Prof. Dr. Sinsi
|
Ölen Kişi Bizi Duyarmı Görürmü
Ölünün Kendisini Yıkayanı, Teçhiz Edeni Tanıması Ve Kendi Hakkında Leh Ve Aleyhteki Sözleri İşitmesi
îmam Ahmed ve Taberani Evsaf da-ibn-i Ebi Dünya, Mervizi ve ibn-i Mende, Ebi Said el-Hudri (Radıyallahû anh) 'dan rivayet ettik-lerine göre;
Peygamber (Sallallâhû Aleyhi ve Selîem) : «Ölen adam kendisini yıkayanı, taşıyanı, tekfin edeni ve kabirde uzatanı tanır» buyurdu
Ebu'l-Hasan bin Berra «Ravda» kitabında zayıf bir senedle ibn-i Abbas'tan rivayet ettiğine göre;
Peygamber (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Her ölen gasilıni (yıkıyamnı) tanır Eğer cennetle müjdelense, taşıyanlara yalvarır, beni acele ***ürün, der Eğer cehenneml e müj*delense acele etmemeler ini rica eder »
İbn-i Ebi Dünya, Mücahid'den şunu rivayet etmiştir: «Kişi ölünce bir melek, ruhunu alır, onu kabre koyuncaya kadar O her şeyini; yıkayanını, taşıyanını görür »
îbn-i Ebi Şeybe, Abdurrahm an bin Ebi Leylâ'dan şöyle rivayet etmiştir:
-İnsan ölünce onun ruhu meleğin elinde kahr, kabre vann 8 melek ruhu oraya iade eder »
Ebü Nuaym, Amr bin Dinar'dan rivayet ettiğin göre şöyle de*miştir :
«Her ölünün ruhu meleğin elinde kalır Yıkanan cesedine nasıl yıkanıyor, nasıl kefenleni yor, Kabre doğru nasıl ***ürülüyor, diye hepsini müşahede ediyor
Tahta da yıkanınca ona;
«İnsanların sana yaptıkları senayı dinle!» denilir
İbn-i Ebi Dünya, Amr bin Dinar (Radıyallahû ettiğine göre:
t)'dan rivayet
«Her ölen kendisind en sonra ailesinde olacağı her şeyi bilir On*lar onu yıkarken, kefenlerk en o hep onlara bakıyoij»
Ibn- Ebi Dünya, Bekir bin Abdullah el-Müzniden rivayet etti*ğine göre şöyle demiştir:
«Her Ölenin ruhu meleğin elinde kalır Onu yıkarlarken, tekfin ederlerke n ve onların her yaptıklarını görür Eğer konuşmaya muk*tedir olsaydı, onların yüksek sesle ağlamalarını m en e derdi
Süfyan'dan rivayet edildiğine göre;
Ölü her şeyi tanır Hatta gasiline (yıkayıcısına) yıkama sıra-smda hafifçe ufalamasını arzu ederek yalvarır Melek tarafından, ona - «İnsanların sana yaptıkları senayı işit» denilir
Huzeyfe (Radıyallahû anh) 'dan şu rivayet edilmiştir:
«Ruh meleğin elinde kalır, cesed yıkanır Melek onunla bera*ber kabre kadar gider Üstü toprakla kapatılınca, ruhu cesede bıra*kır, işte insan o zaman kabir sualine muhatap olur »
Beyhaki, Huzeyfe'den şöyle rivayet etmiştir:
«Ruh meleğin elinde kalır Gasil cesedi sağa sola çevirir Kabre ***ürülünce, melek onun ruhu ile beraber cesedi taşıyanları takip eder Kabre konulunca, cesede ruhunu iade eder »
îbn-i Ebi Dünya, Abdurrahm an bin Ebi Leyla'dan şöyle rivayet etmiştir:
«Ruh meleğin elinde olur Melek cenazeyi takip eder Ve ona «dinle insanlar senin için ne derler?» diye söyler Kabre varılınca cesedle beraber ruhu kabre defneder »
îbn-i Ebi Necih'den şöyle rivayet edilmiştir:
«Her ölünün ruhu meleğin elinde kalır, boyuna cesedine bakar Nasıl yıkanır, nasıl tekfin edilir, nasıl kabre ***ürülür diye hepsini seyreder Kabre konulunca ruhu ona iade edilerek kabrinde oturur
Müslim ve Buhari, Enes (Radıyallahû anh)'dan şöyle rivayet etmişler:
Peygamber (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) Bedir ölülerinin yanı başlarında durdu Onlara seslenere k:
«Ey filanın oğlu filan Rabbinizi n size vaad ettiğini hak olarak buldunuz mu? Çünkü ben Rabbimin bana vaad ettiğini hak olarak buldum »
Ömer (Radıyallahû anh) :
— Yâ Resûlullah, nasıl ruhsuz cesedlerl e konuşuyorsunuz, de*yince ResûluIIah (Saîlallâhû Aleyhi ve Sellem) :
— Siz onlardan daha fazla işitici değilsiniz Yalnız onlar bana cevap veremezle r» dedi
Ebû Şeyh mürsel olarak Abid bin Merzûk (Radıyallahû anh) 'dân rivayet ettiğine göre şöyle demiştir:
Medine'de, Camiye bakan bir kadın vardı; öldü Peygamber (Sal-lallâhû Aleyhi ve Sellem) 'm haberi olmadı Kabri yanından geçerken «bu kabir nedir (kimindir)? diye sordu
Ona «Ümmü Mihcen'in kabridir» dediler
Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) ;
— Camiye bakan kadın mı? dedi
— Evet, dediler
Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) hemen milleti safr 1 aş tirdi, cenaze namazını kıldı Sonra ölen kadına seslenere k: «Han*gi ameli daha hayırlı buldun?» deyince, sahabeler: «O işitir mi yâ Resûlullah?» dediler
Peygamber (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :
Siz ondan daha fazla işitir değilsiniz Denildiğine göre o kadın, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)e: «Camiye bakmak-diye cevap vermiştir
Buharı ve Müslim, Ebu Said el-Hudri (Radıyallahû anhj'dan ri*vayet ettikleri ne göre, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöy*le buyurdu:
«Cenaze tabuta bırakılıp, kabre doğru taşmmca, salih ise «beni ***ürün» salih değilse, «yazık bana! Beni, nereye ***ürüyorsunuz» der insandan maada her şey onun sesini işitir Şayet insanlar onun sesini işitseydiler, ölürlerdi
Buhâri ve Müslim; Ebû Hüreyre (Radıyallahû anh) 'den rivayet ettikleri ne göre;
Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
—- «Cenazeyi acele ***ürün Salih ise onu hayra ***ürüyorsu*nuz Salih değilse o boynunuzd an atılacak bir serdir »
Ibn-i Ebi Dünya Ebû Said el-Hudri (Radıyallahû anh) 'dan yet ettiğine göre O:
nva-
(Bir ölü için) acele kabrine ***ürün Kabir zaruri bir yerdir Acele edin, kendisine hazırlanan hayrı ve şerri görecek,» diye em*retmiş
Bekr'ül-Müzeni'den şöyle rivayet edilmiştir:
«Ölü kabristan a acele ***ürülmesiyle sevinir» diye bana bşdi-rildi »
Eyyüb'dan rivayet edildiğine göre şöyle demiştir:
«Ehli tarafından meyyitin kabre acele ***ürülmesi oiijra içil keramet ve ikramdır »
îbn-i Ebi Dünya Kabirler bahsinde Ömer bin Hattab tRadıyalla-hû anh) 'dan rivayet ettiğine göre Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
«Her ölünün cesedi tabuta bırakılıp, kabre doğru üç adım yürür*lerken ins ve cinden başka her şeyin işiteceği bir şekilde konuşur ve şöyle der:
«Ey kardeşlerim! Ey cesedimi taşıyanlar! Dünya beni aldattığı gibi sizi aldatmasın Zaman benimle oynadığı gibi sizinle oynama*sın Geride bıraktığımı vârislere bıraktım Kahhar olan Cenab-ı Hakk, kıyamette beni hesaba çekecektir Sız ise beni kabre ***ürüyorsunuz Oraya bırakıp vedalaşıyorsunuz »
îmam Ahmed, «Zühd»de Ümmü Derda (Radıyallahû anh),'dan rivayet ettiğine göre şöyle demiştir:
«Ölü tabuta bırakıldığı an, şöyle bağırır;
Ey ehlim! Ey komşularım! Ey beni taşıyanlar! Dünya beni al*dattığı gibi sizi aldatmasın Benimle oynadığı gibi sizinle oynama*sın Çünkü ehil ve akrabalarım hiç bir günahımı üstlenmediler »
îbn-i Neccâr'ın tarihinde Muhammed bin Neccâr'dan şöyle ri*vayet edilmiş :
«Muhammed bin Neccâr Mervizi'nin arkadaşlarından idi Hallal faziletin den dolayı onu Öne sürüyordu »
O dedi ki:
«Ben bir ölüyü yıkarken aniden gözlerini açıp elimi tuttu Yâ Ebâ Muhammed, bu savaş için iyi hazırlık yap,» dedi
Allah daha iyi bilir [1]
[1] İmam Celaleddi n Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayınları: 171-176
|