06-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Mehir Ne Zaman Verilir ?
Kadının, kocasının kendisi ile evlenmek için akit yapması veya ger*çekten zifafta bulunmasıyla hak ettiği maldır
Fethu'l-Kadir kenarında bulunan el İnaye kitabının muellifi mehri şöyle tarif etmiştir:
"Nikâh aklinde koca üzerine ka*dının buz'u (ondan cinsî yönden yararlanma) karşılığında ya belirlenerek (tesmiye) ya da akit sebebiyle vacip olan maldır "
Bazı Hanefiler ise şöyle tarif etmişlerdir:
"Mehir, kadının nikâh akdi veya cinsî ilişki sebebiyle haketliğidir "
Malikîler ise şöyle tarif etmişlerdir:
"Kendisinden yararlanmanın karşılığı olarak kadına verilen haktır "
Şafiîler ise şöyle tarif etmişlerdir:
"Nikâh ve cinsî ilişki sebebiyle veya süt emzirme, şahidlerin vazgeçmesi gibi mecburen buz' (kadından cinsî bakımdan yarar*lanma) hakkının elden çıkması sonucu icap eden şeydir "
Hanbelîler de şöyle tarif etmişlerdir:
"İster akitte isterse sonradan hakim veya her iki tarafın rızasıyla belirtilsin, nikâhın veya nikâhın benzerlerinin karşılığıdır (Şüpheye dayanarak yapılan cinsî ilişki veya mükrehe (ilişkiye zorlanan kadın) ile yapılan ilişki gibi) "
Mehrin vacib olmasının delilleri : (el-Muğnı, VI, 679; el-Muhezzeb, II, 55)
Kur'an'dan:
Allahu Teâlâ buyuruyor ki: "Nikâh ettiğiniz kadınların mehirlerini seve seve verin " (Nisa, 4)
Yani bu Allah tarafından verilmiş bir armağan veya bir hediyedir
Çoğunluğa göre ayetin muhatabı kocalardır Veliler olduğunu söyle*yenler de vardır Çünkü cahiliye döneminde veliler mehri alıyorlardı ve ona nihle adını vermekteydiler Bu da mehrin kadına ikramda bulunmanın ve onunla evlen*meye rağbeti bulunduğunun sembolü sayılıyordu
Allahu Teâlâ buyuruyor ki:
"O hâlde, onlardan hangisi ile faydalandınızsa mehirlerini kendilerine farz olarak verin " (Nisa, 24),
"Mehirlerini de güzellikle kendilerine verin " (Nisa, 25),
"Haram kılınanların dışında kalanlar namuslu ve zinaya sapmayan insanlar halinde yaşamanız şartıyla imallannızla (yani mehir vererek) arayıp nikahlamanız için size helâl kılındı " (Nisa, 24)
Sünnetten:
Rasulullah (s a v ) evlenmek isteyene şöyle demiştir:
"Demir bir yü*zük oba bile bul ve getir"
(Muslim, Buhari ve Ahmed üzerine ittifak etmişlerdir Sehl b Sa'd'dan alınmıştır Neylu'l-Evtâr, VI, 170)
Rasulullah (s a v ) hiçbir evliliği mehirsiz bırakmamış*tır
Mehrin akit esnasında tesbit edilip belirtilmesi sünnettir Çünkü Peygamber (s a v ) hiçbir nikâhı mehirsiz bırakmamıştır Böyle yapmak husumeti (anlaşmazlığı) önleyicidir Bir de kendini Peygamber (s a v )'e hibe eden kadının nikâhına benzeme*mesi için böyle yapılır
|
|
|