Konu
:
Zihinsel Engelliler Ve Özellikleri / ZİHİNSEL ÖZÜR ( MENTAL RETARDASYON)
Yalnız Mesajı Göster
Zihinsel Engelliler Ve Özellikleri / ZİHİNSEL ÖZÜR ( MENTAL RETARDASYON)
06-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Zihinsel Engelliler Ve Özellikleri / ZİHİNSEL ÖZÜR ( MENTAL RETARDASYON)
zihinsel birçok yeteneğin uyumlu çalışması sonucu ortaya çıkan bir yetenekler bileşimidir
Bu yetenekler algılama
bellek
düşünme
öğrenme
mantık yürütme gibi yeteneklerdir ve bunların birbiriyle uyumlu ve ilişkili çalışması sonucu zihinsel fonksiyonlar yürütülmektedir
Zihinsel özür
kişinin yaşadığı toplum içerisinde sorunlarla başa çıkma yeteneğini etkileyen
zihinsel bir kısıtlama ya da sınırlanmadır
Bir çocuk ya da yetişkine zihinsel özürlü tanısı konulabilmesi için ortalamanın altındaki zeka işlevi ile birlikte iletişimde
öz bakımda
evdeki yaşamda
toplumsal becerilerde
toplumsal yararlılıkta
kendini yönlendirmede
sağlığı korumada
akademik becerilerde ve çalışma alanlarında iki veya daha fazla bozukluğun bir arada olması ve bu durumun 18 yaşından önce başlaması öngörülür
Zihinsel özür
ülkemizde yaygın olarak karşılaşılan özür gruplarından birisidir
Çocuğunuzun zihinsel özürlü olmasına neden olan çeşitli etmenler vardır
Bunlar dört grupta incelenebilir:
A
Doğum öncesi
• Gebeliğin özellikle ilk üç ayında uzun süren yüksek ateş
• Gebelik döneminde geçirilen çeşitli hastalıklar
• Gebelikte doktor denetimi dışında ilaç kullanımı
• Alkol
sigara ve benzeri madde kullanımı
• Annenin kansızlığı
• Annenin geçirdiği bazı kronik hastalıklar (hipotroidi vBulletin )
• Yetersiz ve dengesiz beslenme
• Gebelik sırasında geçirilen kazalar
B
Doğum sırası
• Doğum sırasında çocuğun oksijensiz kalması (anoksi)
• Zor ve uzun süren doğum
• Doğum sırasında beyin zedelenmesi
• Erken doğum
• Düşük doğum ağırlıklı bebek
C
Doğum sonrası
• Yeterli miktarda anne sütü almaması
• Çevre kirliliğine maruz kalması
• Uyaran eksikliği
• Demir eksikliği
• Merkezi sinir sisteminin enfeksiyon hastalıkları (menenjit gibi)
• aaaabolik hastalıklar (fenilketonüri
hipotroidi vs)
• Geçirilen kazalar sonucu beyin zedelenmesi
D
Genetik nedenler
• Akraba evlilikleri (ailede zihinsel özürlülük nedeni olan genlerin varlığında hastalık ortaya çıkar)
• Kromozom hastalıkları (Down Sendromu gibi)
2-ZİHİNSEL ÖZRÜN TEŞHİSİ
• Tıbbi açıdan değerlendirmeler yapılır; kişinin beyninin öğrenme
problem çözme ve IQ veya entelektüel fonksiyonlarını yerine getirme yeteneği genellikle IQ testleri ile ölçülür
Ortalama puan 100 dür
70-75'in altında puan alanlarda zihinsel özür vardır
• Eğitimsel açıdan değerlendirmeler yapılır; kişinin bağımsız olarak yaşamak için ihtiyaç duyulan becerileri yerine getirip getiremediği(adaptif davranışlar veya adaptif fonksiyonlar) incelenir
Bu becerilere örnek verirsek
giyinme
kendi kendine yemek yeme gibi günlük yaşam aktiviteleri
anlama ve cevap verme gibi iletişim becerileri
aile üyeleri
yetişkinler ve yaşıtları ile sosyal becerileri değerlendirilir
Zihinsel özürlü bir çocuğun kesin tanısı ve özür durumunun değerlendirilmesi birçok bilim dalının (multidisipliner) incelemesiyle yapılır
Zihinsel gelişme geriliği çocuğun yaşıtlarına göre algılama
problem çözme
bellek
soyut düşünme yeteneği
neden sonuç bağlantısı kurabilme
gerçeği değerlendirme
yargılama
anlama ve anlatabilme
öğrenme gibi bilişsel yeteneklerinde eksiklik
yetmezlik ya da bozukluk olması ile belirlenir
Zihinsel özürlülüğün birçok belirtisi vardır
Başlıcaları şunlardır:
• Oturmayı
emeklemeyi ve yürümeyi diğer çocuklardan daha geç öğrenebilirler
• Konuşulan dili anlamada güçlük yaşayabilirler
• Konuşmayı daha geç öğrenebilirler
Sınırlı sözcük dağarcıkları ile dikkati çekerler
• Sesleri doğru olarak çıkarabilme (artikülasyon) ile ses bozuklukları ve kekemelik görülme sıklığı normal gelişim gösteren çocuklara göre daha fazladır
• Hatırlamada zorlanabilirler
• Anlamada güçlükleri olabilir
• Sosyal kuralları anlamada güçlük çekebilirler
• Problem çözmede zorlanabilirler
• Mantıklı düşünmede zorlanabilirler
• Dikkat süreleri kısa olabilir
• Okuma-yazma
matematik gibi akademik becerilerde güçlükler görülebilir
• Kendi başlarına karar verme ve uygulamada zorlanırlar
• Yetişkin tarafından yönlendirilmeye gereksinim duyarlar
Yeterli destek verildiğinde
zihinsel özürlü çocukların çoğu öğrenebilir
gelişebilir ve büyüyebilir
Zihinsel özürlü çocuklar toplumdaki diğer çocuklardan farklıdır
Bu farklılığın zihinsel bir özür olduğunu söylemek için
çeşitli testler kullanılır
Bu testler ile bireyin/çocuğun düşünme
öğrenme ve sorun çözme ile ilgili yetenekleri ölçülür
Zeka Özrünün Sınıflandırılması
A- Hafif düzeyde zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 50-55 ile yaklaşık 70 arası
B- Orta düzeyde zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 35-40 ile yaklaşık 50-55 arası
C- Ağır düzeyde zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 20-25 ile yaklaşık 35-40 arası
D- İleri derecede ağır zihinsel gelişme geriliği : IQ düzeyi 20-25'in altında
Yukarıda verilen sınıflandırmalar tek başına çocukların değerlendirilmesinde yeterli değildir
A
Hafif düzeyde zihinsel gelişme geriliği:
Hafif düzeyde zihinsel özürlü olan bireyler
“eğitilebilir” olarak nitelendirilen grubu işaret eder
Hafif düzeyde zihinsel özürlü olan çocuklar
toplumsal ve konuşma yeteneklerini okul öncesi yıllarda 0-5 yaş arasında kazanırlar
Duyusal ve motor alanlardaki bozuklukları çok azdır ve çoğunlukla daha ileri yaşlara kadar zihinsel özürlü olmayan çocuklardan ayırt edilemezler
Bu çocuklar
on yaşın sonuna doğru
altıncı sınıf düzeyinde okul becerileri kazanabilirler
Erişkin yaşlarda
ancak kendi başına yaşayabilmeye yeten toplumsal ve mesleki yetenekler kazanırlar
Ancak
alışılmışın dışında toplumsal ve ekonomik sıkıntılarla karşı karşıya kaldıklarında rehberliğe gereksinim duyarlar
Hafif düzeyde zihinsel özürlü olan bireyler
uygun destekle çoğunlukla kendi başlarına ya da bir yetişkinin denetimiyle toplum içinde bağımsız olarak yaşamlarını sürdürebilirler
Hafif düzeyde zihinsel özürde hareket
bedeni kullanmaya ilişkin (motor) problemler az görülür ya da yoktur
İletişim
öz bakım
ev yaşamı
sosyal etkileşim
toplum içinde yaşayabilme
kendini yönlendirme
sağlık ve emniyeti gözetebilme
akademik/okula ilişkin beceriler
boş vakitlerini değerlendirme
iş becerileri gibi özellikler yaşıtlarına çok yakın değerlerde gözlenir
B
Orta düzeyde zihinsel gelişme geriliği
Orta düzeyde özürlü olan bireyler
“öğretilebilir” olarak sınıflandırılan gruba eşdeğerdir
Orta düzeyde zihinsel özürlü olan çocuklar
konuşma becerilerinin çoğunu erken çocukluk yıllarında kazanırlar
Mesleki eğitimden faydalanır ve belirli bir denetimle kişisel bakımlarını yapabilirler
Aynı zamanda toplumsal ve iş ve uğraşı alanlarındaki eğitimden de yararlanırlar
Örneğin duyu-algı-motor bütünleştirme ve bilişsel gelişim için aktivite eğitimi
iş ve uğraşı yaklaşımı olarak uygulanır
Ancak akademik olarak ilkokul ikinci sınıf düzeyinden ileri gitmekte zorlanırlar
Ergenlik döneminde
toplumsal kuralları öğrenmedeki zorlukları
yaşıtları ile ilişkilerini bozabilir
Erişkinlikte
çoğunluğu beceri istemeyen işlerde ya da uygun destekle yarı beceri isteyen işlerde çalışabilirler
Yeterli destek ile toplumsal hayata uyum sağlarlar
C
Ağır düzeyde zihinsel gelişme geriliği
Ağır düzeyde zihinsel özürlü olan bireyler
erken çocukluk yıllarında konuşma becerilerini ya çok az kazanırlar ya da hiç kazanamazlar
Okul dönemi boyunca konuşmayı öğrenebilirler ve ancak temel (özbakım) ihtiyaçlar konusunda eğitilebilirler
Sadece okul öncesi eğitim düzeyinde (gerekli işaret ve harfleri tanıma gibi) bir eğitim alabilirler
Erişkinliklerinde yakın bir denetimle basit işleri yapabilirler
Zihinsel özre eşlik eden başka bir sorun nedeni ile özel bir bakıma gereksinimleri yoksa
aile içinde ya da küçük gruplardan oluşturulmuş grup evlerinde toplum hayatına uyum sağlayabilirler
D
İleri derecede ağır zihinsel gelişme geriliği
Çoğunda zihinsel özre neden olan özel bir nörolojik sorun vardır
Erken çocukluk yıllarında duyu-motor işlevlerinde uyarı eksikliği nedeniyle önemli gerilikler vardır
Devamlı yardıma ve bakıma ihtiyaç duyarlar
Eğer uygun bir şekilde eğitilebilirlerse motor gelişmeleri
kendine bakım ve konuşma becerileri geliştirilebilir
Çok yakın denetim ve koruma altında basit işleri yapabilirler
Zihinsel özür
erken çocukluk döneminde ve okul öncesi yaşlarda gelişim geriliği ile kendini gösterir
Bu çocukların çoğu gelişim alanlarında (bilişsel
motor
özbakım
dil
sosyal-duygusal) yavaş bir gelişme gösterir ve kronolojik takvim yaşına göre geri kalırlar
Bu nedenle ağır düzeyde zihinsel özürlü bireyler genellikle erken çocukluk döneminde tanınır
Ancak hafif düzeyde zihinsel özürlü olan çocuklarda tanı okul çağına kadar gecikebilir
Zihinsel özürlü bir çocukta
öğrenmede güçlükler vardır
Bu çocukların sosyal becerilerinin gelişmesi (diğer kişilerle iletişim kurma
arkadaş olma) ve kendilerini idare etmeleri uzun zaman alır ve sabır gerektirir
Bu çocukların da sevgi ve şefkate gereksinimleri vardır
Buna karşın bazen anlaşılamayabilirler ve istenmedik davranışlarla karşılaşabilirler
Öğrenmek
okula gitmek
eğlenmek isterler
Ancak
desteğe gereksinimleri vardır
bu da onları anlayabilecek uygun davranışlar gösterebilecek eğitim ortamlarında olabilir
Gerekli eğitim ve destek aldıklarında
birçok zihinsel özürlü olan çocuk
iş sahibi olabilir ve bağımsız yaşayabilirler
Erken tanı
beraberinde erken eğitim ve rehabilitasyonu mümkün kılar
Ancak
bazı durumlarda çocuğun mevcut sorunlarının ve mevcut kapasitesinin ortaya konması zaman gerektirir
Bu zaman sürecinde
çocuğun gelişiminin değerlendirilmesi önemlidir
Okul öncesi yaşlarda gelişim geriliğine dikkat çeken ve en çok karşılaşılan belirtiler şu şekilde özetlenebilir:
İlk aylarda : Emme güçlüğü
Hareket azlığı
Çevresel uyarılara işitsel veya görsel tepkilerin zayıf olması veya olmaması
6 aydan sonra : Oturma
emekleme
yürümede gecikmeler
2-3 yaşında : Dil gelişiminde gecikme ve davranış bozukluğu
4-6 yaşında : Öğrenme güçlüğü
dikkat eksikliği ve hiperaktivite
3- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYLERE SAHİP AİLELERE GENETİK DANIŞMA
Genetik hastalıklar çok çeşitlidir ve büyük bölümünde zihinsel özürlülük gözlenir
Bu nedenle çocuğunuzda
akrabalarınızda ağır seyreden zihinsel özürlülük varsa; gelişimi ve davranışları diğer yaşıtlarına göre farklı ise (Örneğin üniversiteler bünyesinde bulunan) bir genetik merkezine başvurmanız gerekir
Genetik merkezine başvurmanız gereken durumlar;
• Ailenizde ve yakın akrabalarınız arasında nedeni bilinmeyen zihinsel özürlü bireyler var ise
• Önceki çocuklarınızda Down Sendromu gibi kromozom bozuklukları nedeniyle oluşan hastalıklar var ise
• Çok sayıda (2 ve daha fazla) düşük yaptıysanız
• Tüm gebelikleriniz düşük ya da ölü doğumla sonuçlanıyorsa
• Nedeni belirlenemeyen büyüme düzensizliği var ise
• Nedeni belirlenemeyen cinsel organ
göğüs gelişim bozuklukları var ise
• Gebe olma yaşınız 35 ve daha üstü ise
• Anne ya da babada bilinen bir kromozom ya da gen düzensizliği var ise
• Ailenizde zihinsel ve gelişim özürlü bireyler var ve siz akraba evliliği yapmış iseniz
• Gebeliğiniz sırasında anne karnındaki bebeğin ultrason ile değerlendirilmesinde bir problem ile karşılaşılmış ise
Eğer yukarıdaki maddelerden en az biri sizde bulunuyorsa bir genetik merkezine başvurun
Gebelik döneminde anne karnındaki bebeği (fetus) çevreleyen zar ya da sıvıdan ultrason eşliğinde alınan bir miktar parça/sıvıda genetik testler yapılır ve doğacak olan bebeğinizin test edilen hastalığa sahip olup olmadığı söylenir
Eğer bebeğiniz hasta doğacak ise nelerle karşılaşacağınız genetik uzmanlarınca size anlatılır ve yardımcı olunur
Doğum sonrasında yapılan genetik analizlerde
kolunuzdan alınacak ufak bir miktar kan ile genetik testler yapılır ve sizlere ilgili hastalık hakkında bilgi verilir
Anne-baba adayları
akraba evliliği yapmamış olsalar bile
zihinsel özürlülüğe yol açan risklerin olup olmadığını araştırmalı ve ilgili testleri yaptırmayı ihmal etmemelidirler
Çünkü testlerle ortaya konacak olan durumlarda erken tanı ve tedavi ile birçok zihinsel özürlülük önlenebilir
Bu testlerin bir kısmı annenin gebeliği döneminde yapılır
Sağlıklı çocuklar ve sağlıklı bir toplum için; üniversiteler bünyesindeki genetik danışmanlık merkezleri/servisleri ile ilişki içerisinde olun
4- ÇOCUĞUN İZLENMESİ
Zihinsel özürlü çocukların da yenidoğan bebekler gibi bir sağlık kuruluşunda büyüme ve gelişme
beslenme ve aşılarının düzenlenmesi açısından izlenmesi gerekir
Uygun beslenmemesi durumunda mevcut sorunlarına beslenme bozuklukları da eklenebilir
Ayrıca
beslenmenin de zihinsel gelişimle ilişkisi vardır
Bebeğinizin yutma sorunları varsa en yakın sağlık kuruluşuna başvurunuz
Aşılar
her çocuğun enfeksiyon hastalıklarından korunması için önemlidir
Ancak bakım
beslenme sorunu olan ve enfeksiyonlara daha duyarlı olan zihinsel özürlü çocuklarda daha da önemlidir
Bu nedenle
aşılarının zamanında yapılması gerekmektedir
Aksi durumda enfeksiyon geçirirlerse
mikroorganizmalar ve yüksek ateş
zihinsel gelişimini olumsuz etkiler
5- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜLERDE GÖRÜLEBİLECEK SAĞLIK PROBLEMLERİ
• Zihinsel özürlü bebeklerin/çocukların oturmasını
dönmesini ve yürümesini zorlaştıran kas tonusundan (gerginliğinden) ileri gelen sorunlar olabilir
• Beslenme
yutma
kusma
mide ve barsaklarda sorunları olabilir
• Görme ve /veya işitme sorunları olabilir (Doğuştan katarakt gibi)
• Kemiklerinde ve eklemlerinde sorunlar olabilir
Dişleri geç çıkabilir
• Kalpte ritim bozuklukları görülebilir
Troid bozuklukları olabilir
• Solunum yolları
kulak
akciğer rahatsızlıkları soğuk ve enfeksiyonlara karşı dirençlerinin düşük olması nedeniyle oluşabilir
• Havale geçirebilir
Bütün bu bulguların bir ya da daha çoğunun zihinsel yetersizliğe eşlik etmesi
sorunu daha da ağırlaştırır
baş etmeyi güçleştirir
Çocuğun var olan sorunlar açısından ilgili uzmanlar tarafından muayene edilmesi ve gerekenlerin yapılması ihmal edilmemelidir
Ayrıca
zihinsel özre eşlik eden sağlık sorunlarına travmalar
zehirlenmeler gibi yeni sorunlar da eklenebilir
Yeni özürlülük durumları ortaya çıkabilir
Bu nedenlerle “çok destekli
çok yönlü
düzenli
aralıksız” izleme zorunludur
Ancak
kaliteli bir izleme sonunda en üst düzeyde başarıya ulaşmak için öncelikle
tanısının doğru konması
sorunun boyutlarının iyi belirlenmesi ve uygun eğitim programları ile rehabilitasyon programlarının uygulanması gerekmektedir
6- DOWN SENDROMU
Her insanda 23'ü anneden
23'ü babadan olmak üzere toplam 46 kromozom vardır
Down Sendromunda kromozom sayısı artmıştır ve 46 yerine 47 olmuştur
Üç tipi bulunur: Trizomi 21
Mozaik Tip
Translokasyon
Çocuğunuzun Down Sendromunun hangi tipi olduğu kromozom analizleri sonucu belirlenir
A- Down Sendromuna Neden Olan Etmenler;
Down Sendromu dünyadaki bütün ülkelerde ve çeşitli sosyal ve ekonomik düzeydeki topluluklarda görülebilmektedir
Down Sendromlu bireyler zihinsel özürlüler grubu içinde en büyük bölümü oluşturmaktadır
Down Sendromuna neden olan etmenler hakkında kesin olarak belirlenmiş görüşler olmamakla beraber
viral enfeksiyonlar
hormonal bozukluklar
röntgen ışınları
yoğun ilaç kullanımı
genetik yatkınlık gibi etmenlerin olabileceği düşünülmektedir
Bunlardan başka anne yaşı
Down Sendromuna neden olan en yaygın etmen olarak kabul edilmektedir
Anne yaşı ilerledikçe
başka bir deyişle kromozom yapılarında deformasyonlar arttıkça
Down Sendromlu çocuğa sahip olma riski artmaktadır
35 yaş ve üstü anneler daha yüksek oranda Down Sendromlu bebek sahibi olma riski ile karşı karşıyadırlar
Yaş ilerledikçe Down Sendromlu bebeğin doğma oranı artmaktadır
30 yaşın altında da Down Sendromlu çocuğa sahip anneler olabilmektedir
18 yaşın altındaki çok genç annelerin de Down Sendromlu bebeğe sahip olma oranı yüksektir
Ancak unutulmamalıdır ki
Down Sendromuna neden olan tek etmen anne yaşı değildir
diğer faktörler de etken olabilmektedir
Down Sendromlu bebekler
normal bebeklere göre ayırt edici fiziksel özellikleri sayesinde erken tanınabilmektedir
Böylece tıbbi yönden gerekli kontrol ve gereksinimlerin karşılanması sonucu erken eğitim ve aile danışmanlık hizmetlerinden yararlanmaları söz konusu olabilecektir
B- Down Sendromlu Bireylerin Fiziksel Özellikleri
Down Sendromlu çocukların tipik bir yüz görünümü vardır
Yüz yuvarlak ve basık
gözler çekik
göz iç köşesinde küçük bir deri kıvrımı bulunur
göz kapaklarında kıvrım mevcuttur
Gözler birbirinden ayrık durur
Burun kökü basık
burun kalkıktır
Şaşılık görülebilir
Özellikle bebeklerde ağız küçük ve dil dışarıdadır
Bu nedenle salya akar ve ağız kenarında çatlaklar oluşur
Kulaklar aşağıda ve kulak yolu dardır
Baş basık
saç
kaş
kirpikler seyrektir
Boyun kısa ve geniştir
Gövde kısa ve geniş
karın geniştir
Kol ve bacaklar genellikle gevşektir
El ve ayak parmakları kısa ve künttür
Avuç içi çizgisi (Simian Çizgisi) avucu baştanbaşa geçer
Bu çocuklarda kalpte anotomik bozukluklar görülür
Ayrıca
hipotiroidi ve bağışıklık sisteminin zayıf olması nedeniyle enfeksiyon hastalıkları da sık görülür
Down Sendromlu çocuklarda hafiften ağıra kadar giden zihinsel ve gelişme geriliği olur
C- Down Sendromlu Çocukların Ailelerine Öneriler
Yenidoğan Dönemi
Down Sendromundan şüphelenildiğinde detaylı fizik ve nörolojik muayene ile kromozom analizi yapılarak tanı konulmalı
Üniversiteler bünyesinde bulunan genetik merkezlerden danışmanlık alınmalı
İlgili dernekler ve yardım kurumları öğrenilmelidir
Erken Bebeklik Dönemi
Sindirim sistemi
kalp ve dolaşım sistemi ve kan muayenesi yapılmalı
Göz muayenesi yapılmalı ve gereken tedbirler alınmalı
Troid fonksiyonları incelenmeli
Motor gelişimin desteklenmesi için yardım alınmalı
Çevresi aktif tutulup gelişimi için eğitimcilere başvurulmalı
Anne sütü ile beslenmeli
diğer besinlere normal zamanında geçilmelidir
Bebeklik Dönemi
Beslenme ve aşıları düzenlenmeli
Göz (göz kanalı
göz kapakları
şaşılık
kırma kusurları vBulletin) ile dış kulak ve işitme muayenesi yapılmalı
mümkünse düzenli çocuk hekimi muayenesi yapılmalıdır
Çocukluk Dönemi
Çocuk doktorlarından danışmanlık alma ile ortopedik muayene yapılmalı
Göz
dış kulak ve işitme muayenesi ile diş muayenesi ve bakımı yapılmalı
Grip
hepatit gibi aşılar yapılmalı
Yıllık troid testleri yapılmalı
Konuşma ve dil gelişimi için yardım alınmalı
motor gelişim desteklenmelidir
Çocukluk Ergenlik Dönemi
Boy ve ağırlık gelişimi yakından izlenmeli
kilo alımı halinde doktora danışılmalı
ortopedik muayene ihmal edilmemeli
Aile
gereksiz beslenme yerine yeterli ve dengeli beslenmeyi sağlamalı
Yıllık troid testleri ve işitme kontrolleri yapılmalı
Diş bakımı ve destek düzeltici tedavi yapılmalı
Tonsillit (bademcik iltihabı)
obesite
solunum yollarının dar olması nedeni ile uykuda solunum düzensizlikleri olabileceği unutulmamalı
Davranış bozuklukları konusunda dikkatli olunmalı
yardım alınmalıdır
Sonraki Yaşlar
İşitme iki yılda bir
görme iki yılda bir
Troid fonksiyonları her yıl kontrol edilmelidir
7- NORMAL GELİŞİM ALANLARI
0-6 yaş dönemi
çocukların hızla geliştikleri
kişiliğin temel özelliklerinin oluştuğu kritik bir dönemdir
Bu dönemde çocukların sağlıklı gelişip gelişmediklerinin bilinmesi hayati bir önem taşımaktadır
Gelişimsel bozukluklar ne kadar erken fark edilip
tanı konursa
uygun tedavi ya da eğitim programları ile çocuğun bu bozukluktan daha az düzeyde etkilenmesi sağlanmış olur
Çocuğu en yakından tanıyan kişiler olarak siz anne- babaların yaşlara özgü gelişim özellikleri hakkında bilgi sahibi olması
olası gelişimsel bozuklukların erkenden tanımlanması açısından son derece önemlidir
Zamanında önlem alarak çocuğunuzun geleceğini kurtarabilirsiniz
Bu bölümde 0-3 yaş normal gelişim gösteren çocukların özellikleri zihinsel (bilişsel) gelişim
motor gelişim
sosyo-duygusal gelişim
dil gelişimi ve günlük yaşam becerilerinin gelişimi açısından tek tek ele alınmıştır
Çocuğunuzu
tüm bu alanlarda bulunduğu yaş grubunun özellikleri ile karşılaştırınız
Karşılaştırmalarınız sonucu bazı farklılıklar belirlerseniz hemen telaşlanmayın
Çünkü çocuklar kendilerine özgü bir hızla gelişirler
Gözlemlediğiniz farklılıklar bireysel farklılıklardan kaynaklanabilir
Ancak bir yandan izlemeye devam edin
öte yandan çocuğunuzun gelişimini destekleyici bilgiler edinerek bunları uygulayın
Bu gelişim çizelgelerini aynı zamanda çocuğunuzun gelişimini desteklemek için de kullanabilirsiniz
Gözlenecek davranışlar bölümünü inceleyerek çocuğunuzu ay ya da yaşına uygun materyallerle tanıştırıp becerilerini geliştirebilirsiniz
Örneğin
çizelgeye göre 24-32 aylık çocuğunuza kalem kağıt vererek çizimler yapması için yönlendirebilir
bardaktan suyunu içmesi için fırsat verebilirsiniz
A- Motor Gelişim
Yaş
Motor Gelişim Becerileri
Resimler
1
Hafta
Başını bir taraftan diğer tarafa çevirir
1
Ay
Yüz üstü durumda başını kısa süre kaldırabilir
2
Ay
Yüz üstü durumda göğsünü kısa süre yerden kaldırabilir
Başını aniden kaldırıp düşürse bile oturma durumunda başını dik tutabilir
Resim 9
3
Ay
Görme alanı içindeki bir nesneye kolunun tüm hızıyla vurur
fakat tipik olarak isabet ettiremez
4
Ay
Destekle oturabilir
sırtı dengesizdir
Karın üzerinden yana ya da arkaya yuvarlanabilir
Görme alanı içindeki nesneyi takip edebilir
Gözlerini uzak ve yakındaki nesne üzerine sabitleyebilir
Resim 2
5
Ay
Nesneye uzanabilir ve kavrayabilir
Aşina olduğu nesneleri tanır
Resim 4
6
Ay
Mama sandalyesi üzerinde kolayca oturur
sallanan nesneleri kavrar
Nesneyi bir elinden diğerine geçirir
Resim 6
7
Ay
Desteksiz oturur
Erişme alanı dışındaki oyuncaklara ısrarla uzanır
İlk küpü eline aldıktan sonra ikinciyi alır
Resim 3
8
Ay
Kendi kendine oturma durumuna geçer
Yardımla ayakta durur
Resim8
12
Ay
Çömelme durumundan kendini yukarı kaldırarak dizler bükülü ayakta durur
Düzgün şekilde oturur
Giyinmeye katılır
Resim 5
13-18 aylık
Karalamalar yapar
3-4 küp kullanarak (üst üste koyarak) kule yapar
Ayakta dururken yere eğilip bir nesneyi alır
Resim 1
19-24 aylık
6-8 küp kullanarak kule yapar
Çift ayak atlar
Duran topa ayakla vurur
24-32 aylık
Bir ayağının yanına diğerini getirerek merdivenleri inip-çıkar
koşar
Dik
yatay ve dairesel çizimler yapar
Dökmeden kaşıkla yer
Bardakla kendisi içer
İri delikli ortalama 4 boncuğu ayakkabı bağcığı gibi kalın iplere geçirir
Tuvalet ihtiyacını söyler
B- Bilişsel (Zihinsel) Gelişim
Yaş
Zihinsel Gelişim Becerileri
0-1 aylık
Eline aldığı nesneleri önüne alarak inceler ve keşfeder
Yakalama refleksi
deneyimler sonucu istekli yakalamaya dönüşür
30 dereceden 60 dereceye kadar hareketli nesneleri yatış pozisyonunda takip eder
1-4 aylık
Hareket eden nesneleri gözü ile takip eder
Görme alanı içindeki nesneleri takip eder
Sesin geldiği yönü araştırır
Müziği sever
sesler çıkarır
4-8 aylık
Mimikleri ve hareketleri taklit eder
Görme alanından uzaklaşan bir nesnenin varlığını devam ettirdiğini bilir
Saklanan nesneleri arar
5 aylıkta saklanan nesneyi unutmuş gibi gözükürler
5-8 aylıkta saklanan nesneyi bulma oyununa katılır
“Cee” oyunu oynar
8-12 aylık
Tanıdığı kişileri yabancılardan ayırır ve yabancılara tepki gösterir
Hedefe ulaşma yolları bulurlar
Örneğin bir nesneyi almak için diğer bir nesnenin üstüne çıkması gibi
Nesneleri inceler
tanımaya çalışır
Bir kutu yada bardak içinden küçük nesneleri çıkarır
12-18 aylık
Problemlere çözüm için denemeler yapar
Diş fırçalama
çatal-kaşık kullanımı gibi becerileri taklit eder
18-21 aylık
Nesneleri ayırt eder ve ortak özelliklerini bulur
Farklı oyuncak grupları içinde aynı renktekileri ayırır
Resim üzerinde ağız
burun kulak gibi organları gösterir
Nesneleri sembolik oyunlarında farklı özelliklerde kullanır
Örneğin bir bebeği direksiyon yapar
24-36 yaş
Keşfetme
sorgulama
araştırma ve adını bilme dönemidir
Nesneleri şekilleri
boyutları
renkleri açısından sınıflandırır
Daire
kare
üçgen şekilleri olan şekil panosunda daire
üçgen ve kare parçaları yerine yerleştirir
C- Dil Gelişimi
Yaş
Dil Gelişimi Becerileri
3-6 aylık
Konuşan kişiyi gözleri ile arar
İsmi söylendiğinde sesin geldiği yöne bakar
6-12 aylık
İşittiği sesleri taklit eder
Çıngırak gibi oyuncakların sesinden hoşlanır
Da da
ba ba gibi sesleri tekrarlar
Konuşma Dönemi
12-18 ay
Kelime hazinesi artar
Sesin iniş-çıkışları vardır
Sevdiği oyuncakların
eşyaların adı söylenince işaretle gösterir
18-24 ay
İsteklerini sözcüklerle ifade etmeye çalışır
İşaretle göstermeler azalmıştır
“Baba al” gibi
5 nesne arasından istenileni verir
Basit cümlelerle konuşur
24-36 yaş
Zamirler kullanır
Ben
sen gibi
Kapıyı kapat
onu bana getir
gibi yönergeleri yerine getirir
Resimleri inceler
Kim? Nerede? Ne? Sorularını sorar
Yaşamın ilk bir yılında bebekler temel güven duygusunu geliştirirler
Ancak bebeğin sevilme
dokunulma
beslenme ve temizlik gibi temel ihtiyaçları yeterli oranda ve zamanında karşılanmazsa
bebek temel güven duygusundan yoksun yetişir
İleriki yaşamlarında sosyal ilişki kurmada çekingen ve kendine güvensiz bireyler olabilir
D- Sosyal Gelişim
Yaş
Sosyal Gelişim Becerileri
1- 2aylık
Kucağa alındığında sakinleşir
Kendisiyle konuşulduğunda gülümser
3-5 aylık
Konuşma seslerine tepki verir
Kahkaha atar
8 aylık
“Cee” oyunlarına katılır
9-12 ay
Yaptıkları bir hareket karşılığında yetişkinden gülümseme ya da alkış beklerler
12-18 ay
Çevredeki olaylar ve insanlarla ilgilidir
Konuşurken göz kontağı kurar
19 - 22 ay
Bağımsız yemek yeme konusunda girişimcidir
İstediğinde su ve benzeri sıvıları içebilir
Basit ev işlerinde yardımcı olabilir
23-25 ay
Giyeceklerini tamamen kendisi giyebilir
18-36 ay
Meraklıdır
çevreyi ve kendisini keşfeder
Tuvalet eğitimine başlar
Kendi başına oyun oynar
Oyuncaklarını paylaşma konusunda yetişkinin yardımına gereksinim duyar
8- ÖZÜRLÜ BİR ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN YAŞADIKLARI DUYGULAR
Hangi aşamadasınız?
Yaşadığınız Duygular-Gösterdiğiniz Davranışlar
Şok
Çaresizlik
Aşırı ağlama
Aşırı konuşma
Hiç konuşmama vBulletin
İnkâr
Özrü görmezden gelme
kabul etmeme
Acı ve Depresyon
Hayal kırıklığı
Çelişki
Ümitsizlik
Özrün derecesini reddetme (Benim çocuğum biraz tembel)
Tedaviyi
eğitimi reddetme
Suçluluk
Kendisini suçlama (keşke sigara içmeseydim)
Eşini ve/veya akrabalarını suçlama
Kızgınlık
Kendisine kızma (Neden ben?)
Diğerlerine kızma (özürlü çocuğa
eşine ya da diğer çocuklarına kızgınlığa yansıtma)
Utanç ve sıkıntı
Çocuğunu diğer kişilerden ve çevresinden saklama
Çocuğundaki özrü kendisinde görüp
kendisine olan saygısını kaybetme
Pazarlık etme
Tanrıyla pazarlık etme (Sen benim çocuğumu iyileştirirsen kendimi dine adayacağım)
Doktorla ve öğretmenle pazarlık etme (Sen benim çocuğumu iyileştirirsen
öğretirsen
yaparım)
Kabul ve uyum
Başkalarının güçlü ve zayıf yanlarının olduğunu kabul etme
Çocuğunun durumunu kabul etme
Çocuğuyla ilgili beklenti ve isteklerini sıraya koyma veya değiştirme
9- ANNE-BABALARIN ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYLERDE GÖRÜLEN PROBLEM DAVRANIŞLARLA BAŞETME YÖNTEMLERİ
Özürlü ya da normal gelişim gösteren çocuğa sahip olan anne babalar çocuklarına bir şey öğretirken ya da davranışlarını kontrol ederken sorunlar yaşarlar ve bu konuda yardıma gereksinim duyarlar
Bu sorunlarla baş etme yolları öğretilirse
çocuklarının eğitiminde ortaya çıkabilecek sorunları önleme ve ortaya çıktığında da çözme becerilerine sahip olabilirler
Bu nedenle
çocuğun eğitiminin yanı sıra
anne-babanın da desteğe ihtiyacı vardır
Bu destek ilgili kurum ve uzman kişilerden talep edilebilir
Zihinsel özürlü çocuklarda sık görülebilen problemli davranışlarla baş etmek için
ilk olarak davranışın açık
net bir şekilde herkesin anlayacağı dilde ifade edilmesi gerekir
Böylece zihinsel özürlü çocukların öğretmenlerinden ve uzmanlardan uygun yardımlar alabilirsiniz
Aşağıdaki sorulardan bir ya da birden fazlasına “evet” cevabını veriyorsanız çocuğunuzun davranışı
problemli bir davranıştır
Sorular;
• Çocuğunuz bu davranışı yaparak kendisine ve başkalarına zarar veriyor mu?
• Çocuğunuzun bu davranışı çok sık
şiddetli ya da uzun sürüyor mu?
• Çocuğunuz bu davranışı yaptığında çevresindeki kişilerin garipsemelerine
ondan uzaklaşmalarına ya da etkileşime girmemelerine neden oluyor mu?
• Çocuğunuzun bu davranışı yapması onun
kardeşinin ya da arkadaşlarının öğrenmesini olumsuz şekilde etkiliyor mu?
Çocuğun bir davranışı yaptıktan hemen sonra hoşuna giden durumlarla karşılaşması davranışı artırırken
hoşuna gitmeyen durumlarla karşılaşması da davranışı azaltır
Çocuğunuzun bir davranışını artırmak ya da azaltmak için gösterdiğiniz tepkilerin farkına varmanız son derece önemlidir
Bu olayların farkına vararak çocuğunuzun davranışlarını değiştirebilirsiniz
Görüldüğü gibi
davranışlar belli amaçlarla yapılır ve çocukların davranışları davranışın sonucunda verilen tepkiler ve elde ettiklerine göre azalır ya da artar
Her davranış bir amaç için yapılır ve sonucunda bir şey elde edilir
Eğer biz
çocuğun yaptığı davranış sonucunda neyi elde ettiğini anlarsak
o davranışı değiştirebiliriz
Genel olarak
davranışlar
dört farklı amaca hizmet edebilir
1
İlgi isteme ve dikkat çekme isteği
2
Kaçma/kaçınma
3
İstediği bir etkinliği
nesneyi elde etme
4
Duyumsal davranışlar
Çocuğunuzun ortama
ortamda bulunan kişilere
yapılan etkinliğe göre yapmasını istediğiniz davranış/davranışları o ortama girmeden önce çocuğunuza ifade edin
Bunu yaparken;
• Çocuğunuzun sizi dinlediğinden emin olun (Gözlerinin içine bakın
sessiz beklemesini sağlayın örneğin
“şimdi bana bak
sessizce beni dinle
markette neler yapman gerektiğini söyleyeceğim”)
• Yapmasını istediğiniz davranışın/davranışların neler olduğunu açıkça ve olumlu ifadeler kullanarak söyleyin
(Örneğin
“Ellerin yanda yürü
benim yanımda yürü
sessizce yürü” gibi)
• Kararlı bir ses tonu kullanarak ne yapması gerektiğini ifade edin
• Bu davranışı yaptığında ne kazanabileceğini açıklayın
(Örneğin
“Eğer ellerin yanda yürürsen
benim yanımda yürürsen
sessizce yürürsen
'yı kazanabilirsin”)
Çocuğunuz uygun davranışı gerçekleştirdiğinde
hemen
• Yaptığı davranışın ne olduğunu açıkça ifade ederek
• Gözlerine bakarak
• Coşkulu ve abartılı bir ses tonu ile konuşarak önceden belirlediğiniz sevdiği şeyle (oyuncak
etkinlik
yiyecek
övgü dolu sözcükler
dokunma) ödüllendirin
Çocuğunuz kendisine ve çevresine zarar verdiğinde
gözlerine bakmadan ve konuşmadan yaptığı davranışı durdurun
Eğer istediği şeyi kendi çabasıyla elde etmişse
hiçbir şey söylemeden ve bakmadan elinden alınız
Çocuğunuzun kaçınmak için gösterdiği davranışa son verdiği ya da azalttığı bir anda (ağlamayı
masaya vurmayı bıraktığında
ya da şiddetini azalttığında) yapmasını istediğiniz işi tekrar ifade edin ve istediğiniz işin en azından bir kısmını tamamlamasını sağlayın ve ödüllendirin
Uygun davrandığı anda onu ödüllendirin ve uygun davranış gösterirken farklı bir etkinliğe yönlendirin
10- ÇOCUĞA BECENDİRME KAZANDIRMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR
Her beceri yapılırken belli bir sırada
birbirini izleyen basamaklarla yapılır
Çocuğunuz o beceri içindeki bazı basamakları sizin çok küçük yardımınızla yapabilirken
bazı basamaklarda daha fazla yardıma gereksinim duyabilir
Bunu düşünerek
çocuğunuza sadece gereken yerde
gereken şekilde yardım edebilir ve onu
beceriyi yardımsız olarak yapabilir hale getirebilirsiniz
Çocuğunuzla neyi çalışırsanız çalışın
hangi etkinliği yaparsanız yapın unutmamanız gerekenler şunlardır:
• Çocuğunuza bir beceriyi öğretirken neden o beceriyi öğrenmesi gerektiğini açıklamaya çalışın
• Öğreteceğiniz beceriyi basamaklara ayırın
• Çocuğunuzla çalışırken annesi babası olduğunuzu unutmadan iletişim kurun
• Onu yaptığı her basamakta sözel olarak
başını okşayarak ödüllendirin
Örneğin
“oğlum/kızım
aferin
kıyafetlerini çok güzel katlamışsın” gibi
• Çocuğunuzun öğretmeni olmadığınızı
sadece öğrenmelerine destek olduğunuzu unutmayın
Onunla çalışırken her zaman güler yüzlü olun
doğal ortamda o beceriye yönelik çalışın
Örneğin giyinme becerisi konusunda çalışmak için; sabah giyinirken
akşam yatmaya hazırlanırken ya da gezmeye giderken yapılan giyinme- soyunma zamanlarını değerlendirebilirsiniz
• Çocuğunuzun gelişim düzeyini dikkate alarak
yapabileceği beceriler konusunda üst düzeyde başarı bekleyin
• Bir kez yapılan bir çalışma sonucu çocuğunuzun bir beceriyi hemen öğrenmesini beklemeyin
Beceriyi değişik zamanlarda tekrar tekrar çalışın ve her çalışmada yardımlarınızı azaltın
Böylece bir süre sonra sizin yardımınıza gerek olmadan kendisi yapar hale gelecektir
11- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYİN EĞİTİMİ
Bütün çocukların eğitiminde olduğu gibi zihinsel özürlü çocukların eğitiminde de onların ileride başkalarına bağımlı olmadan yaşamlarını sürdürmeleri
kendi kendilerine yeterli duruma gelmeleri ve toplumla bütünleşmeleri amaçlanmaktadır
Zihinsel özürlü bireylerin tam bağımsızlık kazanmaları ve toplumsal rolleri üstlenebilmeleri için
bireyin bireysel farklılıkları ile yapabildikleri dikkate alınarak eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi ve gereksinimlerine uygun eğitim ortamlarının sunulması gerekir
Zihinsel özürlülerin eğitim gereksinimleri onların bireysel özelliklerine göre farklılaşabilmektedir
Diğer bireylerin kendi başlarına ya da çok az yardımla öğrendikleri birçok beceriyi zihin özürlü bireyler kendi başlarına öğrenmede ya da az bir yardımla üstesinden gelmede güçlük çekebilmektedirler
Zihinsel özürlü bireylerin eğitim gereksinimlerinin belirlenebilmesi için
çok yönlü ( aile
çocuk gelişimi ve eğitimci
psikolog
sosyal hizmet uzmanı
doktor
fizyoterapist
özel eğitim öğretmeni gibi) bir yaklaşımla yapılacak bir değerlendirmeye ihtiyaç vardır
Birçok zihinsel özürlü birey bağımsız yaşamayı öğrenebilir
Böylece birçoğu kendi bakımını sağlayabilir
ev işlerini yapabilir
evdeki eşya ve cihazları kullanabilir
temizliğini yapabilir
yiyecek hazırlayabilir
kısaca kendi yaşamını bağımsız olarak sürdürebilir
Dolayısıyla zihinsel özürlülerin eğitiminde en üst amaç
onların bağımsız yaşam becerilerini bireysel özelliklerini gözönünde tutarak geliştirmek olmalıdır
12- ZİHİNSEL ÖZÜRLÜ BİREYLERİN EĞİTİM PROGRAMI
Zihinsel özürlü çocuğun gelişim düzeyi dikkate alınarak bireysel
grup
kaynaştırma eğitim ve rehabilitasyon programlarından hangisine ihtiyacı olduğuna aileler
özel eğitim uzmanı
çocuk gelişimi ve eğitimci
psikolog
sosyal hizmet uzmanı
doktor
fizyoterapist
öğretmen gibi uzmanlarla birlikte karar vermelidir
A- Bireysel Eğitim
Zihinsel özürlü çocukların bireysel olarak gelişim özellikleri dikkate alınarak gereksinimlerinin eğitimci tarafından çocuğa bireysel olarak verilmesidir
B- Grup Eğitimi
Grup eğitim programı zihinsel özürlü bir grup çocuğun sosyal bir ortam içinde ortak gereksinimlerinin karşılanması
sosyal hayata uyumun sağlanması açısından büyük önem taşımaktadır
Grup eğitim programı yarım günlük eğitim programını kapsamaktadır
Bu süre içinde; drama
müzik
sanat
jimnastik çalışmalarına ağırlık verilmektedir
Drama çalışmaları hareket
konuşma
taklit gibi unsurlardan yararlanılarak doğa ve toplum olaylarının hayali bir ortam içinde canlandırılması etkinliklerini kapsar
Yaşanılan
okunan
görülen olayların bireysel veya grup halinde canlandırılıp dramatize edilmesi
çocukların hareket etme
yaratma ve canlandırma ihtiyaçlarını etkili bir şekilde karşılar
Müzik
zihinsel özürlü çocukların duygusal
zihinsel
motor gelişim
yaratıcılık
iletişim
farkında olma ve dil gelişimini desteklemektedir
Bu amaçla eğitimde müzik ile ilgili yapılan çalışmalarda; müzikli öyküler
şarkı söyleme
ritim
yaratıcı hareket ve dans yer almaktadır
Sanat çalışmaları
çocukların rahatlamaları
duygusal olarak kendilerini rahat ifade edebilmeleri
yaratıcı düşüncelerini sağlamak için büyük önem taşımaktadır
Ünite çalışmalarında sanat
her türlü malzemeyi kullanarak çocukların yaratıcı düşünmelerini sağlama yönünde olmaktadır
Jimnastik çalışmaları
çocukların küçük ve büyük kas motor gelişimlerini desteklemek için yürüme
koşma
sıçrama
denge
vücut kontrolü vBulletin
konuları kapsamaktadır
C- Kaynaştırma
Özel Eğitim gerektiren bireylerin
yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmi ve özel okul öncesi
ilköğretim
orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır
Her aşamada olduğu gibi ailelerinin katılımı çok önemlidir
Başarılı Bir Özel Eğitim Programının Genel Kuralları
1
Zihinsel özürlü çocuğun bazen oldukça normal bir düzeyde bazen de büyük zorluklar içinde öğreneceğini unutmamak gerekir
2
Öğrenme düzeyi çocuktan çocuğa değişir
Her çocuğu bireysel olarak görmek gerekmektedir
3
Zihinsel özürlü çocuğa güvenmek gerekmektedir
Yapabilecekleri işler konusunda kendilerine fırsatlar verildiğinde hızlı bir gelişim süreci oluşmaktadır
4
Zihinsel özürlü çocuğa aynı anda birden fazla şey öğretilmeye çalışılmamalıdır
5
Çocuk yanlış yaptığında soğukkanlı ve sevecen davranılmalı
zaman zaman çocukların bir çok hata yapabileceği ve başarısız olabileceği unutulmamalıdır
6
Zihinsel özürlü çocukların dikkat süreleri kısa olabilmektedir
Başlangıçta 10-15 dakika olmak üzere öğretim süresi kısa tutulmalıdır
Bu sürenin uzatılabilmesi için çalışılmalıdır
7
Zihinsel özürlü çocuklara beceri öğretirken aceleci davranılmamalıdır
8
Program uygulamalarının sessiz
rahat dikkati dağıtmayan bir ortamda yapılmasına özen gösterilmelidir
9
Zihinsel özürlü çocuğa yalnız yardıma ihtiyacı olduğu zaman yardım edilmelidir
Bir işi yapmak çocuğun çok zamanını alabilir
Ancak unutulmamalıdır ki çocuk bu yolla öğrenecektir
10
Zihinsel özürlü bir çocuk bir işe başladığında o işi bitirebileceğine inandırılmalıdır
11
Çocuğa her işte model olunmalıdır
Önce yetişkin yapmalı ve bireyin kendisini izlemesini sağlamalı
Sonra çocuktan yapmasını istemelidir
12
Zihinsel özürlü çocuklara her zaman sevgi ile yaklaşılmalıdır
Çocuk
sevildiğini
istendiğini ve ailesinin sosyal yaşantısında yeri olduğunu hissederse en iyi şekilde öğrenecektir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul