|  06-25-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Antifriz Nedir Nasıl Çalışır 
 
               Antifriz Nedir Nasıl ÇalışırAntifriz 0 derece ve altında radyatör  suyuna katılarak suyun donmasını önleyen kimyasal maddedir
  Bir alkol  türevi olan etilen glikol (etandiol) iyi bir antifrizdir   Antifriz radyatörü ve soğutma sistemini  pas ve korozyondan korumak amacıyla da kullanılmaktadır
  Donma noktası  -12 derece olan saf antifriz, su ile karıştırıldığında donma noktası -37  dereceye kadar düşürmektedir  Ancak su oranı veya antifriz oranı  arttıkça donma noktası düşmektedir  Bu nedenle doğru miktarda su ile  karıştırılması önemlidir  Su oranı %70′i aşarsa donma %30′un altına  düşmekte ve hararet tehlikesi baş göstermektedir  Antifirizin ısıyı  taşıma özelliği suya izafi olarak daha az olduğundan düşük ağırlığın  önem arz ettiği uygulamalarda daha da az kullanılır  
 
  
 Arabamızın motoru arabayı yürütecek gücü  sağlarken bir yandan da ısı üretir
  Motor bloğu içinde devamlı dolaşan  su ile motor soğutulur  Motordan aldığı ısı ile ısınan bu su da  radyatörde havanın yardımıyla soğutulur  
 Kapalı bir çevrimde ve ideal ısı  dengelerinde devamlı oluşan bu olayın farkına biz ancak, herhangi bir  arıza durumunda soğutma olayı yetersiz kaldığında, radyatörden buharlar  çıktığında, yani bilinen tabiri ile arabamız hararet yaptığında varırız
  
 Kışın soğuk aylarında, hava sıcaklığı  sıfırın altına düşünce, arabamız kapı önünde hareketsiz halde iken bu  soğutma suyu da her su gibi donabilir
  Donunca genişler ve yaptığı  basınçla motor bloğunu çatlatabilir  Bu olayı önlemek için suyun içine,  sıfırın çok altındaki derecelerde bile donmasına mani olacak  ‘anti-firiz’ dediğimiz sıvı ilave edilir
  
 Motorun soğutma suyunun içine ne oranda  antifiriz konulacağını, o bölgede olabilecek en düşük hava sıcaklığı  belirler
  O zaman şöyle düşünülebilir  Tam emniyetli olması bakımından,  soğutma suyunun yerine niçin tamamen antifiriz doldurmuyoruz? Antifiriz  oranı yüzde yüzü bulunca sıcaklık ne kadar düşerse düşsün maksimum  korunma sağlanmış olmaz mı? 
 Hayır, olmuyor
  Mantıken ters gelebilir  ama belirli orandan fazla konulan antifiriz bu sefer de tamamen ters  tepki veriyor  Suya yüzde 50 oranında katılmış antifiriz -37 derecede  donarken, antifirizin kendisi yani saf antifiriz -12 derecede donuyor  
 Suyla karışabilen her şey onun sıfır  derece olan donma noktasını düşürür
  Yani donma derecesini düşürmek için  suya toz şeker, şurup hatta aküdeki asit bile konulabilir  Hepsi de bir  dereceye kadar aynı işlevi görür ancak hiçbiri diğer tehlikeli yan  etkileri bakımından tavsiye edilmez  
 İlk otomobillerde şeker ve balın  antifiriz olarak kullanılmaları denendi, sonraları ise alkolde karar  kılındı
  Ancak bu sefer de alkolün kaynama noktası düşük olduğundan  motor sıcakken sorun çıkardı  O halde ideal antifirizin donmayı önlemesi  ama aynı zamanda da suyun kaynamasına sebep olmaması gerekiyordu  Günümü de bu amaçla ‘etilen glikol’ denilen renksiz kimyasal bir sıvı  kullanılıyor  
 Suyun içine katılan kimyasalların  donmayı önleme özelliği, suyun ve buzun moleküler yapıları ve  antifirizin bu yapılara olan etkisinden ileri geliyor
  Bilindiği gibi  tüm sıvılarda olduğu gibi suda da moleküller serbest ve düzensiz halde,  katılarda (buzda) ise sabit ve düzgün bir yapıdadırlar  Su donarken önce  moleküllerinin hareketleri yavaşlar sonra da düzgün ve sabit bir  pozisyona gelirler yani kristalleşirler  İşte antifirizin buradaki rolü,  moleküllerinin su molekülleri ile birleşerek onların buz kristalleri oluşturmalarına mani olmaktır
  
 Peki öyleyse ortada su yokken antifiriz  kendi kendine niçin daha çabuk donuyor? Çünkü suya katıldığında  antifirizin su moleküllerine yaptığını su da antifiriz moleküllerine  yapar
  Donmayı önlemek daha doğrusu geciktirmek iki taraflı çalışır, su  da antifirizin donma derecesini düşürür  Sonuç olarak arabanın soğutma  suyuna önerilenden fazla antifiriz konmasının hiçbir faydası yoktur  aksine zararı vardır  
 
 
 | 
	|  |   |