gerektirir
Turizm sektöründe üretilen mal ve hizmetlerin ya da kazanılan deneyimlerin stok edilmesi mümkün değildir
Turizm arzının temel özelliği diğer hizmet sektörlerinde olduğu gibi
emek-yoğun üretime dayalı olmasıdır
Turizm arzı kısa dönemde elastik olmayan bir özelliğe sahiğtir
Talepte meydana gelen değişmeye göre turizm arzını kısa sürede artırmak mümükn olmayabilir
Turizm arzının bulunduğu yer aynı zamanda tüketim yeridir
Yani turistik tüketici turizm faaliyetlerinden yararlanabilmek için üretim yerine gitmek zorundadır
Turizm arzı çok değişik alanları ilgilendiren bir özelliğe sajiptir
Bir bölgedeki fizik
doğal
kültürel ve insani özellikler o bölgeyi ziyaret eden turistin aklında bir bütün olarak yer almakta ve turistin tatil deneyiminin oluşmasına bir bütün halinde katkıda bulunmaktadır
Turizm bölgeleri
Tourism regions Arzedilen miktardaki % değişme (Ds) Turizm bölgesi turizm tarafından etkilenmiş bir görünüme sahip olan
turizm coğrafyası açısından bir mekan ünitesi oluşturan ekonomik yapısı ve yaşamı turizmin etkilerini taşıyan yerleri ifade eder
Öte yandan
Turizm Bölgesini "Sınırları Turizm Bakanlığı'nın önerisi ve Bakanlar Kurulu kararı ile tespit ve ilan edilen doğal veya sosyo-kültürel değerlerin yoğunlaştığı bölgelerdir
" diye ifade edebiliriz
Turizm bölgelerinin temel kaynakları
Turizm bölgelerinin temel kaynaklarını başlıca iki grupta toplayabiliriz:
1)- Birincil kaynaklar: İklim
çevre
kültür
vBulletin
2)-İkincil kaynaklar: Konaklama
ulaştırma
eğlence işletmeleri
vBulletin
Turizm coğrafyası
Turizmin mekansal açıklamasıyla ilgilenen bilim dalıdır
Turizm çeşitleri
Turizm olgusunun daha açık ve doğru bir biçimde ele alınabilmesi amacıyla çeşitli kriterlere göre gruplandırılması zörunludur
Turizm çeşitleri değişik kriterlere göre gruplanabilir
Örneğin;
Turistin geldiği yere göre turizm (iç turizm
dış turizm)
Turistin sayısına göre turizm
(bireysel
kollektif ve kitle turizmi)
Amacına göre turizm (dinlenme
sağlık
sportif
kültürel
Dinsel
Ekonomik
Politik
Kongre
aile turizm)
Seçilen zamana göre turizm (yaz turizmi
kış turizmi)
Kapsanan süreye göre turizm (kısa süreli
uzun süreli turizm)
Sosyal niteliklere göre turizm (yaş kriterlerine göre
gelir düzeyine göre)
Ulaşım araçlarına göre turizm (yat turizmi
gemi turizmi
karavan turizmi
demiryolu turizmi)
Organizasyon şekline göre turizm (kişilerin doğrudan seyahat etmeleri
kişilerin seyahat acentası veya tur operatörörleri ile yaptıkları seyahatler
)
Konaklama şekline göre turizm (otel
motel
tatil köyü vBulletin
)
Turizm ekonomisi
Tourism economics
Turizm ekonomisi turizm olayının nedenlerini
mahiyetini
gelişme koşullarını
sonuçlarını
neden ve sonuçlar arasındaki ilişkileri bilimsel yöntemlerle ekonomik açıdan araştırarak bağlı olduğu yasa ve ilkeleri ortaya koyan bir bilimdir
Turizm endüstrisi
Tourism ındustry
Turizm endüstrisi kar amacı gütmeyen
turizm organizasyonu
pazarlama
konaklama
ulaştırma hizmetleri
yiyecek-içecek faaliyetleri
perakende satış mağazaları ve diğer çeşitli etkinlikler gibi birbirinden farklı hizmet ve faaliyetleri bir şemsiye altında toplayan bir endüstridir
Turizm-enflasyon ilişkisi
Turizm-enflasyon ilişkisi başlıca iki açıdan değerlendirilmektedir
1) Turizmin enflasyona etkisi:Turizm sektörünün herhangi bir ülkede enflasyon yaratıcı bir etkiye sahip olup olmadığı aşağıda gösterilen ölçütlere bağlıdır:
Turizm sektörünün sağladığı net döviz kazançları
bu sektörün dağıttığından daha az ise turizm sektörü enflasyonist bir etkiye sahiptir
Turizm faaliyetlerinin ulusal para karşılığı elde edilen net döviz kazançları elde edilen net döviz kazancından fazla ise
yani gerçek döviz kuru 1'den küçük ise turizm sektörünün enflasyonist olduğu söylenebilir
Turizm sektörünün ulusal ekonomi içindeki payı gözardı edildiğinde diğer sektörlerde çalışanlar turizm sektörünü bir pilot sektör olarak düşünerek bu sektörde çalışanların elde ettiği kazançtan pay alma ya da faydalanma eğilimi gösteriyorlarsa
bu durum
turizm sektörünün enflasyonist bir baskı meydana getirmesine yol açacaktır
2) Enflasyonun turizm sektörüne etkisi: Turizm sektörünün enflasyondan etkilenmesi başlıca üç şekilde olur:
İç turizm açısından enflasyonist ortamda artan fiyatlar turizm talebinin satın alma gücü üzerinde olumsuz etki yaparak gerçek gerirlerde düşme meydana getirir
Bu da iç turizmde ve turistik tüketim harcamalrında düşmeye yol açar
Dış turizm açısından ise ulusal paranın değeri enflasyon oranına paralel olarak düşürüldüğü sürece dış turizm talebinin fazlaca etkilenmeyeceği söylenebilir
Ancak enflasyon oranı ülke parasının değer kaybından yüksek olursa dış turizm talebinde de fiyata bağlı bir gerileme görülür
Turistik mal ve hizmet üretiminde kullanılan girdi fiyatlarının maliyet enflasyonundan etkilenerek artması faktör maliyetlerinin artmasına ve böylece turizm sektörünün etkilenmesine yol açacaktır
Özellikle lüks turizme yönelik ve zengin dış turistlere hizmet veren tesisler açısından yapılacak yatırımlar için dış alım zorunludur
Bu da dış alım yapılan ülkelerdeki enflasyonist etkilerin ekonomiye ve turizm sektörüne yansımasına yol açar
Turizm geliri
Tourism revenue
Turizmin bir ekonomi içinde
gelirlere etkisi üç şekilde ortaya çıkar:
Turistlerin doğrudan yaptıkları harcamalar dolayısıyla elde edilen gelirler (doğrudan gelirler)
Birinci aşamaya bağlı olarak işletmeler arası işlemler için yapılan harcamalardan dolayı elde edilen gelirler (dolaylı gelirler)
Turizmden elde edilen gelirin sekörde istihdam edilen ya da turzimden kazanç sağlayan diğer kişilerce harcanması nedeniyle elde edilen gelirler (uyarılmış gelirler)
Turizm gelirlerinin çarpan etkisi
Turizm gelirlerinin çarpan etkisi
turizm sektöründe elde edilen her bir birim gelirin ekonomi içinde el değiştirerek diğer kişi ve işletmeler için yaratmış olduğu miktarın başlangıçtaki miktara oranlanmasıyla elde edilir
Elde edilen katsayı turizm gelirlerinin çarpan katsayısı olarak ifade edilir
Çarpan katsayısı ekonomide turizmin fazladan ne kadar gelir yarattığını ya da turizm gelirlerinin ne kadar etkin olduğunu ölçmek için kullanılır
Turizm Harcamaları Foksiyonu
Tourism purchases function
Potansiyel turistlerin seyahat için harcamaya ayıracağı para hacmiyle bu paranın ulaştırma ve konaklama harcamaları arasındaki ilişkileri ifade eden bir fonksiyondur
M = S + K
Formülde; (M) seyahat için harcamaya ayrılan para hacmini
(S) ulaştırmaya
(K) ise konaklamaya ayrılan para hacmini gösterir
Diğer taraftan bu analize kullanılabilecek boş zaman (Z) da eklenebilir
Turizm İşletme Belgesi
Tourism estableshment certificate
Turizm sektöründe faaliyet gösteren turizm işletmelerine Turizm Bakanlığı'nca verilen belge
Turizm işletmeleri
Tourism estableshments
Turizm işletmelri turistik ihtiyaçların karşılanması amacıyla üretim unsurlarının sürekli ve bilinçli olarak biraraya getirilerek kar elde etmek için turizmle ilgili mal ve hizmetlerin ekonomik prensiplere uygun olarak hazırlandığı
üretildiği
arz edildiği ve sonunda katma değerin yaratıldığı ekonomik birimlerdir
Bir başka deyişle Turizm işletmeleri
Türk veya yabancı uyruklu; gerçek veya tüzel kişilerce birlikte veya ayrı ayrı gerçekleştirilen ve turizm sektöründe faaliyet gösteren ticari işletmeleri ifade eder
Turizm tesisleri genellikle kendileri turist akımı yaratmayan
fakat olmamaları halinde de turistin çekiciliği olan yer ve olayları aramayacağı turizm ürünleri
unsurlarıdır
Tesisler
çekici yer ve olayları bütünlerler
Turizm merkezi
Tourism center
"Turizm bölgeleri içinde veya dışında; yeri
mevkii ve sınırları Turizm Bakanlığı'nın önerisi
Bakanlar Kurulu kararı ile tespit ve ilan edilen
turizm yönünden önem taşıyan yerler veya bölümlerdir
"
Turizm pazarı
Tourism market
1-Potansiyel turistlerin bulunduğu kaynak ülke veya ülkeler
2-Turizm pazarı
bir turizm ürününe yönelen taleptir veya turistik mal ve hizmetleri arz edenlerle talep edenlerin karşılaştığı yerdir
Turizm pazarının özellikleri
Turizm pazarının üç temel özelliği vardır
1) Turizm pazarı içerdiği gruplar
sektörlerle birlikte süreklilik arzeder
Çok yavaş bir tempo ile değişikliğe uğrar
2) Turizm pazarı coğrafi bir çevreyi lapsar
3) Turizm pazarında coğrafi bölgeler arasında içsel bir ilişki
akım vardır
Bu akım pazarın dinamik unsuru olan turist hareketleridir
:
Turizm pazarlaması
Tourism marketing
Turistik mal ve hizmetlerin doğrudan veya turizm aracıları yardımıyla üreticiden son tüketici olan turist akışı ve yeni turistik tüketim gereksinimlerinin ve arzularının karşılanmasıyla ilgili faaliyetlerin tümüdür
Bir başka ifadeyle turizm pazarlaması turizm arzının turizm talebine uygunluğunu sağlamak suretiyle tüketici tatminini esas alır
Turizm pazarlamasının özellikleri
Seyahat endüstrisinde üretilen hizmet ürünleri pazarlaması diğer endüstri ürünlerine göre bazı farklılıklar gösterir
Bu farklılıkları iki grupta toplayabiliriz:
Sektörel Nitelikteki Genel Farklılıklar:
Hizmetlerin görünmez (soyut) özelliği
Turizmde satılan çoğunlukla hizmettir ve fiziksel bir değerlendirme yapmak imkansızdır
Farklı üretim yöntemleri: Hizmet ürünleri diğer endüstriyel ürünlere göre farklı şekillerde üretilir
Hizmet üretimi insanlar arasında karşılıklı ilişkiker çerçevesinde gerçekleşir
Bu farklılık iki yönde sonuç verir:
· a)-Endüstri ürünlerinin üretimi sırasında
kalite kontrolu yapılabilir
Hizmet ürünlerinde bu kontol zordur ya da olanaksızdır
·
b- Hizmet ürünlerinin üretimi sırasında
tüketiciler üretim sürecinin bizzat içindedir
Bu nedenle üretim sırasında meydana gelen aksaklıkların giderilmesi zordur
Kolay bozulabilirlik: Hizmet ürünlerinin üretildiği anda ya da zamanda satılması zorunludur
bu nedenle bekletilemez
Bir uçak koltuğu
otel odası ya da restoran masası satılmadığı zaman işletmenin zararınadır
Daha fazla duygusal ve irrrasyonel satın alma: Turistik mal ve hizmetlerin genellikle insenlar için lüks tüketim olarak algılanması nedeniyle gösteriş
statü
marka imajı ve modanın etkisi gibi irrasyonel davranışlar daha ağır basar
Bunun yanısıra
yoğun olarak insan unsuruna dayandığı için hizmet sunanların tüketiciyi etkileme gücü daha fazladır
Ayırdedilmezlik:Hizmetlerin bir diğer özelliği de tüketcilerin bu hizmetlerden çoğunlukla birlikte yararlanması ve üretim ile tüketim sürecinin birbirinden ayrılamamasıdır
Örneğin
restoran hizmetleri yalnızca bir tüketiciye değil
aynı zamanda işletmeye gelen çok sayıdaki diğer tüketicilere de verilir ve restoranda hizmet üretimi ile hizmet tüketimi aynı süreçte gerçekleştirilir
Statü ve marka imajı:Sektörde ancak büyük ya da zincir işletmelr marka ve statü imajı yaratabilri
Küçük işletmeler nu imajı yaratamadıkları için olumsuz etkilenirler
Tamamlayıcı işletmelere bağımlılık: Sektörde çeşitli işletmelerce üretilenm mal ve hizmetler bir btü olarak sunulur ve bu nedenle de her işletme büyük ölçüde birbirine bağımlıdır
Bir işletmede hizmetin aksaması diğer işletmeleri de etkiler
Hizmetlerin taklit edilme kolaylığı: Turistik mal ve hizmetler topluma açık oplarak üretilir
Bu nedenle üretim sırları uzun süre saklanamaza
bu da hizmetlerin kolayca taklit edilmesine yol açar
Dağıtım kanallarının yapısı:Pek az bir istisna ile turizm sektöründe endüstriyel ürünlerin tersine bir dağıtım akışı vardır ve tüketici hizmetin üretildiği yere taşınmak zorundadır
Faaliyetlerin dönemsel özelliği ve arz-talep dengesizliği: Turistik işletmelerin büyük çoğunluğu faaliyetlerini mevsimlik olarak yürütürler
Bu nedenle hizmet işletmelrinde çoğunlukla arz ve talep arasında ideal bir denge kurmak zorlaşır
Hizmet ürünlerinin pazarlamasındaki farklılıklar: Pazarlama faaliyetlerinin alanı
Hizmet üretimi yapan işletmelerin pazarlama faaliyetleri işletmenin küçük bir ara birimince yürütülür
Bu birimin faaliyetleri de reklam
satış geliştirme
kişisel satış ve halkla ilişkiler çabalarından oluşur
Oysa pazarlama daha geniş fonksiyonları kapsar
Örneğin
fiyatlandırma
yeni ürün ve hizmet anlayışlarının geliştirilmesi
yeni pazarlara açılma gibi fonksiyonlar işletmenin üst düzey yöneticileri tarafından yürütülür
Pazarlama faaliyetlerinin etkinliği:Turizm sektöründe bireylerin pazarlama becerilerinin ve etkinliklerinin ölçülmesi zordur ve pazarlama çalışmaları yalnızca bu bölümdeki elemanlarla sınırlandırılamaz
Bu nedenle işletmede çaılşan elemanların hemen hepsinin pazarlama ile doğrudan ilgili olduğu kabul edilri ve en alt düzeydeki elemandan en üst düzeydeki yöneticiye kadar bütün personel pzarlama departmanı ile doğrudan ya da dolaylı olarak ilgilidir
Turizm işletmelerinin farklı yapıları: Turizm sektöründe birbirinden farklı yapı ve büyüklüjkte çok sayıda işletme vardır
Bu işletmeler birbirinden çok farklı özelliklere sahiptir
Rakip firmaların pazar etkinlikleri; Ekonominin diğer sektörlerinde birçok tüketim malı için rakip firmaların satışları konusunda çok sayıda veri elde etmek mümkündür Turizm sektöründe ise marka bağımlılığı nispeten az olduğu için pazardaki rakiplerin etkinlikleri konusunda sağlıklı veri elde etmek çok zordur
Devlet müdahalesi: Turizm sektöründe işletmeler belli sınıflara ve gruplara ayrılır ve bu grupların nitelikleri yönetmeliklerle gösterilri
Bu nedenle devletin sektörde sürekli denetimi vardır
Kar amacı taşımayan kuruluşların etkisi ve dolaylı rekabet: Diğer sektörlerden farklı olarak devletin turizm büroları
yerel turizm dernekleri ve çeşitli gönüllü kuruluşlar turizm pazarlaması konusunda büyük öneme sahptir
Bazı kamu kuruluşlarının sağladığı sosyal turizm olanakları da işletmelerin pazarlama faaliyetlerini etkiler
Ayrıca
turistik mal ve hizmetler özellikle zorunlu nitelik taşımayan diğer mal ve hizmetlerle dolaylı bir rekabet içindedir
Turizm Planlaması
Tourism planning
Turizm planlaması bir dönemde turizm sektöründe ulaşılmak istenen amaçları
bu amaçlara ualaşabilmek için yararlanılabilecek araçları
parasal ve fiziksel olanakları
yapılacak işleri
işlerin kim tarafından ne zaman ve ne kadar sürede gerçekleştirleceğini gösteren disiplinli bir düzenlemedir
Turizm Politikası
Tourism policy
Turizm politkası bir ülkede genel ekonomi politikasına uygun olarak bir yandan iç ve dış turizmin geliştirilmesi ve yönlendirilmesi
turizmin gelir ve döviz sağlayıcı
istihdam yaratıcı fonksiyonlarından en rasyonel şekilde yararlanılması gib ekonomik hedeflere
diğer yandan kültür
sağlık vBulletin
ekonomi ötesi amaçlara ulaşnak için kamu yönetimince alınan önlemlerin ve yapılan müdahalelelerin tümüdür
Dığer bir deyişle turizm politikası
örgütlenmiş toplumlarda
özellikle devlet tarafından turistik gelişmeye bilinçli olarak müdahale etmektir
Turizm politikasının amaçları
1)- Turizm politikası turizmin arz ve talep yönündeki durumunun ve mevcut kosulların islahının gerektiren nedenleri belirler
2)- Turizm politikası turizm alanında uygulanmakta olan ve önerilen müdahalelerini alınacak önlemlerin yapacağı etkileri araştırı
3)-Turizm politikası turizmin gelişmesi için yeni hedefleri
araçları ve olanakları ortaya koyar
Türkiye'nin turizm politikasını üç ana başlıkta toplamak mümkündür:
1)-Uluslararası pazarda rekabet gücü yüksek ve verimli bir turizm ekonomisi meydana getirmek
2)-Yerli ve yabancı turistler ile yerleşik nüfusun gereksinimlerini karşılamak
sosyal turizm tesislerini geliştirmek
turizmin yarattığı ekonomik yararı halka yaygınlaştırmak
3) Doğal varlıkların ve kültürel değerlerin sürekliliğini sağlamak
Turizm talebi
Tourism demand
Turizm talebi
yeterli satın alma gücü ve boş zamana sahip olup belirli bir zaman diliminde belirli bir hedef doğrultusunda turistik mal ve hizmetlerden faydalanan veya faydalanmak isteyen kişi ve kişiler grubudur
Turizm tesisi
Tourism facility
Turizm teşekkülü
Tourism organization
Turizm teşekkülleri turistik mal ve hizmetlerin üretimi
satışı
finansmanı ve yönetimi ile ilgili faaliyetleri koordine ederek ö rgütlendiren kuruluşlardır
Turizm teşekkülleri üç grupta yer alır
1)- Turizm kamu teşekkülü
2)- Turizm teşekkülü
3)- Turizm işletmeleri
Turizm ulaştırması
Tourism transport
İnsanların turistik amaçlarla yaptıkları seyahatlerde ekonomik prensiplere uygun olarak turizm pazarlarından turistik çekim merkezlerine hızlı
güvenli ve düzenli bir şekilde taşınmasına
sayılan hizmetlerin tümüne turizm ulaştırması denir
Bir başka deyişle turizm ulaştırmasının ekonomik fonksiyonlarından en önemlisi insanların kişisel işler
eğlence ya da seyahatleri için bir yerden bir yere taşınmasıdır
Turizm ürünü
Tourism product
Turizm ürünü turistin seyahat ve geçici konaklamasından doğan ihtiyaçlarını karşılayabilecek nitelikte olan mal
hizmet veya mallar ve hizmetlerin karışımı veya her ikisinin birden karışımından oluşan tüm kapasiteyi ifade eder
Turizm sektöründe mallar objektif nitelik taşır
hizmetler ise subjektif karakterdedir
Turizm ürünü çekicilik
yararlılık
kolay elde edilebilirlik faktörlerinin bir bileşimidir
Turizm ürünü şu iki bölümde gruplandırabiliriz:
1)-Kaynağa bağlı turizm ürünü
2)-Kullanıma bağlı turizm ürünü
Turizm Ürününün Kaynakları
Ekonomistler ekonomideki kaynakları genel olarak iki kategoride değerlendirirler
Bunlardan birincisi herhangi bir çaba göstermeden elde edilen "serbest" kaynaklar
ikincisi ise arzı genellikle sınırlı ve insan gayreti ile artırılmaya çalışılan "kıt" kaynaklardır
Kıt kaynaklar da kendi içinde aşağıdaki şekilde alt kategorilere ayrılır;
Doğal kaynaklar - arazi
mineraller
madenler
su
biyolojik kaynaklar vBulletin
· İşgücü - insan emeği ve girişim
Sermaye - diğer kaynakların ve özellikle doğadan elde edilen kaynakların geliştirilmesi
Bazı ekonomik analizler bu kıt kaynakların üretimi ve gereksinim alanlarına tahsisi ile ilgilidir
Bu kıt kaynakların tahsisi ya da insan kullanımına sunulması ile ilgili kararlar da toplumdaki çeşitli organlar ya da örgütler tarafından alınır
Türizmde kaynak kullanımı ve birleşimi konusunda çak sayıda liste yapılmıştır
Bu listeler aaşğıdaki gibi özetlenebilir
Kıt kaynaklar:İşgücü - Girişim
Sermaye:Kamu - Özel Sektör
Doğa;Plajlar - Kayak alanları - Su alanları
Serbest Kaynaklar: İlim - Kültür - Tarihsel miras - Yaşam tarzları
Bu arada
bazı yazarlar ise turizm ürününün tiplerini belirlemek için "kaynağa dayalı" ve "kullanıma dönük" deyimlerini kullanmışlardır
Turizm yatırımı
Tourism investment
Turizmde yatırım
turizm işletmesinin amacı olan faaliyetlerin tatmin edici koşullar içinde yürütülmesi
geliştirilmesi
rekabet gücünün korunabilmesi
vBulletin
için
bir yıldan uzun süre kullanılabilecek sermaye mallarının (sabit varlıklar) temin edilmesi ve faaliyetlerin aksamadan sürdürülebilmesi için gerekli döner sermaye (işletme sermayesi) varlıklarının satın alınmasıdır
Yukarıdaki tanımlamalara göre
turizm endüstrisinde aşağıdaki işlemler yatırım olarak kabul edilebilir
a)-Turistik tesis bina ve müştemilatının inşası
b)-Tesisin kapasitesini genişletmek için yapılan harcamalar
c)-Turistik tesis binasının satın alınması
d)-Hizmet niteliğinin geliştirilmesi veya değiştirilmesi amacıyla yapılan harcamalar
e)-Maliyetleri ve riskleri azaltmak üzere yapılan harcamalar
f)-Eskimiş ve rasyonelliğini kaybetmiş tesis ve donatımın değiştirilmesi
yenilenmesi için yapılan harcamalar
g)-Endüstriyel ve mesleki donatım için yapılan harcamalar
h)-Büyük onarımlar
Turizm yatırımı tanımıyla
özellikle üst yapı yatırımları olarak adlandırılan otel
motel
kamping
tatil köyü
apart otel
oberj ve pansiyon gibi konaklama işletmeleri ifade edilmektedir
Turizm yatırım belgesi
Tourism investment certificate
Turizm sektöründe yatırım yapana tespit edilen yatırım dönemi için Turizm Bakanlığı'nca verilen belgedir
Turizm Yatırım ve İşletmelerinin Niteliklerine İlişkin Yönetmelik
Regulation on the Required Qualities of Tourism İnvestments and Establishments
Turizmde karşılaştırmalı üstünlük ilkesi
Bir ülkenin belirli mallarının daha etkin üretimi konusunda diğer bir ülkeye karşı bir üstünlüğü olması durumunda
bu iki ülke arasındaki ticaretin yararlı olacağı varsayımına dayanan karşılaştırmalı üstünlük ilkesi turizm için de geçerlidir
Çünkü bazı ülkeler
turistik kaynaklar ve çekicilikler açısından diğer ülkelere göre daha avantajlıdır
Uluslararası turizmin devamı için gerekli nedenleri de ortaya koyan bu avantajları şöyle sıralayabiliriz:
Bazı ülkelerde temel turistik çekicilik yaratan ve başka ülkelerde benzeri olmayan kaynaklar bulunabilir
Örneğin
Fransa'da Eyfel Kulesi
Mısır'da piramitler
Türkiye'de Kapadokya gibi
Böylelikle bölgeler (ülkeler) arasındaki karşılıklı avantajlar
karşılıklı turist akımını yaratacaktır
Bazı ülkeler turistik ürün üretiminde çok yönlü üstünlüklee sahiptir
Örneğin
çekici doğal
kültürel varlıklari düşük işgücü maliyeti vBulletin
sunmak
Turist kabul eden ülkenin konumu
turist gönderen ülke için çekici bir faktör olabilir
Bu faktör diğer endüstrilerden transfer edilebilir kaynakların turizme aktarılmalarını sağlar ve böylece sektörden daha fazla verim alınabilir
Örneğin ABD karşısında Karayip ülkeleri
Turizmi Teşvik Kanunu
the Law for the Encouragement of Tourism
Turizmin Altyapı Üzerine Etkisi
Bir ülkede ya da bölgede turizmin gelişmesiyle birlikte
altyapı olanaklannda da belirgin bir iyileştirme ve düzelme görülür
Bununla birlikte
altyapısı belirli bir düzeye ulaşamamış olan bölgelerin de turizm açısından gelişme şansları olduğu söylenemez
Altyapı harcamaları devlet için oldukça ağır maliyet gerektiren harcamalardır
Gelişmekte olan ülkelerdeki altyapı olanakları
uluslararası turizmin ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak olduğu için
bu ülkelerin altyapı olanaklarını turist gönderen ülkelerdeki altyapı düzeyine çıkarmaları zorunludur
Turizmin altyapı üzerindeki net etkisini ya da katkısını hesaplamak ya da ortaya koymak çok zordur
Çünkü bölgeye yapılan altyapı yatırımlarının ne kadarının turizm amaçlı
ne kadarının da bölge halkının yararlanması için yapıldığını belirlemek olanaksızdır
Ancak yapılan bu tür yatırımlar her iki amaca da hizmet edeceği için turistik gelişmenin altyapıyı geliştirici ve yönlendirici bir etki gösterdiği bir gerçektir
Turistik altyapıya ek olarak yine altyapı kavramı içerisinde değerlendirilen kamu idarelerinin turizm nedeni ile yapmış oldukları faaliyetler
ürettikleri mal ve hizmetler ve üretime katkıda bulanan araç ve tesisler de turizm sayesinde gelişme gösterir
Turizmin Ekonominin Diğer Sektörleri Üzerine Etkileri
Turizm gelirlerinin bir bölge ya da ülke ekonomisi için yaptığı olumlu katkılar
turizmle ilgili sanayi
tarım ve hizmetler sektörlerinde de etkisini gösterir
Çoğunlukla turizmin bir bölgede gelişmesi bölgenin ekonomik yapısındaki değişmelerle birlikte endüstriyel üretimde de değişmeler olduğunu ortaya koymuştur
Endüstrileşme ile turizm aslında birbirleriyle çelişir görünmekle birlikte; endüstrileşme
çağdaşlaşmanın gerekli bir unsuru olduğuna göre turistik gelişme endüstrileşmeyi teşvik edecektir
Bir çok kırsal ekonomide
tarımsal üretim tarzından meydana gelen değişmeler
yalnızca turizm nedeni ile gerçekleşmez
Çoğunlukla bu tip değişimlerin temel nedenleri; demografik baskılar
teknolojik gelişmeler
toprak mülkiyetinin değişmesi ve tarım sektörü dışındaki istihdam alanlarının artmasıdır
Turizm her zaman değişimin temel nedeni değilse bile çoğunlukla bu tür değişimlerin hızlanmasına katkıda bulunmaktadır
Tarım sektöründe meydana gelen temel lür değişiıtı de
tarımsal alanlanndaki insa ların meslek değiştirmesi olmuştur
Bir çok çiftçi ve ücretli çalışan turizm endüstrisinde ya da inşaat sektöründeki datıa fazla kazançlı işi toprağa tercih ederek aynlmıştır
Tarımdan turizrne doğru yapısal değişim toprak kullanım özelliklerinde değişmeler yapar
Turizm toprağa olan talebi ve toprak için rekabeti de artırır
Böylece arazi fiyatlan yükselerek enflasyonu etkiler
Turizm
ayrıca hizmetler sektöıü üzerinde de önemli etkilerde de bulunarak
bu sektörün yapısı üzeı-inde değişimler yaratabilir
Ürneğin
ulaşım
Turizmin Reel(Gerçek) Ekonomik Etkileri
Turizmin doğrudan doğruya gelir ve gider unsuru olarak kullanılan para hareketlerine olan etkilerinin yanı sıra
ekonomideki iş hacminin genişlemesi vesektörlerin canlandırılması gibi makro ekonomik özellik taşıyan ve ticari işlemlerin yoğunlaşmasına yol açan ve bunun yanı sıra ülkede fıziksel ve kurumsal altyapının gelişmesine katkıda bulunmak gibi reel ekonomik etkileride vardır
Bir ülke ekonomisi için
turizm bir kazanç kaynağı ve döviz girdisi sağlayan olay olarak ne kadar önemli ise
bölgeler arası dengesizliğin giderilmesi
gelişmekte olan ülkelerde yeni iş ve meslek alanlarının açılması sayesinde işsizliğin azaltılması
tarım
ulaştırma
hizmetler ve diğer turizmle doğrudan ve dolaylı olarak ilgili bulunan ticari faaliyetlerin canlılık kazanması
üretimin artırılması gibi parasal olmayan gelişmeler de o kadar önemlidir
Turizmin bir ülke ekonomisine yaptığı bu tip etkiler üç ana başlık altında incelenmektedir;
istihdam etkisi
ekonomideki diğer sektörler üzerindeki etkisi
altyapı ile üstyapı etkisi
Turizmin İstihdam Etkisi
Turizm sektörü
bilindiği üzere emek yoğun üretim tekniğinin hakim olduğu bir sektör olarak kabul edilir
Bu nedenle
turistlerin yapmış olduklantüketim harcamalarının turizm sektörüne doğrudan
bu sektöre girdi veren diğer sektörlere de dolaylı istihdam olanaklan yaratma etkisi vardır
Bunun sonucu olarak; turizm
ekonomide yarattığı genel istihdam etkisiyle ülkedeki toplam istihdamı etkilemektedir
İstihdam ve Turizmin Sektörel Üzelliği Turizm sektörünün yapısal özellikleri
diğer sektörlerden farklı olması sonucunu doğurmaktadır
Turizm sektöründe makineleşme ve otomasyon bazı bilgisayar sistemlerinin kullanımı dışında oldukça sınırlıdır
Bu nedenle turizm
sektörde emek yoğun üretimin hakim olması nedeniyle yüksekoranda doğrudan istihdam etkisi yaratırken
sektöre mal ve hizmet veren diğer yan sektörlerde yeni iş olanakları sağlayarak istihdam etkisi yaratır
Bir ülke ekonomisinde ve turizm sektöründe
turizm sayesinde artan üç tip istihdam vardır
Bunlar;
1
Otel
motel
restoran gibi turizm sektöıvnde yer alan tesislerdeki turist harcamalan nedeni ile
bu tesislerde yaratılan doğrudan istihdam
2
Turizm sektörünün arz bölümünde yer alıp turistik harcamalar sonunda oluşmayan
fakat turizmle ilgili
sektöre girdi veren diğer sektörlerde oluşan dolaylı istihdam
3
Bölge halkının turizmden kazandığı gelirin yeniden harcanması sayesinde ve bir bakıma turizm çarpanının etkileri sonucu ortaya çıkan ek istihdam
ya da uyarılmış istihdam
Turizmin Temel Ögeleri
Turizmi kuramsal olarak değişik olaylardan ayıran temel ögeler sunlardır:
a)- Turizm karmaşıklığı nedeniyle
tek bir olay veya bağıntıdan ziyade
bir çok küçük olaylar ve bağıntılar bileşimidir
b)- Bu olay ve bağıntılar insanların çeşitli turistik hedeflere hareketinden ve o hedeflerde kalmalarından kaynaklanmakta ve burada dinamik öge "ulaştırma" ile statik öge "konaklama" yer almaktadır
c)- Ulaştırma ve konaklama normal ikamet ve işyerlerinin dışındaki hedeflere yönelik bir faaliyetdir
Böylece turizm turistin seyahat ettiği ve konakladığı yerlerin çalışan ve ikamet eden nüfusunun faaliyetlerinden daha değişik nitelikteki faaliyetleri ortaya çıkarır
d)- Bu hedeflere olan hareket geçici ve kısa vadeli bir karaktere sahip olup birkaç gün
hafta veya aydan sonra geri dönme amacını taşır
e)- Bu hedefler ücretli bir işle ilgili olmayan
yani bir yerde iş bulma ve ticari veya mesleki nedenler dışındaki amaçlarla ziyaret edilirler
Turizmin Üstyapı Üzerine Etkisi
Turizmin gelişmesi için önem taşıyan ve gelişmesi ile birlikte değer kazanan diğer bir faktör de üstyapı olanaklarıdır
Üstyapı denilince genellikle turistik tesisler akla gelir
Altyapı olanakları temelde tüm sektörlerin ortaklaşa yararlandıkları kaynaklardır ve bu kaynaklar turizm olsa da olmasa da vardır
Turizm sektörü ekonomide bir üstyapı kurumu olarak yer alır
Turistik üstyapının varlık nedeni
turistlerin barınma
beslenme ve eğlenme gibi ihtiyaçlannı karşılamalarıdır
Ancak turizm alanında bunlar birbirinden farklı düzenlemeler şeklinde ortaya çıkarlar
Bu farklılığın nedenleri ise aşağıdaki gibi sıralanmaktadır;
Turistlerin ihtiyaçları ve beklentileri arasındaki farklılıklar ·
Turistik çekim kaynaklan arasındaki farklılıklar
Turistlerin seyahat amaçları
toplumsal düzeyleri
gelir durumları arasındaki farklılıklar
Bu üç etken üstyapıyı kendi içerisinde çeşitlendirir ve turizm endüstrisinde otel
tatil köyü
motel
botel
oberj
kaplıca-içmece
pansiyon
çadır
karavan
kamping vd
şeklindeki konaklama tesislerini meydana getirir
Bu konaklama türlerine restoranlar
eğlence ve alışveriş merkezleri
rekreasyon alanları
spor alanları gibi üstyapı elemanlarını da dahil etmek mümkündür
konaklamaya ve yeme-içme ve eğlenceye yönelik bu tip tesisler turizmin birincil üstyapısını meydana getirir
Birincil üstyapı yanında
turist akımını çeken varlıklara
yer değiştirıne hareketine neden olan ihtiyaçlan karşılayıcı doğrultuda biçim veren
içerik ve nitelik kazandıran ya da varlıklara ulaşmayı sağlayan yapısal ve kurumsal bir ikincil üstyapı mevcuttur
İkincil üstyapı
turizm sektörünü kendi altyapısı ile bütünleştirir
Birincil üstyapı ile organik bağı göz önüne alınarak
ikincil üstyapı çeşitleri şu şekilde sıralanabilir;
1
Ulaşım sistemi(ulaşım araçlan)
2
Taşıt bakım ve tamir istasyonları
3
Jeo-ekonomik varlıklar alanındaki ikincil üstyapı; · Kıyı turizminde plaj ve sudan yararlanmayı sağlayan donatım ve araçlar · Dağ turizminde teleferik
dağcılık donanımı · Kış turizminde kayak donanımı · Termal turizmde sağlık tesisleı~i ve sağlık hizmetleri personeli
4
Tarihsel nitelikteki varlıklara alanındaki ikincil üstyapı · Restorasyon Müze düzenlemesi ve hizmetleıx · Ses ışık düzenlemesi
5
Boş zaman değerlendirmeye yönelik donatım ve düzenlemeler · Turistin sportif faaliyetlere katılımını sağlayıcı düzenlemeler · Görsel işitsel düzenlemeler Kültürel alandaki düzenlemeler Hediyelik eşya ve gümrüksüz satış mağazalan · Şans oyunlan
6
Sağlık
güvenlik ve günlük yaşamla ilgili ikincil üstyapı · Sağlık hizmetleı~i Çocuk bakım yerleri · Çocuk oyun alanları · P'T'T hizmetleri Giyim eşyası
onarım ve temizlik yerleri
Tutundurma
promosyon
Promotion
Tutundurma
işletmenin ürettiği mal veya hizmetlerin varlığını
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul