| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Kitle İletişim Araçları - Kitle İletişim Araçları Nelerdir 
 
               Kitle İletişim Araçları - Kitle İletişim Araçları Nelerdir
 
 
 Kitle iletişim araçları, genel bir tanımla "kitlesel bir boyutta ileti dağıtabilen araçlar" olarak tanımlanabilir
  Kitle iletişim araçları; haber ve bilgi verme amacı başta olmak üzere, eğitmek ve eğlendirmek gibi amaçlar taşıyan, belirli bir okuyucu kitlesine, belirli aralıklarla ya da sürekli olarak ulaşan araçlardır  
 Teknolojik gelişimin tabii sonucu olarak gelişen ve elektronikleşen iletişim araçları, iletişime sürat ve kolaylık sağlamakla kalmamış; aynı zamanda iletişimi, kitle iletişimine çevirmiştir
  Günümüzde İnternet (e-posta vd  ), telgraf, telefon, faks gibi haberleşme araçları; gazete, radyo, televizyon gibi kitle iletişim araçları; uydular, bilgisayarlar (İnternet) birer iletişim aracı olarak iletişimin ayrılmaz parçaları durumuna gelmiştir  Bu elektronik iletişim araçları, günümüzde, kurduğu haberleşme ağıyla kültürü de yaygınlaştırmış; küresel bir köye dönüştürmüştür  
 Günümüzde toplumsal varoluşu gerçekleştirerek ortaklık yaratmak, bu varoluşu ve ortaklığı sürdürebilmek için kitle iletişimine; dolayısıyla kitle iletişim araçlarına ihtiyaç vardır
  Çünkü kitle iletişim araçları, uzmanların ortak bir noktada birleştikleri üzere, sahip olduğu özellikleriyle alıcı kitlesi üzerinde yarattığı etki ve etkileşim süreci sonunda toplumsallaştırmayı gerçekleştirmeye muktedir araçlardır  
 
 Kitle iletişim araçları
 
 - Posta
 - Telgraf
 - Telefon
 - Faks
 - Gazete
 - Radyo
 - Televizyon
 - Uydular
 - Bilgisayarlar (İnternet ve e-posta)
 
 Gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema gibi kitlelere ulaşan ve iletişimi sağlayan araçlara kitle iletişim araçları denilmektedir
  Kitle iletişim araçlarının amacı amacı düşünce, fikir, haberleri çok kısa zamanda geniş kitlelere ulaştırabilmektir  Kitle iletişim araçları; "Daha geniş kitlelere, çevrelere seslenebilmek, onlarla iletişim kurmak için gerçekleştirilen elektromanyetik dalgaların ve bunların alıcılarının kullanımı ile tüm kitleye seslenebilme olanağı veren bir araçtır  " 
 Kitle iletişim araçlarını incelerken kitle, kitle iletişim araçları (gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, kitap gibi) aracılığıyla geniş ve bilinmeyen kitleye (dinleyici, okuyucu, izleyici) iletilmesidir" İletişim; Bilgi, düşünce, duygu, tutum ve kanılarla, davranış biçimlerinin kaynak ile alıcı arasındaki bir ilişkileşme yoluyla bir insandan diğerine bazı oluklar kullanılarak aktarılma süresine denir
  Kitle; "Toplumun içerisinde bütün grupları, bireyleri temsil etmektedir  Kitle iletişim araçları her türlü iletişime olanak sağlamak üzere kurulmuş olan sosyal yapıları ve bu yapılar için gerekli araçları ifade eder  Kitle iletişim araçları, kültürel, ekonomik, eğitim, siyasi, eğlence, haber, gündem gibi birçok kamusal görevi yerine getirerek toplumda bir güç unsuru olmuştur  Bazı batı ülkeleri kitle iletişim araçlarını dördüncü güç olarak kabul etmektedir  En az yasama, yürütme, yargı gibi halkı ilgilendiren ve kamuoyu oluşturabilen bir güç unsuru niteliğindedir   
 Kitle iletişimi, "Türkçede; kitle haberleşmesi" şeklinde ifade edilir
  Kitleler ise toplumun bütününü veya bir bölümünü kapsayan ve etkileyen bir güç unsurudur  Kitle iletişim araçları iletişimden ve kitlelerden ayrı tutulamaz  Kitle iletişim araçları 15  yüzyılda Batı Avrupa'da hareketli metal harflerle baskı yapıldığı tarihe dayanmaktadır  Alman Johann Gutenberg'in 1434-1436 yılları arasında matbaayı bulmasıyla kitle iletişim araçlarının kullanılmasına başlanmıştır  Ancak kitle iletişimi insanlığın var oluşundan bu yana var olmakta ve ilerlemektedir  
 Bazı tarihçilere göre kitle iletişim araçları 5 aşamadan oluşmuştur
  Bunlar; - İşaretlerle iletişim,
 - Dilin gelişimiyle iletişim,
 - Yazının icadıyla iletişim,
 - Baskı makinesinin icadıyla basılı materyallerle iletişim,
 - Kitle iletişim araçlarının gelişmesiyle kitle iletişimidir
  
 Kitle iletişimi geçmişten bugüne kadar var olmuş ve sürekli gelişerek ilerlemiştir
  "İlk kitle iletişim aracı Roma ve Mısır'da kullanılan gazete olmuştur  Gazetenin iletisi okur-yazarlıkla sınırlıdır  Uzun yıllar iktidarını sürdüren gazete iletişim teknolojisindeki gelişme sayesinde yerini radyoya bırakmak zorunda kalmıştır  "II  Dünya Savaşı'ndan sonra da televizyon kitle iletişim aracı olarak kabul edilmiştir  " "Kitle iletişim araçları bugün dünyanın hemen her yerinde cereyan eden olayları en kısa sürede kitlelere ileten çağdaş ve etkin bir organizasyondur  " Teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte kitle iletişim araçları bireyleri, grupları, toplumları ve kültürleri etkilemekte ve vazgeçilmez bir konuma gelmektedir  Artık kitle iletişim araçları toplum yaşantısının önemli bir parçası olmuştur  Hayatın her kesiminde yer almaktadır  
 Günümüzde toplumsal varoluşu gerçekleştirerek ortaklık yaratmak, bu varoluşu ve ortaklığı sürdürebilmek için kitle iletişimine; dolayısıyla kitle iletişim araçlarına ihtiyaç vardır
  Çünkü kitle iletişim araçları, uzmanların ortak bir noktada birleştikleri üzere, sahip olduğu özellikleriyle alıcı kitlesi üzerinde yarattığı etki ve etkileşim süreci sonunda toplumsallaştırmayı gerçekleştirmeye muktedir araçlardir  
 
 Kitle iletişim araçlarının özellikleri
 
 1
  Kitle iletişim araçları, sosyal statüsüne göre herhangi bir farklı yaklaşım oluşturmadan çok sayıda insana aynı iletiyi, aynı anda ulaştırabilmektedir  2
  Kitle iletişim araçları, yayınları ile belirli bir süreklilik ve düzenlilik (yayın periyodu) gösterir  3
  Kitle iletişim araçları, sürekli ve düzenli yayınları ile toplumda kendilerine karşı bir talebin oluşmasına neden olurlar; bu talep, zamanla alışkanlığa, hatta ihtiyaca dönüşür  4
  Kitle iletişim araçları ile aktarilan iletiler, belge niteliği ve değeri taşıdığı için inandırıcılık ve alıcıyi ikna etme özelliğini de kazanmaktadır  5
  Özellikle radyo ve televizyon, iletiyi olay anında aktarabilme özelliğine sahiptir  6
  Kitle iletişim araçları ile gerçekleşen iletişim sürecinde, geri besleme imkâni yoktur; bu nedenle, alıcının tepkisi anında ölçülememektedir  
 
 
 Kitle iletişim araçlarının fonksiyonları üzerinde ilk kez duran Laswell (1960), bilgi verme, ikna etme ve toplumsallaştırma fonksiyonlarından söz etmektedir
  Charles WRIGHT (1961), kitle iletişim araçlarının bu fonksiyonlarına eğlendirme fonksiyonunu eklemiş; Kenneth Boulding (1962) ise bu fonksiyonların yanı sıra, malları tanıtma fonksiyonunun önemini vurgulamıştir  
 Kitle iletişim araçlarının fonksiyonlarını;
 1
  Haber verme, eğitme, eğlendirme, 2
  Dış dünyayı görmemizi sağlama, 3
  Kültürün toplumumuzdan, bizden sonraki toplumlara ve nesilden nesile geçisini sağlama, 4
  Eşya ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardım etme, 5
  Dışımızda oluşan fırsat ve çağrılara karşılık verme ile sosyal hareketlerde genel rizaya ulasma arasinda bağ kurmamıza yardım etme" olarak sınıflandırmıştır   
 Kitle iletişim araçları, bu fonksiyonları gerçekleştirirken doğal olarak alıcı üzerinde de bir etki yaratır
  İletişim, her şeyden önce bir bilgi alışverişidir  Bu alışverişten amaçlanan da anlamak, anlatmak, öğrenmek ve eğitim görmek ihtiyaçlarının giderilmesidir  Bu ihtiyaçların giderilmesi amacıyla başlatılan iletişim sürecinin sonunda yaşanan olgu, etkileme ve etkilenme; yani etkileşimdir  
 Araştırmacılar, kitle iletişim araçlarının etki alanlarını;
 1
  Fert, grup ya da örgüt düzeyinde etkilenme, 2
  Sosyal kurum düzeyinde etkilenme, 3
  Toplum düzeyinde etkilenme, 4
  Kültür düzeyinde etkilenme" olarak gruplandırmaktadır  
 Kitle iletişim araçlarının etkileri fert açısından ele alındığında ise;
 1
  Bilgi ya da görüşü kapsayan etkiler, 2
  Tavır ya da duyguyu kapsayan etkiler, 3
  Davranış üzerine etkiler" olarak üç ana başlık altında inceleniyor  
 Kitle iletişim araçlarının etki türleri şu şekilde sınıflandırılmaktadır;
 1
  Tavır ile düşünce değişiklikleri, 2
  Ferdi ve toplu tepkiler, 3
  Gündem belirleme, 4
  Toplumsallaştırma, 5
  Denetim, 6
  Gerçeği tanimlama, 7
  Egemen ideolojinin sürdürülmesi  
 Kuramcılar kitle iletişim araçlarının etkilerinin fert ve toplum açısından ne yönde olduğu konusunda ortak bir görüşe sahip değiller; konu ile ilgili tartışmalar, günümüzde de sürmektedir
  Kimi araştırmacılar kitle iletişim araçlarının fert ve toplum açısından etkilerinin olumlu olduğunu savunurken kimi olumsuz olduğunu, kimileri ise sınırlı olduğunu savunmaktadırlar  
 Araştırmacılar, hangi görüşü savunurlarsa savunsunlar sentez olarak ortaya çıkan ortak bir görüş var; Kitle iletişim araçları, bilgi, görüş ve düşüncelerin paylaşılmasını sağlayan; sosyal örgütlenmeyi güçlendiren; kamuoyu oluşturan; insanın anlama, anlatma, öğrenme ve eğitim görme gibi temel ihtiyaçlarını karşılayan; insan ilişkilerini değiştirip geliştiren; yeni davranış ve tutum kalıplarını, görüş ve düşünce akımlarını yaygınlaştıran en etkin iletişim araçlarıdır
  
 
 
 |