Konu
:
Zeka engelli çocukların dil gelişimi özellikleri/Zeka engelli çocukların dil gelişimi
Yalnız Mesajı Göster
Zeka engelli çocukların dil gelişimi özellikleri/Zeka engelli çocukların dil gelişimi
06-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Zeka engelli çocukların dil gelişimi özellikleri/Zeka engelli çocukların dil gelişimi
İnsan olmanın en önemli değerlerinden biri de başkalarıyla iletişim sağlama becerisidir
Konuşma becerisi kendiliğinden gelişmez
O öyle bir beceridir ki; çocuklar
birbirleriyle konuşmaya başlamadan önce konuşulanları dinlemeyi ve anlamayı öğrenirler
Dil gelişim ve konuşma becerisi diye ikiye ayrılmıştır
Dil
iletişim sağlama aracı olarak kullanılan
sesler
işaretler (semboller) ve kelimeler gibi temel birimleri olan bir sistemdir
Konuşma ise
insanlar arasında dili kullanarak
sözlü iletişim kurma yöntemidir
Dil kullanılmadan konuşma sağlanamaz
Her dilin
kelime
ses ve gramer yapılarının farklı olduğunu belirten kuralları vardır
Bu kuralların öğrenilmesi bebeklik döneminden itibaren başlar
yaşamın ilk yılından itibaren de belirgin olarak ortaya çıkar
Zeka engelli çocukların dil gelişimi özellikleri
Yapılan araştırmalarda
zeka engelli olan çocukların dil gelişimi seviyelerinin
zeka yaşı seviyelerinden daha düşük olduğu bulunmuştur
Ayrıca zeka özrü olan çocukların alıcı dil seviyeleri
ifade edici dil seviyesinden daha yüksektir
Zeka engeli olan çocuklar genellikle konuşmaya yaşıtlarından geç başlar ve engellerinin şiddetine bağlı olarak yavaş ilerleme gösterirler
Zeka engelli çocukların dil gelişimleri yapı olarak normal çocuklara benzer
fakat bu çocuklarda
normal çocukların geçtikleri dil basamaklarına ulaşmada gecikme ve bir basamakta duraklama görülebilir
Zeka engelli çocukların zihin gelişiminde hafızalarını çalıştırmak için tekrara yer vermek gerekir
Çocuğun ilgisini işitsel uyarıcılara çekme
aktif olabileceği bir çevre düzenlemesi yapma
dramatizasyon gibi teknikleri kullanmak gerekir
Verilen kavramları ya da öğretilen sözel ifadeleri değişik şekil ve zamanlarda tekrarlamak gerekir
Ayrıca öğrenmeyi kolaylaştırmak için verilen uyarıcı materyali küçük ünitelere bölüp vermekte yarar vardır; ancak çok tekrar yapmak
çocuğun sıkılmasına ve ilgisinin dağılmasına yol açabilir
Zeka engelli çocukların dil eğitiminde müzik öğelerinden de yararlanılabilir
Dil gelişimi için eğitim çalışmaları müzikteki öğenin (ritim
ses düzeni gibi) konuşma dilini öğrenmeye yardımcı olduğunu ortaya koymuştur
Zeka engelli çocukların dil eğitimlerinde dikkat edilecek noktalar :
* Çocuğun gelişim seviyesini tanımak ve uygun eğitim yaşantıları düzenlemek
* Verilecek olan dil eğitimi programının
diğer gelişim (özellikle zeka gelişimi) alanlarıyla bağdaştırmak
* Eğitim yaşantılarının çoğunun yakın çevresiyle ilişkili olmasına dikkat etmek
* Eğitimde çocuğun günlük yaşamda kullanabileceği bilgi ve kavramlara yer vermek
* Eğitim yaşantılarını çocuğun aktif olabileceği ve kendini ifade edebileceği nitelikte hazırlamak önemlidir
Eğitim programının uygulanmasında ;
* Çocuğun ilgisini çekmek
* Sabırlı ve toleranslı olmak
* Model olmak
* Uygun ödüller kullanmak
* Tekrara yer vermek
* Çevresel uyarıcıları kontrol etmek
* Dikkat kontrolünü sağlamak
* Uygulamada çocuğun aktif katılımını sağlamak
* Eğitimci ve çocuk arasında iyi bir iletişim-etkileşim kurulmasına önem vermek
önemlidir
Dil eğitiminde aile eğitimi
Zeka özürlü çocukların eğitiminde aile ile işbirliği yapmak gerekir
Öncelikle ailenin gerçeği görmesine
çocuğun durumunu kabullenmesine ve onun neler yapıp neler yapamayacağını öğrenmesine yardımcı olmalıdır
Çocuğun eğitimine aile de katılmalıdır
Eğitimci uyguladığı programa paralel olarak aileye de eğitim vermeli ve bu eğitimi çocuğa uygulamalarını istemelidir
Ailenin eğitime olan katılımı çeşitli yollar kullanılarak denetlenmeli
uygulamada hatalar varsa olumlu bir yaklaşım kullanılarak düzeltilmelidir
Aile ve eğitimci arasında karşılıklı güvene dayalı yoğun
sıcak bir iletişimin doğması çocuğun eğitiminde önemli bir yer tutar
Kullanılan materyalin özellikleri
Zeka özürlü çocukların dil eğitiminde kullanılan materyalde
görsel ve işitsel uyarıcılara daha fazla yer vermek uygun olur
Eğitim yaşantılarının dramatizasyon içinde verilmesi çocuğun daha çok ilgisini çekebilir
Dramatizasyon için kuklalar
minyatür ev
eşyalar
giysiler
minyatür hayvan modelleri vs
kullanılabilir
Her bir yüzüne resim yapıştırılmış küpler
ses çıkaran oyuncaklar
oyuncak müzik aletleri
sopaya dizilebilen renkli halkalar
renkli bloklar vBulletin
materyaller zeka özürlü çocukların ilgisini çeker
Dilin kazanılması
* Konuşma öncesi dönem
a
Refleksif dönem : 0 -1 ay
b
Gığıldama (Cooing) 2 - 3 ay: (v
o
a gibi ünlü) 3 - 4 ay: h
k
g gibi yumuşak damak ve gırtlak sesi
c
Mırıldanma (Babbling) : 4 - 6 ay ( b
m
p v
b
dudak sesleri çıkar)
d
Mırıldanmanın tekrarı : 6 -10 ay (me-ma-me-ma)
e
Ses-kelimeler (Vocables) : 11-14 aylar (acele mırıltılardır)
*
Konuşma dönemi
a
Tek kelime dönemi : meme
baba
dede
baybay
anne gibi tek kelimelerdir
b
Birbirini izleyen tek kelimeli cümlecikler : 18 - 21 ay
c
İki kelimeli cümlecikler : İsim ve fiillerden oluşur
d
Üç ve daha fazla kelimeli cümleler : 3
yaşında 4 kelimeli cümleler başlar
e
4
yaşında dilin gramatik yapısını öğrenir
Dil gelişimi 6
Ay
o Tonlamaları ayırt edebilir
o İsmine karşılık verir
o İnsan seslerine reaksiyon gösterir
o Dostça ve kızgın tonlamalara uygun karşılık verir
12
Ay
o Bir veya daha fazla kelimeyi anlamıyla kullanır
o Basit ifadeleri anlar
o Çevresindeki sesleri çıkarmaya çalışır
o Konuşmanın sosyal değerinin farkındadır
13
Ay
o Yaklaşık 5 ile 20 kelimelik kapasitesi vardır
o Duygularını kendi ifadeleri ile anlatır
o Basit komutları yerine getirebilir
24
Ay
o Çevresindeki çok kullanılan nesnelerin isimlerini bilir
o Basit cümleler kurabilir
o 150 - 300 kelime arası kapasitesi vardır
o Akıcılık genellikle zayıftır
o Sesin tonlaması iyi kontrol edilemez
o İki zamiri doğru olarak kullanabilir
o “Bana gözlerini
burnunu
ağzını göster” gibi komutlara karşılık verebilir
36
Ay (3 yaş)
o Bazı çoğulları ve geçmiş zamanı kullanabilir
o Vücudun parçalarını bilir
o Üç kelimelik cümleyi kolayca söyler
o Kelime haznesi 900 - 1000 kelime arasındadır
o Çevresi ve hareketleriyle ilgili basit soruları anlar
o İsmini ve yaşını söyleyebilir
o Anlamış olsa dahi bütün sorulara cevap vermeyebilir
48
Ay (4 yaş)
o Tanınan hayvanların ismini bilir
o Resimli kitap ve dergilerdeki kolay isimleri bilir
o Bir veya daha fazla renk bilir
o Dört heceli kelimeleri tekrar edebilir
o “Üstünde” ve ” altında” kavramlarını anlar
o Genellikle ” Neden?” ile başlayan çok soru sorar
60
Ay (5 yaş)
o Birçok sıfat ve zarf olarak tanımlayıcı kelime kullanabilir
o Belli zıtlıkları bilir (büyük - küçük
sert - yumuşak
ağır - hafif)
o Dört veya daha fazla sayı kavramı vardır
o Ona kadar sayabilir
o Dokuz kelime uzunluğundaki cümleleri tekrar edebilir
o Üç emiri yerine getirebilir
o Bozuk paraları ve bunların değerlerini bilir
o Yaşını bilir
o Sabah
öğleden sonra
gece
gündüz
sonra
yarın
dün
bugün gibi basit zaman kavramlarını bilir
o Uzun cümleler söyleyebilmelidir
o Konuşması gramer bakımından doğru olmalıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul